הרגולטור הסיני פותח בחקירה נגד עליבאבא בטענה כי מדובר במונופול

שלט עליבאבא צילום: אוהד צדוק, גאדג’טי

חברות הטכנולוגיה הגדולות בארה”ב, בהן אמזון, אפל, גוגל ופייסבוק, עומדות בפני חקירה מצד הממשל האמריקני בשל חשש כי פעלו באופן מונופוליסטי, כל אחת בתחומה, אך הן לא לבד. הרגולטור הסיני הכריז כי יפתח בחקירתה של עליבאבא, המוכרת היטב בישראל בעיקר בשל פעילותו של אתר Aliexpress, אך עוסקת גם בתחום התשלומים באמצעות Ant (לשעבר Alipay). על פי הצהרת הרגולטור, מדובר במונופול לכאורה, ולראשונה בסין – תיפתח חקירה בנושא כנגד עליבאבא ו-Ant Group של ג’ק מא.

את החקירה בנושא היותה של עליבאבא מונופול לכאורה פתח הרגולטור לאחר שהתקבלו דיווחים מצד סוחרים באתרי המכירה של החברה, כמו Tmall ו-Taobao, שטענו כי התבקשו לחתום על מסמכי התחייבות שלא יאפשרו להם לעבוד עם פלטפורמות מתחרות כמו JD.com ו-Pinduoduo, הנחשבות למתחרותיה הגדולות יותר של עליבאבא בסין. על פי שיילין שום (Shelleen Shum), מנהלת בחברת המחקר eMarketer, עליבאבא חולשת על מעט מעל 50% משוק הסחר המקוון בסין, בעוד שתי מתחרותיה המובילות מחזיקות בנתח של כ-20% כל אחת.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

נתח השוק של עליבאבא ב-eCommerce בסין (תמונה: eMarketer)
נתח השוק של עליבאבא ב-eCommerce בסין (תמונה: eMarketer)

מלבד החקירה של עליבאבא בנושאי הסחר המקוון, יבחן הרגולטור הסיני גם את קבוצת Ant של ג’ק מא, זו אחראית על שירות התשלומים Ant, המוכר יותר כ-Alipay, המשמש כשירות התשלומים הפופולרי ביותר בקרב תושבי סין ומקיים גם שירות הלוואות לצרכנים ובעלי עסקים קטנים הפועלים על גבי האינטרנט. שירות התשלומים Ant חולש על חלק נכבד מהשוק הסיני, עם מעל ממיליארד משתמשים ושווי עסקאות העולה על 118 טריליון יואן (כ-18 מיליארד דולר) בשנה, כך על פי דיווח הוול סטריט ג’ורנל.

כתוצאה מפתיחת החקירה של הרגולטור הסיני את עליבאבא וקבוצת Ant, צנח מחיר המניה של קבוצת עליבאבא במהלך המסחר בבורסה בהונג-קונג בכ-8%. מניות החברות המתחרות JD.com ו-Tencent יורדות בכ-2%.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים