לוגו Giphy

פייסבוק רוכשת את Giphy ב-400 מיליון דולר

פייסבוק הודיעה ביום שישי (15.5) כי תרכוש את Giphy, פלטפורמת תמונות ההנפשה (Gif) הגדולה והמוכרות בעולם, בה נעשה שימוש מזה זמן רב ברשת החברתית ובאתרים ואפליקציות, בהם אינסטגרם, טוויטר, רדיט, פינטרסט, טינדר ורבים אחרים. על פי דיווח של אתר Axios, סכום הרכישה של Giphy עומד על כ-400 מיליון דולר, ואף שבפייסבוק מבטיחים כי דבר לא ישתנה בזמן זה בפלטפורמת הג'יפים, ההיסטוריה של פייסבוק עשויה להעיד על ההיפך.

אם אי פעם שיתפתם תמונת GIF מונפשת דרך אחת האפליקציות בטלפון, יש סיכוי גדול שהשתמשתם בפלטפורמה של Giphy, גם אם לא ידעתם זאת. הפלטפורמה המצליחה משולבת באתרים והאפליקציות השונים של פייסבוק עצמה, כך ששיתופי ג'יפים שתבצעו דרך מנגנון החיפוש המובנה באפליקציות אינסטגרם, פייסבוק, וואטסאפ ומסנג'ר יפנו כולם לבצע את החיפוש בפלטפורמה של Giphy. כה נפוץ השימוש בפלטפורמה זו בקרב האפליקציות של פייסבוק, עד כי שפייסבוק עצמה מצהירה כי 50% מהתנועה של Giphy מגיעה מהאפליקציות שלה, כשאינסטגרם לבד אחראית על כ-25% מסך כל התנועה ל-Giphy.

בהודעה שהפיצה פייסבוק נאמר כי Giphy תשולב לתוך הצוות של אינסטגרם, מה שמבטיח אינטגרציה הדוקה יותר בין שני השירותים. הג'יפים והמדבקות של Giphy נפוצים בעיקר סביב פונקציות הסטוריז וההודעות המידיות של אינסטגרם, אך ייתכן כי רכישתה של Giphy תוביל לאפשרויות חדשות ונוספות בהמשך הדרך.

פייסבוק רוכשת את Giphy (תמונה: Giphy / Facebook)

Giphy תישאר פתוחה וזמינה לכולם

בפייסבוק מבטיחים כי הפלטפורמה של Giphy תישאר כפי שהיא. תוכלו להמשיך לגשת לאתר Giphy, לחפש ג'יפים ולשתף אותם אותם, וברשת החברתית אפילו מציינים מפורשות כי שותפים קיימים ומפתחים העושים שימוש ב-API של Giphy יוכלו להמשיך לפעול כפי שעשו עד כה.

אך המשמעות העולה מתוך הרכישה של Giphy היא שפייסבוק תהיה אמונה על כל המידע שעובר דרך הפלטפורמה. הרשת החברתית עשויה להשתמש במידע זה על מנת לזהות את מגמות השיתוף ולהתביית על טרנדים, אך יותר מכך – יהיה לה שפע של מידע נוסף על הגולשים במגוון האפליקציות הרחב שלה (אינסטגרם, פייסבוק, מסנג'ר, וואטסאפ) וגם מידע המגיע ממקומות אחרים בהם מתבצע שיתוף ג'יפים דרך Giphy, כמו טוויטר, טינדר וכדומה.

מבט מהיר על הצהרת הפרטיות של Giphy עוד לפני העברתה לידיה של פייסבוק מעיד על איסוף המידע שמבצעת החברה משימוש בפלטפורמה שלה על גבי אפליקציות שונות. בהצהרת הפרטיות של Giphy נאמר (בתרגום חופשי לעברית):

אנו אוספים מידע אישי עליכם כשתספקו אותו באופן ישיר איתנו, וכששותפים או שירותי צד-שלישי יספקו לנו מידע אישי אודותיכם, או כאשר מידע אישי נאסף באופן אוטומטי בהקשר לשימוש שלך בשירותים שלנו.

בדומה לאופי הפעולה של פייסבוק, טוויטר, גוגל ורבים אחרים, גם כאן מתבצע איסוף המידע לצרכים שונים, ביניהם גם התאמה טובה יותר של פרסומות אל כל משתמש. אולם חשוב לציין כי בהודעה שמסר מנהל הטכנולוגיות הראשי (CTO) של Giphy לוושינגטון פוסט בעקבות הטענות לאיסוף מידע אישי על המשתמשים, נאמר כי "אין דרך בה Giphy יכולה לזהות משתמשים דרך הרגלי החיפוש שלהם על גבי פלטפורמות אחרות".

איסוף מידע מאפשר לפלטפורמות כמו פייסבוק או גוגל להקנות למפרסמים כלי פרסום מדויקים יותר דרך הרגלי הגלישה של משתמשים ברשת האינטרנט ובאפליקציות, כך שאם למשל תשחקו במשחק מסויים בטלפון, לאחר מכן תוכלו לגשת לחשבון הפייסבוק שלכם במחשב או בטאבלט ולראות פרסומת למשחק דומה. אתם מקבלים פרסומות מדויקות יותר שתואמות למה שאולי אתם צריכים, והמפרסמים של פלטפורמות כמו פייסבוק, טוויטר וגוגל מקבלים פרסום מדוייק יותר, המרות גבוהות יותר, ומשלמים על כך בהתאם.

בפייסבוק ככל הנראה ירצו לאפשר לשותפים ומפתחים קיימים להמשיך ולעשות שימוש חופשי ב-API של Giphy לצורך אינטגרציה עם אפליקציות ואתרים, זו תאפשר מצד אחד למשתמשי קצה ליהנות מהשירותים של Giphy באפליקציות רבות ומן הצד השני תאפשר לפייסבוק לאסוף עוד מעט מידע אודות השימוש שמתבצע בפלטפורמה.

אף ההבטחה לא לשנות את השירותים והזמינות של Giphy עבור המפתחים, ייתכן שפלטפורמות מתחרות, דוגמת טוויטר, יבקשו לחפש אפשרויות חלופיות, אם רק כדי למנוע מפייסבוק לאסוף מידע על הרגלי השימוש ב-Giphy מהמשתמשים שלהן.

מאחורי הקלעים עדיין לא ברור מה יקרה – לפייסבוק היסטוריה עשירה של עזיבות מייסדים של אפליקציות גדולות שנרכשו על ידי הרשת החברתית, הבולטות בהן היו של מייסדי אינסטגרם, קווין סיסטרום ומייק קריגר, מייסדי וואטסאפ, יאן קום ובראיין אקטון, ומייסד Oculus VR, פאלמר לאקי.

בכל המקרים הללו, נסיבות העזיבה רמזו לכך שמייסדי החברות לא היו מרוצים במיוחד בעבודה שלהם בפייסבוק, חלקם אף התבטאו נגד החברה והמנכ"ל שלה באופן מפורש, כמו מייסד וואטסאפ אקטון, שבציוץ קצר בטוויטר לפני כשנתיים, לאחר אחת מפרשיות חשיפת המידע של המשתמשים ברשת החברתית, הודיע כי הגיע הזמן "למחוק את החשבון פייסבוק".

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות