-פרסומת-

כריס המסוורת' וטסה תומפסון מתוך "גברים בשחור אינטרנשיונל" (תמונה באדיבות פורום פילם)

ביקורת סרט: גברים בשחור אינטרנשיונל – המשך ראוי לסדרה?
| יום חמישי, 13 ביוני 2019, 17:40 | בידור ופנאי

הסרט החדש, והרביעי במספר, בסדרת “גברים בשחור” מגיע היום (ה’, 13.6) לבתי הקולנוע ואחרי שינוי אווירה שהגיע יחד עם הסרט השלישי מ-2012, בו השתתפו שחקני הקאסט המקורי וויל סמית’ וטומי לי ג’ונס, מגיע שינוי אוויר לסרט החדש בסדרה. גברים בשחור: אינטרנשיונל (Men in Black: International) חוצה לא רק את הגבולות המחוזיים של אמריקה כשהוא פונה למקומות אחרים בעולם, אלא נותן לראשונה לדמות נשית לתפוס פיקוד על הסרט.

הבלוקבאסטרים של קיץ 2019, עימם גם אינטרנשיונל, ניצבו בפני משימה כמעט בלתי אפשרית – לעלות על המסך הגדול רגע אחרי ש״הנוקמים: סוף המשחק״ תקף אותו מכל הכיוונים. אך בעוד מארוול מסעירים את המבקרים והקהל העולמי עם סרטם ה-22 – האחים וורנר מתקשים עם סרטם השלישי ביקום הקולנועי שהם מנסים לבנות לצמד הענקים גודזילה וקינג קונג; פוקס קורסים עם סרט הפרידה מהאקס-מנים האגדיים; ועכשיו נראה כי גם סוני עומדת להחמיץ עם נסיונה הרביעי בפרנצ׳ייז האייקוני על הגברים הלבושים בשחור ששומרים על הסדר הטוב בכדור הארץ מול גורמים חוצנים.

גברים בשחור אינטרנשיונל – העלילה

בילדותה, חוותה גיבורת הסרט, אותה מגלמת טסה תומפסון (Tessa Thompson) חוויה שלא תשכח לעולם, כשהיא פגשה חייזר וראתה את הגברים בשחור בפעולה. ארגון “גברים בשחור” (או MIB) דואג להגן עלינו מפני החייזרים החיים בינינו, וגם על החייזרים מפנינו תוך שימוש בטכנולוגיות מיסוך מתקדמות ומחיקת זיכרון שיטתית.

כשבאו לבקר אותה בילדותה בעקבות המפגש עם החייזר הם פספסו אותה, לא מחקו את הזיכרון שלה, ומאז היא מנסה למצוא אותם ולהבין מה הם. היא מצליחה, ודורשת שהם יגייסו אותה. אחרי הכל, מי מתאים יותר לעבוד בארגון ממישהי שמצאה את הארגון הסודי בכוחות עצמה? הגברים בשחור אכן מגייסים אותה, ומצמידים אותה לסוכן H, אותו משחק כריס המסוורת’ (Chris Hemsworth), סוכן לא מבריק במיוחד אבל מוכשר מהרגיל.

לצד חייזר קטן בשם פווני, אותו מדובב קומיל ננג’יאני (Kumail Nanjiani), שילווה את שני הסוכנים במהלך הסרט קיים האיום הממשי שמפר את שלוותם של הסוכנים – זן חייזרים שמכונה “הכוורת” (The Hive). חייזרי הכוורת מסוגלים ללבוש צורות שונות, ולהיראות אפילו כמו סוכני “גברים בשחור”, ונדמה שגם להביס אותם לא יהיה פשוט כלל.

צמד מנצח? לא הפעם

״גברים בשחור: אינטרנשיונל״ הוא שיעור חשוב במהות של בימוי שחקנים. בניגוד לכימיה הנפלאה שהמסוורת׳ ותומפסון הציגו כששיחקו יחד כתור וואלקירי האסגרדיינים ב״תור: ראגנארוק״ האהוב (אותה הכימיה שהובילה אותם להיות מלוהקים יחדיו שוב) – במקרה הזה השניים מתקשים לשחזר דינמיקה סוחפת כלשהי על גבי המסך, כשאין במאי שחקנים ובונה-דמויות ברמתו של טייקה וואייטיטי להדריך אותם.

בין הסוכנים M ו-H לא מתרחש משהו שמתקרב לחיבור האידיאלי בין וויל סמית’ הנמרץ לטומי לי ג׳ונס בעל ההומור הדדפני, כשגם המסוורת׳ וגם תומפסון משדרים על אותו הגל של הומור מתנשא מידי שבדיחותיו החביבות לא תמיד מגיעות במקום הנכון. הצמד אמנם עושה עבודה לא רעה בתור סוכנים בעלי אישיויות שונות מאוד שפועלים לראשונה כשותפים, אך חסרים להם אותם הניצוצות שהופכים סרט עם הרבה תקציב והרבה אפקטים לבלוקבאסטר היסטורי של ממש.

מי שסוחבת את הסרט היא ללא ספק תומפסון, כשהיא מביאה איתה הרבה מסגנון המשחק הניינטיזי הקסום אל דמות שהיא בו זמנית בטוחה בעצמה (על סמך כישוריה ויכולתיה) וחסרת ביטחון (בתור הגיוס החדש המערך אדיר מימדים), והיא מאזנת בין שני הצדדים האלו נפלא.

המסוורת׳ אמנם לא מאבד מהצ׳ארם שלו, אבל הוא גם לא בדיוק מגלם דמות בפני עצמה, ולרגעים פשוט אי אפשר לזכור שלא מדובר פשוט באל הרעם הלבוש בחליפה שחורה. אם ב״סוף המשחק״ השחקן הסופר-כריזמטי עבד בקפדנות עם האחים רוסו ומארוול כדי לחדש ולעדכן את תור בדרכים מפתיעות – ב״אינטרנשיונל״ המסוורת’ חוזר למקורות האקסטרה שחצנים של דמותו בראשית ימיו ב-MCU, שנעדרו מניואנסים מעניינים במיוחד, וניתן להטיל את האשמה על הבימוי הגנרי הכללי.

כריס המסוורת' וטסה תומפסון מתוך "גברים בשחור אינטרנשיונל"

כריס המסוורת’ וטסה תומפסון מתוך “גברים בשחור אינטרנשיונל” (תמונה באדיבות פורום פילם)

זהו נסיון נוסף של חזרה למותג ותיק מצידה של סוני, לאחר שב-2016 הציגה את ״מכסחות השדים״ שכידוע לא התקבל באהדה (באופן מופרז), אך גרף קונצנזוס דווקא סביב תפקידו המצויין של המסוורת׳ בתור קווין המזכיר התמים של המכסחות. לאחר ההפסד הכספי העצום של סוני על אותו הריבוט הכושל ל״מכסחי השדים״, האולפנים דאגו שאת הריבוט של ״גברים בשחור״ יביים פ. גארי גריי, שהגיע הישר מבימוי ״מהיר ועצבני 8״ וההכנסות העולמיות שלו של 1.2 מליארד דולר.

אבל בדיוק כמו עם ״ראגנארוק״, מה שעבד נכון עבור מותג מגה-פופולארי אחר – לא בהכרח יכול לעבוד בתנאים קולנועיים שונים בתכלית, וגריי מייצר את כל מה שסרט מהסוג הזה צריך, רק במידה לחלוטין לא יציבה ועם חזון חסר אופי. כך ״אינטרנשיונל״ למשל יכול ליהנות מרצף סצינות מהירות ומהנות, ואז להתקע עם סיקוונס מגושם וחסר פואנטה, שפוגם באחידות הקצב כולו.

הסרט גם מצד אחד מציג מנעד רחב וצבעוני של אותם החייזרים (בינהם חייזר מינייטורי המדובב על-ידי הקומיקאי קומיל ננג׳יאני שגנב את ההצגה) ואותן הטכנולוגיות המד”ביות המגניבות המזוהות עם המותג, ומהצד השני לא מצליח לייצר רעיון ויזואלי או נרטיבי אחד מספיק מרהיב שייכנס להיכל התהילה ההוליוודי.

יש במקביל לתהות מה סוני חשבו שיקרה כשהטילו את מלאכת הכתיבה על צמד התסריטאים ארט מארקום ומאט הולוואיי, שסרטם הקודם היה לא אחר מ״רובוטריקים: האביר האחרון״. למרות שיש לציין שהשניים גם חתומים בין ארבעת (!) תסריטאי ״איירון מן״ הראשון והפנטסטי – השניים הציגו עם ״אינטרנשיונל״ שוב כישלון א-לה-רובוטריקים בבניית היגיון בסיסי ברצף הנרטיבי. ״גברים בשחור״ הוא מן הסתם לא פרנצ׳ייז שאמור להיות מלווה בריאליסטיות, אבל בהיעדר הומור מספיק מלבב ומגובש ופיתוחים עלילתיים מפתיעים או מהודקים – חוסר ההגיון הופך לבולט מידי וממש מפריע במהלך הצפייה.

בשורה התחתונה

״גברים בשחור״ האהוב מ-1997 עומד עד היום בין שוברי הקופות ההוליוודים הכיפיים של כל הזמנים. יחד עם אותה בניית עולם ייחודית של הסרט המקורי וליהוקים חדשים מבטיחים – ל״אינטרנשיונל״ היה את כל מה שצריך כדי להיות סרט מבדר ומרצה-קהל לא פחות, אך הוא בחר בכל כיוון תפל כדי למנוע מעצמו להגשים את הפוטנציאל הרב הזה במלואו.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות