אמזון משחררת את Lumberyard כמנוע גרפי תלת מימדי לקוד פתוח

לוגו Amazon צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

אמזון החליטה לתרום את המנוע גרפי תלת מימדי שהיא פיתחה, Lumberyard, לקוד פתוח. שמו החדש יהיה כעת Open 3D Engine והוא יעבור לאחריות ה-Linux Foundation, שתקים את Open 3D Foundation, אליו יוכלו להצטרף מפתחי משחקים נוספים ולתרום לקוד של המנוע הגרפי.

מדובר במהלך יוצא דופן, שכן מעטים הם מנועי המשחק בתלת מימד בעלי רישיון קוד פתוח, דבר שיאפשר ל-20 החברות המקימות והתורמות של Open 3D Foundation לפתח משחקים וסימולציות בלי לשלם תמלוגים למפתחות מנועים גרפיים גדולות כמו Unity Technologies ו-Epic Games.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

מנוע ה-Lumberyard פותח במקור בשיתוף עם חברת Crytek, מפתחת המשחק Far Cry המקורי ו-Crisis, אשר התבססו על גרסאות שונות של מנוע המשחקים שלה, CryEngine. לטענת אמזון, המנוע פותח מחדש מאפס, כך שהשימוש בו לא יהיה חשוף לשום תביעת זכויות יוצרים מהשותפה לשעבר. כך למעשה פתחה אמזון מנוע גרפי עבור משחקי טריפל A, שמבין החברות המאמצות והתורמות שלו ניתן למצוא כמה שמות מוכרים כמו אדובי, וואווי ו-Red Hat.

מבחינת רשיונות קוד פתוח, ה-Open 3D Engine ישוחרר תחת Apache 2.0. זאת אומרת שכל אחד יוכל להוריד את הקוד, לערוך אותו, לעשות שימוש בכלי הפיתוח השונים ובמידה וירצה, גם לתרום את התוספות והשדרוגים שפיתח לפרוייקט הקוד הפתוח. כמובן שגם ניתן למסחר אותו, זה אומר שיהיה ניתן לפתח משחקים המבוססים על המנוע ולמכור אותם מבלי לשלם עבורו תמלוגים יקרים.

המנוע פותח במקור עם מחשבה על פיתוח Cross Platform, כך שהוא תומך כבר עכשיו ב-PC, לינוקס, Mac OS, אנדרואיד ו-iOS. חברות יוכלו גם לעשות התאמות משלהן ולהריץ אותו על קונסולות ה-PlayStation ו-Xbox, פלטפורמות VR שונות ועוד.

אז מדוע אמזון ויתרה על נכס כזה? לטענת החברה היא נהנתה שנים מקוד פתוח וזו דרכה לתרום, תוך שהיא מאמינה שמדובר במהלך שיתרום לה ולתעשיית המשחקים וההדמיות בעתיד. בפועל, ישנו יתרון לא קטן עבור אמזון בשימוש בפלטפורמה שיצרה, זו משלבת גישה לשירותי הענן שלה (AWS) וגם חיבור לפלטפורמת Twitch הנמצאת בבעלותה, כך שמפתחי משחקים יוכלו לחבר שירותים אלו למשחקים שיפתחו, ודרך כך “לתרום” להכנסותיה העתידיות של אמזון מתחום המשחקים.

השוואת מפרטים