סקירה: דיסני פלוס – האם זה בשבילכם?

לוגו דיסני+ (תמונה: Disney) לוגו דיסני+ (תמונה: Disney)

אחרי חודשים של ציפייה, דיסני סוף סוף השיקה השבוע את פלטפורמת הסטרימינג דיסני פלוס (+Disney) והתקדמה צעד אחד נוסף בדרך להשתלטות גלובלית על כל התוכן בעולם. כפי שפירסמו מראש בחודשים שקדמו להשקה, דיסני מילאו את הפלטפורמה בכל המותגים הגדולים ביותר שלה – סרטי וסדרות “מלחמת הכוכבים”, כל סרטי האנימציה של פיקסאר, ובעיקר ספריית התוכן העצומה של דיסני עצמה, שעד כה הייתה סגורה ב”כספת” – כינוי שהוטבע על ידי החברה עצמה כדי לתאר את המנהג שלהם לשחרר סרטים לוידאו, דיוידי או סטרימינג לתקופה מוגבלת בלבד, כדי לשמור על עניין ובלעדיות. כמו כן, העלו מגוון סרטי וסדרות מארוול, אך לא את כולם, שכן הזכויות עדיין שייכות חלקית לנטפליקס לעת עתה.

אז האם השירות החדש באמת שווה את ההשקעה? האם לנטפליקס יש ממה לפחד? ומה בדיוק השוני בין הפלטפורמה של דיסני למתחריה? ובכן, נתחיל עם הדברים הטובים.

דיסני פלוס: מה עובד?

השירות עצמו ממוצב בין הזולים יותר בשוק – 6.99 דולר לחודש, או 12.99 דולר בחודש לחבילה הכוללת גם את HULU ו-ESPN (כמובן שמדובר בגרסא האמריקאית, שכן השירות עדיין לא זמין בישראל). כרגע הפלטפורמה היחידה שזולה יותר מדיסני פלוס היא אפל tv פלוס – אך זו כוללת מעט מאוד תוכן ורק סדרות מקור.

מסך ראשי בשירות דיסני פלוס (צילום מסך)
מסך ראשי בשירות דיסני פלוס (צילום מסך)

הממשק של דיסני פלוס פשוט מאוד ויודע בדיוק למה אתם כאן. המסך הראשי מיד מציג ספריות של המותגים הגדולים – דיסני, פיקסאר, מארוול, מלחמת הכוכבים ונשיונל גאוגרפיק. אם תמשיכו לגלול תוכלו למצוא תפריט מאוד דומה לזה של נטפליקס – תכנים לפי נושאים כגון “מחזות זמר”, “סרטי HD”, “סרטי נוסטלגיה” וכו’. קל מאוד למצוא מה שאתם מחפשים, בין אם זה מה שדיסני ממש רוצים שתראו (“המנדלוריאן“- סדרת המקור הגדולה הראשונה של הפלטפורמה) או סתם סרט ישן וחביב שאינו של דיסני במקור (“10 דברים שאני שונאת אצלך” למשל, מככב שם בתחתית התפריט).

חדשות טובות נוספות הן שדיסני השכילו לעשות את מה שנטפליקס אף פעם לא טרחו – תוספות מיוחדות לסרטים. נכון, בינתיים עדיין מדובר בעיקר בטריילרים לסרט כדי שתוכלו להחליט אם לצפות או לא, אבל בסרטים מסוימים ההיצע גדול בהרבה. למשל, בעמוד הסרט של “הנוקמים: סוף המשחק” תוכלו למצוא מעבר לסרט עצמו גם סרטוני מאחורי הקלעים, סצינות שנמחקו בעריכה ואופציה לצפות בסרט כולו עם קומנטרי של הבמאי והתסריטאים, באופן דומה למה שתקבלו אם קניתם את הדיוידי.

תוספות מיוחדות בדיסני פלוס (צילום מסך)
תוספות מיוחדות בדיסני פלוס (צילום מסך)

אין ספק שגולת הכותרת של דיסני פלוס תהיה לבסוף סדרות המקור שלהם, בעיקר אלו המתרחשות בעולם של מארוול ויתקשרו ישירות לסרטים (בניגוד לסדרות מארוול של נטפליקס שעמדו בפני עצמן). מדובר בסדרות המשך ישירות לסרטים, עם השחקנים והדמויות המקוריות מהקולנוע. אך אלו מצופות רק בשנה הבאה.

ההבדל העיקרי מנטפליקס בגיזרה הזו הוא שדיסני יעלו את סדרות המקור שלהם על בסיס שבועי – ולא עונה שלמה בבת אחת לצפיית בינג’, זאת בדומה לשירות החדש של אפל. מבחינתי מדובר בחדשות טובות, שכן העומס הבלתי אפשרי של מלחמות הסטרימינג תובעני פחות כשמדובר בעונות קצרות יחסית ובפרקים שבועיים.

מלבד השידור השבועי, סדרת המקור הראשונה של השירות, “המנדלוריאן”, גם ויתרה על הנוהל של ערוצי כבלים וסטרימינג למתוח פרקים לאורך של שעה או יותר. הסדרה, המתרחשת בעולם של “מלחמת הכוכבים” לאחר אירועי “שובו של הג’דיי”, מפתיעה בפרק ראשון שאורכו 40 דקות בלבד. אם אתם רוצים להתעדכן בטרילוגיה המקורית לפני הצפייה, השירות מציע את כל הסרטים באיכות 4K HDR.

אם כך, נראה שהשירות החדש של דיסני מאוד מבטיח, ולא רק להורים לילדים שפתאום התברכו במאות שעות תוכן חדשות לנגן לילדים בשביל קצת שקט בבית. אך ישנן גם חדשות רעות.

דיסני פלוס: מה לא עובד?

עמוד שגיאה דיסני פלוס (צילום מסך)
עמוד שגיאה דיסני פלוס (צילום מסך)

השירות הכה מצופה של דיסני לא עלה לאוויר העולם ללא בעיות. ביומיים הראשונים רוב הצופים חוו שגיאות ותקלות למיניהן. במהלך הצפייה שלי בסרט אחד בשירות, הנגן נתקע שלוש פעמים ודרש חיבור מחדש. אם כי, נראה שדיסני תיכננו ערך בידורי גם לתקלות – הודעות שגיאה מתהדרות בהופעה של ראלף ופנלופה מהסרט “ראלף ההורס”, כמעין בדיחה על כך ששבר את האינטרנט.

סביר שהתקלות האלו הן רק חבלי לידה של שירות שהועמס ב-10 מיליון מנויים ביום אחד בלבד. הכמות האדירה הזו סביר שהפילה כמה שרתים, ואני לא מצפה שהתקלות ימשיכו מעבר לשבועות הראשונים.

הבעיה הגדולה יותר, וזו שהרעידה את האינטרנט ביומיים האחרונים, היא הבחירה שדיסני עשו עם אחד המותגים הגדולים שרכשו – “משפחת סימפסון”.

דיסני רכשו את הזכויות לכל עונות הסדרה מרשת FX שהחזיקה בהן עד כה. אך כשמדובר בעונות הראשונות של הסדרה, שהופקו לטלוויזיות ישנות, דיסני בחרו להעלות גרסאות “משופרות” ב-HD ובפורמט תצוגה של 16:9. מדוע זו בעיה שעיצבנה כל כך הרבה אנשים, ובעיקר את מעריצי סימפסונ’ס השרופים? מאחר וכדי להתאים את תמונת המקור ששודרה בפורמט 4:3 לטלוויזיות עכשוויות של 16:9, הפרקים נמתחו ועוותו. ובסדרה כמו “משפחת סימפסון” התוצאה היא בדיחות ויזואליות אבודות.

הנה למשל תמונה שפורסמה אתמול בטוויטר המראה בדיוק מה נאבד במעבר לדיגיטל: שימו לב שבתמונה המקורית, בפורמט 4:3, אפשר לראות למעלה שכל חביות הבירה של דאף מולאו על ידי אותו צינור על אף מה שהם מפרסמים. בדיחה גרפית לא מאוד חשובה אבל בהחלט מהנה – ומדגימה היטב שחלק מהיצירה לא שרדה את המעבר לדיסני פלוס.

יחסי תצוגה משפחת סימפסון בדיסני פלוס (צילום מסך)
יחסי תצוגה משפחת סימפסון בדיסני פלוס (צילום מסך)

האינטרנט רעש וגעש, וסביר להניח שדיסני תציע בקרוב אופציה לצפייה מקורית ב-4:3, כפי ש-FX עשו בזמנו. עוד דבר שלא שרד את המכירה לדיסני הוא הפרק המפורסם מעונה 3, Stark Raving Dad, שצונזר עקב הופעת האורח של מייקל ג’קסון, וזאת בעקבות הסרט “לעזוב את נוורלנד” שיצא בשנה שעברה.

דיסני פלוס: האם זה בשבילכם?

אז האם השירות שווה את זמנכם? התשובה כנראה תלויה ברמת האהבה שלכם לחברת הענק. דיסני פלוס העלו את כל התוכן שברשותם לשירות, וכרגע לא ברור מה יעלה בו בחודשים הקרובים.

בניגוד לנטפליקס בה הסרטים והסדרות מועלים ברוטציה – כאן אין תכנים זמניים. משמע, נכון לעכשיו, אם תשבו ותצפו במהרה בכל מה שמעניין אתכם, סביר שתוכלו לבטל את המנוי עד שסדרות המקור הגדולות יתחילו לעלות. אך עם כמות כזו של תכנים, לא סביר שתסיימו הכל עד אז. בל נשכח ש”משפחת סימפסון” לבדה מספקת 223 שעות צפייה. בהצלחה!!!


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים