כתב תביעה מטעם ארה”ב הוגש נגד גוגל בטענה כי מדובר במונופול

שלט לוגו גוגל צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

ארה”ב נגד גוגל: משרד המשפטים האמריקאי הודיעה היום (ג’, 20.10) כי הוגשה תביעה כנגד גוגל, במסגרתה עומדת הטענה כי מדובר במונופול אדיר ממדים המנצל את כוחו על מנת לשלוט באופן בלתי מעורער בשוק החיפוש, שוק הפרסום במנועי חיפוש והפרסום הטקסטואלי במנועי חיפוש.

בכתב התביעה (מופיע כאן, קובץ PDF) מוזכר כוחה הגדול של גוגל, אשר לפיו חולשת החברה על 80% משוק החיפוש בארה”ב (ישראל מדובר בנתח גבוה יותר של כ-97.6% משוק החיפוש במדינה, על פי נתוני Statcounter מספטמבר 2020), כאשר בכל הנוגע לחיפושים במכשירי מובייל, מזכיר כתב התביעה נתח שוק העולה על 95% מכלל החיפושים המתבצעים בארה”ב.

התביעה מציינת מספר נקודות מהותיות אשר לפיהן הוא מבקש לקבוע כי גוגל פועלת באופן מונופוליסטי, כשבין הבולטות ביניהן הוא הנוהג של החברה לשלם סכומי עתק ליצרניות חברות טלפונים גדולות, בהן אפל, LG, מוטורולה וסמסונג, על מנת שאלו ישלבו את מנוע החיפוש שלה כברירת המחדל בדפדפנים המגיעים באופן מובנה עם מכשיריהן.

לרשימה זו נוספת גם רשימה של חברות סלולר גדולות בארה”ב (וריזון, AT&T ו-T Mobile) וכן שמות של חברות המפתחות דפדפנים, בהן מוזילה (פיירפוקס), אופרה ו-UCWeb, גם להן משלמת לכאורה גוגל סכומי עתק על מנת שאלו יתעדפו את מנוע החיפוש שלה על פני אחרים. על פי כתב התביעה, התשלומים שמבצעת גוגל לחברות אלו, מספקים לה 60% מסך נתח החיפושים בארה”ב.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

בגוגל מיהרו לשגר ציוץ בטוויטר בו טוענים מנגד כי מדובר בהנחה שגויה, וכי “אנשים משתמשים בגוגל בגלל שהם בוחרים לעשות זאת, ולא בגלל שמכריחים אותם או בגלל שהם לא מצליחים למצוא אלטרנטיבות אחרות“, אך על פי טענת התביעה, מרבית האנשים לא יבחרו לשנות את מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל במכשיריהם, ובתשלום סכומי עתק שרק היא מסוגלת לעמוד בו, היא מציבה רף גבוה למדי עבור מנועי חיפוש מתחרים.

דרך התביעה יבוצע ניסיון להוכיח כי גוגל פעלה בדרך מונופוליסטית, זאת על ידי הצגה של כמות גדולה למדי של בעלי עסקים שיטענו כי נפגעו מעצם גודלה ואופי פועלה של החברה. כמה דוגמאות לכך כבר הוצגו בעבר, כאשר בעלי עסקים מקוונים רבים טענו כי גוגל מתעדפת לכאורה את תוצאות החיפוש הנוגעות למוצרים שלה עצמה, גם כאשר מדובר בתוצאות בעלות ערך נמוך יותר עבור המחפשים. דרך כך, ינסו לטעון כי גוגל מנצלת את כוחה בתחום החיפוש על מנת לדרוש מבעלי עסקים רבים בארה”ב לשלם סכומי עתק הנמדדים בכ-40 מיליארד דולר בשנה בארה”ב בלבד.

בגוגל הבטיחו כי כבר מחר (ד’) יציגו הצהרת תגובה לכתב התביעה ובינתיים מסתפקים בלומר כי “התביעה שהוגשה היום על ידי משרד המשפטים פגומה מיסודה


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים