גאדג’טי מסקר: Samsung Galaxy Tab 10.1 – חזית האנדרואיד מול האייפד 2


הנה הוא הגיע: כחודשיים לאחר השקתו בארה”ב וקנדה, מגיע לישראל טאבלט האנדרואיד המוביל של סמסונג, הלוא הוא Galaxy Tab 10.1. בידיי הוא היה כבר באוגוסט, כמה ימים בלבד לאחר שיצא ממפעלי סמסונג בקוריאה כשעליו מערכת ההפעלה אנדרואיד Honeycomb 3.1 וללא ממשק ה-TouchWIZ הייחודי של החברה. כשבועיים לאחר מכן הגיע גם הממשק ואז גם גרסה 3.2 של מערכת ההפעלה.

חברת סאני תקשורת, יבואנית מוצרי סמסונג מובייל בישראל, השיקה את המכשיר בישראל במהלך חג הסוכות ברשתות סלקום ופלאפון כשעליו מותקנת מראש גרסה 3.2 יחד עם ממשק TouchWIZ בעברית מלאה, כולל יישור לימין. אז האם מדובר במתחרה ראוי ל-iPad של אפל, המצדיק את מחירו ואת הבאזז שסמסונג יצרה מסביבו? מיד תגלו.

מה באריזה

אריזתו הלבנה של Galaxy Tab 10.1 מתהדרת בקדמתה בתמונה גדולה של המכשיר כשבשני הקצוות הימניים מצוינים גרסתו – WiFi או 3G ונפח האחסון של המכשיר – 16GB, 32GB או 64GB. חלקה האחורי של האריזה הוא שמעניין באמת, שם מופיע לנו מפרטו הכמעט מלא של המכשיר – מסך TFT רחב 10.1 אינץ’ ברזולוציית WXGA (כלומר 1200×800), מעבד כפול ליבה, ניגון ולכידת וידאו HD, שיחות וידאו, נגן פלאש מובנה וסוללת 7,000mAh.

עם פתיחת הקופסה מיד מוצג בפנינו המכשיר, שעטוף כולו בניילונים קשיחים אותם יהיה עלינו להסיר, למרות שנוכל להפעיל את המכשיר גם כשהם עדיין עליו. מתחת למכשיר תימצא דלת קרטון דקה המסתירה את יתר תכולתה של האריזה – תעודת האחריות, מתאם USB לטעינה חשמלית, כבל USB המשמש להעברת נתונים או לטעינה חשמלית וכן מדריך למשתמש. יש לציין כי מצדו האחד של כבל ה-USB נמצא מחבר 30 פין ייחודי ולא microUSB כמו שאולי הייתם רגילים ממכשירים אחרים.

מפרט מלא

מסך מגע קפסיטיבי בגודל 10.1 אינץ’ מסוג TFT ברזולוציית 1280×800, צפיפות פיקסלים לאינץ’ 149ppi, מצופה זכוכית גורילה
מעבד ARM Cortex-A9 כפול ליבה בתדר שעון 1GHz, תחת ערכת השבבים Tegra 2 T20
זיכרון פנימי 1GB RAM
נפח אחסון 16GB, 32GB, 64GB
חריץ זיכרון ללא
מערכת הפעלה Android Honeycomb 3.2
מצלמה אחורית: 3.2 מגה-פיקסל, פלאש LED, צילום וידאו HD 720p; קדמית: 2 מגה-פיקסל
קישוריות Bluetooth 3, A-GPS, Wi-Fi a/b/g/n, Wi-Fi Direct, Wi-Fi hotspot
GSM 850 / 900 / 1800 / 1900, HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100 (למכשיר 3G)
מידות גובה – 256.7mm; רוחב – 175.3mm; עובי – 8.6mm; משקל – 565 גר’
שונות – רמקולים סטריאופוניים
– חיבור אוזניות 3.5 מ”מ סטנדרטי
– יציאת HDMI, USB באמצעות מתאם מיוחד הנרכש בנפרד

עיצוב ואיכות בנייה

הי, זה iPad? –לא, זה גלקסי. זה התסריט שחוזר על עצמו במפגש ראשון של משתמשי שוק הביניים עם ה-Galaxy Tab 10.1. התמונה עם משתמשי השוק הנמוך דומה, אך תכליתה שונה – מבחינתם iPad הוא השם הכולל למוצרי הקטגוריה, ולאו דווקא מוצר השייך לאפל.

אז נכון, הוא מזכיר במעט את ה-iPad של אפל אבל במבט קרוב וקפדני יותר, ניתן למצוא לא מעט שוני ביניהם. בעת הכרזתו ותקופת השקתו, היה מדובר במכשיר הטאבלט הדק ביותר (8.6 מ”מ) שקטף את התואר מה-iPad 2 שעוביו 8.8 מ”מ. בחלקו הקדמי נמצא כמובן מסך מגע קפסטיבי מסוג TFT בגודל 10.1 אינץ וברזולוציית 1200 על 800 פיקסלים הצופה בזכוכית גורילה, כאשר צפיפות הפיקסלים לאינץ’ עומדת על 149. מעט מעל המסך ניצבת מצלמת 2 מגה-פיקסל די איכותית המשתמשת לשיחות וידאו (בשדרוג הצפוי ל-Ice-Cream Sandwich היא תשמש גם לצורך זיהוי פנים).

בין חלקו הקדמי והאחורי של המכשיר מחבר פס אחיד עשוי אלומיניום צבוע אפור הנעים מאד למגע, לעומת חלקו האחורי של המכשיר העשוי פלסטיק שעדיין נעים למגע, אך נראה שביר במיוחד. על הפלסטיק בחלקו האחורי של המכשיר מוטבע הלוגו של חברת סמסונג וכן דגם המכשיר באמצעות מאפייניו העיקריים – נפח הדיסק הקשיח שלו וסוג הקישוריות בה הוא תומך. על פס האלומיניום שמקבל מעט הרחבה בחלקו האחורי של המכשיר, ניצבת המצלמה הראשית בעלת עדשת בחלקו האחורי של המכשיר, ניצבת המצלמה הראשית בעלת עדשת 3.2 מגה-פיקסל ומבזק LED בסמוך לה.

   

בצידיו של המכשיר ניתן למצוא את לחצן ההדלקה והכיבוי, לחצני הווליום, מחבר 3.5 סטנדרטי לאוזניות ודיבורית, שני רמקולים סטריאופוניים, מיקרופון וכן את מחבר ה-30 פין נקבה אליו נוכל לחבר את כבל ה-USB המשמש לטעינה חשמלית והעברת נתונים, בנוסף למגוון אביזרים (הניתנים לרכישה בנפרד) כגון מקלדת ייעודית, מתאם HDMI וכו’.

מערכת ההפעלה וממשק המשתמש

מערכת ההפעלה אנדרואיד Honeycomb בגרסה 3.2 מיועדת למכשירי טאבלט בלבד ומסוגלת לתפקד ללא לחצנים כלל, למעט השליטה בווליום ונעילת או ביטול נעילת המכשיר, פעולות הנעשות באמצעות מקשים פיזיים יעודיים בדופן העליונה של המכשיר. את מערכת ההפעלה אנדרואיד אין צורך להכיר לכם, אולם בגרסה 3.2 התווספו כמה מאפיינים שימושיים שעשויים להעצים את חווית השימוש במכשיר. באמצעות מתאם מיוחד הנמכר בנפרד, ניתן יהיה לחבר התקני USB למכשיר וכך בעצם נוכל לדוגמה לחבר בקרי שליטה שונים כמו אלו של Xbox 360, פלייסטיישן 3 ונוספים כגון מקלדות והתקני מדיה נוספים שאינם דורשים יותר מ-5 וולט להפעלתם.

מאפיין נוסף של גרסה 3.2 בא לפתור באופן זמני את בעיית המחסור באפליקציות ייעודיות לטאבלטים, עד לרגע בו יקבל המכשיר את השדרוג המיוחל לגרסת אנדרואיד Ice-Cream Sandwich 4.0. באמצעות גרסה זו של מערכת ההפעלה נוכל לבצע “זום” על אפליקציות המיועדות למסכים קטנים, המטרה שאלו יתפרשו על המסך כולו. כאשר מערכת ההפעלה תשודרג לגרסה 4.0, אופציה זו תיעלם מאחר ומרבית האפליקציות המותאמות למסכים קטנים יותר יותאמו גם למסכים גדולים יותר כמו זה של גלקסי טאב 10.1.

 

ממשק TouchWIZ הייחודי של סמסונג לא בא במטרה לייחד או להבליט את מוצריה של החברה לעומת מכשירי אנדרואיד של חברות אחרות, גוגל הרי ביקשה מהיצרניות לשמור על ממשק נקי וקרוב ככל שניתן לממשק המקורי של Honeycomb – וכך עשתה סמסונג. אולם לאחר התקנת הממשק (שבתחילה לא היה זמין) הצלחתי לשים לב לירידה קלה בביצועים שעד כה נותרה בעינה. אחד מיתרונותיו של הממשק הייחודי בא לידי ביטוי בשורת הניווט הגלובאלית – זו שמכילה את לחצני המגע המחליפים את הלחצנים הפיזיים או הקפסטיביים המוכרים של אנדרואיד – חזור, בית ואפליקציות אחרונות. הממשק של סמסונג מוסיף לחצן צילום מסך שלא ממש מסביר את עצמו – זאת אומרת שבמבט ראשון, לא יהיה למשתמש מושג מה עושה הלחצן עד לרגע בו ילחץ עליו.

לשורת הניווט מתווסף גם לחצן (חץ) לפתיחת אפליקציות קטנות ושימושיות בכל עת, בדיוק כמו שקורה ב”חלונות” של מיקרוסופט. כך למשל נוכל לפתוח מחשבון קטן על גבי הדפדפן ואף לגרור אותו לכל פינה במסך המכשיר. אפליקציות נוספות שנוכל לפתוח מסרגל ההפעלה המהירה הן מנהל המשימות, לוח שנה, שעון עולמי, לוח ציור ותזכורות ונגן מוזיקה זעיר.

 

אנדרואיד 3.2 מטבעה מגיעה עם עברית מובנית כולל יישור לימין, אולם ממשק TouchWIZ המקורי מגיע ללא תמיכה עברית, מלבד קריאה כמובן. עם הגעת המכשיר לארץ, דאגה סאני לעברת גם את הממשק ועשתה עבודה מעולה – בודדים המקומות בהם יש זכר לתפריטים שאינם מעוברתים, המקלדת נוחה והיישור לימין נראה טבעי מתמיד.

מולטימדיה

המסוגלות של מכשירים ניידים להתמודד עם זנים וסוגים שונים של קבצי מדיה היא זו שתשפיע לא פעם על דילמת הרכישה של לקוחות פוטנציאליים. אז אם אתם מתכוונים לרכוש את המכשיר ולעשות בו שימוש גם לצרכי המדיה שלכם – אל חשש, סמסונג גלקסי טאב 10.1 מסוגל לקרוא כל קובץ שייפול בחיקו, החל מ-mp3 ועד לקבצי וידאו כבדים ומורכבים כגון mkv. באמצעות תוכנות צד שלישי, יוכל מכשיר הטאבלט של סמסונג אף להפוך לבית קולנוע נייד במגוון שפות, תוך שהוא מסוגל גם לקרוא קבצי כתוביות בפורמטים שונים.

נגן המוזיקה במכשיר עושה חשק להעביר אליו כמה שיותר שירים ואלבומים, שכן רשימת האלבומים מוצגת במלוא הדרה באמצעות תמונות של עטיפות האלבומים והמעבר ביניהם נעשה באמצעות גלילה קינטית חלקה ומרהיבה. כמו בכל נגן אחר, ניתן לסדר את הרצועות לפי אמנים, אלבומים, סדר א”ב או ברשימת ניגון אקראית. בעת ניגון רצועה מסוימת, נוכל בלחיצה אחת לעבור לכל הרצועות של אותו מבצע או מאותו האלבום. לאוזניות ולרמקולים הסטריאופוניים בצידי המכשיר ישנם שני בקרי ווליום שונים – ברגע שמחוברות למכשיר אוזניות, בקר הווליום יתייחס לשמע דרך האוזניות בלבד, כאשר הן יוצאו מהמכשיר המוזיקה כמובן תיפסק ובקר הווליום יתייחס מאותו רגע לרמקולים הסטריאופוניים שעושים עבודתם נאמנה – גם בעוצמת השמע הגבוהה ביותר הצליל עדיין נקי ואיכותי.

סמסונג גלקסי טאב 10.1, כמו כל יתר מכשירי הטאבלט של סמסונג, מאובזר בתוכנת Quickoffice עם רישיון שימוש מלא. באמצעות כך נוכל ליצור, לקרוא ואף לערוך כל מסמך שהגיע מתוכנות האופיס של מיקרוסופט ואחרות כגון אלו של Adobe. בניגוד למכשירי סמארטפון, כתיבת טקסטים ארוכים תתאפשר כאן ללא בעיה, אולם יכול להיות שהכתיבה באמצעות המקלדת הוירטואלית תעייף אתכם במקצת לאחר הפסקה הראשונה.

סוגי קבצים שהטאבלט לא מסוגל להתמודד איתם לבדו הם ארכיבים, זאת אומרת – ZIP ו-RAR ועל מנת לפתוח קבצים כאלו יהיה עלינו למצוא אפליקציית צד שלישי.

מאפיינים נוספים

בדרך כלל אנו נוהגים להוסיף לסקירות שלנו את כותרת המצלמה, אך הפעם בחרנו להשמיט אותה ולהכניס את סקציית המצלמה אל תוך המאפיינים הנוספים של המכשיר, בדומה למה שסמסונג ככל הנראה עשתה עם המצלמה של הגלקסי טאב 10.1. אין מדובר במצלמה מתקדמת או משוכללת מדי, אלא באחת פשוטה למדי המפיקה תמונות סטנדרטיות וקטעי וידאו סבירים. אבל זה לא מה שאמור להפריע לכם, ואנחנו אפילו בעד זה – מכשירי טאבלט לא זקוקים למצלמות המאובזרות בעדשות יקרות שגם יעלו את מחירו של המכשיר בעוד כמה עשרות דולרים.

ראוי לציין לטובה את סוללת המכשיר שלהגדרתה של סמסונג מספיקה ל-9 שעות עבודה רצופות. משימוש יומיומי במשך שבועות ארוכים אוכל להעיד כי המכשיר דורש טעינה אחת במשך שלושה ימים בהם הוא דלוק באופן רציף כשקישוריות ה-Wi-Fi פעילה וללא צפייה בסרטים או בהפעלת משחקים כבדים הדורשים כוח עיבוד רב. כשנכנסים משחקים וסרטים לתמונה, מסוגלת הסוללה לסחוב את המכשיר במשך כמה שעות טובות. אם תאורת המסך תורד מתחת ל-50%, תחזיק הסוללה אף יותר מ-9 שעות.

יתרונות:

– קסמו של המסך נשמר גם באור שמש ישיר
– רמקולים עוצמתיים בעלי צליל נקי וברור
– זמן סוללה מרשים במיוחד

חסרונות:

– ממשק איטי בעת העמסה על הזיכרון
– עשוי פלסטיק “זול” בחלקו האחורי
– היעדר מחבר microUSB

לסיכום

אז האם מדובר במתחרה רציני ל-iPad? קשה לומר מאחר וזה תלוי רבות בעיני המשתמש עצמו ולא יכול להיקבע על ידי המתבונן בשביל אחרים. ל-iOS של אפל יש את היתרונות והמאפיינים המרכזיים שלה אל מול אנדרואיד לטאבלטים ולהיפך, מי שאוהב ורגיל למאפייניה של אנדרואיד – הכוללים בין היתר מסכים מלאי ווידג’טים המאפשרים אינטראקציה מגוונת עם אפליקציות ויישומי אינטרנט כגון ג’ימייל, לוחות שנה, תוספים חברתיים וכו’ – יקבל יחד עם גלקסי טאב 10.1 את חווית הניידות המושלמת בשבילו. מי שמעדיף לשחק במשך שעות ולהיות הראשון שמקבל אפליקציות חדשות ושימושיות – אולי עדיף יהיה שיפנה ל-iPad של אפל.

מעורבותה של סאני תקשורת בכל הקשור לשיווק המכשיר בארצנו ראויה לשבח – החל מהעיברות, דרך ההשקה המהירה יחסית ועד לייבוא כל המוצרים הנלווים. כל אלו ועוד הופכים את גלקסי טאב 10.1 לטאבלט האנדרואיד החוויתי והעצמתי ביותר שניתן למצוא כיום בישראל – ומחירו בהתאם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים