גאדג’טי מסקר: ASUS ZenWiFi AX Mini XD4 – הסוף לבעיות קליטת ה-WiFi בבית?

סט ASUS ZenWiFi AX Mini XD4 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג'טי) סט ASUS ZenWiFi AX Mini XD4 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

השימוש היום יומי שלנו באינטרנט באמצעות המחשב והסלולר מעיד על הצורך בחיבור אינטרט יציב ומלא, במיוחד כאשר מדובר על רשת ה-WiFi הביתית שלנו, כאן נכנסת לפעולה טכנולוגיית ה-MESH וסט ה-ZenWifi AX Mini XD4 של אסוס (ASUS) אותו נבדוק הפעם, שנועד לשפר את כיסוי ה-WiFi הביתי ולספק מהירות העברת נתונים גבוהה עם טכנולוגיית ה-WiFi 6.

סט ה-ZenWifi AX Mini XD4 הוכרז ביוני 2020 כתוספת החדשה של החברה למשפחת מוצרי ה-ZenWifi, וכפתרון לכיסוי שטח של כ~446 מ”ר. הוא תומך בתקן ה-WiFi 6 העדכני ומספק מהירות העברת נתונים של עד 1201Mbps בתדר ה-5GHz, עם תמיכה בטכנולוגיית MU-MIMO המתקדמת ובטכנולוגיית ה-AiMesh המשודרגת של ASUS, המאפשרת להשתמש בנתבי ZenWifi קיימים כחלק מרשת ה-Mesh הבייתית.

טכנולוגיית ה-WiFi Mesh מוגדרת כטכנולוגיה חדשה יחסית בשימוש הביתי, כאשר היא מחליפה את מגדילי הטווח (WiFi Extender) או רפיטרים (WiFi repeater) ופותרת הרבה מהחסרונות שלהם. בניגוד למגדיל טווח רגיל, מערכת ה-Mesh מייצרת רשת WiFi אחידה במקום רשת נפרדת, המתקשרת באופן חכם יותר בין יחידות ה-Mesh השונות לניתוב המידע ביניהן, כאשר כל זה נעשה תחת אותו שם רשת אלחוטית ולא תחת שם נפרד כפי שקורה במגדיל טווח רגיל. בנוסף, מציעים פתרונות ה-Mesh יכולת מעבר אוטומטית וחכמה של מכשירים בין הנקודות השונות בהתאם לאיכות השידור האלחוטי.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

סט ASUS ZenWiFi AX Mini XD4 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג'טי)
סט ASUS ZenWiFi AX Mini XD4 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מבט מקרוב – ZenWiFi AX Mini XD4

סט ה-ZenWiFi AX Mini XD4 שהגיע לביקורת כולל 3 יחידות Mesh לבנות (קיים גם בשחור), בהן יחידת בסיס/נתב אחת מדגם XD4R וצמד יחידות לווין (Node) מדגם XD4N. בנוסף לסט המשולש המיועד לספק כיסוי דירה של כ~446 מ”ר, קיים גם סט בעל 2 יחידות בלבד לאלו שאינם צריכים כיסוי שטח גדול כל כך, המספיק כ~307 מ”ר, לפי החברה.

היחידות עצמן עשויות פלסטיק חלק בצדדים וממשטח מחוספס יותר בחלק העליון, המעניק להן עיצוב מעניין יותר. בחלק הקדמי ניתן למצוא את לוגו ASUS בחלקה התחתון של כל יחידה, כאשר בזמן שימוש ניתן לראות תחת הלוגו תאורת LED (אותה ניתן גם לכבות) המייצגת את סטטוס היחידה (לבן – הכל תקין / כחול – מוכן להגדרה / אדום – לא מחובר וכו’). היחידות מגיעות בגודל קומפקטי מאוד של 9x9x8 ס”מ, המאפשר לשלב אותן בקלות בכל בית טיפוסי ללא החשש כי הן יבלטו יותר מדי.

יחידת ZenWiFi AX Mini XD4 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג'טי)
יחידת ZenWiFi AX Mini XD4 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

בעוד שבאופן ויזואלי לא ניתן להבדיל בין יחידת הבסיס של ה-Mini XD4 ליחידות הלווין, מבט בחלט התחתון מאפשר לראות את ההבדל ביניהן בקלות. תחנת הבסיס (XD4R) הראשית מגיעה עם זוג חיבור: חיבור LAN בודד עבור כבל רשת פנימי וחיבור WAN/LAN בודד לחיבור למודם לביצוע החיבור לאינטרנט בפועל או שימוש כחיבור LAN נוסף, ולעומת זאת יחידת הלווין (XD4N) מגיעה עם חיבור LAN בודד בלבד.

מלבד חיבורי הרשת וחיבור החשמל בחלק התחתון, ניתן למצוא 4 רגליות גומי לאחיזה טובה יותר במשטחים, מידע טכני על כל יחידה, כפתור הפעלה מחדש (Reset) וכפתור WPS יעודי המאפשר חיבור מהיר לרשת ה-WiFi הביתית ללא צורך בהקלדת הסיסמה במכשירים תומכי WPS.

מדובר בסט קטן מאוד במימדיו בהשוואה לחלק ממוצרי ה-Mesh הקיימים ברשת, מה שמאפשר למקם אותו בצורה קלה בכל בית ללא חשש שיחידות ה-Mesh יבלטו יותר מידי. החיסרון הבולט ביותר במבט מהיר ביחידות ה-Mini XD4 נובע מהעובדה כי קיים רק חיבור רשת LAN אחד בכל יחידה, מה שיאלץ משתמשים המעוניינים לחבר מספר מכשירים באופן חוטי להשתמש בנתב נוסף או סוויץ’ רשת לקבלת חיבורים נוספים או להסתמך על חיבור אלחוטי ליחידות.

התקנה ושימוש – ZenWiFi AX Mini XD4

ההגדרה והשליטה על מערכת ה-Mini XD4 קלה ופשוטה יחסית, כאשר היא מבוצעת ברובה דרך אפליקציית ה-ASUS Router (אנדרואיד/iOS). בדומה לכל נתב מודרני, קיים גם ממשק ווב המאפשר שליטה גדולה יותר על המערכת. החיסרון היחיד בשני המקרים הוא שאין ממשק עברי, לא לממשק הווב ולא לאפליקציה של ASUS.

ההגדרה הראשונית פשוטה במיוחד ודורשת את חיבור כל יחידות ה-Mini XD4 לחשמל במקום אחד להגדרה ראשונית, כאשר הדרך הפשוטה ביותר לבצע זאת היא דרך האפליקציה, תהליך שלוקח דקות בודדות בלבד.

תהליך הגדרה באפליקציית ה-ASUS Router

לאחר ההגדרה מגיעים למסך הבית המתחלק ל-3 תצוגות עיקריות:

  • מצב רשת ה-Mesh הנוכחית וכמות תחנות הלווין המחוברות
  • תצוגת שימוש בנתונים בזמן אמת
  • תצוגת רשתות WiFi עם מעבר מהיר להגדרות הרשת

ניתן לשלוט על כל יחידה של ה-Mini XD4 באופן נפרד, כאשר הפונקציה השימושית יותר היא ביטול תאורת ה-LED המובנית להפיכת כל יחידה לפחות בולטת בסביבה שלה.

אחת מהפונקציות השימושיות ביותר, שניתן להגדיר במיוחד בבתים עם ילדים, היא מערכת בקרת ההורים המאפשרת לסמן מכשירי WiFi כשייכים לילדים ולהפעיל מערכת תזמון אוטומטית לניתוק המכשירים שלהם מהאינטרנט. עם זאת, מדובר בבקרת הורים בסיסית למדי.

אפשרויות באפליקציית ה-ASUS Router

את רוב הפעולות ניתן לבצע דרך האפליקציה הסלולרית, אך ממשק הווב של הנתב מציע אפשרויות מתקדמות יותר. הגדרת VPN או חיבור הנתב ל-Alexa של אמזון או IFTTT לביצוע שליטה קולית ואוטומציה לנתב, עם אפשרויות כמו כיבוי WiFi בזמנים או לפי אירועים מסויימים, זמינות ממשק הווב בלבד בלבד ולא מהאפליקציה.

בעוד שהחוסר בעברית יכול להיות מוגדר כחיסרון, קשה לומר שיש הרבה נתבים בשוק שמגיעים עם ממשק עברי מלא בכל מקרה. למרות שיש צורך באנגלית בסיסית לפחות בהגדרה של ה-Mini XD4, מדובר בתהליך קל ומהיר.

מפרט טכני ובדיקות ביצועים – ZenWiFi AX Mini XD4

מפרט טכני:

  • תקני WiFi – תומך ב-Wi-Fi 6 ובתקני ה-WiFi הקודמים לו בתדר 2.4GHz ו-5GHz.
  • מהירות – בתקן WiFi 6 עד 1201Mbps ב-5GHz ועד 574Mbps ב-2.4GHz.
  • אנטנות – 2 פנימיות, 2×2 MU-MIMO.
  • הצפנהWPA3.
  • אחסון/זיכרון – זיכרון של 256MB ואחסון של 256MB.
  • חיבורים – חיבור Gigabit LANx1 + חיבור Gigabit LAN/WANx1 ביחידת הבסיס.
  • מידות – 9.0×9.0x8.0 ס”מ.
  • משקל – עד 295 גרם.

מערכת ה-ZenWiFi AX Mini XD4 נבדקה באמצעות מכשיר הגלקסי נוט 10+ בתור המכשיר היחיד התומך ב-WiFi 6 שברשותי, כאשר כל בדיקה בוצעה למעשה פעמיים. פעם אחת לבדיקת מהירות LAN פנימית בהעברת מידע למחשב באמצעות תוכנת ה-iPerf3 ואפליקציית ה-he.net בסלולר, ובפעם השניה בדיקה מהירות אינטרנט באמצעות אפליקציית SpeedTest של Ookla.

מאחר וה-Mini XD4 נבדק בבית “קטן” יחסית, הוא נבדק בתצורה זוגית ולא משולשת, כאשר הוא מושווה מול נתב/מודם ה-Hotbox 2 של חברת הוט התומך ב-WiFi N ומול נתב ה-AX1800 של שיאומי התומך ב-WiFi 6, כאשר מהירות האינטרנט הביתית עומדת על 200/5Mbps.

איכות אות ה-WiFi נבדקה באמצעות אפליקציית ה-Wifi Analyzer, כאשר איכות האות מוגדרת כ:

  • אות WiFi מעולה – פחות מ-50dBm.
  • אות WiFi טוב – בין 50dBm ל-60dBm.
  • אות WiFi סביר – בין 60dBm ל-70dBm.
  • אות WiFi חלש – יותר מ-70dBm.

הבדיקה עצמה בוצעה רק בתקן ה-WiFi 6 על תדר ה-5GHz לבדיקת קצב העברת הנתונים המקסימלי של ה-Mini XD4, כאשר אות ה-5GHz מעביר יותר מידע אך לטווח יותר קצר מה שיוכל להדגים את השיפור אותו מבצעת מערכת ה-MESH בכיסוי ה-WiFi הביתי.

המהירות ועוצמת האות נבדקה בחדרים הבאים:

  • חדר הנתב – בדיקת טווח 0 לא קירות מפריעים, חדר קיצוני בבית.
  • סלון – מרחק של כ~10 מטר עם קיר חוצץ אחד, מיקום מרכזי בבית, מיקום יחידת לווין של ה-Mini XD4.
  • חדר 1 – מרחק של כ~12 מטר עם 2 קירות חוצצים.
  • חדר 2 – מרחק של כ~15 מטר עם 3 קירות חוצצים.

תוצאות הבדיקות:

בדיקהחדר נתבסלוןחדר 1חדר 2
נתב HotBox 2
WiFi N
Speed test53.3Mbps
-30dBm
33.8Mbps
-59dBm
36.1Mbps
-69dBm
3Mbps
-74dBM
iPref3

49.87Mbps
-29dBm
21.22Mbps
-64dBM
17.5Mbps
-74dBm
1.73Mbps
-80dBm
נתב Xiaomi AX1800
WiFi 6 5GHz
Speed test199Mbps
-13dBm
193Mbps
-65dBm
16.3Mbps
-80dBm
אין קליטה
iPref3
332.67Mbps
-14dBm
181.33Mbps
-65dBm
7.45Mbps
-82dBm
אין קליטה
ZenWifi AX Mini XD4
2 יחידות
WiFi 6 5GHz
Speed test200Mbps
-11dBm
199Mbps
-61dBm
181Mbps
-80dBm
135Mbps
-60dBm
iPref3
398.91Mbps
-9dBm
285.15Mbps
-60dBm
142.65Mbps
-82dBm
124.61Mbps
-63dBm

התוצאות בטבלה מדברות בעד עצמן. בעוד שאנו רחוקים מהגבול התיאורטי של 1201Mbps בחיבור ה-WiFi 6 גם בטווח אפסי למדי עם מקסימום של כ~400Mbps באמצעות ה-Mini XD4 בבדיקת LAN מקומית, סט ה-Mesh מבצע את העבודה העיקרית שלו במתן כיסוי WiFi מלא ברחבי הבית, כאשר בניגוד ל-AX1800 שנכשל להתחבר בחדר 2, ה-Mini XD4 הצליח לתת כיסוי מספק בנקודה זו ולמלא את התפקיד שלו באופן מיטבי.

השורה התחתונה – מה חשבנו על ה-ZenWiFi AX Mini XD4

טכנולוגיית ה-MESH מגיעה כפתרון לבעיה הנפוצה של משתמשים רבים, אזורי WiFi מתים או בעלי קליטה חלשה בבית, וכפי שאפשר היה לראות בביקורת, ה-ZenWiFi AX Mini XD4 מצליח לבצע זאת בצורה טובה מאוד, כל זאת תוך שימוש ביחידות MESH קטנות וקופמקטיות לכיסוי מלא של הבית בו המערכת נבדקה, עם קבלת ביצועים טובים ויציבים במהלך הבדיקות.

פתרונות MESH, ובמיוחד אלו התומכים ב-WiFi 6 כמו ה-Mini XD4, הם לא דבר זול במיוחד, ובעוד שמדובר בטכנולוגיה עדיפה, חלק מהמשתמשים יוכלו להשתמש במגדיל טווח סטנדרטי על מנת לפתור בעיות כיסוי נקודתיות בבית בהשקעה נמוכה יותר.

עם זאת, היתרונות הרבים של טכנולוגיית ה-MESH וסט ה-Mini XD4 יכולים להיות פתרון אידיאלי למצבים בהם יש צורך לכסות שטח גדול במיוחד ומשתמשים באינטרנט מהיר במיוחד המחייב שימוש בטכנולוגיית ה-WiFi 6, דבר השווה את ההשקעה בסט בטווח הארוך.

מחירי ה-Asus ZenWiFi AX Mini XD4:

*הנחת 5% לגולשי גאדג’טי עם קוד הקופון GadgetyKSP באתר KSP

מה אהבנו?

  • יחידות קטנות פיזית עם עיצוב סולידי.
  • ביצועים טובים ויציבים.
  • כיסוי מלא של הבית.
  • זמין גם בגרסת 2 יחידות.
  • תומך בטכנולוגיית ה-AiMesh של אסוס.
  • מערכת הגנה מובנת של Trend Micro.
  • תמיכה ב-Alexa ו-IFTTT.
  • WiFi 6.
  • תומך WPA 3.

מה לא?

  • כמות חיבורי רשת נמוכה.
  • יחידות שונות לבסיס וללווינים בניגוד למערכות MESH אחרות.
  • מחיר

*חלק מהקישורים המופיעים בפוסט קשורים בתכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים