האפסטור של אפל הובילה לעסקאות בגובה 643 מיליארד דולר ב-2020

חנות אפל בניו-יורק (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) חנות אפל בניו-יורק (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

חנות האפליקציות של אפל ממשיכה להיות גורם צומח עבור החברה, ועל פי דוח עצמאי שפירסמה היום (ה’, 3.6) מציינת החברה עלייה שנתית של 24% במכירות שהגיעו מאפליקציות באפסטור, כשב-2020 הובילה החנות למכירות בגובה 643 מיליארד דולר.

באפל מזכירים פעם נוספת את המפתחים הקטנים, אשר לטענתה מהווים 90% ממפתחי האפליקציות והמשחקים הזמינים בחנות, כשבחברה מגדירים “מפתח קטן” כמי שהאפליקציה שלהם זכו לפחות ממיליון הורדות מהחנות או הכניסו פחות ממיליון דולר בשנה מכל האפליקציות אותן העלו לאפסטור. זו לא הפעם הראשונה בה מדגישים באפל את המפתחים הקטנים, כשבסוף השנה שעברה הציגה החברה תכנית לחיתוך העמלות אותן היא גובה ממפתחים אלה בחצי – מ-30% ל-15%.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

למרות המספר הגבוה שמגיע מתוך ההערכות בדו”ח, מספר זה מתייחס לסך העסקאות שביצעו מי שברשותם אפליקציות או משחקים באפסטור, אך לא רק על העסקאות שבוצעו בתוך האקוסיסטם של אפל. בדו”ח מציינים כי החלק הארי של העסקאות הגיע דווקא מתוך מכירות שבוצעו מחוץ לאפסטור על ידי אפליקציות באפסטור שהניעו מכירות כמו אפליקציות סטרימינג, חינוך ועוד, כשעל פי ההערכות שעלו על ידי CNBC מוקדם יותר השנה, סך המכירות באפסטור עצמה עמדו על כ-64 מיליארד דולר ‘בלבד’.

לפניכם פירוט מהדו”ח לפי סוגי מכירות ואיזורים:

נתוני עסקאות לפי נושאים ואיזורים (תמונה: Analysis Group / Apple)
נתוני עסקאות לפי נושאים ואיזורים (תמונה: Analysis Group / Apple)

התשובה של אפל ל-Epic

המספרים מאוד מרשימים ומוכיחים את כלכלת האפליקציות הקיימת של אפל, וגם של גוגל עם ה-Google Play שלה על גבי מכשירי אנדרואיד, אך הדו”ח מגיע בעת זו מסיבה די ברורה. אפל מתנהלת בימים אלו במשפט שנפתח כנגדה בדיוק בנושא חנות האפליקציות, ובהובלת Epic, מפתחת המשחק המוכר פורטנייט, מנסים התובעים להוכיח כי אפל משתמשת בכוחה המונופוליסטי, לכאורה, על מנת לפגוע בעסקים המתארחים על גבי הפלטפורמה שלה.

הדגשים בדו”ח מתייחסים בדיוק לנקודות אותן מנסה אפל לחזק בבית המשפט:

  • תשלום הוגן למפתחים באפסטור.
  • אפשרויות צמיחה לאורך שנים.
  • אפשרויות הכנסה נוספות שאינן דורשות מעבר דרך הפלטפורמה של אפל.

הנתונים בדו”ח ככל הנראה משקפים נקודה משמעותית, והיא שחנויות האפליקציות יכולות להניע עסקים לכדי עסקאות משמעותיות, אך תזמון פרסום הדו”ח בוודאי שלא נבחר באופן רנדומלי, ומכוון לדעת הקהל הציבורית. במידה מסוימת, זה מענה די ראוי ל”תרגיל” בו נקטה Epic עצמה טרם הגשת כתב האישום נגד אפל, אז הפרה החברה באופן בוטה את הסכם האירוח שלה באפסטור (וב-Google Play) כדי לדחוף את אפל (וגוגל) להסיר את פורטנייט מהחנות.

השוואת מפרטים