עסקי הפרסום של גוגל מהווים מקור דאגה למשקיעי אלפאבית ברבעונים האחרונים. ההנחה היא שתחול האטה בקצב הצמיחה בפרסום. עם זאת, בשוק התרגלו לכך שגם אם יש סימני האטה מסוימים, איכשהו גוגל תמיד מצליחה לעקוף את התחזיות בדרך לא דרך. אולם זה לא המצב בדו”ח הכספי שפירסמה אלפאבית אמש (ה’) עבור הרבעון האחרון של 2017.
אם נקפוץ ישר למספרים: הרווח הרבעוני של אלפאבית ברבעון הרביעי הסתכם (בנטרול הוצאת מס חד פעמית) ב-6.8 מיליארד דולר שהם 9.7 דולר למניה. צפי השוק היה ל-9.98 דולר למניה, כך שמדובר על פספוס יחסית מהותי. דווקא בשורה העליונה, בהכנסות עקפה אלפאבית את תחזיות האנליסטים שחזו 31.8 מיליארד דולר עם הכנסות בפועל של 32.3 מיליארד דולר (עלייה של 24% לעומת שנה שעברה).
כמו כל התאגידים הגדולים ברבעון הזה, גם גוגל רשמה תשלום מס חד פעמי ענק בגין רווחים שצבורים מחוץ לארה”ב, במסגרת רפורמת המס שהעביר טראמפ בדצמבר. עבור גוגל הסתכם מס זה ב-9.9 מיליארד דולר. השפעתו גרמה לעבור מרווח להפסד של 3 מיליארד דולר.
מחירי המודעות ממשיכים להישחק
ברבעון החולף ראתה גוגל ירידה די מהותית במחיר שמשלמים המפרסמים למודעה. ה-Cost per Click ירד ב-14%. מצד שני כמות הקליקים עלתה ב-43% לעומת הרבעון המקביל. אז כרגע זה פחות או יותר מפצה, אבל יתכן כי תיווצר בעיה גדולה יותר בהמשך הדרך.
גם עלויות רכישת תנועת גולשים עלתה מאוד ברבעון האחרון, ב-24% ל-6.45 מיליארד דולר. ניתן להסביר זאת על ידי כך שחלק גדול יותר ממודעות הפרסום הופיעו ביוטיוב ומכשירי מובייל. בפלטפורמות אלו גוגל מתחלקת יותר עם שותפיה. העלויות אמנם גדלו אך מצד שני נראה שהתנועה למודעות אכן צמחה גם היא וההכנסות מפרסום (פחות התשלום לשותפים) עמדו בציפיות.
ענן ו-Other Bets
כרגיל, אלפאבית לא מוסרת פרטים על שאר חטיבות הפעילות. מה שכן נאמר בדו”ח ובשיחת המשקיעים זה ששירותים אחרים שכוללים את שירות הענן שלה (זה עדיין נכנס תחת “הכנסות אחרות” של גוגל) הכניסו 4.7 מיליארד דולר, קפיצה של 38% משנה שעברה. רוב ההכנסות ככל הנראה מגיעות משירות הענן, לגביו אמר המנכ”ל סונדר פיצ’אי כי גוגל מריצה יותר ממיליארד דולר בהכנסות כל רבעון.
שאר הפעילויות שלא נכנסות תחת גוגל הכניסו 409 מיליון דולר ברבעון המדובר. אלו כוללות את מיזם הסיבים האופטיים, מכשור הבית החכם Nest, מכוניות אוטונומיות ועוד. לצערה של החברה פעילויות אלו עדיין מפסידות המון כסף וההפסד התפעולי מהן עמד על 916 מיליון דולר.
סה”כ היתה 2017 שנה די נוחה לאלפאבית. חלה הרעה (צפויה) בסביבת הפרסום אך היא הצליחה לפצות על כך בדרכים אחרות. בשנת 2017 כולה, הכניסה אלפאבית 110.9 מיליארד דולר והרוויחה 12.6 מיליארד דולר (לאחר תשלום המס). עם זינוק של 40% במניה בשנה האחרונה והגדלת תוכנית ה-Buyback בעוד 8.6 מיליארד דולר, המשקיעים די מרוצים.
חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.
הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.