גאדג’טי מסקר: ASUS TUF Gaming A15 – נייד גיימינג מבוסס Ryzen 4000

מחשב נייד Asus TUF Gaming A15 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

אחרי שיצא לנו לבדוק את ניידי ה-ZenBook Flip 14 ו-ZenBook Pro Duo של ASUS, הגיע הזמן למשהו קצת שונה, ולכן לקחנו את נייד ה-ASUS TUF Gaming A15 שהוכרז בתחילת השנה לבדיקה. מדובר בנייד גיימינג מסדרת ה-TUF של ASUS המגיע עם מסך 15.6 אינץ’ בתדר 144Hz ומופעל על ידי מעבדי ה-Ryzen 4000 החדשים של AMD וכרטיס מסך ברמה של עד GeForce RTX 2060 של nVidia.

בעוד שסדרת מוצרי הגיימינג העיקרית של חברת ASUS היא ה-ROG (ר”ת Republic of Gamers), החברה מחזיקה סדרת גיימינג נוספת בשם TUF (ר”ת The Ultimate Force) הנחשבת למותג הזול יותר של החברה, מה שלא מונע ממוצרי ה-TUF לספק ביצועים טובים אך בו בזמן גם לשמור על יחס מחיר-ביצועים סביר יותר לעומת הדגמים בסדרת ה-ROG.

נייד ה-ASUS TUF Gaming A15 אותו בדקנו הפעם מגיע בדגם ה-FA506IU, שמהווה את גרסת הביניים של הדגם עם מעבד Ryzen 7 4700 וכרטיס מסך GeForce GTX 1660Ti, מה שמספק די והותר כוח למשחקים ושימוש רגיל.

מחשב נייד Asus TUF Gaming A15 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מבט מקרוב ל-TUF Gaming A15

כמו בכל נייד, הדבר הראשון שאנו רואים הוא מסך ה-15.6 אינץ’ ברזולוציית Full HD שמגיע עם ציפוי מט נגד השתקפות ותומך בתדר רענון של 144Hz בטכנולוגיית Adaptive Sync, הידוע גם כ-FreeSync של AMD. אף שלא מדובר על המסך הבהיר ועם דיוק הצבעים המדויק ביותר שיצא לי לראות, העובדה כי הוא מגיע עם ציפוי נגד השתקפות מוסיפה לא מעט נקודות לטובת השימוש בו.

בדיוק כמו בנייד ה-Flip 14 אותו בדקתי, ה-TUF A15 דורש שימוש בשתי הידיים לפתיחה, כאשר החלק העליון של המסך, בו אנו מוצאים גם את המצלמה המובנית, בולט מעט לעומת שאר המסגרת ומשמש כנקודת אחיזה נוחה לפתיחה שלו.

מחשב נייד Asus TUF Gaming A15 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מקלדת ה-TUF מגיעה בגודל מלא עם פד מספרים מלא בחלקו הימני, כאשר מעליו אפשר למצוא את כפתור ההדלקה שמגיע בצורה מעוצבת ומכיל בתוכו נורת LED פנימית (שלא ניתן לכבות). כצפוי מנייד גיימינג, המקלדת מגיעה עם תאורת RGB, אך עם אזור תאורה בודד ולא מדובר בתאורה עצמאית לכל מקש, אך ניתן לבחור בין 4 אפקטי תאורה שונים ב-3 רמות תאורה עם תמיכה בטכנולוגיית ה-Aura RGB של ASUS.

במבט קרוב יותר נוכל לראות כי החברה בחרה להדגיש את כפתורי ה-WASD בהם מרבים להשתמש במשחקי מחשב, ובניגוד לכפתורים השחורים אחרים, הם מגיעים עם מבנה שקוף המאפשר לתאורת ה-RGB לבלוט הרבה יותר. בחלק העליון של המקלדת נוכל למצוא פתח איוורר נוסף, כאשר בניגוד לניידים אחרים, מסך ה-TUF מגיע עם ציר חלקי בשני צידיו ופתח בין גוף הנייד למסך שלו, שם גם נוכל למצוא את לוגו הסדרה.

למרות שה-TUF A15 גדול למדי, ASUS שמה דגש גדול על קירור הנייד ומיקדה את רוב החיבורים בצד אחד של הנייד:

  • צד ימין – שומם למדי, ומלבד פתח רחב לאיוורור הנייד ניתן למצוא בו חיבור USB בודד.
  • צד שמאל – חיבור אוזניות משולב, USB-C, צמד USB-A, חיבור HDMI, חיבור רשת וחיבור חשמלי.

אין ספק ש-ASUS בחרה לנצל את השטח בנייד על מנל להגדיל את יכולות הקירור שלו. עם זאת, כמות החיבורים הקיימת ב-TUF A15 סבירה למדי, כאשר אנו מוצאים גם חיבור רשת קווי, אותו נדיר למצוא במרבית הניידים המודרניים, אף שהוא עדיין בעל חשיבות בתחום ניידי הגיימינג לביצועי רשת עדיפים על חיבור WiFi.

לבסוף, נעיף מבט על גב הנייד, שמגיע בעיצוב נקי יחסית לדורות קודמים, בצבע אפור כהה עם לוגו סדרת ה-TUF. מבט לחלקו התחתון של הנייד יגלה לנו מבנה חלת דבש (Honeycomb), שנועד לשפר את האחיזה של הנייד על השולחן ולספק פתחי אוורר נוספים.

מהצד נוכל לראות את פתח הרמקול שמכוון גם מטה וגם ישירות לצד. לפי החברה, מדובר ברמקולים משודרגים לעומת הדור הקודם עם עוצמת שמע הגבוהה עד פי 1.8 ובאסים עמוקים יותר בעד פי 2.7, כאשר הם תומכים בטכנולוגיית ה-DTS:X. מאחר ולא יצא לנו לבדוק את הדור הקודם בתור נקודת ייחוס, אפשר לומר רק כי הרמקולים המובנים מספקים שמע איכותי, כאשר החיסרון היחיד הוא הרעש של הנייד, מה שמחייב למעשה שימוש באוזניות בזמן משחק.

TUF Gaming A15 – חווית שימוש

בעוד שמדובר על מחשב נייד “רגיל” לכל דבר, פיסת התוכנה החשובה ביותר מלבד ה-My ASUS הרגילה שזמינה בכל ניידי ASUS השונים היא תוכנת ה-Armoury Crate, תוכנת הבקרה והשליטה של הנייד המיועדת במיוחד לגיימרים, ומציעה שליטה בקירור של הנייד, תאורת ה-RGB, חיווי על שימוש במשאבים והפעלה מהירה של משחקים עם הגדרות מותאמות. בונוס נחמד מגיע בדמות אפליקציית ה-Armoury Crate למכשירי הסלולר (אנדרואיד/iOS) שניתן לחבר למחשב ולשלוט עליו מהסלולרי.

Armoury Crate

בזמן הסקירה יצא לי לשחק על הנייד במספר משחקים, בהם GTA V, Batman: Arkham Asylum, World Of Tanks ולהתנסות קצת ב-Shadow of the Tomb Raider, בו השתמשתי גם לבדיקת ביצועים נוספת.

ה-GTX 1660 Ti, שהגיע עם הדגם אותו בדקנו, הוא לא הכרטיס החזק ביותר בקטלוג הכרטיסים של nVidia ואת ה-TUF A15 ניתן לרכוש גם עם כרטיס RTX 2060 למי שמעוניין בביצועים טובים יותר. עם זאת, הכרטיס והמעבד מצליחים להציג תוצאות טובות, כאשר לא ראיתי בעיות מיוחדות על הגדרות גבוהות במשחקים.

בעוד שלא נעבור לרוב את רמת ה-100FPS, המשחקים שומרים על קצב FPS נוח בהגדרות גבוהות, שניתן להעלות בקלות על ידי ירידה באיכות. במשחק Tomb Raider הנייד הגיע לממוצע של 74FPS בהגדרות Highest וקיבל ניקוד של 20204 במבחן הביצועים המובנה של World Of Tanks.

חיי הסוללה

מבחינת זמן סוללה בנייד, ה-TUF A15 זמין ב-2 גרסאות, סוללת 90Wh שבאה על חשבון המקום לכונן קשיח 2.5 אינץ’ או 48Wh כמו זו שבדקנו, כאשר זמן הסוללה עומד על כ-5~6 שעות בשימוש רגיל ויורד לכשעה בלבד בשימוש הנייד לגיימינג.

בעוד שלא מדובר על זמן סוללה ארוך במיוחד למחשב רגיל, במקרה של מחשבי גיימינג הצריכה החשמלית הגבוהה שלהם, יחד עם העובדה כי אנו בודקים את הגרסה בעלת הסוללה הקטנה יותר, תורמים לזמן הסוללה הנמוך, כאשר מראש הניידים נועדו להיות מחוברים יותר לחשמל לעומת מחשב נייד סטנדרטי.

מבחני ביצועים

אחרי שעברנו על המחשב מבחוץ, הגיע הזמן לבדוק מה שיש מתחת למכסה המנוע ולעבור על החומרה אותה ASUS הכניסה לנייד ה-ASUS TUF Gaming A15 שכוללת:

  • מעבדRyzen 7 4800H.
  • זיכרון – 32GB DDR4.
  • אחסון – כונן SSD NVMe בנפח 1TB מדגם intel 660p עם מקום לכונן NVMe נוסף וקשיח “2.5 באמצעות מתאם.
  • כרטיס מסךGeForce GTX 1660 Ti 6GB.
  • מסך – 15.6 אינץ’ ברזולוציית Full HD של 1920×1080 בתדר 144Hz.
  • משקל – 2.3 ק”ג.

הדבר המעניין ביותר במפרט הטכני של ה-TUF A15 הוא מעבד ה-Ryzen 7 4800H שלו, המגיע עם 8 ליבות ו-16 נימים ומהווה את ההזדמנות הראשונה שלנו לבדוק את סדרת מעבדי ה-Ryzen 4000 H של AMD. בצד הגרפי, הנייד בגרסה שקיבלנו לבדיקה מכיל את כרטיס ה-GeForce GTX 1660 Ti, אך ניתן להשיג את הדגם עם כרטיס ברמה של עד GeForce RTX 2060 למי שמעוניין.

על מנת לקבל מדד טוב יותר לביצועי הנייד ערכנו כמה בדיקות ביצועים עם חלוקה לביצועים כלליים, ביצועי מעבד, ביצועי כרטיס מסך וביצועי אחסון מובנה, כאשר הנייד הוגדר על מצב טורבו לניצול מירבי של החומרה אך במחיר של רעש גבוה יותר.

לצורך מדד הביצועים הכללי הנייד נבדק בתוכנת ה-PCMark 10 עם ציון כללי של 5606 נקודות.

מבחן ביצועיים PCmark

לבדיקת מעבד ה-Ryzen 7 4800H המובנה השתמשנו בתוכנת ה-GeekBench 5.1, דרכה המעבד קיבל ניקוד של 1189 לביצועי ליבה בודדת ו-7947 לריבוי ליבות, כאשר בתוכנת ה-Cinebench R20 הפופולרית לבדיקת ריבוי ליבות, המעבד קיבל ניקוד של 4127 נקודות.

כרטיס ה-GeForce GTX 1660TI המובנה נבדק דרך תוכנת ה-3DMark במבחן ה-Time Spy, בו הנייד קיבל ניקוד של 6042, כאשר במבחן ה-Superposition בהגדרת 1080p Extreme הנייד קיבל ניקוד של 3086.

לבסוף בדקנו את כונן ה-SSD המובנה מדגם Intel 660p, כונן שמגיע למהירות קריאה של 7.79GB/s וכתיבה של 1.68GB/s במבחן דרך תוכנת ה-ATTO, עם ניקוד של 3735 נקודות בתוכנת ה-AS SSD. נתונים קרובים למדי למידע הרשמי על הכונן שעומד על כתיבה של כ~1.5GB/s וקריאה של כ~1.68GB/s.

ה-TUF A15 משלב מעבד עוצמתי שמצליח להציג ביצועים מעולים, ובעוד שה-GTX 1660Ti הוא לא כרטיס המסך החזק ביותר אותו יצא לנו לבחון, הוא עדיין מצליח לספק ביצועים טובים מאוד במבחן התוצאה. כונן ה-SSD לעומת זאת הציג ביצועים טובים, אך נמוכים מכונני SSD אחרים שבדקנו, כאשר ה”אשם” העיקרי הוא השימוש בכונן QLC, שמציע מצד אחד נפח גבוה, אך במחיר ביצועים נמוכים יותר.

השורה התחתונה – מה חשבנו על ה-ASUS TUF Gaming A15

נייד ה-TUF Gaming A15 הוא אחד הניידים היותר מסקרנים שיצא לי לבדוק. בראש ובראשונה מאחר ומדובר על נייד גיימינג, בניגוד ליתר הניידים שבדקתי עד כה, ושנית כי הוא משתמש בסדרת מעבדי ה-Ryzen 4000 של AMD ומהווה נקודת מפנה בתחום הניידים ברמת ביצועי המעבד. על אף שלא כל משתמש יאהב את העיצוב הארגסיבי של הנייד, מדובר בסופו של דבר בטעם אישי של כל משתמש.

בתור נייד גיימינג, ה-TUF A15 מצליח לספק ביצועים טובים במשחקים ובשימוש כללי, אך החיסרון הגדול ביותר שלו מגיע בדמות הרעש הנוראי שלו במצב טורבו, מצב שנועד בעיקר למשחקי מחשב ושימושים כבדים נוספים להם הנייד נועד מראש. אף שמרבית שחקני המחשב ישתמשו באוזניות, אי אפשר להתעלם מהרעש שאולי פוחת במצב “שקט” ומצב “ביצועים”, אך לא נעלם לגמרי.

ה-TUF A15 נועד במיוחד בעבור אותם משתמשים המחפשים ביצועים טובים אך מוכנים להתפשר על חלק מהדברים לטובת רמת המחיר הנמוכה יותר בהשוואה לסדרת ה-ROG של ASUS. נייד ה-TUF החדש מהווה פתרון איכותי המציע איזון טוב בין הביצועים לעלות.

נייד ה-Asus TUF Gaming A15 זמין למכירה במחיר של החל מ-4,000  ש”ח (תלוי מפרט). הגרסה שנבדקה בסקירה (דגם FA506IU) מגיעה במחיר 5,400 ש”ח.

מה אהבנו?

  • מפרט חזק.
  • מחיר.
  • עיצוב גיימינג אגרסיבי (למי שאוהב).
  • מצלמת רשת מובנת (פחות נפוץ היום ממה שצריך להיות).
  • רמקולים חזקים.
  • עמידות בתקן MIL-STD-810H.
  • מקלדת עם תאורת RGB.
  • מסך 144Hz.

ומה לא?

  • רועש יחסית במצב שקט.
  • רועש מאוד במצב טורבו (מנוע סילון מישהו?).
  • עיצוב גיימינג אגרסיבי (למי שפחות אוהב).
  • זמן סוללה נמוך יחסית עם סוללת ה-48Wh.
  • אזור תאורת RGB בודד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים