ביקורת סרט: האלמנה השחורה – סרט נכון בזמן לא נכון

מתוך מתוך “האלמנה השחורה” (באדיבות פורום פילם)

בערך מאז הופעתה הראשונה באיירון מן 2 בשנת 2010 היו המון שמועות ופרוייקטים שכנראה נפלו כמו שהם קמו על סרט סולו לאלמנה השחורה – המתנקשת הקטלנית והנוקמת הראשונה והמקורית, והנה 11 שנים לאחר מכן אחרי (ספויילר) שהיא מתה בסרט האחרון של הנוקמים ואחרי עיכוב של יותר משנה בחסות הקורונה אנחנו סוף סוף זוכים לחזור לקולנוע וליהנות מסרט מארוול חדש, אבל האם באמת היה צורך לחכות כל-כך הרבה זמן?

האלמנה השחורה – העלילה

הסרט מתרחש בתקופה שבין “מלחמת האזרחים” ל”מלחמת האינסוף” ושם במרכז את נטשה, שלמי שלא זוכר ערקה מהצוות של איירון מן במהלך הקרב בברלין ועכשיו נחשבת לניצודה יחד עם שאר הצוות של קפטן אמריקה.

במהלך התקופה שבין המלחמות נטשה נאלצת להתמודד עם שדים מעברה כמתנקשת של ארגון “החדר האדום” ולמרות שמדובר בסרט שאנחנו יודעים בדיוק איך הוא יגמר, אנחנו נחשפים במהלכו להמון רקע על נטשה, ולמרות שהספויילרים שמתגלים בסרט כנראה חסרי משמעות להמשך היקום של מארוול, הם שם.

עכשיו נזכרתם?

זו לא תהיה הגזמה להגיד על האלמנה השחורה שהוא אחד הסרטים הטובים של מארוול לשנת 2014, אשר מתרחש בטיימליין ב-2016 ויוצא לאקרנים ב-2021. במהלך 2014 מארוול הוציאה שני סרטים – שומרי הגלקסיה וקפטן אמריקה חייל החורף, שנחשב בעיניי רבים כנקודת השיא של השלב השני בסאגת האינסוף של מארוול, ואם מסתכלים על האלמנה השחורה קשה שלא לראות את הדמיון בין שני הסרטים – מעבר לסרטי קומיקס, שניהם סרטי ריגול עם טון יותר אפל ממה שאנחנו רגילים ממארוול, שניהם מתעסקים בטראומות מהעבר שחוזרות לעשות לנו חיים קשים בהווה, ושניהם מרגישים כמו סרטים שלא מתאימים למה שהתרגלנו ממארוול ובו בזמן הם לגמרי כן.

האלמנה השחורה היה יכול לעבוד בקלות בתור סרט ריגול מצויין בלי קשר לעובדה שהוא מספר לנו בדיעבד את סיפור המקור של נטשה ונותן נפח לדמות שממש הייתה צריכה את הנפח וסיפור המקור הזה, חבל רק שהוא מגיע אחרי שככל הנראה לא נראה יותר את האלמנה השחורה ביקום של מארוול, לא בצורתה הנוכחית בכל אופן.

אל תבכי אחות קטנה, זה לא פשוט את מבינה

הסרט אומנם סוגר לנו את הקצוות האחרונים שקשורים לנטשה (זוכרים בודפשט?) אבל הוא גם מציג לנו דמויות חדשות שהעתיד שלהן ביקום של מארוול יכול להיות בהיר יותר מהיחס שקיבלה האלמנה השחורה המקורית אם רק יידעו להשתמש בהן נכון, ובראשן פלורנס פיו בתפקיד ילנה בולבה – “אחותה הקטנה” של נטשה ואקס-אלמנה שחורה בעצמה, שאם מארוול ימשיכו איתה בתור האלמנה השחורה החדשה של היקום שלהם אני לא חושב שלמישהו תהיה התנגדות – ילנה בולובה היא מה שנטשה רומנוף הייתה צריכה להיות מלכתחילה – היא כובשת את המסך בכל רגע שהיא נמצאת בו, וזה שוב מזכיר את העניין שמארוול ניסו לטפל בדמות של נטשה בדיעבד ולא בזמן שהיא עוד הייתה חיה לפי היקום של מארוול, וזה מעצבן.

מתוך
מתוך “האלמנה השחורה” (באדיבות פורום פילם)

למארוול תמיד הייתה בעיה עם הנבלים שלה. אפשר לספור על יד אחת את הנבלים הטובים של מארוול – בעיניי זה מסתכם בת’אנוס ולוקי (שבנתיים קיבל כבר סטטוס של אנטי-גיבור יותר מנבל). שאר הנבלים של מארוול במקרה הטוב נשכחים (האלפים האפלים? מישהו זוכר אותם?) ומציגים פוטנציאל סופר מבוזבז במקרה הפחות טוב (יש לכם את אולטרון וזה מה שעשיתם איתו?).

הנבל המשני בסרט הוא הטאסקמסטר – שכיר חרב קטלני שיכול לחקות כל סגנון לחימה של כל דמות אחרת שהוא רואה רק מצפייה בהם ועושה את זה בשביל הרווח האישי שלו – סוג של דדפול מינוס הריפוי על שלו.

באלמנה השחורה קיבלנו טוויסט חדש על הטאסקמסטר, שאומנם יושב טוב עם העלילה של הסרט אבל מרגיש כאילו רידדו מאוד דמות עם פוטנציאל אדיר – סצינות הקרב של הטאסקמאסטר, רובוטיות כלל שייראו, היו מרהיבות והיה כיף לנסות לנחש איזה סגנון לחימה של איזה נוקם הוא יחקה עכשיו, ולצורך העניין, הוא אפילו לא מוציא מילה אחת מהפה כל הסרט. זה מרגיש כאילו זו כן הדמות אבל זו גם לא הדמות. מצד שני, הטאסקמאסטר הוא לא הנבל הגדול של הסרט, אלא רק כלי לשימוש הנבל העיקרי, שמרגיש יותר מהכל כמו “מה היה קורה אם דונלד טראמפ היה ראש ארגון מתנקשים ברוסיה”.

מתוך
מתוך “האלמנה השחורה” (באדיבות פורום פילם)

השורה התחתונה

הסרט של האלמנה השחורה הוא סרט ריגול מעולה. הוא מספק גם המון תשובות לשאלות שהיו קשורות לדמותה של נטשה ומבסס אותה בתור אחת מהלוחמות והגיבורות הטובות ביותר ביקום של מארוול. הבעיה היא שבגלל התזמון והסוף הידוע מראש הוא מרגיש כמו סרט נכון שהגיע באיחור גדול, אולי אפילו גדול מידי, וזה רק הופך את הסוף של האלמנה השחורה בסוף המשחק לאפילו יותר בטעם רע מאשר שהיה במקור.

האלמנה השחורה מגיע לבתי הקולנוע בישראל החל מהיום (ה’, 8.7).


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים