1.1 מיליארד דולר של אחסון ענן: Dropbox נחשפת בדרך להנפקה

אפליקציית דרופבוקס (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

לאחר כמה שנים של כוונות שהסתכמו בלא יותר מתכנונים שנשארו במגירה, סוף סוף נחשפים מסמכי ההנפקה של דרופבוקס (Dropbox), חברת האחסון והשיתוף בענן הוותיקה. במסמכים אלו, שנחשפים לאחר תקופת סודיות, מתגלים כמה נתונים פיננסיים מעניינים של החברה שהיתה מהראשונות שזכו לפרסום בזכות האחסון בענן.

על פי מסמכי ההנפקה, לדרופבוקס יש מעל ל-500 מיליון משתמשים רשומים (מעניין לגלות ש-100 מיליון מתוך ה-500 מיליון נרשמו מתחילת 2017). כ-11 מיליון מתוכם לקוחות משלמים (2.2%), לעומת 8.8 מיליון לקוחות משלמים בסוף 2016. לקוח משלם מכניס בממוצע לדרופבוקס כ-112 דולר, עלייה לעומת 110.5 דולר ב-2016 אך פחות מ-113.5 דולר ב-2015.

אותם לקוחות משלמים הכניסו לדרופבוקס 1.1 מיליארד דולר ב-2017, עלייה של 31% לעומת 2016. למרות זאת, החברה שהוקמה ב-2007 עדיין הפסדית ואת שנה שעברה סיימה עם הפסד של 111.7 מיליון דולר. הפסד גדול אך זה עוד שיפור לעומת השנים הקודמות:  ב-2016 היא הפסידה 210 מיליון דולר ו-326 מיליון דולר ב-2015. החברה גם הצליחה לעבור לתזרים מזומנים חיובי ב-2016.

מקור: מסמכי ההנפקה של Dropbox

לפי המספרים, לדרופבוקס דווקא יש מתח רווחים בסיסי די גבוה (1.1 מיליארד דולר הכנסות על 738 מיליון רווח תפעולי=67%). הבעיה היא שיש המון הוצאות אחרות בדרך: בחברה הוציאו 380 מיליון דולר על פיתוח מוצרים, קפיצה של 31% לעומת השנה הקודמת. ההוצאה על שיווק ומכירות זינקה ב-25% ל-314 מיליון דולר.

וגם כאן מצבה עוד סביר כי בניגוד לחברות אחרות שמוציאות הון על שיווק ומכירות לארגונים, בדרופבוקס אומרים שמעל ל-90% מהלקוחות המשלמים מגיעים להחלטה לשדרג את המנוי לבד (דרך “לחץ מתון” של הודעות בתוך הפלטפורמה ונוטיפיקציות).

לכל זאת יש להוסיף עוד עלויות הנהלה והתחייבויות חוזיות ארוכות טווח עבור תשתיות בסך 1.7 מיליארד דולר וכך יוצא שהיא עדיין מסיימת כל שנה בהפסד. לכן מעוניינים בחברה לצאת להנפקה בכוונה לגייס 500 מיליון דולר (בד”כ משתנה קרוב להנפקה) שינוצלו לרכישת עוד מנויים משלמים, בניית עוד מוצרי ענן ואינטגרציה עם אפליקציות צד שלישי והתרחבות כללית.

זו שהיתה הראשונה לזהות

כאמור, דרופבוקס היא אחת החברות הוותיקות בתחום ומוכרת לרבים מאיתנו. היא הוקמה ב-2007 והשיקה את הפלטפורמה ב-2008. עד היום הושקעו בה 1.7 מיליארד דולר (600 מיליון בסיבוב אחרון שהתקיים לפני שנה). שוויה כיום עומד על כ-10 מיליארד דולר (נכון ל-2014, מס’ 11 ברשימת חדי הקרן), מספר זה ישתנה לפי הביקוש בקרב המשקיעים הגדולים למניותיה לקראת ההנפקה.

מנכ”ל החברה ומייסדה, דרו יוסטון, מחזיק ב-25.3% ממניות דרופבוקס. בעלת המניות השנייה היא קרן סקויה, שהשקיעה בחברה לראשונה עוד בשלב הסיד והגדילה השקעה בסיבוב הראשון ב-2008. המייסדים והמשקיעים הראשיים חשבו בשנים אחרונות כמה פעמים לצאת להנפקה, אך עדיין לא מצאו את ה”חלון המתאים” לצעד שכזה. לכשתונפק, הסימול שלה בנאסד”ק צפוי להיות DBX.

סביבה עסקית

עם השנים תחום הענן הפך לדבר החם בתחום הטכנולוגיה. חברות רבות שהתחלו להציע שירותי ענן הצליחו יותר מדרופבוקס. צריך להזכיר בעיקר את Box.com שהונפקה בינואר 2015 וזינקה ביומה הראשון ב-65%. אז הונפקה Box.com (שבניגוד לדרופבוקס, מכוונת אך ורק לארגונים) כשהנתונים הפיננסיים שלה היו פחותים בהרבה מדרופבקס כיום: פחות מחמישית ההכנסות, הוצאות מטורפות על שיווק (97 סנט מכל דולר נכנס). אולי זו הסיבה שהחל מאותו יום ראשון מוצלח, מניית BOX צללה ב-70%, ורק בימים אלו, שנתיים אחרי, הצליחה לחזור לרמות מאותו יום הנפקה.

ואם כבר הזכרנו את המתחרה הישירה ביותר, צריך לומר שכל חברות הענן מתחרות בה בתחום האחסון בענן או בעבודת צוותים משותפת בענן: גוגל,אפל, אמזון, מיקרוסופט ו-Atlassian. דרופבוקס הזכירה זאת בעצמה ברשימת הסיכונים לעתיד צמיחתה.

עוד בסיכוני הסביבה העסקית: החברה כולה תלויה ביכולתה להפוך מנויים שמקבלים שירות בחינם למנויים שמוכנים לשלם עבור שירות משודרג. קצב צמיחת ההכנסות שלה ברבעונים האחרונים קטן ויתכן שימשיך במגמה זו. החברה מתכוונת להגדיל את ההוצאות לשם פיתוח ושיווק ומזהירה את המשקיעים כי יתכן שלא תגיע לרווחיות בתקופה הקרובה.

נקווה בשביל החברה כי לקראת ההנפקה יראו המשקיעים את הצדדים החיוביים של דרופבוקס כחברה שהצליחה לשרוד מעל ל-10 שנים (מה שמעיד גם על מנהיגיה) ולהאמין כי היא יכולה להציע ערך נוסף על זה של המתחרות. מה שבטוח, זו תהיה אחת ההנפקות המעניינות השנה ובתקופה סוערת של השווקים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים