ביקורת סדרה: רכבת הקרח

ג'ניפר קונלי ודויד דיגס מתוך "רכבת הקרח" (צילום: Justina Mintz, באדיבות: WarnerMedia) ג’ניפר קונלי ודויד דיגס מתוך “רכבת הקרח” (צילום: Justina Mintz, באדיבות: WarnerMedia)

כולנו מחכים בכיליון עיניים לגירסה הטלוויזיונית של הסרט ״פרזיטים״, שקטף השנה ארבעה אוסקרים ונקנה לעיבוד טלוויזיוני ב-HBO. אך בינתיים, יצירתו המוקדמת יותר של הבמאי הקוריאני בונג ג׳ון-הו, ״רכבת הקרח״ (Snowpiercer) עלתה לאחרונה בגרסתה הטלוויזיונית לערוץ TNT ותגיע לנטפליקס ישראל החל מיום שני הקרוב, ה-25.2.2020.

רכבת הקרח: סיפור רקע

כמו הסרט מ-2013 בכיכובו של כריס אוונס (״קפטן אמריקה״), גם הסדרה של ״רכבת הקרח״ עוסקת בעולם עתידני שבו מדענים שניסו לפתור את משבר האקלים העולמי גרמו בטעות להיווצרות עידן קרח חדש. בעוד בחוץ הטמפרטורות הנמוכות חיסלו את כל אוכלוסיית העולם, אלפי השורדים מתגוררים ברכבת ענקית הנוסעת סביב כדור הארץ בסיבובים.

העלילה מציגה את הבדלי המעמדות בין 1001 קרונות הרכבת. מקדימה, העשירים שקנו כרטיסים ונהנים מעושר של מחלקה ראשונה – אוכל, בידור ושירות אישי. מאחורה, ה״זנבות״, כינוי לאנשים שעלו לרכבת ללא כרטיס במטרה להינצל ממוות בטוח וכעת חיים באשפתות הרכבת. הם מקבלים מנות קטנות של אוכל וכפופים לרצונות השרירותיים של הנוסעים הרשמיים והעשירים.

סיפור בלשים על רכבת הקרח

הסדרה שואבת הרבה מהסרט, כולל סצינות מפורסמות ששועתקו כמו העונש שמקבל אחד הנוסעים – הוצאת ידו מהחלון כדי שתקפא ותיכרת. אך בעוד הסרט סיפר סיפור מהודק ואלגורי על מהפכת המעמד הנמוך, עיבוד טלוויזיוני דורש להרחיב את היריעה, ו״רכבת הקרח״ הוא לא בהכרח סיפור שמתאים לכך.

כדי לנפח את העלילה, הסדרה מציגה תעלומת רצח בלשית, אשר חקירתה חושפת לאט לאט את מה שמתרחש על הרכבת. גיבור הסדרה לייטון (דויד דיגס מהמחזמר ״המילטון״) הוא שוטר לשעבר אשר מתגורר בזנב הרכבת ומוביל את המהפכה המתוכננת. אך בעודו מנהיג את חבריו לקרונות האחוריים, לייטון נלקח על ידי מאבטחי הרכבת לקידמתה. מאחר והוא הבלש היחיד על הרכבת, הוא מתבקש על ידי בעל הרכבת המסתורי, מר ווילפורד, לפתור את הרצח. כעת עליו לנווט בין המהפכה הממשמשת של אחורי הרכבת לבין החיים המפנקים של קדמתה.

הדמות הבלשית של לייטון עובדת היטב בהצגת העולם של הסדרה. במסעו מקרון לקרון אנו נחשפים לכל מה שיש לרכבת הקרח להציע. למעשה, הדבר שעובד הכי טוב בסדרה הוא בניית העולם שבתוך הרכבת. עם הצגת הקרונות הנוהרים במהירות במסלול הקבוע ניתן לגלות שהרכבת מכילה עולם ומלואו. מכיוון שכל האנושות שהצליחה לשרוד את סוף העולם מרוכזת ברכבת, אנו נחשפים לקרונות שונים ומעניינים. קרון מועדון לילה, קרון בית ספר, אקווריום. ובקדמת הרכבת קרון הנהג, המכילה את הדמויות המעניינות יותר של הסדרה וכן מסתירה סודות בפני עצמה. אך מעבר לבניית העולם, תעלומת הרצח הזו שבבסיס הסדרה מרדדת אותה והופכת אותה לעוד סדרת משטרה גנרית, בניגוד לסרט המקורי והמיוחד.

הבעיות של הסדרה נובעות לרוב מבלאגן שעברה מאחורי הקלעים. הפיילוט המקורי שלה צולם ב-2017, בבימויו של סקוט דריקסון, הבמאי של ״דוקטור סטריינג׳״. אך כאשר התסריטאי המקורי פרש עקב חילוקי דעות יצירתיים, דריקסון עזב את הפרויקט יחד איתו. מאז 2017, הסדרה עברה שינויים מאסיביים, כולל החלפת הקאסט וחלוקת תפקידים חדש לשחקנים שכבר לוהקו לתפקידים אחרים. הדמות הראשית בכיכובו של דויד דיגס, למשל, לא הייתה בלש לשעבר במקור – אלא נוסע סמוי המכור לסמים.

ג'ניפר קונלי מתוך "רכבת הקרח" (צילום: Justina Mintz, באדיבות: WarnerMedia)
ג’ניפר קונלי מתוך “רכבת הקרח” (צילום: Justina Mintz, באדיבות: WarnerMedia)

״רכבת הקרח״ סובלת כרגע בעיקר מחוסר אחידות בז׳אנר בו בחרה. זו אינה סדרת משטרה קלאסית שבה כל פרק חוקר פשע אחר, אך גם אינה סיפור המהפכה המהוקצע שהופיע בסרט המקורי. למעשה, בשלב מסוים בעונה סיפור החקירה כמעט וננטש בעבור עלילת המהפכה ברכבת, אך אף אחד מן האירועים לא מוצג בצורה מספקת. על פני עשרה פרקי העונה, הסדרה היא בעיקר יצור כלאיים שמנסה ליהנות משני העולמות, אך נכשל בשניהם.

עם זאת, ישנם כמה דברים העובדים לטובת הסדרה. ראשית, הגורל רצה והסדרה יצאה בדיוק בזמן מגיפה עולמית שמשאירה את כולנו תקועים בבית, ובכך קל יותר להזדהות עם סיפור פוסט-אפוקליפטי על אנשים התקועים ברכבת ולא זוכרים כיצד נראה העולם שבחוץ. הסדרה מעוצבת היטב, ומתמודדת יפה עם השאלת האסתטיות של הסרט בתקציב נמוך.

מה שבעיקר מציל את הסדרה הוא הליהוק המעולה. דויד דיגס נועץ שיניו בתפקיד המאולתר שקיבל, ומוצא דרכים להפגין משחק שאומר יותר על הדמות מאשר מה שקיבל בתסריט. בסצינה הראשונה שלו בחלק העשיר יותר של הרכבת, הוא בולס אוכל ראוי לראשונה ומתענג על כל רגע – שניה לפני שמבהיר שתענוגות המחלקה הראשונה לא יקנו אותו כל כך בקלות. את התפקיד המעניין ביותר משחקת ג׳ניפר קונלי הנפלאה (״המבוך״, ״רקוויאם לחלום״) שאחראית על שירות הלקוחות ברכבת וכן מספרת את קולה הרשמי בהודעות לנוסעים. אך המעטה הרובוטי האדיב שלה משתנה כאשר היא יוצאת מנעלי התפקיד.

כמו כן, התפניות בעלילה מצליחות להפתיע, ולרוב עם סיום צפייה בכל פרק ישנה סקרנות לצפות בפרק הבא, בצורה שכמעט משכיחה את העובדה שרוב הפרק לא ריגש או עניין במיוחד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים