גאדג’טי מסקר: iPhone SE 2020 – שנוי במחלוקת

iPhone SE 2020 (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) iPhone SE 2020 (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

השנה הייתה 2017 ואפל סוף סוף שינתה עיצוב. ה-iPhone X נולד והוביל לשינוי כיוון בחברה אותו ראינו קודם לכן גם בחברות אחרות שמבססות את המכשירים שלהן על מערכת ההפעלה אנדרואיד. המסכים הגדולים הגיעו לאפל עוד קודם, אך ה-iPhone X היה זה שסגר את החותם על הסמארטפונים קטני הממדים של החברה. החלומות על טלפון מתקדם אך קומפקטי שנהנה לסחוב בכיס ואפילו להשתמש בו עם יד אחת נגוזו במחי יד, וכל שנותר הוא להביט על האייפון 8, השריד האחרון לטלפון הקטן שמידי שנה הלך והתיישן אל מול בהמות מוצלחות למדי דוגמת ה-iPhone XR וה-iPhone 11 בעלי הממדים הגדולים.

שמועות רבות צצו במשך תקופה זו על נסיך שיציל אותנו מאיום אותם נפילים, אחד שיביא את האיזון הנכון אותו אנו מחפשים. הביאו לנו את האחד שלא יבלוט מהכיס, זה שייכנס לנו בכף היד בקלילות ולא ישבור לנו את המפרקים, אך אנא מכם, עשו אותו חדש, עדכני, חזק, רלוונטי לזמננו אנו – תנו לנו את זה אחריו אנו תרים.

ואז בא iPhone SE 2020

השמועות מהר מאוד הפכו למציאות בשנת 2020, ואחרי שחיכינו כמו מה שנראה נצח במונחים של שרקנים, קיבלנו סוף סוף את מבוקשנו. הוא הגיע, הדור השני של ה-iPhone SE, הניסיון השני של אפל להציג מכשיר אייפון קטן מידות ואטרקטיבי הרבה יותר במחיר מול דגמי האייפון האחרים. הדגם החדש פיתה אותנו עם חומרה חזקה אותה ניתן למצוא גם במכשירי סדרת האייפון 11, אך את העיצוב הזה כבר ראינו בעבר, ולאחרונה נצפה זה עם האייפון 8 מ-2017.

העיצוב של האייפון SE מהדור השני הוא נושא למחלוקת גדולה מאוד. מצד אחד, מדובר בעיצוב שרצינו – קטן מידות, כזה שקל להתנייד איתו, לא שוקל כמו לבנת בטון, ומן הצד השני – אין כאן כל דבר חדש. המסך קטנטן, השוליים ענקיים ואפילו את זיהוי הפנים הנהדר לא נוכל למצוא כאן. אפל בחרה בשקידה את כל התכונות אותן הייתה יכול לבחור כדי להציג בפנינו אייפון במחיר נמוך מ-2,000 שקלים, אך האם היא ויתרה על יותר מידי?

המסך הזה קטן מידי

אם הייתם אומרים לי לפני שלוש שנים, כשנפרדתי מהאייפון האחרון שלי (אייפון 7) לפני המעבר לאנדרואיד, שאסתכל לאחור ואומר לעצמי שהתאכזבתי מהמסך שלו – לא הייתי מאמין לכם. אהבתי את האייפון מאוד, וגם את כל אלו שרכשתי לפניו, והסיבה למעבר לאנדרואיד הייתה משיקולי העבודה שלי באתר, ולא בשל חוסר שביעות רצון מהאייפון.

ה-iPhone SE 2020 עימו אני מסתובב בשבועות האחרונים לימד אותי משהו אחר – מסך בגודל 4.7 אינץ’ כנראה כבר לא מספיק לכל אחד. הוא לא מספיק כי הטקסטים המופיעים עליו קטנים כדי לנצל יותר משטח התצוגה הקטן, ואם תגדילו את אלו, כנראה שתצטרכו לגלול את עמודי הטקסט לנצח, והוא לא מספיק כי כשתרצו לצלם תמונות, התצוגה המקדימה קטנה מאוד והופכת את הצילום וגם את ההתבוננות בתמונות ווידאו למרהיבה פחות גם אל מול טלפונים שיעלו לכם הרבה הרבה פחות ממחירו של זה.

אפל בחרה לשלב בטלפון החדש עיצוב קיים כדי שתוכל לחסוך בעלויות ולהציג בפנינו אייפון זול יותר, אך נראה שהויתורים היו גדולים מידי בכל הנוגע למסך. הגודל של ה-iPhone SE 2020 מושלם בעיני – הוא קטן, נכנס ביד בקלות, מאפשר תפעול ביד אחת, לא מכביד על המפרקים בשימוש ממושך ונכנס בקלות בכיס עד כדי שלא מרגישים שהוא שם. וזה בדיוק מה שרציתי, אבל כל מבט במסך בולטים שולי ענק שחורים, שהייתי שמח לוותר עליהם לטובת עיצוב המגרעת, אם רק כדי לקבל עוד כמה שברי אינצ’ים.

אחרי כמה שבועות עימו, המסקנה היא שאני מאוד אוהב את הגודל של האייפון, אבל כשזה מגיע לשימוש בפועל, המסך הקטן שלו, ברזולוציה הדי נמוכה, מוביל אותי פעמים רבות להרים את האייפד במקום.

iPhone SE 2020 (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
iPhone SE 2020 (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

סוס עבודה עם סוללה קטנה

כמו יצרניות טלפונים רבות לפניה, גם באפל בחרו לשווק את דגם שוק הביניים עם החומרה המתקדמת ביותר. את מעבד ה-A13 Bionic של האייפון SE החדש תוכלו למצוא גם במכשירי הדגל המתקדמים ביותר שלה בסדרת האייפון 11 ובצד הביצועים מדובר בחיית פרא באריזה קטנה במיוחד.

השילוב בין “מכשיר דגל” בחלקים מסוימים בחומרה ובין ויתורים שמאפשרים את הורדת המחיר לכדי רמות הביניים תפסו תאוצה מחודשת בשנתיים האחרונות, לאחר תקופה בה החלוצה בתחום – OnePlus – עלתה בדרגים ומכשיריה הגיעו לרמות מחירים גבוהות יותר. שחקניות סיניות רבות השיקו מותגי ביניים משלהן, דוגמת Pocophone, Realme ועוד, וה-iPhone SE הוא הניסיון המחודש של אפל להציג טלפון במחיר סביר עם מפרט מרשים על הנייר.

החומרה המתקדמת והגוף הקטן של האייפון SE לשנת 2020 מגיעים עם שני ויתורים עיקריים – המסך, אליו כבר התייחסתי בהרחבה בדברי מעלה, והסוללה – זו מגיעה בקיבולת קטנה למדי של 1821mAh, עליה אפל לא מצהירה באופן רשמי, ומפיקה תוצאות שמחזירות אותי לעבר בו היה זה נורמלי לטעון את המכשיר פעם ואף מספר פעמים ביום, ולהצטייד במטען צמוד בתיק כשיש לעזוב את הבית או המשרד.

בשימושים רגילים ויום יומיים לא מצליחה סוללת ה-iPhone SE החדש לספק את הסחורה, ודורשת טעינה מחדש במהלך היום, ואם תנסו להכביד על המכשיר עם פעולות תובעניות יותר (משחקים, לדוגמה), לא יעזרו המסך או המעבד החסכוניים יותר בחשמל, ותיאלצו להטעין את המכשיר מחדש גם מספר פעמים ביום.

תוספת נחמדה שקיימת באייפון SE החדש היא תמיכה בטכנולוגיית טעינה מהירה בהספק מירבי של 18W, זו תאפשר, על פי אפל, לטעון 50% מהסוללה תוך חצי שעה בלבד, מה שיקצץ זמן טעינה משמעותי. אולם אפל אינה מספקת מטען מהיר בחבילה של האייפון החדש, את זה תיאלצו לרכוש בנפרד בתוספת לא קטנה במחיר.

iPhone SE 2020 (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
iPhone SE 2020 (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

מצלמות האייפון SE 2020

האייפון SE החדש מגיע עם שתי מצלמות – האחת בגבו והשנייה היא מצלמת סלפי הממוקמת בחלקו הקדמי. המצלמה הראשית בגב המכשיר משתמשת בחיישן 12 מגה-פיקסל במפתח צמצם f/1.8, ומאפשרת צילום וידאו עד לרמת 4K ב-60 פריימים בשנייה.

על הנייר, אמנם לא מדובר במערך הצילום המרשים ביותר שראינו בטלפונים, אך המצלמה ב-iPhone Se 2020 גורמת לי להיזכר בהפתעה לה זכיתי עת בחנתי את מצלמת האייפון 8 בסקירה שבוצעה לפני כשלוש שנים. ייתכן כי הרושם הטוב שלי מגיע כתואצה מציפיית חסר ממערך ראשי הכולל מצלמה בודדת ברזולוציית 12 מגה-פיקסל בימים בהם אנו כבר מורגלים למערכי צילום מרובי מצלמות עם חיישנים ברזולוציות הולכות וגדלות, כשהסטנדרט כבר עומד סביב מצלמות ה-48 וה-64 מגה-פיקסל, אך כידוע – אין מספר הפיקסלים מעיד על טיב המצלמה.

בצילומי אור יום ניכר שאפל מצליחה לספק תוצאות טובות למדי גם בשימוש במצלמה בודדת, וללא עזרה מחיישנים נוספים, אולם ניכרות גם ה”בעיות” שנוצרות עקב מחסור בתאורה שאולי היה עשוי להיפתר בעזרת חיישן נוסף שידגום עוד מעט אור אל תוך הצילום. צילומי אור יום, כאמור, נראים טוב למדי, אך במבט על צילומים הדורשים את הפעלת מצב ה-HDR, בתמונות בהן מופיע מקור תאורה חזק במיוחד, ניתן להבחין בתיקוני יתר המובילים את הצבעים בתמונה להפוך לנאמנים פחות למציאות ואת רמת התאורה להיות גבוהה או נמוכה מידי באיזורים מסוימים שאינם סביב מקור האור החזק המופיע בתמונה.

צבעים עזים עשויים להיראות טוב על גבי מסך הטלפון, בטח ובטח על מסך כה קטן וברזולוציה נמוכה כמו זה של האייפון SE החדש, אך מאפל הייתי מצפה לביצוע שיפורי תמונה טובים יותר, עם צבעים הנאמנים ככל הניתן למקור. הפרטים בתמונות המצולמות באור יום גם הם טובים למדי, אך אלו נשמרים היטב רק סביב איזור הפוקוס המצומצם בתמונה, כשבפעמים רבות ניתן לראות חוסר גדול בפרטים (חדות נמוכה, החלקת יתר) באיזורים שונים בתמונה.

כשרמת התאורה אינה מושלמת, וכן בצילומי לילה, ניכר אף יותר החוסר בפרטים וגם בחיסרון הגדול של שימוש בחיישן בודד, כשתחת תנאי תאורה אלו, לא נראה כי נכנס מספיק אור לחיישן, והתמונות יוצאות חשוכות ממה שהייתי מצפה לראות, מה שידרוש תיקון ידני באמצעות תוכנות לעריכת תמונה לאחר הצילום.

מצלמת הסלפי מגיעה עם חיישן 7 מגה-פיקסל במפתח צמצם f/2.2 ומסוגלת לצלם וידאו ברזולוציה מירבית של 1080P ב-30 פריימים בשנייה. מצלמה זו מאפשרת גם צילום עם אפקט ה-Bokeh לטשטוש סביב מושא הצילום, זה עושה עבודה טובה למדי בהצגת הטשטוש במקומות הנכונים סביב המצולם. התוצאות שמפיקה מצלמת הסלפי סבירות, וכמו המצלמה הראשית במכשיר, גם כאן תמצאו תמונות טובות עת תצלמו במקומות בהם ישנה רמת תאורה מיטבית ותמונות טובות פחות עת ישנה תאורה חסרה, אפילו במקצת – אז התמונות יהפכו לחשוכות יותר ורמת הפרטים תרד גם כן.

השורה התחתונה

ה-iPhone SE 2020 הוא הרבה דברים. הוא מכשיר לו ציפו רבים ממשתמשי האייפון מזה זמן מה – דגם קומפקטי חדש שאפילו עמיד בפני מים ואבק (IP67), במחיר אטרקטיבי ועם חומרה מתקדמת. האייפון SE החדש אכן עונה על חלק מהציפיות של המשתמשים, אך רחוק מלענות על כולן.

במרדף אחר האיזון הנכון התפשרה אפל במספר מקומות על מנת שתוכל לשמור על המחיר הנמוך – העיצוב נלקח מדגמי אייפונים ישנים יותר, והביא עימו מסך קטן ודי מאכזב, הגוף הקטן הוא בדיוק מה שציפינו לו בצד הנוחות, וזהו אחד מהמכשירים הבודדים כיום בשוק שהכי מהנה להיסחב איתו בתקופה בה הולכים הדגמים וגדלים לממדים עצומים, אך הסוללה שלו קטנה, בתאימות לממדיו הקומפקטיים, ורחוקה מלספק את הסחורה.

המצלמה נהדרת, קולעת למטרה בתנאי תאורה מושלמים, אך האיכות שלה הולכת ויורדת ככל שרמת התאורה סביב התמונה נחלשת, ומערכת ההפעלה עדיין מרגישה מעט מיושנת, בעיקר לאור השיפורים הגדולים שנכנסו לגרסה התואמת שלה לדגמי האייפד.

ה-iPhone SE החדש הוא מכשיר מצויין, עבור מי שיכולים לספוג את הויתורים הקיימים בו לטובת שימוש במכשיר קומפקטי. עבור רבים מדובר בערך משמעותי, וגם אני עדיין נסחב איתו עימי כמכשיר משני, כזה שנוח יותר להחזיק ביד לביצוע פעולות רבות שאינן דורשות את המצלמה הטובה ביותר או המסך הגדול והאיכותי ביותר.

לרכישה: אייבורי \ KSP

האריזה ותכולתה
8/10
עיצוב ואיכות בניה
7/10
חומרה וביצועים
10/10
מסך ותצוגה
5/10
מערכת הפעלה
7/10
מולטימדיה
8/10
סוללה
4/10
מצלמה
6/10
7.5
ציון כללי   ... ולא בהכרח ממוצע

מה אהבנו
  • רמקול חזק
  • צילום בתנאי תאורה טובים
  • נוח וקומפקטי
  • רמת ביצועים גבוהה
מה פחות אהבנו
  • חיי סוללה קצרים
  • מטען מהיר לא באריזה
  • מסך קטן ברזולוציה נמוכה
  • צילום בתנאי תאורה נמוכים

איפה קונים ומה המחירים?
  • יבואן רשמי: החל מ-1,890 שקלים
  • שוק פתוח: החל מ-1,780 שקלים


*חלק מהקישורים המופיעים בפוסט קשורים בתכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים