גאדג’טי מסקר: Synology RT2600ac – נתב לרשת Mesh עם כלי ניהול מתקדמים

נתב Synology RT2200ac (צילום: רונן מנדזיצקי) נתב Synology MR2200 (צילום: רונן מנדזיצקי)

את האינטרנט בבית מנהל הנתב (ראוטר) וכל ספק שירותי אינטרנט בישראל גם יציע לכם לצד חבילת האינטרנט גם נתב צמוד, לפעמים בתשלום חודשי קבוע במודל השכרה, לפעמים בעלות הנתב ולפעמים ללא עלות, במודל השאלה, רק תדאגו להחזיר אותו במצב שלם אם אתם בוחרים להתנתק מהשירות. מלבד הנתבים המוצעים על ידי חברות השירות, יש מי שיבקשו לרכוש את הנתב בעצמם, על פי הצרכים שלהם, כשבשנים האחרונות נכנס למשוואה גם המושג Mesh Network, אשר מאפשר לבנות רשת של נקודות קליטה ברחבי הבית, שתשפר את קליטת הרשת האלחוטית ודרך כך גם את מהירות הגלישה באינטרנט באיזורים המרוחקים מהנתב העיקרי.

כבר הספקנו לסקור באתר מספר מוצרי Mesh Network בעבר, אך קיימים רבים מסוג זה. הפעם אנו מתמקדים בנתב ה-RT2600ac של חברת סינולוג’י (Synology) שהושק לאחרונה בישראל, זה הגיע אלינו יחד עם נקודת קצה (MR2200) המאפשרת ליצור רשת Mesh, את אלו בדקנו, וכבר עכשיו נוכל לומר שהתוצאות טובות אל מול העבודה עם הנתב שמספקת חברת HOT, אך יש לקחת בחשבון שהנתב של סינולוג’י אינו תומך בתקן WiFi 6 אשר החל להיכנס לשוק ב-2019.

הצד הטכני

נתב ה-RT2600ac הוא המרכזי בין השניים ואליו ניתן לצרף גם את נתב ה-MR2200ac של Synology כנקודת קצה נוספת, אך כל אחד מהם מסוגל לעבוד גם בנפרד. השניים משתמשים בפלטפורמת SRM המבוססת על הפתרונות העסקיים של סינולוג’י, אך מגיעים עם ממשק מופשט ונוח יותר בעבור השוק הביתי, אליו אתייחס בהרחבה בהמשך.

צמד נתבי ה-Mesh של Synology תומכים בתקן ה-WiFi 5, המוכר גם כ-802.11ac, כאשר נתב ה-RT2600ac מגיע עם 4 חיבורי LAN במהירות גיגה-ביט, עם אפשרות להשתמש באחד החיבורים כחיבור WAN נוסף. הנתב תומך בהעברת נתונים בקצב של עד 1.73Gbps בתדר ה-5GHz ועד 800Mbps בתדר ה-2.4GHz.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

נתב ה-MR2200ac מגיע עם חיבור LAN בודד, ועל מיועד לשמש יותר כתחנת לווין ל-RT2600ac. הוא תומך בשימוש ב-3 תדרים בו זמנית (Tri-band WiFi) לשיפור טווח הקליטה, עם קצב העברת נתונים של 867Mbps בשני ערוצי 5GHz נפרדים ו-400Mbps בתדר 2.4GHz.

בקרה ושליטה

כמו בכל נתב, גם הנתבים של סינולוג’י מציעים מערכת שליטה מרכזית, אל זו ניתן לגשת דרך מרכז בקרה בדפדפן דרך מחשב המחובר לרשת או באמצעות אפליקציה הזמינה לטלפון. בסינולוג’י שמים דגש מיוחד על התכונות אותן נוכל להפעיל דרך מרכז הבקרה, ובין הפיצ’רים השונים אפשר למצוא שליטה ובקרה של הרשת הביתית עם ניהול חכם של הרשת עבור ילדים, הכולל יכולת הגבלה של זמן השימוש ואפשרות למעקב אחרי הגלישה שלהם למניעת גישה לתכנים לא הולמים, מעקב אחרי גאדג’טים ומוצרי IoT המחוברים לרשת ועוד.

בקרת תעבורת רשת הזמינה במרכז הבקרה תאפשר לכם לצפות בכל אחד מהמכשירים המחוברים לרשת האלחוטית באמצעות הנתב, לבחון את רוחב הפס שצורך כל אחד מהמכשירים המחוברים וגם להגדיר באופן פרטני תעדוף ומגבלות עבור כל אחד מהמכשירים, כשהגדרות מתקדמות יותר מאפשרות לקבוע את קצב התעבורה בהורדה והעלאה של נתונים ברשת, ברף התחתון והעליון, ועבור כל מוצר בנפרד.

דרך הגדרות האבטחה תוכלו לבחור אילו שירותי אינטרנט או רשת יהיו זמינים על גבי הרשת שלכם, כמו FTP, SSH או Bonjour למחשבי מק באופן ידני, להגדיר חומת אש (Firewall) ואף לחסום כתובות IP מהרשת ולנהל רשימת חסומים ורשימה של כתובות IP המותרות ברשת.

מעבר לשליטה הכללית בהגדרות הנתב, ישנם תפריטי הגדרות נפרדים במרכז הבקרה של סינולוג’י:

  • שליטה ברשת WiFi: לאבחון מצב הרשת, כולל נקודות קצה – דרך תפריט זה תוכלו לעקוב אחר תקינות הנתב ונקודות הקצה המחוברות אליו, להגדיר שם וסיסמה לחיבור לרשת וערוצים פעילים (2.4GHz ו-5GHz), לצפות בתעבורת רשת בנתב ובנקודות הקצה המחוברות, להקים רשת אלחוטית נפרדת לאורחים עם הרשאות נפרדות גם לפי זמן.
  • מרכז בקרה: בתפריט זה ניתן למצוא הגדרות משתמשים להם גישה לנתב, להגדיר גישה לשרתי קבצים ומדיה (כמו Plex למשל) ולשירותים שונים (טרמינל, SNMP, NTP), לבצע עדכוני קושחה לנתב ולצפות במידע טכני אודותיו.

שיפורים לקליטה מול הרשת הקיימת

הרשת נבחנה בדירה בגודל של כ-80 מטרים והיא מבוססת על תשתית האינטרנט של HOT ופועלת על גבי ספק התקשורת HOTnet במהירות של 200 מגה-ביט בשנייה בהורדה. הקליטה של הנתב שהתקבל מ-HOT הייתה מספקת בעיקר עבור הסלון, בו הוצב הנתב, אך במעבר לחדרים ירדה איכות הקליטה באופן משמעותי, ובאיזורים מרוחקים יותר כמעט ובלתי ניתן היה לגלוש ברשת.

איכות אות ה-WiFi נבדקה באמצעות אפליקציית ה-Wifi Analyzer, כאשר איכות האות מוגדרת כ:

  • אות WiFi מעולה – פחות מ-50dBm.
  • אות WiFi טוב – בין 50dBm ל-60dBm.
  • אות WiFi סביר – בין 60dBm ל-70dBm.
  • אות WiFi חלש – יותר מ-70dBm.

כבר עם התקנת הנתב המרכזי מדגם RT2600ac (שם רשת: MENDEZ) יכולתי להבחין בהבדלים קלים בקליטה, גם בחדר בו הוצב הנתב וגם בחדרים מרוחקים, אך היה מדובר בשיפור קל יחסית בהשוואה לתוצאות שקיבלתי עם הנתב של HOT (שם רשת: RONEN), אך עדיין ברף נמוך יחסית של קליטה בחדרים מרוחקים, כפי שניתן לראות בגרף מטה.

מדידות קליטה נתב סינולוג'י
מדידות קליטה נתב סינולוג’י

הוספת נתב ה-MR2200ac כנקודת קצה נוספת באחד החדרים שינתה את התמונה לחלוטין, וכאן חשוב להבהיר כי נקודת הקצה חוברה באופן שוטף בחיבור אלחוטי בלבד. חיבור הנתב הנוסף באמצעות כבל ישירות לנתב תגדיל את הביצועים, אך לפחות עבור השימושים שלי לא היה בכך צורך, שכן גם בחיבור האלחוטי קיבלתי שיפור משמעותי בתוצאות, שהביא אותי עד לרמת מיצוי מהירות האינטרנט המלאה בחבילה הזמינה לי.

בגרפים מטה תוכלו לראות את ניתוח קליטת הרשת האלחוטית לאחר הוספת נקודת הקצה (MR2200ac), כשמצד ימין ניתן לראות את הקליטה של נתב ה-RT2600ac בסלון, שם הוא הוצב, אל מול הרשת של HOT (שנקראת Ronen), ובצד שמאל הקליטה של הנתבים בחדר מרוחק (עם דלת סגורה), יחד עם שימוש בנקודת הקצה הנוספת.

מדידות קליטה נתב סינולוג'י
מדידות קליטה נתב סינולוג’י

מבחני מהירות אינטרנט

המהירות ועוצמת האות נבדקה בחדרים הבאים (באמצעות SpeedTest):

  • חדר הנתב (סלון) – בדיקת טווח 0 לא קירות מפריעים.
  • סלון – מרחק של כ~10 מטר עם קיר חוצץ אחד.
  • חדר 1 – מרחק של כ~15 מטר עם קיר חוצץ אחד, מיקום מרכזי בבית, מיקום יחידת לווין MR2200ac.
  • חדר 2 – מרחק של כ~20 מטר עם 2 קירות חוצצים.
חדר נתבחדר 1חדר 2
נתב HotBox79.3Mbps50.3Mbps
4.2Mbps
נתב Synology
2 יחידות
200Mbps200Mbps124Mbps

השורה התחתונה – מה חשבנו על ה-Synology Router RT2200ac

במבחן התוצאה מספק הנתב של סינולוג’י את מה שביקשנו ממנו – הוא משפר את עוצמת הקליטה של הרשת האלחוטית בבית, אך בעוד שהקליטה, ועימה גם מהירות הגלישה באינטרנט, שומרות על נתונים גבוהים יותר בהשוואה לנתב הרגיל של HOT, בחדרים מרוחקים יותר נדרשה עמדת הקצה הנוספת (MR2200ac) על מנת לקבל את האפקט המלא.

האפשרות לשילוב של מספר עמדות קצה יחד עם נתב ה-RT2200ac מוסיפה ליכולת הבנייה של הרשת האלחוטית בכל בית על פי הצרכים שלו, כך שבדירות קטנות יותר ניתן להסתפק ביחידת קצה נוספת אחת, כפי שהיה בסקירה זו, ובדירות גדולות יותר ניתן להיעזר בעמדות נוספות.

חלק משמעותי נוסף במוצר של סינולוג’י נוגע לשליטה הרבה שהחברה מאפשרת דרך מרכז הבקרה שלה בדפדפן או דרך האפליקציה, זה מוסיף הרבה מאוד מנגנונים המקנים שליטה טובה יותר ברשת הביתית, יחד עם כלים מתקדמים יותר, אשר כנראה רלוונטיים פחות עבור מרבית המשתמשים, כאשר החיסרון הגדול מגיע בדמות חוסר התמיכה בתקן ה-WiFi 6 העדכני יותר.

צמד הנתבים החדשים של Synology זמינים למכירה במחיר של 590 ש”ח (במקום 699) לדגם MR2200ac ו-990 ש”ח לדגם ה-RT2600ac (במקום 1199) בהזנת קוד הקופון GadgetyKSP.

מה אהבנו?

  • ביצועים טובים ויציבים.
  • כיסוי מלא של הבית.
  • ניתן להוסיף יחידות קצה לפי הצורך
  • מערכת שליטה ובקרה מתקדמת ונוחה לשימוש.
  • כמות חיבורי רשת טובה בנתב (4) וביחידת הקצה (2)

מה לא?

  • נתב ויחידות קצה לא במבנה קומפקטי
  • ללא תמיכה ב-WiFi 6
  • מחיר

*חלק מהקישורים המופיעים בפוסט קשורים בתכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים