אילון מאסק הדגים שבב חדש שיוצר ממשק המשלב בין אדם ומכונה

אלון מאסק באירוע ניורולינק המקוון (מקור יוטיוב)

היזם והמיליארדר אילון מאסק (Elon Musk), המוכר כיום בעיקר בזכות יצרנית הרכב טסלה (Tesla) וחברת החלל SpaceX, הדגים במהלך סוף השבוע את התקדמות חברת Neuralink השייכת לו גם כן. החברה עוסקת בפיתוח שבב ממשק אדם-מכונה שנועד להשתלה בראש המשתמש ולשמש ככלי עזר רפואי לפתרון בעיות נוירולוגיות שונות, והודגם בגרסה החדשה שלו באמצעות החזירה גרטרוד (Gertrude), בה הושתל השבב החדש ואפשר לעקוב אחרי הפעילות המוחית שלה.

האירוע החדש של מאסק וניורולינק, שנערך בצורה מקוונת ביוטיוב, נועד להציג בפני העולם את התקדמות החברה בפיתוח ה”Link”, שבב יעודי שמטרתו לאפשר את מדידת הפעילות המוחית של המשתמש הנחשף בגרסת ה-Link 0.9 במהלך האירוע. המטרה הרשמית והעיקרית של מאסק, מלבד העדכון על התקדמות החברה, היא לעזור ולגייס עובדים על מנת להגדיל את הצוות שמונה כעת 100 עובדים עד 10,000 עובדים בעתיד.

חברת ניורולינק של מאסק הוקמה במהלך 2016, והעיצוב הראשוני של שבב ה-Link נראה כמתקן המתלבש בצורה חיצונית מאחורי האוזן של המשתמש. במהלך האירוע הציגה החברה את שבב ה-Link 0.9 החדש, המגיע בעיצוב עגול בקוטר של 23 מ”מ ובעובי של 8 מ”מ ומיועד להיות מותקן בתוך גוגלגולת המשתמש במהלך ניתוח קצר ופשוט יחסית המבוצע בעזרת רובוט יעודי אותו פיתחה החברה. השבב החדש מגיע עם 1024 אלקטרודות דקות במיוחד המיועדות לעקוב אחר הפעילות מוחית של המשתמש יחד עם מגוון חיישנים נוספים, כשהוא משתמש בסוללה פנימית עם טעינה אלחוטית שנועדה להספיק ליום שלם של מעקב.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

שבב ה-Link 0.9 החדש (מקור יוטיוב)

במהלך האירוע הציג מאסק את “שלושת החזירים”, הדגמת החברה לטכנולוגיה החדשה בה חזיר אחד שימש כקבוצת ביקורת להשוואה מול חזירים נוספים, בהם גרטרוד, בה הושתל ונמצא עדיין שבב ה-Link 0.9 שהצליח להציג את הפעילות המוחית של החזירה. בחזיר נוסף הושתל והוסר לאחר מכן השבב על מנת להראות כי הטכנולוגיה ותהליך ההתקנה של השבב בטוחים, ואינם יוצרים נזק למשתמש בהסרה שלו.

החזון הרשמי של החברה מיעד את ה-Link להיות בראשון ובראשונה אביזר רפואי, שאף נכנס מוקדם יותר השנה בחודש יולי לתוכנית “מכשיר פורץ דרך” (Breakthrough Devices Program) של מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA (ר”ת Food and Drug Administration), תוכנית שתאפשר למאסק ו-Neuralink להאיץ את פיתוח השבב ולהקל על ההליך הבירוקרטי המסובך לרוב של אישור ציוד רפואי.

אף שלא מדובר בפתרון הראשון או היחיד בתחום שנמצא בפיתוח, קשה שלא לקרוא למחקר ולפיתוח החדש של Neuralink ושבב ה-Link 0.9 “פורצי דרך”, במיוחד בעבור אנשים בעלי בעיות מוחיות שיוכלו ליהנות משיפור בחיים שלהם במידה וטכנולוגיה מסוג זה אכן תוכל להציע את היכולות המתקדמות עליהן מאסק דיבר במהלך האירוע. לדוגמה – השבב יוכל, באופן פוטנציאלי, לקשר בין המוח לשאר הגוף של אנשים שסבלו פגיעה בעמוד השדרה והחיבור העצבי שלהם נקטע.

עם זאת, מדובר בטכנולוגיה בתחילת דרכה עם פוטנציאל עתידי גבוה, כאשר מאסק אף השווה במהלך האירוע את הטכנולוגיה לסדרת המד”ב Black Mirror (מראה שחורה), עם אפשרות עתידית של שמירת זכרונות או “ניגון” שלהם מחדש. נותר לראות כיצד מאסק וחברת Neuralink יתקדמו בפיתוח הטכנולוגיה ומתי הם יעברו מניסויים בבעלי חיים לניסויים בבני אדם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים