גאדג’טי מסקר: Logitech MX Vertical – קשה לחזור לעכבר רגיל אחריו

עכבר Logitech MX Vertical (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) עכבר Logitech MX Vertical (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

סדרת עכברי הפרימיום של לוג’יטק, ה-Logitech MX, היא כנראה מהפופולריות, ובוודאי שמהאהובות הקיימות בשוק, גם אם המחירים שלה גבוהים מעכברים רבים אחרים. בלוג’יטק מנסים לספק את העכברים בעלי הטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי שהתנועה תהיה חלקה ומדויקת יותר וגם תעבוד על כל משטח ותספק את התוספות הדרושות למי שרוצה קצת מעבר – עם כפתורים ניתנים לתכנות ומנגנון גלילה מהיר במיוחד בחלק מהדגמים.

להשתמש בעכבר קצת אחרת

לפני קרוב לשנה הכריזה החברה על ה-Logitech MX Vertical, עכבר ורטיקלי שמטרתו להשתמש בדרך אחיזה שונה מזו לה אנו רגילים, כזו שאמורה להקל על המפרקים שלנו לאחר שימושים ארוכי טווח בעכבר. עכברים ארגונומיים הם לא דבר חדש וקיימים כבר כמה עשורים, ואפילו ללוג’יטק עצמה יש כבר כזה, ה-MX ERGO, אבל בלוג’טק מבקשים לשנות מעט את הדרך בה משתמשים בעכבר מסוג זה, ובמקום עכבר סטטי אשר גלגלת תנועה גדולה מונחת בראשו, אנו מקבלים עכבר סטנדרטי אותו אנו מתבקשים להחזיק בשיפוע של 57 מעלות.

אחיזה זו טבעית יותר מזו של עכבר רגיל. במקום שתסובבו את המפרק כך שכף היד שלכם מונחת במקביל לשולחן העבודה, כעת היד מקבלת תנוחה טבעית יותר על העכבר ואינה דורשת להחזיק את מפרק כף היד באופן לא טבעי שעות ארוכות כל יום.

אבל זה לא פשוט. אחרי חיים שלמים של עבודה עם עכבר, קשה לקבל דרך אחיזה חדשה עבורו ותקופת ההסתגלות לשימוש בעכבר ה-MX Vertical עשויה לארוך זמן רב ובמקרים מסוימים אף לספק לכם תחושה כי משהו לא בסדר עם העכבר, כשכל הבעיה נוגעת להרגלי השימוש שנסחבים מהשימוש שלכם בעכברים במבנה סטנדרטי.

הדוגמה הטובה ביותר לכך היא אי דיוק מחפיר בו הבחנתי בעת ביצוע לחיצות על כפתורי העכבר, זה גרם לי לעיתים לנסות לבצע בחירה (דאבל קליק) באמצעות ה-MX Vertical מספר פעמים, כשזו התפספסה שוב ושוב (ושוב). בעכבר אני משתמש כבר מספר לא מבוטל של חודשים, כשרק לאחר חודשיים הבנתי כי הבעיה בכלל אצלי – הרגל השימוש בעכבר בתצורה סטנדרטית הוביל אותי לבצע תנועות מהירות, כך שבמקרים רבים היד המשיכה לנוע מעט גם בזמן הבחירה, לא משהו שהבחנתי בו תוך כדי שאני לוחץ על כפתור העכבר שוב ושוב בעצבנות. דרך אימון נוסף, הצלחתי להימנע מדרך השימוש הזו והבעיה נפתרה.

אך עכבר ה-MX Vertical של Logitech אינו חף מבעיות. משקלו הקליל אמנם מאפשר לו לנוע בקלילות בתנוחה החדשה, אך בתנועת יד קלה לעברו ניתן לחבוט בו ולהפוך אותו על גבו כל פעם מחדש. משקלו הקל גם מביא לכך שלא תוכלו לבצע לחיצה על כפתור העכבר עם אצבע בודדת, כפי שניתן לעשות בעכבר רגיל, שכן נגיעה קלה מספיקה על מנת שיזוז ממקומו, ולחיצה לא תקבלו כלל ללא אחיזה מלאה בו.. בשביל הקונטרה.

Logitech MX Vertical – יתרונות וחסרונות

התצורה הארגונומית של עכבר ה-MX Vertical של לוג’יטק יכולה לתרום רבות לנוחות השימוש בו, אך למרות שמדובר בעכבר המשויך לסדרת הדגל MX, ישנן כמה פשרות שביצעה עבורו החברה אל מול דגמי הפרימיום האחרים.

כמות הכפתורים הזמינה על גבי העכבר וניתנים לתכנות לשם ביצוע פעולות שונות דרך תוכנת ה-Logitech Options במחשב נמוכה מזו שתמצאו בעכברים אחרים בסדרה. מדובר בשני כפתורים שהגדרתם הבסיסית היא לתנועה קדימה ואחורה, למשל במעבר בין דפים באתרים בדפדפן, שני כפתורי העכבר הסטנדרטיים – ימני ושמאלי (שלא ניתנים לתכנות), כפתור על גבי הגלגלת וכפתור נוסף בראש העכבר שמשמש להגדרה מהירה של מהירות הסמן על גבי המסך.

המיעוט בכפתורים מעיד על כך שלא תמצאו בעכבר אפשרות ל-Smartshift של לוג’יטק, המאפשר לכם לשנות את הגלילה לכזו שאינה מוגבלת בתנועה כלל ומאפשרת מעבר מהיר מאוד בדף. לא תמצאו בגלגלת גם אפשרות תנועה לצדדים, אלא רק מעלה ומטה.

היעדרות נוספת היא במנגנון ה-Darkfield של לוג’יטק, זה מאפשר לעכברי החברה לזהות את התנועה הקטנה ביותר בדיוק רק גם על גבי משטחים מבריקים, כמו זכוכית, משהו שאינו קיים בדגם ה-MX Vertical.

יחד עם זאת, שומרת החברה על לא מעט תכונות שתמצאו זמינות ביתר העכברים בסדרת ה-MX שלה, ביניהן האפשרות לקידוד העכבר מול מספר מחשבים ומעבר ביניהם בלחיצת כפתור, תמיכה בקישור דרך בלוטות’ או באמצעות דונגל USB, מנגנון ה-FLOW למעבר מהיר בין מחשבים, תמיכה בווינדוס או מק וכנראה יותר מכל – חיבור לטעינה דרך כבל USB-C ואפשרות להמשיך להשתמש בעכבר כדגם מבוסס חוט בזמן הטעינה, או סתם אם לא בא לכם להטעין את העכבר אף פעם והחוט אינו מפריע לכם בשימוש השוטף.

בכל הנוגע לחיי הסוללה מבטיחה לוג’טק עד 4 חודשי שימוש, אך בפועל מדובר בפחות. לאחר כחודשיים וחצי של שימוש נדרשתי לטעון את העכבר בפעם הראשונה ומאז (עברו עוד כחודשיים) הכל ממשיך לעבוד חלק.

עכבר Logitech MX Vertical (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
עכבר Logitech MX Vertical (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

השורה התחתונה

ה-Logitech MX Vertical הוא עכבר שונה מזה אליו אתם רגילים ונועד על מנת לספק לכם את נוחות השימוש הגבוהה ביותר ושמירה טובה יותר על המפרקים בשימוש השוטף. אחרי כ-4 חודשי שימוש בו כבר איני סובל מכאבי מפרקים גם לאחר ימי עבודה ארוכים ולחזור כעת לאחור לשימוש בעכבר סטנדרטי היא פעולה שכמעט אינה אפשרית עבורי.

העיצוב הארגונומי מביא עימו מספר פשרות על פני עכברים אחרים בסדרת ה-MX של החברה. אם אתם מסוגלים להתפשר על כמה כפתורים ופונקציות ומסוגלים להקדיש את הזמן שנדרש כדי להתאים עצמכם לשימוש בעכבר בתצורה שונה מזו לה אתם רגילים, ה-MX Vertical היא בחירה מצויינת, ואם לא – אולי ננסה שוב בסיבוב הבא, כשלוג’יטק תוסיף מחדש כמה מהדברים שגרעה בסיבוב הנוכחי.

מחיר מומלץ: 540 שקלים

אחריות: שנתיים מהיבואן הרשמי, בנדא מגנטיק


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים