פייסבוק תיצור אלטרנטיבה ליוטיוב בניסיון להשאיר אתכם בפיד

Facebook תמונה: Facebook

לפני כחצי שנה השיקה פייסבוק שירות צפייה חדש בשם Facebook Watch שאמור להוות פלטפורמה לצפייה בתוכן וידאו. פייסבוק תקצבה את המיזם החדש במיליארד דולר עד סוף 2018. עתה החליטה החברה להרחיב את השירות כך שיפנה ליוצרי תוכן רבים יותר ומראה כמה היא רצינית בנוגע להתמקדות בתכני וידאו.

לעת עתה התוכן בשירות הצפייה (שפתוח כרגע לתושבי ארה”ב) דומה יותר לתכני טלוויזיה, כאשר כבר מההשקה התקשרה פייסבוק עם יוצרי תוכן גדולים שכללו אף תוכניות בישול ושידור משחקי/תכני כדורגל, בייסבול וכדורסל. עם יוצרי התוכן שחלקו נוצר עבור פייסבוק בבלעדיות, היא מתחלקת בהכנסות מפרסומות.

כעת, החליטו בפייסבוק להרחיב את היצע הווידאו של הפלטפורמה ולפתוח אותה ליוצרי תוכן בינוניים ועצמאיים, כך לפי דיווח של רשת CNBC שדיברה עם בעלי סוכנויות מדיה בתעשייה. אם עד עכשיו פייסבוק רכשה את הזכויות עבור שידור תכנים של אחרים, עכשיו היא מתכננת לבנות מערכת שהיוצרים יוכלו להעלות אליה את התכנים בחינם ולהרוויח חלק מההכנסות מפרסומות.

פייסבוק מסנג'ר (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
פייסבוק מסנג’ר (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

מזכיר לכם משהו? אולי את המודל העסקי של יוטיוב? לא טעיתם. מאז שיוטיוב העלתה את רף ההכנסות ממנו יקבלו היוצרים כסף, רבים מהם מחפשים “בית” אחר. גם אמזון בודקת אפשרויות להיכנס לנישה הזו. על פי הדיווח, המערכת תהיה אטרקטיבית במיוחד למפרסמים. הם יוכלו לבחור באיזו תוכניות בדיוק הפרסומות שלהם יופיעו.

יתכן שעבור היוצרים זה פחות יעבוד. כדי שיוצר יוכל להכניס פרסומות בתוך הסרטון שלו, התוכן צריך יהיה להיות ארוך מ-3 דקות, ואז יתאפשר להכניס פרסומת כבר לאחר 60 שניות (וזה עוד שיפור לעומת החוקים הקודמים). כמו כן, פייסבוק הוסיפה צפייה בפרסומות לפני שידור התוכן.

פייסבוק משקיעה הרבה מחשבה במערכת החדשה ובודקת, משנה ומשפרת את המודל והתנאים כל הזמן עד שתגיע לנוסחת הזהב. לא רק שהיא עלולה לגנוב תקציבי פרסום מיוטיוב, היא עוד עלולה למשוך יוצרי תוכן פרטיים עם המוני עוקבים.

סינרגיה או התנגשות?

כל המאמץ הזה מושקע כדי להשאיר את משתמשי פייסבוק יותר זמן בתוך רשת החברתית הגדולה בעולם. בדו”ח הרבעוני דיווחה פייסבוק לראשונה כי מספר המשתמשים בצפון אמריקה ירד וכי שעות הצפייה בתוכן וידאו ירד ב-50 מיליון כל יום.

כך שתוכן וידאו איכותי יכול לשכנע את אלו ששוקלים לעזוב לחשוב פעמיים, ואולי אפילו להביא לעלייה בזמן השימוש. אך מנגד, מארק צוקרברג חזר ואמר כי הוא אינו רוצה שמשתמשים רק יצפו בפיד באופן פסיבי (כמו צריכת סרטונים) ורוצה שאלו יהיו פעילים יותר. זה קצת מתנגש עם ההשקעה הגדולה בתוכן וידאו, אך יתכן שאין לה ברירה אלא להציב אלטרנטיבה ליוטיוב ואולי גם לאמזון בעתיד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים