מבט מקרוב: הצצה ראשונה לאנדרואיד 12

אנדרואיד 12 בפיקסל 4a (צילום: רונן מנדזיצקי)

ההתפתחות של מערכות ההפעלה לאורך השנים, בין אם מדובר במערכות הפעלה לטלפון, למחשב או למערכות מדיה בטלוויזיה ואפילו ברכב, כולן נועדו על מנת להציג עבורנו את הדרך הנוחה והפשוטה ביותר להשתמש במכשירים שמלווים אותנו בחיינו. הטלפון הוא אחד המוצרים שצמודים כמעט לכל אדם ולכן אין זה מפתיע כי מעבר לדגש על פונקציונליות, בגוגל, אפל ובחברות נוספות שמו דגש נוסף גם על הנראות.

עם אנדרואיד 12 גוגל לקחה צעד אחד קדימה בנושא הנראות, כשהיא הציגה אתמול (ג’, 18.5) את עיצוב ה-Material You, אשר מגיע על מנת לספק לכל משתמש בטלפונים מבוססי אנדרואיד את העיצוב הפרטי שלהם. ההצהרה הזו של גוגל מגיעה שנים רבות לאחר שחברות כמו HTC, סמסונג, LG, אסוס, וואן פלוס ורבות אחרות עמלו רבות על ממשקים מותאמים משלהן, ובגרסה הבאה של מערכת ההפעלה כל יצרן יוכל לספק את ההתאמות האישיות הללו למכשירים שתרכשו.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

מבט מקרוב לאנדרואיד 12

הגרסה המלאה והסופית של אנדרואיד 12 תגיע רק בהמשך השנה, סביב אוגוסט 2021, וגם אז כמות המכשירים שיתמכו בה תוגבל לדגמי הפיקסל של גוגל עצמה ואולי לכמה דגמים נוספים עד סוף השנה, בהם מכשירי נוקיה המשתמשים בגרסה נקייה של אנדרואיד וככל הנראה גם המכשירים של OnePlus, הידועה כמי שמפיצה עדכוני מערכת מהירים.

עוד לפני שזה יקרה, גוגל הפיצה את גרסת הבטא הציבורית הראשונה, את זו גם התקנו על מכשיר ה-Pixel 4a שברשותנו, כך שנוכל לבחון את כל השינויים בעיצוב, ולהבין מה בדיוק חדש באנדרואיד 12.

מסך הנעילה וההגדרות המהירות

הדבר הראשון שנגלה לעיניים מיד לאחר ההתקנה של אנדרואיד 12 הוא מסך הנעילה, זה מציג מבנה עיצובי בולט יותר. השעון גדול יותר בזמן השימוש בתצוגה הפועלת תמיד, כך שניתן לראות אותו גם ממרחק מסוים, ההתראות מציגות צבעים שמאפשרים לבצע הפרדה מהירה בין אפליקציות, וניתן להרחיב אותן ולקבל גם גישה לקיצורי דרך שונים הזמינים במכשיר כמו שינוי עוצמת התאורה, כיבוי והדלקה של בלוטות’ או WiFi או הפעלה של נקודת גישה (HotSpot). בנוסף, גם מסך הכניסה המבקש להזין את קוד הגישה למכשיר מציג כפתורים גדולים ומודגשים בצבעים.

מסך ההגדרות המהירות, המופיע בעת משיכת אצבע מראש המסך מטה יחד עם וילון ההתראות, מקבל דגש משמעותי גם כן. הכפתורים הקטנים והעגולים מפנים את הדרך לטובת כפתורים גדולים ומודגשים התוספים את כל שטח המסך. זה מאפשר להפחית את הכמות הגדולה של כפתורי קיצור הדרך ולהדגיש את אלו שמשמעותיים לנו בשימוש היומיומי השוטף, וכמובן שניתן לערוך את מסך קיצורי הדרך ולהוסיף את הקיצורים שאתם רוצים ולמקם אותם היכן שתרצו על גבי תצוגת קיצורי הדרך.

תפריט קיצורי דרך באנדרואיד 12 (צילום: רונן מנדזיצקי)
תפריט קיצורי דרך באנדרואיד 12 (צילום: רונן מנדזיצקי)

בראש התצוגה ניתן לראות את מחוון התאורה, גם הוא גדול ונוח יותר לשימוש מבעבר, אם כי דווקא כאן הייתי שמח לראות אפשרויות נוספות, כמו העברת המחוון לתחתית לגישה נוחה יותר או אפשרות להדלקה וכיבוי של התאורה האוטומטית לצד מחוון התאורה, כפי שקיים בממשקי משתמש של מכשירים מסוימים כבר שנים. אחרי הכל – מדובר בעיצוב שאמור להתאים עצמו לכל משתמש, ובמקרה זה ניתן לראות כי עברנו דרך ארוכה, אך עדיין לא הגענו ליעד, לפחות לא עבור כל משתמש. יש לציין כי גוגל כן נותנת גישה להגדרות מהירות הנוגעות לתצוגה, כמו כיבוי והדלקה של מצב חשוך, ביצוע עמעום לתאורה להקלה על העיניים והפעלת מצב לילה לצבעים חמים יותר.

קיצורי דרך נוספים עליהם דיברה גוגל, כמו גישה מהירה לשירות התשלומים Google Pay, שאינו זמין בשלב זה בישראל, או גישה למוצרים של גוגל לבית, יגיעו בהמשך, והם אינם זמינים בבטא הראשונה של אנדרואיד 12. מה שכן אפשר למצוא הם קיצורי דרך מהירים לאפליקציות קיימות, משהו שהיה קיים גם קודם.

מסך הנעילה וקיצורי דרך באנדרואיד 12 (תמונות: רונן מנדזיצקי)
מסך הנעילה וקיצורי דרך באנדרואיד 12 (תמונות: רונן מנדזיצקי)

את צד המדיה מנהלת אנדרואיד 12 באופן שונה גם כן. הגישה למדיה שנפתחה אחרונה עדיין מופיעה מתחת לקיצורי הדרך המהירים ומעל ההתראות, אך היא מופיעה בחלון מעט עגלגל יותר, אשר מקבל את צבעי המערכת שהגדרתם. אם הפעלתם מדיה מאפליקציות שונות, כמו למשל הדוגמה בתמונה מטה, המציגה הפעלה של שיר מספוטיפיי ולאחר מכן סרטון מיוטיוב, תוכלו לגלול את התצוגה ולעבור ביניהן, כך שניתן בפועל לעבור בין מדיות של אפליקציות שונות במכשיר דרך מסך הנעילה, במקום שהן יופיעו בנפרד ויתפסו יותר שטח פנים על גבי מסך הבית או מסך הנעילה.

גישה מהירה למדיה באנדרואיד 12 (תמונות: רונן מנדזיצקי)
גישה מהירה למדיה באנדרואיד 12 (תמונות: רונן מנדזיצקי)

גישה מהירה לעוזרת הקולית Google Assitant קיימת גם כן, אך לפחות בגרסת הבטא הראשונה של אנדרואיד 12 היא אינה פעילה כברירת מחדל ואינה מאפשרת להגדיר את כפתור הפתיחה\נעילה לביצוע פעולות נוספות בלחיצה ארוכה, אם כי ניתן לבצע הגדרה ללחיצה כפולה, זו נמצאת בתפריט אחר ונפרד במכשיר. לאחר הפעלתה, לחיצה ארוכה על כפתור הפתיחה\נעילה תאפשר להציג את מסך העוזרת הקולית ולהיכנס למצב האזנה. עכשיו רק נותר לחכות לתמיכה רשמית מלאה של האסיסטנט בשפה העברית.

צילומי מסך מאנדרואיד 12 (תמונות: רונן מנדזיצקי)
גישה מהירה לגוגל אסיסטנט באנדרואיד 12 (תמונות: רונן מנדזיצקי)

התאמת צבעים והגדרות ליצירת ממשק אישי

בגוגל הבטיחו אפשרות התאמה לכל משתמש, וזו אכן קיימת במכשיר. מעבר לאפשרות המהירה של התאמת צבעי המערכת לרקע שתבחרו למכשיר, ניתן להגדיר את הצבעים, הפונטים והאייקונים בבחירה בין אפשרויות שגוגל הגדירה מראש בעצמה, ובין הגדרה ידנית של כל הפונקציות לפי הטעם האישי שלכם. גוגל אפילו מאפשרת לבחור עיצובים שתבצעו לבד, אלו יופיעו לצד האפשרויות האחרות לאחר השמירה שלהם.

הבחירות שתבצעו יהיו זמינות עבור כלל חלקי המערכת, כך שהאייקונים של האפליקציות על מסך הבית ובמגירת היישומים יוכלו להופיע במבנה מרבוע, עגול או אליפטי, בצבעים שונים, שיופיעו גם ברקע של האייקונים בתפריטים נשלפים ובמסך הנעילה.

תפריט ה”רקעים ועיצוב” הזמין בהגדרות של אנדרואיד 12 נותן גישה גם להגדרות נוספות כמו רקע, עם תצוגה מקדימה שמופיעה בראש התצוגה עבור מסך הבית ומסך הנעילה גם יחד, וגישה מהירה לספריות רקעים ולאלבום התמונות במכשיר. בנוסף, קיימת גם גישה לשינוי פריסת מסכי הבית, וגם כאן ניתן למצוא תצוגה מקדימה שתמחיש איך כל פריסה שתבחרו תיראה.

צילומי מסך מאנדרואיד 12 (תמונות: רונן מנדזיצקי)
צילומי מסך מאנדרואיד 12 (תמונות: רונן מנדזיצקי)

הגדרות חדשות לאבטחה ופרטיות

חלק חשוב בעדכון הקרוב של אנדרואיד נוגע לצד הפרטיות והאבטחה. גוגל הוסיפה כלים חדשים שיאפשרו לנו לראות ביתר קלות אילו אפליקציות מקבלות הרשאות גישה למיקום, מיקרופון, מצלמה, תמונות, אנשי קשר ועוד, ולבצע עדכונים לגישה זו על פי הרצון שלנו. אפשרות נוספת שתעזור לנו לשמור על הפרטיות היא תצוגת אייקונים שיעידו על שימוש פעיל במיקרופון ובמצלמה.

מסך ההגדרות שירכז את כל הפעולות הללו יזכה לשם “מרכז הפרטיות” (Privacy Dashboard), אך הוא עדיין לא זמין בגרסת הבטא הראשונה של אנדרואיד 12, כך שניאלץ להמתין לגרסאות הבאות לפני שנוכל לראותו בפועל.

בינתיים, נוכל להסתפק בתצוגה שגוגל סיפקה למרכז הפרטיות החדש שלה:

מרכז הפרטיות באנדרואיד 12

איך להתקין את גרסת הבטא הראשונה של Android 12

כדי לקבל גישה לגרסת הבטא הציבורית הראשונה של אנדרואיד 12, עליכם להחזיק בידיכם את אחד מהמכשירים הנתמכים באופן רשמי על ידי החברה, ולרשום את המכשיר לגרסאות הבטא, בהם מכשירי הגוגל פיקסל וגם מכשירים של חברות נוספות כמו OnePlus, ASUS, Realme, Oppo, Xiaomi וחברות נוספות.

רשימת המכשירים התומכים בגרסת הבטא של אנדרואיד 12 מוגבלת. כך למשל, תוכלו להתקין את הגרסה על מכשירי ה-Mi 11, Mi 11 Ultra או Mi 11i של שיאומי, או על דגמי ה-OnePlus 9 ו-OnePlus 9 Pro, אך לא על מכשירים אחרים.

את רשימת המכשירים המלאה והגישה להרשמה לתכנית הבטא עבור הדגמים השונים תוכלו למצוא בעמוד היעודי שהקימה לצורך זה גוגל, אשר מפנה גם לעמודי תמיכה תואמים באתרי המותגים השונים – לחצו כאן למעבר.

שימו לב! לא מדובר בגרסה סופית, אלא בגרסה מוקדמת שעדיין עשויה להכיל באגים רבים שיפגעו בתקינות השימוש השוטף במכשירים. לא מומלץ להתקין גרסה זו על המכשיר הראשי שלכם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים