ביקורת סדרה: כרמן סנדייגו – מנוכלת לגיבורה בחן ובקלילות

כרמן סנדייגו (תמונה באדיבות Netflix) כרמן סנדייגו (תמונה באדיבות Netflix)

נסו את מבחן הגיל הבא – שאלו את מי שלצדכם על מה הם חושבים, כשהם שומעים את השם “כרמן סנדייגו” (Carmen Sandiego). אנשים מעל גיל מסויים יתחילו לזמזם משהו, וחלקם אולי אפילו יפצחו בשירה: “איייפהההההה כרמן סנדייגו, כרמן סנדייגו, איפהההה היאאאא יכולה להיות?!”. אחרי שיתפזר העשן ויפסקו הזיופים, תשימו לב שהצעירים יותר בקהל לא יבינו מה קרה, ויתהו מי זו כרמן סנדייגו, והאם הם הצטרפו לכת מבלי לדעת?

“לאן נעלמה כרמן סנדייגו” הייתה סדרת אנימציה מצליחה, שהייתה מבוססת על סדרת משחקי מחשב חינוכיים. הפורמט היה פשוט – גנבת-העל כרמן סנדייגו גנבה משהו יקר ערך במקום בעל חשיבות היסטורית. שחקני המשחקי ו/או גיבורי הסדרה צריכים היו להרכיב את הרמזים שברשותם כדי לתפוס את כרמן ולהשיג בחזרה את הגנבה, ובדרך אנחנו למדנו דברים מעניינים על העולם – היסטוריה, גיאוגרפיה, ועוד טריוויה תרבותית מעניינת. עכשיו נטפליקס (Netflix) משחררת חידוש לסדרה שהייתה גדולה מאוד פעם, אבל אף אחד לא דיבר עליה באמת מעל 20 שנה – מה הסיכוי שזה יצליח? צפיתי בחמשת הפרקים הראשונים של הסדרה החדשה, והנה מה שהסקתי.

העלילה

באי קטן ומבודד גדלה לה יתומה. היתומה לא ידעה דבר על מוצאה, מלבד כמה פרטים קטנים מאוד – היא נולדה בארגנטינה, והגיעה אל האי עם בובת מטריושקה רוסית. האי היה מבודד, אך לא בודד בכלל. הוא היה בסיס המבצעים של V.I.L.E, ארגון גנבים בינלאומי. כילדה שגדלה בתוך כתלי האקדמיה של V.I.L.E, היה זה רק טבעי שהילדה תגדל להיות גנבת מוכשרת בעצמה.

כיום, הילדה היתומה הפכה לנערה בוגרת, והיא אכן גנבת מקצועית – אך לא בשביל V.I.L.E, אלא נגדו. הנערה, שמשתמשת בשם הבדוי כרמן סנדייגו, מתנגדת נחרצות לאלימות, וכועסת על V.I.L.E בגלל שהארגון פוגע בחפים מפשע בדרך למטרה. לכן כרמן גונבת מגנבים, בזמן שזוג בלשי אינטרפול דולקים בעקבותיה, מעוניינים לתפוס את הגנבת המפורסמת ביותר בעולם, בלי לדעת שבעצם הם היו יכולים בקלות להיות באותו צד.

התחלה חלשה, המשך מצוין

“כרמן סנדייגו” מתחילה בגימגום די רציני. לסדרה יש פורמט ברור ומסודר שנגיע אליו מיד, אך היא לא מתחילה ממנו. שני הפרקים הראשונים של הסדרה מוקדשים לשאלה “מי היא כרמן סנדייגו?”. אין ספק שזאת שאלה חשובה, גם לצופים חדשים וגם לוותיקים יותר, כי שני הקהלים מקבלים גרסה חדשה לחלוטין של הגנבת, ושווה להכיר אותה – אבל שני פרקים זה הרבה, וסיפור המקור של כרמן לא מספיק מעניין.

שני פרקי הפתיחה של “כרמן סנדייגו” יאפשרו לכם ליהנות מהאנימציה הנפלאה של הסדרה, להכיר את הדמויות הפועלות, אבל הם לא מדהימים. הם נחמדים מאוד, אבל הם יכולים לעודד אתכם לומר “הבנתי את הקטע” ולעזוב את הסדרה אם הם לא ידברו אליכם – וזה חבל מאוד, כי הסדרה מתחילה, בפועל, בפרק השלישי.

מהפרק השלישי מתחיל הפורמט האמיתי של הסדרה. על הנייר הוא די פשוט – כרמן והצוות שלה מגיעים למקום חדש בו הם למדו על פעילות של V.I.L.E. למקום יש היסטוריה מעניינת ותרבות עשירה, ואנחנו נקבל מההתחלה אקספוזיציה מלאה למיקום. מה השפה? מה התרבות? מה כדאי להכיר כשמגיעים לשם? בנאמנות רבה למקור החינוכי של המותג, “כרמן סנדייגו” מספרת לצופים הרבה פרטי טריויה, מעניינים יותר או פחות, לפני שהאקשן מתחיל. ואז, כשהוא מתחיל, הוא משתמש בכל פרט ופרט של מידע שניתן לנו – ועושה את זה נפלא.

אין צורך לדלג על שני הפרקים הראשונים. להיפך, כדאי לראות אותם כדי להיות יותר מחוברים לדמויות. הם לא נוראיים כלל וכלל, והם קצרים בסך הכל, פשוט זכרו – אם הם לא מדברים אליכם, זו לא סיבה לעצור עדיין. החלקים הטובים באמת ממש מעבר לפינה. כמה טובים? ובכן, על האנימציה כבר דיברנו?

כרמן סנדייגו (תמונה באדיבות Netflix)
כרמן סנדייגו (תמונה באדיבות Netflix)

“כרמן סנדייגו” מתאפיינת באנימציה ייחודית מאוד. הסדרה שמה הרבה דגש על צורה וצבע, ומייצרת תמונות מאוד פשוטות אבל גם מאוד זכורות, בצורה שהולמת את האופי האיקוני של המותג המקורי. הרי מה שזוכרים מכרמן זה בעיקר את המעיל והכובע האדומים, אז איך אפשר שלא להתעסק בצבע וצורה?

האקשן נפלא, הדמויות טובות, גם אם לפעמים פשוטות מדי, והעלילה בהחלט מתקדמת בכיוון מסקרן. בשביל סדרת ילדים, יש לא מעט סיבות גם למבוגרים לצפות בה, אבל דווקא הצד ה”ילדותי” שלה הוא הכי מעניין – כי בשביל סדרה חינוכית, היא חינוכית הרבה יותר ממה שנדמה במבט ראשון.

אינדיאנה ג’ונס הפוך

בעברית המודרנית יצא ש”חינוך” ו”השכלה” התערבבו קצת. אנחנו קוראים למערכת ההשכלה שלנו “מערכת חינוך”, למורים הראשיים בכיתות “מחנכים”, וכן הלאה. זה יוצר הרבה בלבול, כי לעתים קרובות אנחנו משתמשים במילה “לחנך” כשאנחנו מתכוונים ל”להשכיל”, ושני המושגים מתערבבים לנו. אנחנו מתחילים לצפות מהאחראים על השכלה שיהיו גם בקיאים בחינוך, וזה לא מובן מאליו. האם האדם שצריך ללמד את ילדינו כפל וחיבור, נניח, הוא גם האדם שצריך להציג להם דפוסי התנהגות בריאים? האם מי שמלמד ספרות הוא גם מי שצריך להסביר מה נכון ומה פסול? לפעמים קצת כן, אבל לרוב חד משמעית לא – אלה דברים נפרדים לחלוטין.

“כרמן סנדייגו” עוסקת בראש ובראשונה בהשכלה – גיאוגרפיה, היסטוריה, אנטרופולוגיה, סוציולוגיה. הסדרה נותנת הרבה טריוויה מועילה ומעניינת בנושאים הללו. אבל, יש לה גם ערך חינוכי. כמובן שלא כל הורה יסכים עם הערכים של הסדרה, וכאן זו ההחלטה שלכם מה נכון או לא נכון להראות לילדיכם, אבל “כרמן סנדייגו” מלמדת ערכים מעניינים ומורכבים, בצורה שאינה מטיפה כלל וכלל.

מי שזוכר את “כרמן סנדייגו” מילדותו, זוכר טוב מאוד גם את סרטי “אינדיאנה ג’ונס”. גם הצעירים יותר זוכרים ומכירים את הארכיאולוג ההרפתקן, כי הוא הפך לתופעת תרבות ענקית. אחד מהמשפטים הזכורים ביותר שלו הוא “This belongs in a museum” – “זה צריך להיות במוזיאון”. זו מחשבה יפה, אבל היום אנחנו רואים את הבעייתיות שבה – כי בהגדרה, לקחת פריט ששייך לתרבות מסוימת, להטיס אותו מרחק רב ליבשות רחוקות, ולשים אותו מאחורי זכוכית כדי שאנשים “מתורבתים” יוכלו להסתכל עליו, זו פשוט גניבה.

כרמן סנדייגו (תמונה באדיבות Netflix)
כרמן סנדייגו (תמונה באדיבות Netflix)

“כרמן סנדייגו” עושה את ההפך המוחלט מזה – היא מחזירה לתרבויות את הסמלים והחפצים המיוחדים שנגנבו מהן. כרמן, הגנבת באדום הבוהק, לא שודדת מוזיאונים – כנראה כי זה מסר חינוכי שרוב ההורים לא יסכימו איתו. לשדוד מוסדות חינוכיים, לעתים ממשלתיים, זה לא משהו שרובינו נרצה ללמד את ילדינו. אבל היא כן שודדת גלריות פרטיות של גנבים מ-V.I.L.E, גנבים שגונבים ארטיפקטים שונים למטרה אחת בלבד – סתם כדי שזה יהיה אצלם. כי הטבעת האצטקית הזאת, או המטבע הספרדי שטבע בים, או פסלון הירקן הנדיר, הם פריט ממש יפה לאוסף, וככל שיותר קשה לגנוב אותם, ככה הגנבה יוקרתית יותר.

אינדיאנה ג’ונס ושכמותו מיוצגים ב”כרמן סנדייגו” – הם V.I.L.E למעשה, הם אנשים שמוצאים דברים יפים ואומרים “זה צריך להיות במוזיאון. רצוי בגלריה הפרטית שלי”. וזה מסר מעניין ומרענן, שתואם הרבה יותר את העולם שלנו היום, במאה ה-21 – עולם עם אינטרנט, עם מודעות לתרבויות אחרות, עם רגישות למה שיקר להן ומאפיין אותן, ועם הבנה שאי אפשר פשוט לבוא למדינה אחרת, להיכנס לקבר או למקדש נטוש, ולקחת מה שבא לנו בשם המדע או החינוך או סתם הסקרנות האנושית. אם תנסו לעשות את זה, כרמן סנדייגו תשבש לכם את כל התכניות.

בשורה התחתונה

איפה כרמן סנדייגו? בנטפליקס. מי היא כרמן סנדייגו? גיבורה נפלאה בסדרה חינוכית שמשלבת אלמנטים של ריגול בינלאומי, עם סדרת הרפתקאות כיפית וקלילה. למה כרמן סנדייגו? כי זה כיף, זה מעניין, כי תלמדו משהו חדש בכל פרק כנראה, ואם יש לכם ילדים אז בכלל כולם ירוויחו מהצפיה בחוויה הנפלאה הזאת.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים