נוזקה חדשה בשם RottenSys אותרה בכ-5 מיליון מכשירי אנדרואיד

Android (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) Android (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

נוזקה חדשה בשם RottenSys אותרה על ידי צוות אבטחת הניידים של Check Point הנוזקה החדשה החלה לפעול בספטמבר 2016 ועד ה-12 במרץ השנה הדביקה קרוב ל-5 מיליון מכשירי אנדרואיד כשהיא נועדה להחדיר פרסומות למכשירים על מנת לייצר כסף בעבור היוצרים שלה. כזכור, גוגל דיווחה כי כמות משתמשי אנדרואיד הפעילים ברמה החודשית עברה את ה-2 מיליארד נכון למאי, 2017, כך שמדובר ב-0.25% בלבד מסך המשתמשים בפלטפורמה שנפגעו.

הנוזקה החדשה מסתתרת תחת יישום System Wi-Fi service מזויף שאותר במכשירים של יצרנים רבים כשהם מגיעים עם הנוזקה מותקנת מראש על המכשירים, לא ברור באיזה שלב הודבקו המכשירים בדיוק אך נכון להרגע 49.2% מהמכשירים המודבקים הודבקו דרך המפיץ Tian Pai וייתכן כי מכשירים אלו מודבקים בשלב כלשהו לפני הפצת המכשירים ללקוחות.

RottenSys אינה מבצעת פעילות חשודה במהלך פרק זמן ראשוני, אך לאחר מכן היא מתחילה להוריד קבצים נוספים וחלקי קוד המתחילים את הפעילות שלה ומייצרים פרסומות פולשניות אצל המשתמשים השונים באמצעות הרשאת DOWNLOAD_WITHOUT_NOTIFICATION שמורידה קבצים מבלי ליידע את המשתמש.

גרסאות קבצי RottenSys השונים (מקור checkpoint)
גרסאות קבצי RottenSys השונים (מקור checkpoint)

לפי החוקרים הנוזקה החדשה החלה לפעול בספטמבר 2016 כשהתרחש גל גדול של הדבקות בנוזקה החל מחודש יולי 2017:

חלוקת משתמשים נגועים חדשים לפי זמנים (מקור checkpoint)

הנוזקה החדשה נמצאה במגוון רחב של מכשירים מיצרניות שונות כשגדולות שבהן הם וואוי (Huawei), שיאומי (Xiaomi) ו-OPPO:

חלוקת מכשירים הנגועים ב-RottenSys לפי יצרנים (מקור checkpoint)
חלוקת מכשירים הנגועים ב-RottenSys לפי יצרנים (מקור checkpoint)

ניתן לגלות אם המכשיר נגוע בנוזקה החדשה אם מופיעים היישומים הבאים במכשיר:

  • com.android.yellowcalendarz
  • com.changmi.launcher
  • com.android.services.securewifi
  • com.system.service.zdsgt

תהליך הסרת הנוזקה פשוט למדי, ודורש למחוק את היישומים המופיעים ברשימה מהמכשיר הסלולרי.

לפי החישוב של צוות האבטחה, נוזקת ה-RottenSys הכניסה ליוצרים שלה קרוב ל-115,000 דולר (כ-398,000 שקלים) רק בחודש מרץ הנוכחי, כשהחוקרים מצאו גם כי הנוזקה החלה לבצע תהליכים נוספים והופכת מכשירים סלולריים לבוטים (bot) על מנת לבצע פעולות נוספות, והיא בעלת יכולת להתקין יישומים נוספים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים