ביקורת סרט: חולית – אפוס מדע בדיוני עוצר נשימה

מתוך מתוך “חולית” (תמונה: טוליפ אנטרטיינמנט)

חולית הוא אחד מהספרים האלו שתמיד נמצאים אצלי ברשימת קריאה, הוא אחד מספרי המדע בדיוני הכי מפורסמים בעולם אם לא המפורסם שבהם. הוא נתן השראה לכל-כך הרבה יצירות שבאו אחריו לדוגמת מלחמת הכוכבים, הנוסע השמיני ובלייד ראנר, ואיכשהו האדפטציה הכי מוכרת שלו למסך היא הגרסה של דיוויד לינץ’ משנת 1984. אני לא יודע איך הסרט התקבל כשהוא יצא לאקרנים, אבל כשאני ראיתי אותו הוא היה בליל מוזר של סיפור לא מובן עם אפקטים שלא סגורים על עצמם (כן, אני יודע שאלו היו שנות ה-80, אני סלחן) וסך הכל זה היה סרט שממש לא נהניתי לצפות בו.

בגלל אותו הסרט קצת חששתי שגם הסרט החדש בבימויו של דני וילנב (“המפגש” שהיה נהדר ו”בלייד ראנר 2049″ שהיה פחות נהדר) יוציא ממני תחושה של “טוב, אבל מה בעצם קרה פה?”, אבל הדבר הראשון שיכולתי להגיד ברגע שיצאתי מהסרט היה “וואו, הבנתי הכל!” וזה אומר לא מעט על הסרט.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

חולית – העלילה

העלילה של חולית היא עלילה מסובכת ברמה של “משחקי הכס”, אבל אני אנסה להפוך אותה לכמה שיותר נגישה – בעולם העתידני של חולית יש שני בתים – הארקונן ואטריידאס, שני הבתים נלחמו על השליטה בכוכב אראקיס, כוכב מדברי והיחיד בגלקסיה בו אפשר למצוא את ה”מרקוח” (או התבלין, תלוי מאיזו אסקולה אתם – אלו שקראו את הספר ואלו שלא) – סם שמאריך את חיי האנשים, מרחיב את התודעה שלהם ומרכיב חשוב בקפיצה בין מימדית בגלקסיה – משמע, מי ששולט במרקוח שולט בגלקסיה. בתחילת הסרט שליט האימפריה מעביר את השליטה באראקיס מבית הארקונן לבית אטריידאס.

אראקיס הוא לא כוכב שומם, חיים בו הדררים – אנשי מדבר שעיניהם הפכו לכחולות בשל החיים בצל המרקוח והעקלתונים – תולעים ענקיות החיות במעמקי החול של אראקיס ואוכלות כל דבר הנקרא בדרכן. הסרט מציג את הפוליטיקה בין בית הארקונן ובית אטריידאס ובין לבין גם הדררים שהם הילידים של הכוכב הכבוש, להם יש נבואה על המואד’דיב – המשיח שיבוא ויציל את אראקיס מהכיבוש הבלתי נפסק של הכוכב.

קפיצת הדרך!

הדבר הראשון שאפשר להגיד על חולית הוא שאף על פי שהעלילה שלו מאוד מסובכת ומפותלת (ולא נגעתי אפילו בקצה המזלג שלה) סוף סוף, ובניגוד לסרט משנות ה-80, ניתן להבין אותה, להבין מי נגד מי, מי בגד במי ומה הנבואה שמדברת על קפיצת הדרך (שנאמרת בעברית במהלך הסרט – Kwisatz Haderach).

הסרט עוקב אחרי פול אטריידאס (טימות’י שאלאמה), הבן של הדוכס לטו אטריידאס (אוסקר אייזק), נער חולמני עם חלומת על הנערה המסתורית מאראקיס ועל מלחמה גדולה וכאוס. את החלומות האלו הוא מקבל בזכות כוחות שהוא ירש מאמו, שהיא “בת גשרית” – מכשפה בעולם של “חולית” בעלת שליטה ב”קול” – שימוש בקול אשר גורם לאדם המקשיב לו לציית לפקודתו.

מלבד העובדה שהדמויות של חולית מודל 2021 סוף סוף מובנות, בניית העולם של הסרט היא פנומנלית, כל כוכב בה מרגיש שונה לחלוטין, כל אחד מהבתים (או השבטים) נראה ומתנהג בצורה שונה וזה תענוג לראות סוף סוף ייצוג נכון של דמויות כל-כך מורכבות. בנוסף, בזכות התקדמות הטכנולוגיה ועבודת האנימציה הממוחשבת, כל דבר שהיה נראה מאוד מגוכח בסרט של לינץ’ (למשל המגנים של בית אראקיס, שבסרט של לינץ נראו כמו דמויות ממיינקרפאט) פשוט נראה הגיוני פתאום. הנופים של אראקיס מהממים והעקלתונים נראים מאיימים ואמיתיים מאי פעם על אף העובדה שאחת הסצנות הכי מרכזיות בסרט (שהופיעה גם בטריילרים) הייתה פשוט חשוכה במהלך הסרט וזה קצת גרע מהחוויה (אני צפיתי בסרט ב-IMAX, אולי בהקרנות רגילות זה היה אחרת).

עוד חשוב לציין את הסאונדטראק האפי שהלחין האנס זימר. האמת היא שגיליתי שזו הייתה עבודה שלו לאחר הסרט, אבל אני לא יודע למה ציפיתי בכלל לפחות. עבודת הסאונד בסרט היא מהטובות שחוויתי בסרט בזמן האחרון.

מתוך
מתוך “חולית” (תמונה: טוליפ אנטרטיינמנט)

המשך מתבקש

לחולית 2021 יש קאסט עצום ומרשים, ומלבד טימות’י שאלאמה ואוסקר אייזיק משחקים בו גם ג’ייסון ממואה, רבקה פרוגסון, ג’וש ברולין ועוד ועוד ועוד. הקאסט עושה עבודה נפלאה בין אם הם מופיעים במרבית הסרט, או במקרה של זנדאיה – 5 דקות שמתחלקות על פני כל הסרט, ולמרות שהיא דמות מרכזית בחומרי הפרסום של הסרט היא כמעט ולא מופיעה בו.

ופה בעצם מתחילה הבעיה היחידה שלי עם הסרט – על אף העובדה שהוא מתוכנן להיות חלק מסדרה של סרטים (כתובית הפתיחה שלו אפילו קוראת לסרט “חולית: חלק ראשון”), הוא עדיין מאוד ארוך (155 דקות, כשעתיים וחצי), ולמרות שבימינו אנחנו כבר רגילים לסרטים ארוכים, אני חושב שהיה אפשר לקצר אותו ב-20 דקות לפחות ועדיין להשיג את המטרה של סדרת סרטים שלא מרגישה כאילו היא לא יודעת מתי לעצור את החלקים שלה (הסרט מהווה בערך חצי מהספר הראשון, בהתבסס על הסרט משנת 1984).

כך או כך אני מקווה שלמרות שאנחנו עדיין בתקופת הקורונה ובתי הקולנוע לא חזרו למלוא כוחם הסרט ירוויח מספיק על מנת להבטיח את ההמשך המיוחל, כי הסיפור טוב והאפקטים מהממים, וממה ששמעתי מאנשים בעלי זיקה לחומר המקור האדפטציה הנוכחית של הסרט היא הגרסה שלה אנשים רבים חיכו.

השורה התחתונה – מה חשבנו על הסרט חולית

חולית הוא לא סיפור קל, הוא מסובך ומפותל ומלא במידע, אבל דני וילנב הצליח להפוך אותו לסיפור קוהרנטי וברור שיכול להיות שהיה עובד יותר טוב כסדרה, אבל מצד שני סדרה לא יכולה לתת את החוויה העוצמתית שהקולנוע יכול לתת, ולכן, למרות שהסרט כבר זמין לצפייה בשירות הסטרימינג HBO MAX (לא בארץ), אני חושב שהדרך הכי טובה לחוות את חולית היא לשבת מול המסך הגדול ל-155 דקות ולהישאב לתוך העולם האפי של הסרט.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים