גאדג’טי מסקר: ASUS Chromebook Flip C433 – נייד כרומבוק פרימיום

כרומבוק Asus Chromebook Flip C433 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

בעוד שיצא לנו לסקור בגאדג’טי לא מעט מחשבים ניידים, הפעם סקרנו מחשב מעט לא רגיל וייחודי לשוק הישראלי, ה-ASUS Chromebook Flip C433, כרומבוק הפרימיום של חברת ASUS המריץ את מערכת ה-Chrome OS של גוגל.

מאחר ומדובר על הכרומבוק הראשון שיצא לנו לסקור, אנחנו נשים דגש נוסף על מערכת ה-Chrome OS של גוגל בנוסף לסקירה הרגילה של הנייד עצמו, כאשר מדובר על דגם מקביל יחסית ל-Flip C434 של ASUS ששמגיע בתצורת ה-2 ב-1 האופיינית למחשבי ה-Flip של החברה, יחד עם מסך 14 אינץ’ בעל שוליים דקים במיוחד וגוף כסוף אשר עשוי ברובו מאלומיניום.

בעוד שתחום ניידי הכרומבוק קיים מזה מספר שנים, נייד ה-C433 של ASUS משתייך ל”זן חדש” יחסית של ניידי כרומבוק, קטגוריית פרימיום שלא הייתה קיימת לפני מספר שנים. ה-C433 לא נחשב לכרומבוק היקר ביותר בקטגוריית הפרימיום, תואר השמור לדגמים כמו ה-Samsung Galaxy Chromebook של סמסונג וה-Google Pixelbook של גוגל, שמגיעים בטווח מחיר של 1000 דולר.

כרומבוק Asus Chromebook Flip C434 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מבט מקרוב Chromebook Flip C433

כמו בכל נייד הדבר הראשון והבולט ביותר הוא מסך המגע בגודל 14 אינץ’ שמגיע ב-C433 ברזולוציית Full HD של 1920×1080, עם שולי מסך NanoEdge דקים במיוחד המביאים אותו ליחס מסך-גוף של 87% ונותנים לנייד גוף הדומה יותר למחשבי 13.3 רגילים, כאשר בחלק העליון של המסך ניתן למצוא מצלמת 720P המספקת איכות תמונה סבירה למדי.

בעוד שהמסך מציע איכות צבעים גבוהה יחסית ובהירות מספקת, מדובר על אחד מהמסכים המבריקים ביותר שיצא לי לבדוק וניתן לראות עליו בקלות השתקפות של הסביבה, אלא אם נמצאים באזור חשוך יחסית. חיסרון נוסף של המסך המבריק הוא טביעוות האצבע שנשארות עליו בזמן שימוש בו כטאבלט או במגע מזדמן במסך.

כרומבוק C433 – מצב “אוהל” (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

בצידי הנייד נוכל למצוא את פתחי הרמקולים הצדדים יחד עם החיבורים השונים, בהם: חיבור USB-C בודד בצד הימני של ה-C433 בתקן USB 3.1 Gen 1 יחד עם חריץ לכרטיס זיכרון מיקרו SD. בצד השמאלי נוכל למצוא חיבור USB-C ו-USB רגיל המגיעים גם הם בתקן USB 3.1 Gen 1 יחד עם חיבור אוזניות 3.5 סטנדרטי, כפתורי ווליום פיזיים וכפתור הדלקה.

לא מדובר בכמות חיבורים גדולה במיוחד, אך עם 2 חיבורי USB-C אפשרויות ההרחבה של ה-C434 מספקות את המשתמש הרגיל, אך חבל שיש רק חיבור USB סטנדרטי בודד. כפתורי הווליום הפיזיים מהווים את ההפתעה הגדולה ביותר שגורמת למחשב להרגיש כטאבלט רגיל בשימוש בו במצב הטאבלט.

כאן אנו מגיעים להבדל הגדול ביותר בין מחשב כרומבוק לנייד רגיל – המקלדת. בעוד שהמבנה עצמו נשאר זהה למעשה עם מקשים מרווחים למדי עם טווח תנועה של 1.4 מ”מ ותאורה אחורית, המחסור בכפתורים הרגילים להם אנו רגילים ממחשבים ניידים סטנדרטיים, דוגמת כפתור ה-Win או אוסף כפתורי ה-Fn העליונים, גורם ללא מעט קשיי הסתגלות בשימוש ההתחלתי בכרומבוק.

את כפתורי ה-Fn הרגילים מחליפים קיצורי דרך מהירים ל-Chrome OS עם כפתורים יעודיים דוגמת מעבר “קדימה” ו”אחורה” בדפדפן, טעינה מחדש ותצוגת חלונות/טאבים. בנוסף למקלדת עצמה אפשר למצוא את משטח העכבר הגדול למדי בחלקה התחתון, שבתורו מצריך התרגלות נוספת מאחר וקיצורי המחוות הרגילים שונים מעט מהגרסה שלהם בווינדוס.

כרומבוק C433 – מקלדת (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

גב ה-C433 פשוט למדי בצבע הכסוף שלו עם לוגו מרכזי של ASUS ולוגו זעיר של Chrome בחלקו העליון בדומה לכלל ניידי ה-Chrome OS. בחלק התחתון של הנייד נמצא 2 פתחי רמקולים נוספים לאלו שקיימים בצדי הנייד, המספקים עוצמה איכות טובים למדי לשימוש רגיל בנייד.

מפרט טכני

בעוד שבמצב רגיל היינו מבצעים מבחני ביצועים נרחבים ל-C433, העובדה כי מדובר על נייד Chrome OS מגבילה מעט את האפשרויות לביצוע הבדיקות הרגילות שלא נועדו למערכת ה-Chrome OS ואילו מבחני ביצועים שנועדו לאנדרואיד אינם ממוטבים במיוחד למערכת.

עם זאת, צריך לזכור כי בניגוד למחשבים רגילים, מערכת ה-Chrome OS מסוגלת לעבוד עם מחשבים חלשים בהרבה מה-C433 שמגיע עם מפרט טכני גבוהה למדי בעבור כרומבוק, כאשר הוא מתבסס על מעבדי ה-Amber Lake החסכוניים של אינטל.

  • מעבד –  Core m3-8100Y.
  • זיכרון – 4GB.
  • אחסון – כונן SSD eMMC 64GB.
  • כרטיס מסך –  intel UHD מובנה.
  • מסך – 14 אינץ’ ברזולוציית 1920×1080.
  • משקל – 1.5 ק”ג.

בעוד שבעבור מחשב נייד רגיל מדובר על מפרט “חלש”, הוא מספק די והותר עוצמה להרצת ה-Chrome OS ללא בעיות מיוחדות. סוללת ה-48Wh המובנית שלו מספיקה לכ-8~9 שעות שימוש ללא מאמץ מיוחד ואמורה להספיק לשימוש סביר של יום שלם ויותר מכך.

מערכת ה-Chrome OS

החלק המעניין ביותר בביקורת ה-Chromebook C434 של ASUS הוא מערכת ה-Chrome OS של גוגל, ובשביל שנוכל להסביר עליה קצת יותר טוב נחזור למקורות. מערכת ה-Chrome OS של גוגל נולדה ב-2009 בתור מערכת הפעלה רזה מבוססת לינוקס שנועדה לרוץ על מערכות מחשב פשוטות ולתת להן גישה לאינטרנט דרך דפדפן הכרום.

מאז 2009 ועד היום ה-Chrome OS הספיקה לעבור לא מעט שדרוגים בהם היכולת להריץ אפליקציות אנדרואיד או יישומי לינוקס בנוסף לאפליקציות הרשת להם המערכת נועדה במקור. עם זאת, הדגש העיקרי של Chrome OS לא השתנה מאז ועד היום, דפדפן הכרום של גוגל נותר הכלי העיקרי של המערכת כאשר היא מתחברת באופן חלק וטבעי לכלל שירותי הגוגל השונים.

מערכת Chrome OS – חלון ראשי

בנייד ה-C434 מערכת ה-Chrome OS המעודכנת הגיעה כגרסה 83, כאשר למשתמש חדש במערכת (אני) הדבר הראשון שבולט הוא עיצוב המערכת שמרגיש כמו מערכת האנדרואיד הרגילה של גוגל, במיוחד אם משתמשים בנייד במצב טאבלט. אך עם זאת יש לא מעט שינויים קטנים כגדולים בשימוש במערכת ה-Chrome OS לעומת מכשיר אנדרואיד רגיל.

ה-Chrome OS מגיעה עם עיצוב מינימליסטי במיוחד ללא אייקונים מיותרים על שולחן העבודה של המערכת, כאשר הממשק מתרכז בשורת המשימות התחתונה, בה אפשר למצוא את האייקונים השונים להפעלה מהירה של היישומים השונים, בהם דפדפן הכרום, Gmail, יוטיוב ועוד. בדומה לאנדרואיד, ניתן לפתוח תצוגה מורחבת מאזור השעון התחתון שתציג אוסף בקרים מהירים יחד עם התראות, כאשר החלקה על שורת המשימות מעלה תפתח בהתחלה חלונית מוקטנת עם אפשרות חיפוש בגוגל ופתיחה מהירה של היישומים האחרונים שהופעלו והחלקה נוספת או מלאה יותר חושפת את אוסף האפליקציות השונות במערכת.

ממשק המערכת כולה מזכיר את העיצוב העדכני של מערכת האנדרואיד, מה שמקבל “תמיכה” נוספת מחנות האפליקציות הרגילה של גוגל המוכרת למרבית המשתמשים, כאשר המערכת מאפשרת בנוסף חיבור למכשיר הסלולרי לקבלת הודעות והתראות ממנו ושימוש במכשיר הסלולרי כמודם למקרים בהם אין WiFi זמין.

כאן אנו מוצאים את הדגש העיקרי של המערכת – האינטרנט. בתור מערכת שנוצרה מסביב לדפדפן, השימוש העיקרי במחשבי Chrome OS הוא במצב המקוון שלהם באינטרנט, בין אם מדובר בגלישה מזדמנת בפייסבוק, יוטיוב ועוד ובין אם עבודה על מסמכים דרך ה-Goolge Docs. על אף שניתן להשתמש במערכת ה-Chrome OS ובחלק מהיישומים ללא חיבור אינטרנט, המהות של המערכת מבוססת על גישה זמינה לאינטרנט.

כאן אנו מגיעים להגבלה הגדולה של המערכת. בעוד שבעבור משתמשים שמנצלים את מרבית הזמן שלהם בשירותי האינטרנט השונים דרך דפדפן הכרום, ברגע שיש צורך באפשרויות מתקדמות יותר, ובמיוחד שימוש בתוכנות שאין להם מקבילה בתור אפליקציית רשת, אנדרואיד או לינוקס, המשתמש נתקל בבעיה.

ברגע שמתרגלים למגבלות של מערכת ה-Chrome OS מגלים מערכת הפעלה זריזה במיוחד, החל מההדלקה שנעשית במספר שניות בלבד ועד השימוש השוטף בה, במיוחד כשלוקחים בחשבון שמדובר על מחשב עם חומרה “חלשה” יחסית למחשב נייד רגיל, אך עוצמתית בהרבה מאשר מחשבי כרומבוק רבים אחרים.

מאחר ומדובר על נייד 2 ב-1, חווית השימוש כולה ב-C433 משתנה ברגע שעוברים למצב טאבלט, שהופך את השימוש ב-Chrome OS לדומה מאוד לטאבלט אנדרואיד סטנדרטי על אף העיצוב השונה מעט של המערכת, דבר חיובי יחסית.

השורה התחתונה

על מנת לסכם כראוי ביקורת ראשונה על נייד כרומבוק צריך להפריד מעט בין הנייד עצמו ומערכת ההפעלה. נייד ה-Chromebook Flip C433 מגיע בתור נייד מודרני עם עיצוב דק ויפה יחד עם מסך 14 אינץ’ איכותי. בלו היה מדובר בנייד רגיל ניתן היה לומר כי מדובר על נייד חלש, אך בעבור Chrome OS מדובר על נייד חזק די והותר על אף שקיימים דגמי ASUS עם מעבדים חזקים יותר.

החיסרון העיקרי ב-C433 הוא המחיר שלו. בעוד שבמקור ניידי הכרומבוק נועדו להיות זולים מניידים רגילים, קטגוריית הפרימיום של הכרומבוקים ערערה למעשה את ההנחה הבסיסית הזאת, ועל אף שלא מדובר בכרומבוק היקר ביותר שיש, ניתן לקנות מחשב נייד סטנדרטי במחיר דומה.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

מצד מערכת ה-Chrome OS עצמה, מדובר על מערכת הפעלה קלה ומהירה במיוחד שנותנת מענה לרוב השימושים המודרניים בנייד כל עוד מדובר על שימוש מקוון, מה שעונה בפועל על הצרכים של מרבית המשתמשים, כאשר מדובר על מערכת הפעלה קלה וזריזה במיוחד גם על חומרה חלשה.

עם זאת, ברגע שיש צורך בשימוש “מתקדם” יותר או בתוכנה ספציפית, ה-Chrome OS הופכת למגבלה על אף שכיום ניתן להריץ על המערכת יישומי אנדרואיד ולינוקס. במידה ואין צורך ביישומים מיוחדים, Chrome OS הופכת לפתרון טוב למדי בזכות קלות השימוש ואופי הפעולה שלה.

נייד ה-ASUS Chromebook Flip C433 לא זמין למכירה לשוק הביתי בארץ וזמין למגזר העסקי, כאשר מחירו בחו”ל עומד על כ-500 דולר.

מה אהבנו?

  • נראה טוב (גם זה מדד חשוב).
  • מפרט חזק לכרומבוק.
  • תצורת 2 ב-1.
  • זול יחסית לניידי כרומבוק פרימיום אחרים.
  • זמן סוללה ארוך.
  • שקט.

ומה לא?

  • מסך מבריק במיוחד.
  • מצריך התרגלות בעבור משתמשים Chrome OS חדשים.
  • יקר יחסית בעבור כרומבוק.
  • לא מבנה אלומיניום מלא.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים