Epic נגד אפל – הקרב על האפסטור נפתח

מתוך "פורטנייט" (תמונה: Epic Games) מתוך “פורטנייט” (תמונה: Epic Games)

אפל שוב מוצאת עצמה בבית המשפט המשפט המחוזי במסגרת תביעת ענק המרחפת מעל לראשה, אך בניגוד למשפט המפורסם בנושא הפטנטים מול סמסונג, הפעם האש מכוונת למקום אחר – האפסטור, חנות האפליקציות של החברה הזמינה עבור משתמשי האייפון והאייפד.

Epic נגד אפל: איך הכל התחיל

המתמודדת הפעם היא חברת Epic, מפתחת משחקים וותיקה הפועלת בשוק עוד מאז שנות התשעים המוקדמות. היא פיתחה את מנוע המשחק Unreal Engine, בו נעשה שימוש במשחקי יריות מגוף ראשון, אך הפכה ידועה מכל הודות להצלחתו של המשחק פורטנייט (Fortnite), ועליו גם נפתחה ההתנצחות שלה מול אפל.

הרקע למשפט סובב את העמלה שגובה אפל ממפתחים המבקשים לקבל תשלום עבור המשחקים אותם היא מארחת בפלטפורמה שלה. אפל גובה עמלה בגובה של 30% ברכישות מתוך משחקים, וזהו המנגנון בו משתמשת Epic ליצירת הכנסות.

באוגוסט 2020 חרגה Epic באופן בוטה מהכללים שהציבה אפל עבור מפתחים המארחים את המשחקים שלהם באפסטור, כשהיא הקימה וקידמה אפשרות תשלום חלופית לזו של אפל מתוך המשחק עצמו, כך היא עקפה למעשה את הצורך בתשלום הנתח בגובה 30 האחוזים שהיו מגיעים דרך קבע לאפל בשימוש במנגנון התשלום שלה באפסטור.

אפל הסירה במהירות את פורטנייט מהחנות, פעולה שמצד אחד פגעה ב-Epic, אך מן הצד השני איפשרה לה להגיש לבתי המשפט בארה”ב תביעת ענק שהוכנה מבעוד מועד בדיוק בנושא זה.

איבון גונזלס רוג’רס (Yvonne Gonzalez Rogers) היא השופטת מטעם בית המשפט המחוזי בקליפורניה שתנהל את המשפט הנוכחי, והיא כבר הספיקה להשמיע את קולה בשימוע שנערך בין החברות, ובו הציגה עמדה ברורה מול Epic, כשסירבה להוציא צו שידרוש מאפל להחזיר את פורטנייט לחנות האפליקציות. “הלקוח שלך יצר את המצב“, ציינה השופטת במהלך השימוע, כשפנתה לפרקליטה של Epic, והוסיפה כי לדעתה “לא ניתן לטעון לנזק בלתי הפיך כשאתה זה שגרם לנזק בעצמך.

המשפט מתחיל – הצד של Epic

ב-Epic ינסו להוכיח כי אפל היא מונופול בתחום האירוח של אפליקציות ומשחקים על ידי מתן דגש גדול על הגן הסגור שבנתה, כדי להמחיש את העובדה כי היא ומפתחות משחקים ואפליקציות אחרות לא יכולות להציע את האפליקציות שפיתחו בדרכים אחרות למשתמשי האייפון, פרט לאפסטור של אפל. ב-Epic הציגו לא מעט הוכחות, באמצעות מיילים עתיקים שחוזרים כל הדרך לעבר לתקופתו של סטיב ג’ובס, כדי להמחיש כי באפל תיכננו לאורך כל הדרך מניעת תחרות בכל הנוגע לחנות האפסטור בדרכים שונות.

בין התכתובות הפנימיות שהציגה Epic במשפט ניתן לראות מיילים שנשלחו בין בכירים באפל, כמו סטיב ג’ובס, אדי קיו, פיל שילר, קרריג פדריגי והמנכ”ל הנוכחי – טים קוק. דרך שיתוף המיילים מנסה Epic להמחיש כיצד בנתה אפל את הפלטפורמה שלה (iOS) תוך מניעת תחרות מלהיכנס פנימה.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

כדוגמה מציגה מפתחת המשחקים מיילים שמתארים הסתייגות מהשקתה אפליקציית ההודעות iMessage על גבי פלטפורמת אנדרואיד של גוגל על אף התחרות הגדולה מצידה של וואטסאפ, עוד טרם נרכשה על ידי פייסבוק, הסתייגות שהגיעה בשל החשש של פדריגי מהסרת חסמים במעבר של משתמשי אייפון לפלטפורמה המתחרה.

דוגמה נוספת שעלתה נגעה ליכולת סנכרון אנשי הקשר של גוגל לתוך אפליקציית אנשי הקשר באייפון, וב-Epic מציגים גם את הניסיון של אפל לכבול את משתמשיה לפלטפורמה באמצעות מוצרים נוספים. כך למשל מוצג מייל המתאר כיצד ניתן לספק יתרון לפלטפורמה של החברה עבור מי שרוכשים את אוזניות האיירפודס הפופולריות, אשר כידוע מאפשרות חיבור מהיר ומיידי למכשיריה של אפל, אפשרות חיבור שאינה זמינה למשתמשי האוזניות בפלטפורמות אחרות. כאן יש לציין כי לסמסונג, לוואווי ולחברות נוספות קיימות אופציות דומות עבור הפלטפורמות שלהן.

אחד הדגשים הגדולים עבור Epic בתיאור בנייתה של האפסטור נוגע לטענה מוקדמת של סטיב ג’ובס בבניית המנגנון לגביית תשלום בגובה 30% ממפתחים שידרשו תשלום עבור האפליקציות שיתארחו באפסטור. בימים המוקדמים שלה, האפסטור עדיין לא הציגה מנגנון לתשלומים בתוך אפליקציות, כך שהתיחסותו של ג’ובס נוגעת אך ורק לאפליקציות שהיו מוצעות באותה עת (2008) בתשלום, ולא לאפליקציות שהוצעו בחינם. במסמך שהציגה Epic לבית המשפט מוצגת התייחסותו של המנכ”ל האגדי ומייסד החברה לכך שאין בכוונתה של אפל להרוויח מהאפסטור, אלא רק לכסות את העלויות הדרושות עבורה לניהול החנות.

ציטוט של ג'ובס מתוך המצגת של Epic לבית המשפט (תמונה: Epic)
ציטוט של ג’ובס מתוך המצגת של Epic לבית המשפט (תמונה: Epic)

לדבריו של ג’ובס: “לא הרווחנו הרבה מ-iTunes ולאחר השיתוף עם חברות המוסיקה הוביל להעברת כל ההכנסות בפועל לבעלי הזכויות בתוכן, וכך גם עבור המפתחים לחנות האפליקציות, ואם נכסה את העלויות שלנו עם ה-30% האלה – מה טוב”

במהלך המשפט ינסו ב-Epic להוכיח כי הטענה של אפל כי העמלות שהיא גובה ממפתחים עבור האירוח באפסטור והשימוש בשירות התשלומים המובנה מגיעים על מנת לכסות עלויות. ב-Epic הציגו כבר בפתיחה עדויות לכך ששירות התשלומים החלופי שהיא מציעה הוא בטוח, ועל כן לא דורש בדיקות נוספות מצידה של אפל כדי להגן על המשתמשים שלה, מה שלטענתה מוביל לכך שאין צורך ממשי בגביית סכום כה גבוה עבור “עלויות תפעול”.

המטרה של Epic היא לשנות את יחסי הכוחות באפסטור ולהפחית את העלויות הגבוהות, לטענתה, שגובה אפל עבור השימוש השוטף בחנות האפליקציות, כאשר מפתחת המשחקים ציינה בעבר שזו מטרתה העיקרית ושהיא אינה מחפשת לקבל פיצויים מוניטריים ישירים מאפל כתוצאה מהתביעה שלה.

את מצגת הטענות המלאה של Epic תוכלו למצוא כאן.

את כתב התביעה המלא תוכלו למצוא כאן.

הצד של אפל

באפל ינסו להוכיח כי הבנייה של האפסטור איפשרה למפתחים רבים, בהם גם Epic, ליהנות משירותים רחבים שמאפשרים להם ליצור עבודות למיליונים רבים של מפתחים. באפל שמים דגש על ספריות התוכנה הרבות הזמינות למפתחים ומאפשרות להן לפתח אפליקציות בתחומים מגוונים, תוך שמירה על הפרטיות והביטחון של משתמשי הקצה. בחברה יתייחסו לטענות של Epic, המבקשות ממנה לאפשר חלופות לאפסטור, וגם להפרה הבוטה של מפתחת פורטנייט לכללי האפסטור בצעד שנקטה באוגוסט 2020.

במצגת של אפל ניתן לראות דגש על הפתיחות של הפלטפורמה, בניגוד לטענה של Epic כי מדובר ב”גן סגור”. באפל מדגימים את היכולת של המפתחים לגשת לספריות תוכנה רבות לצורך הפיתוח, תוך שמירה על פרטיות, ביטחון ועמידות, וגם את הבנייה של מודל ה”פרימיום”, שאיפשר למפתחים כמו Epic לצמוח באופן משמעותי על ידי שימוש במודל הכנסות ממכירות בתוך המשחקים.

באפל מתייחסים באופן ישיר גם לניסיונותיה של Epic להציג אפשרות תשלום חלופית לזו שקיימת באפסטור תוך שהיא “מטעה ומסתירה” את התכנית שלה, לטענתה של אפל, בעוד שהיא חשפה אותה באופן גלוי לחברות אחרות, בהן מצויין שמה של מיקרוסופט, אשר הודיעה לאחרונה על הפחתת העמלות שהיא גובה ממפתחי משחקים בפלטפורמה שלה.

באפל ינסו לטעון גם כי העמלות אותן היא גובה אינן גבוהות בהשוואה למה שגובות פלטפורמות אחרות בשוק, כמו זו של גוגל או מיקרוסופט (אשר עד לאחרונה גבתה גם היא נתח של 30% מהמפתחים).

אפל הציגה, ותנסה להוכיח במהלך המשפט, כי הטענות של אפל להתנהלות אי תחרותית או מונופוליסטית בכל הנוגע לחנות האפליקציות שלה אינן נכונות. היא מציגה כבר בעת זו מצגות סותרות, אשר מעידות על צמיחה מרשימה של חברות בתחום המשחקים והאפליקציות, הן בבנייתן והן בהכנסות שהן מייצרות מהאפסטור. היא תנסה להדגים כי Epic היא חברה מאוד עויינת, אשר כל מטרתה היא לשלשל כמה שיותר כסף לכיסה, וכי ברשותה דרכים רבות לצמיחה על גבי פלטפורמות רבות נוספות, וכי הפלטפורמה של אפל אינה המרכזית ביניהן.

את מצגת הטענות המלאה של אפל תמצאו כאן.

הקרב על עתיד האפסטור

המשפט בין Epic ואפל לא צפוי להיות קצר. מדובר במשפט שבמרכזו עומדת השאלה לגבי עתידה של האפסטור ושל חנויות אפליקציות כמותה. ההשפעה של המשפט כבר ניכרת דרך פעולתה האחרונה של מיקרוסופט להפחתת העמלות אותן היא דורשת מהמפתחים עבור הפלטפורמה שלה, ובמידה והמשפט יסתיים במתן צווים לשינוי מודל התשלום הקיים של אפל באפסטור, אלו עשויים להשפיע לא רק על אפל וכלל מפתחי האפליקציות והמשחקים למכשירי האייפון, אלא גם על התעשייה כולה.

עתידה של פורטנייט נמצא גם הוא על המאזניים, ופסיקה כנגד Epic עשויה להוביל לכך שפורטנייט לא תחזור לאפסטור, או לחלופין – תחזור תחת התנאים הקיימים של אפל. במקרה כזה, ייתכן כי באפל יבחרו בכל זאת לבחון את מודל התשלום הקיים, משהו שהחברה כבר עשתה בעבר עבור מפתחי אפליקציות קטנים יותר, אך קביעה נגד Epic תשפיע גם על הדרך בה יתר השחקניות בשוק יפעלו בעתיד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים