דיווח: אפל תרכוש את אפליקציית Shazam בכ-400 מיליון דולר

אפליקציית שאזאם (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) אפליקציית שאזאם (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

אפל מתכננת לרכוש את אפליקציית זיהוי השירים הפופולרית שאזאם (Shazam) בעסקה עליה ככל הנראה תודיע במהלך השבוע הקרוב, כך עולה מתוך דיווח אתר TechCrunch שמקבל חיזוק גם דרך אתר ReCode המוסיף כי סכום העסקה נאמד בכ-400 מיליון דולר. האפליקציה של Shazam מסוגלת לזהות שירים ותוכניות טלוויזיה על ידי יצירה של דגימת אודיו קצרה על ידי המשתמשים והשוואתה למאגר נתונים רחב היקף לצורך זיהוי השיר, האמן, תכנית הטלוויזיה ועוד במהירות.

אפליקציית Shazam היא בין האפליקציות הפופולריות הקיימות כיום בשוק המוסיקה, עם מעל ממיליארד הורדות של האפליקציה על פי דיווח החברה מספטמבר 2016. עוד ב-2014 דיווחה החברה על 100 מיליון משתמשים פעילים באפליקציה ברמה החודשית, אם כי מאז לא סיפקה החברה נתונים אודות כמות המשתמשים הפעילים פרט לציון של “מאות מיליוני משתמשים פעילים” בעמוד המידע על החברה לצד נתון של 20 מיליון הפעלות של כפתור החיפוש באפליקציה מידי יום.

שווה את ההשקעה?

חוסר העקביות בדיווח על כמות המשתמשים והדיווחים על הכנסות נמוכות ממודלי הפרסום וגביית עמלות בגין הפניה לרכישת שירים מהאפליקציה בשנים האחרונות העלו את השאלה האם שווי של כמיליארד דולר שנגזר מתוך סבב ההשקעה האחרון בחברה מוצדק.

בעוד מדובר בחברה פרטית שאינה דרושה בדיווח על נתוניה הכספיים באופן פומבי, דיווח של הדיילי טלגרף הבריטי מחודש ספטמבר הציג נתוני התאוששות הנוגעים להכנסותיה של החברה, אלו עמדו על פי הדיווח על 40.3 מיליון לירה שטרלינג (כ-53.9 מיליון דולר) במהלך שנת 2016 הפיסקלית של החברה, לעומת הכנסות של 35.2 מיליון לירה שטרלינג (כ-47.1 מיליון דולר) בשנה שקדמה לה.

בהנחה שסכום העסקה עליו מדווח אתר Recode מדויק, הרי שמדובר בירידה משמעותית בשווי החברה בהשוואה להערכתה בסבב הגיוס האחרון, ונתוני החברה המוצגים בדיווחים השונים עשויים להסביר ירידת ערך זו.

למה דווקא שאזאם?

המשמעות של רכישת Shazam עבור אפל מגיעה ממספר כיוונים. תחילה, שירות המוסיקה של החברה יזכה לערך משמעותי נוסף דרך אפשרות לזיהוי ואיתור שירים מהיר, אם כי ייתכן שהחברה בונה על הטכנולוגיה שפיתחה שאזאם גם עבור מוצריה בתחום הטלוויזיה.

זיהוי תוכניות עשוי לאפשר לאפל זיהוי ואיתור מהיר יותר של תכנים הרלוונטים למשתמשיה בחיפוש מהיר ופשוט משקיים כיום ברוב שירותי הזרמת התוכן הקיימים. מספר המשתמשים של Shazam מהווה נכס בפני עצמו, גם אם לא ברור בשלב זה כמה משתמשים בדיוק יש לאפליקציה, הרי שכמות ההורדות העולה על מיליארד מעידה על הפוטנציאל הגדול.

ערך גדול נוסף שיגיע לאפל מעצם רכישתה של שאזאם הוא בצמצום עלויות אותן העבירה החברה לשאזאם בגין הפניית משתמשים לשירות Apple Music לאחר שזיהו שיר שחיפשו באפליקציית שאזאם. אפל תחסוך מעצמה תשלומים אלו לחברה אחרת, אך מעבר לכך – תבטיח כי כל הפניה שתתבצע דרך שאזאם תגיע לשירות המוסיקה שלה ולא למתחרות כמו סופטיפיי (Spotify).

פלטפורמת מציאות מדומה מבית שאזאם (תמונה באדיבות Shazam)
פלטפורמת מציאות מדומה מבית שאזאם (תמונה באדיבות Shazam)

טכנולוגיה נוספת אותה פיתחה Shazam וככל הנראה רלוונטית למדי עבור אפל היא פלטפורמה למציאות רבודה עליה הכריזה שאזאם במרץ השנה. טכנולוגיה זו מסוגלת לסרוק אריזות, מוצרים, פוסטרים, מגזינים ועוד וליצור באמצעותם חווית מציאות רבודה, תחום הצומח אצל אפל וכן אצל מתחרותיה במהירות בשנה האחרונה.

במידה שתאשר אפל את דבר הרכישה, תעלה השאלה האם בחברה מתכננים לבלוע את השירות ואפליקציית Shazam אל תוך שירות המוסיקה Apple Music ושירותים אחרים של יצרנית האייפון. עבר הרכישות של אפל מעיד כי רצונה של החברה הוא למתג מחדש כל שירות תחת השם שלה, אולם עם בסיס משתמשים כה גדול, קשה לקבוע בשלב זה כיצד תנהג החברה עם שירות כמו זה של Shazam.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים