גאדג’טי כלכלי: Airbnb מנפיקה, פייסבוק נתבעת ויונדאי רוכשת את הרובוט-כלב ספוט

ספוט (תמונה: Boston Dynamics) ספוט (תמונה: Boston Dynamics)

מספר אירועים גדולים התרחשו בקרב חברות טכנולוגיה בסוף השבוע האחרון, כש-AIRBNB יצאה באופן רשמי להנפקה ושוויה הוכפל כבר ביום המסחר הראשון, תביעה הוגשה כנגד פייסבוק ועשויה להוביל לפיצולן של וואטסאפ ואינסטגרם וחברת יונדאי הודיעה כי תרכוש את מפתחת הרובו-כלב המוכר “ספוט” כתוצאה מרכישת מרבית המניות של “בוסטון דיינמיקס”.

AIRBNB – מ-47 ל-100 מיליארד ביום אחד

ההנפקה של Airbnb (סימול מסחר: ABNB) בסוף השבוע האחרון היא בין הגדולות של חברות טכנולוגיה בשנים האחרונות, כששויה בהנפקה נקבע למחיר של 68 דולר למניה, או 47 מיליארד דולר בסה”כ. החברה גייסה כ-6.4 מיליארד דולר בהנפקה במחיר גבוה מהצפוי, אף שעוד טרם ההנפקה ניתן היה ללמוד על שווי של כ-31 מיליארד דולר מהגיוס שלה ב-2017 ועל גיוס חוב בגובה מיליארד דולר שביצעה לפי שווי של 18 מיליארד דולר בלבד באפריל 2020.

דוחותיה של Airbnb העידו כי לא מדובר בחברה רווחית, כשהיא מדווחת על הכנסות של 2.5 מיליארד דולר והפסד בגובה 700 מיליון ב-9 החודשים הראשונים של 2020, הפסד כמעט כפול מזה שהציגה במהלך 2019 כולה (כ-322 מיליון, עם הכנסות של 3.7 מיליארד דולר).

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

למרות כל זאת, קפץ מחיר המניה של Airbnb ביום ההנפקה הראשון וחלף אף מעבר ל-100 מיליארד דולר, כאשר עם סגירת המסחר בבורסת הנאסד”ק ביום שישי האחרון עמד מחיר המניה על 139.25 דולר, יותר מפי 2 ממחיר ההנפקה, כשהיא מסיימת את “שבוע” המסחר הראשון שלה עם שווי שוק של כ-83 מיליארד דולר.

פייסבוק תאבד שליטה באינסטגרם ו-Whatsapp?

מנהל הסחר (FTC) בארה”ב הגישה תביעה נגד פייסבוק בטענה כי היא פועלת לכאורה כמונופול, כשהפעם עומדות במוקד שתי אפליקציות פופולריות במיוחד שפייסבוק רכשה לאורך השנים – איסנטגרם, שנרכשה ב-2012 תמורת סכום של כמיליארד דולר, ו-וואטסאפ, שנרכשה תמורת סכום כמעט דמיוני של כ-19 מיליארד דולר ב-2014.

על פי התובעים, פייסבוק ניצלה את מעמדה המונופוליסטי לכאורה בתחום הרשתות החברתיות על מנת לחסל בפועל כל תחרות שצצה מולה בתחום, ועל כן החליטה לרכוש את שתי החברות בסכומי עתק, אשר לא בהכרח שיקפו את שווין באותה עת. בשל כך, מבקשים התובעים מבית המשפט הפדרלי לדרוש את הפרדתן מפייסבוק של שתי האפליקציות הגדולות, הכוללות מעל ממיליארד משתמשים באינסטגרם ומעל 2 מיליארד בוואטסאפ.

וואטסאפ (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
וואטסאפ (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

עוד טוענים בתביעה כי שיטת העבודה של פייסבוק כללה מניעה בשימוש בכלי הפיתוח (API) שעמדו בפני מפתחים לקישור אפליקציות לרשת החברתית נתקלו בבקשות דרקוניות כמו הימנעות מהצגת אפליקציות או חלקים באפליקציות שיציגו תחרות בפני פייסבוק או לכליה השונים.

בפייסבוק מיהרו להציג תגובה פומבית לתביעה של מנהל הסחר בארה”ב, לפיה החברה פועלת בשוק תחרותי מאוד ובחרה עם השנים לקדם את הטכנולוגיות שהיא מציעה למשתמשיה, בין אם בפיתוח בתוך הבית ובין אם ברכישות אסטרטגיות. בפייסבוק מציגים כדוגמה גם חברות אחרות הפועלות באופן דומה, בהן אפל, אמזון, טוויטר, גוגל, מיקרוסופט, טיקטוק ואחרות.

בפייסבוק אף מזכירים כי ה-FTC בחן את נושא רכישתה של אינסטגרם פעמיים לפני אישורה ב-2012, כאשר גם ב-2014, עת אושרה רכישתה של וואטסאפ על ידי מנהל הסחר, לא נמצאו כל טענות בנוגע לאי-תחרותיות שתתקיים מצידה של פייסבוק לאחר הרכישה. כעת, טוענים בפייסבוק, ה-FTC מבקש הערכה חוזרת כדי לשנות את ההיסטוריה, וכך לא אמורה לעבוד תביעה המגדירה עסק מסוים כמונופול, לדבריה.

הרובוט “ספוט” שייך עכשיו ליונדאי

רכישה מעניינת שהתרחשה בסוף השבוע האחרון היא זו של בוסטון דיינמיקס (Boston Dynamics), מפתחת הרובוט הפופולרי ספוט (Spot). חברת הרכב יונדאי (Hyundai) הודיעה כי תרכוש 80% ממניות בוסטון דיינמיקס מידי סופטבנק (Softbank) תמורת סכום של 921 מיליון דולר, המשקף לחברה שווי של כ-1.1 מיליארד דולר.

יונדאי מבטיחה לשלב את הידע הטכנולוגי שלה עם זה של בוסטון דיינמיקס על מנת לקדם את תחום הרובוטיקה, הן בשילוב ייצור חכם עבור שימושים במפעלי ייצור, לדוגמה, והן בצד הלוגיסטי.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים