אפליקציות VPN וחוסמי פרסומות פופולריים העבירו מידע משתמשים לחברה מסחרית

האקר Gred Altmann / Pixabay

תחקיר של אתר BuzzFeed News האמריקאי חשף כי חברת האנליטיקה Sensor Tower אספה מידע ממיליוני משתמשים באמצעות כ~20 אפליקציות VPN וסינון פרסומות שונות במכשירי אנדרואיד ואייפונים מאז שנת 2015, אפליקציות שרובן הוסרו עם הזמן לאור חריגה מהסכמי השימוש של אפל וגוגל ולאחר חשיפת BuzzFeed.

מהתחקיר עולה כי למעלה מ-35 מיליון משתמשים הורידו את האפליקציות הבעיתיות של חברת Sensor Tower, שמסתירה בפועל את הבעלות שלה עליהן, כאשר האפליקציות עצמן מופיעות בחנויות תחת שמות מפתחים שונים. הקשר בין האפליקציות לחברה נחשף רק לאחר בדיקת הקוד של האפליקציות וגילוי קוד משותף השייך לעובדי חברת Sensor Tower.

בין האפליקציות אפשר למצוא את Free and Unlimited VPN, Luna VPN, Mobile Data, ו-Adblock Focus, חלקן עדיין זמינות בחנויות האפליקציות. בעוד חברת Sensor Tower טענה בפני תחקירני BuzzFeed כי המידע המועבר לחברה מהאפליקציות אנונימי, קשה להאמין בכך לאור הסתרת הקשר בין האפליקציות והחברה, ובמיוחד לאור השימוש שלהן בחלק מהמקרים בהרשאות מנהל (root certificate), דבר שהגדיל את היכולת של האפליקציות לעקוב אחרי המשתמשים.

אפליקציית Luna VPN (מקור Google Play)

בדומה ללא מעט מקרים אחרים, מדובר בניצול לרעה של חברה עם הסתרת הקשרים שלה למגוון אפליקציות בעלות הרשאות מרובות ושימוש במידע האישי שלהם ליצירת רווחים. עם זאת, אין מדובר על כך כי כל חוסמי הפרסומות או אפליקציות ה-VPN הן בעייתיות, לכן מומלץ להשתמש באפליקציות בעלות מקור רשמי ומוכר יותר כגון Speedtest VPN, CloudFlare Warp, Firefox Private Network או אפילו VPNhub מבית Pornhub.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים