דו”ח דרמטי: פייסבוק מאבדת משתמשים בארה”ב, לראשונה מאז הקמתה

פייסבוק מסנג'ר (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) פייסבוק מסנג’ר (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

חברת פייסבוק הראתה ביצועים אדירים בשנים האחרונות. הרשת החברתית שבנה מארק צוקרברג המשיכה לצמוח בשיעורים שלא יאמנו כאשר קצב צירוף המשתמשים לא האט לרגע וזמן הצפייה של המשתמשים בפיד טיפס למימדים שלא יאמנו. לאחר שנים טובות אלו, הדו”ח לרבעון הרביעי שפרסמה אמש (ד’) פייסבוק, היה הראשון שנתן סימני האטה משמעותיים.

אז מיצינו?

נתחיל מהחדשות הרעות: מספר המשתמשים היומיים בצפון אמריקה (ארה”ב וקנדה) ברבעון הראשון ירד מ-135 מיליון ברבעון השלישי ל-134 ברבעון הרביעי. זו הפעם הראשונה אי פעם שמספר המשתמשים יורד! כידוע, ארה”ב וקנדה הם האיזורים עם כושר הקנייה הגבוה בעולם (כל משתמש מאיזור זה שווה לפייסבוק 26.76 דולר בהכנסות). משכך, הגעה למיצוי כושר רכישת המשתמשים עלול להשפיע על צמיחת ההכנסות בעתיד.

צריך לציין שאנליסטים רבים (כולל התייחסות של צוקרברג לעניין) חשבו שמיצוי צפון אמריקה יגיע הרבה יותר מוקדם, באיזור שנה שעברה. זאת בעיקר לאור כניסת המתחרה “המפולפלת” סנאפצ’ט שמצליחה לגנוב את תשומת לב הקהל הצעיר. אבל איכשהו הצליחה פייסבוק למשוך עוד ועוד משתמשים בשנה שעברה ולהשאיר לרואי השחורות אבק.

עם זאת, קצב צירוף המשתמשים בשאר חלקי העולם המשיך לעלות בקצב נורמלי ובחלקו אף בקצב שפיצה על איבוד המשתמשים הקטן בצפון אמריקה. כך שבסיכומו של הרבעון הרביעי היו לפייסבוק 1.4 מיליארד משתמשים יומיים בעולם ו-2.129 מיליארד משתמשים חודשיים, קצב עלייה די דומה לזה שהורגלנו בו.

צוקרברג מתקן את פייסבוק

עוד חדשות רעות מכיוון רמת השימוש ברשת החברתית: בפוסט בפרופיל האישי שלו כתב מארק צוקרברג כי בעקבות שינויים שנעשו באלגוריתם בשנה שעברה, כמות הצפיות בפיד מצד משתמשים ירדה ב-50 מיליון שעות כל יום.

לטענתו, השינויים נועדו “לעודד קשרים משמעותיים בין אנשים ולא רק צריכה פאסיבית של  תוכן“. לכן הוא הורה על הורדת כמות הסרטונים הויראליים, כדי לוודא שהזמן שאנשים מבלים ברשת “מנוצל היטב”. יש לשים לב שאלו אותם מסרים שאמר בעדכונים קודמים והדבר אף משתלב עם ההבטחה שלו לשנה החדשה, “לתקן” את הרשת החברתית “עבור המשתמשים”.

לניסויים האלו בפיד יש מחיר בטווח הקצר בדמות ירידה של שעות הצפייה (וגם במחיר המניה) אבל הוא מאמין שבטווח הארוך זה ישתלם. לא בטוח שכל המחוייבות הזו מגיעה מרוח התנדבות: הביקורת על פייסבוק גברה מאוד בשנה האחרונה לאור פרשת ה”פיייק ניוז” והטענות שגורמים ברוסיה השתמשו ברשתות חברתיות אמריקניות כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות.

הסף ממשיך לזרום

פחות משתמשים באיזור הגאוגרפי הכי משמעותי? פחות שעות צפייה? כל אלו לא הפריעו לפייסבוק לרשום עוד רבעון שיא מנצח, פיננסית. את הרבעון הרביעי סיימה פייסבוק זינוק של 47% בהכנסות, 12.8 מיליארד דולר לעומת 8.63 מיליארד דולר ברבעון המקביל של שנה שעברה. רווחיה של פייסבוק הסתכמו ב-4.3 מיליארד דולר שהם 1.44 דולר למניה.

כמו חברות רבות אחרות שכבר דיווחו על תוצאות הרבעון הרביעי, גם פייסבוק שילמה מס גבוה (יחסית) כדי להחזיר לארה”ב חלק מקופת המזומנים שיושבת בחו”ל (במסגרת רפורמת המס של טראמפ מדצמבר). היא שילמה לממשלת ארה”ב עוד 2.27 מיליארד דולר שהעלו את שיעור המס שלה ל-43% (לעומת 21% בשנה שעברה). בנטרול מס זה היה הרווח של פייסבוק 2.21 דולר מניה, גבוה בהרבה מהתחזית של האנליסטים ל-1.95 דולר למניה בלבד.

עוד נתונים: מתח הרווחים ברבעון שופר ל-57% לעומת 52% אשתקד. מספר העובדים גדל ב-47% בשנה האחרונה ונכון לסוף השנה עמד על 25,105. וואטסאפ הגיעה ל-1.5 מיליארד משתמשים ונשלחות בה 60 מיליארד הודעות כל יום (לעומת 1.3 מיליארד ו-1 מיליארד הודעות בעדכון של יולי). קופת המזומנים בידי החברה מסתכמת ב-41.71 מיליארד דולר. את שנת 2017 כולה סיימה פייסבוק עם רווח של כמעט 16 מיליארד דולר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים