ביקורת סרט: באטמן 2022 – הוא הנקמה

באטמן 2022 (באדיבות טוליפ) באטמן 2022 (באדיבות טוליפ)

באטמן תמיד היה בין דמויות הקומיקס האהובות עליי, אבל אני לא יכול שלא להרגיש את תחושת ההחמצה והפספוס כאשר מדובר בייצוג של הדמות במדיום הקולנועי בעשור האחרון – הוא התחיל עם עלייתו של האביר האפל (2012, עדיין נחשב), שהיה סרט יחסית ממוצע ובעיקר המשיך את הקו של נולאן.

לאחר מכן קיבלנו את בן אפלק ב”באטמן נגד סופרמן” וב”ליגת הצדק“, שהיה מלא פוטנציאל לא ממומש, בעיקר בעקבות בעיות הפקה והעובדה שהסרטים לא הציגו יותר מידי את באטמן בצורתו הגולמית, אלא את באטמן בדינמיקה מול שאר הדמויות של DC (שהן לא ממשפחת העטלף), ולדעתי הדרך הכי טובה שבה באטמן עובד היא לבד – כלומר, לא בדינמיקה קבוצתית כמו בליגת הצדק, אלא יותר מול דמות אחת כל פעם.

באטמן של אפלק (או באטפלק) היה אמור לקבל סרט סולו שיחקור יותר לעומק את הדמות המורכבת שהוצגה בסרטים שהוזכרו למעלה – באטמן מבוגר, למוד קרבות ובעיקר עייף מכל הנקמה וההרג.

זה היה יכול להיות סרט מאוד מעניין שהמון מעריצים חיכו לו הרבה זמן, אבל רצה הגורל ובן אפלק לא רצה לחזור לתפקיד באטמן יותר, אז DC לקחו פניית פרסה חדה והחליט לאתחל בפעם השלישית בעשור את הבאטמן שלהם.

לתפקיד הבמאי גוייס מאט ריבס (טרילוגיית “כוכב הקופים” החדשה) ולנעליו של באטמן נכנס רוברט פטינסון (“דמדומים”), דבר שהרים לא מעט גבות בקרב המעריצים.

אז האם הסיבוב החדש עם באטמן הוא כישלון, או שהפעם אנחנו באמת חוזים בעלייתו של האביר האפל, ולא רק כשם של סרט?

באטמן – העלילה

החדש של באטמן מאתחל שוב את היקום של הסרט, אף שנאמר בראיונות שהוא יקום שלא קשור ליקום הקולנועי של DC.

הוא מציג בפנינו את באטמן בשנותיו הראשונות, כאשר סדיסט מטורף שקורא לעצמו הרידלר (איש החידות) מתחיל לרצוח בברוטאליות אנשי מפתח בעיר שבה אף פעם אין שמש – גות’האם.

באטמן חובר למפקח ג’ים גורדון (ג’פרי רייט) על מנת לעצור את הרידלר הרצחני שמאיים לחשוף את הסוד האפל ביותר של גות’האם.

לפרק ולהרכיב

אנחנו חיים כרגע בתור הזהב של סרטי הקומיקס.

אף על פי שאנחנו כבר יחסית יודעים מה מצפה לנו כשאנחנו מגיעים לסרטים של מארוול (זו אפילו כבר נקראת במקומות מסויימים “הנוסחה של מארוול”), או כשאנחנו יודעים פחות או יותר מה יהיה כשאנחנו רואים סרטים של DC, הז’אנר כל-כך רווי בסרטים שקצת קשה להפתיע אותנו כצופים.

מידי פעם מגיע סרט שמנסה לקחת את ז’אנר סרטי הקומיקס (שהם בדרך כלל סרטי אקשן עתירי אפקטים), לפרק אותו ולהרכיב אותו מחדש בצורה שונה.

מארוול עשו נסיון כזה עם “הנצחיים“, שניסה להתמקד פחות באקשן ויותר ביחסי הדמויות, וקצת פספס לדעתי, ועכשיו DC ניסו לעשות את זה עם באטמן ולדעתי הצליחו בגדול.

באטמן לוקח את ז’אנר סרטי הקומיקס למחוזות של פחות אקשן ויותר מתח – לעולמות שהם יותר ניאו-נואר מאשר סרט אקשן מפוצץ.

אבל שלא תטעו, בסרט כן יש אקשן. הוא מגיע במינונים נכונים וכשהוא מגיע הוא כל-כך נפלא. סצנת המרדף בין באטמן לפינגווין, שרק ראינו הצצות אליה בטריילרים, פשוט מרהיבה על המסך הגדול. ובאופן כללי, הסינמטוגרפיה של ריבס היא פשוט תענוג לעיניים.

"הבאטמן" (תמונה: Warner Bros Pictures)
“הבאטמן” (תמונה: Warner Bros Pictures)

בסיס חזק לדמויות

ריבס לא רק מפרק ומרכיב מחדש את הז’אנר, הוא גם עושה את זה לדמויות שלו – ומן הסתם שבעיקר לבאטמן.

באטמן של פטינסון הוא צעיר, עדיין אימפולסיבי. הוא מפשל לא מעט והוא אפילו מפחד. אחרי שהתרגלנו לראות באטמן ששום דבר לא מזיז לו, זה מרענן לראות באטמן הרבה יותר אנושי.

באופן כללי, כל הטיפול של ריבס בכל הדמויות המרכזיות בסיפור הוא נהדר. הרידלר, שנחשב לאחד הנבלים היותר צבעוניים ואגוצנטריים של באטמן, הפך להיות סדיסט אובססיבי עם מטרה מסויימת ותוכנית מאוד ברורה איך להגשים אותה – והוא מפחיד.

הרידלר של ריבס בקלות היה יכול לחיות בעולם של סרטי “המסור”, או בסרט כמו “שבעה חטאים”, ולהרגיש שם טבעי לחלוטין, על אף דירוג הסרט כמתאים לגילאי 13 ומעלה – כי ריבס לוקח את הדירוג הזה לקצה וזה מהמם.

הפינגווין הפך מסוג של בדיחה למאפיונר אלים ומאיים כמו שהוא אמור להיות. המון מהדמויות בסרט הזכירו לי את המקבילות שלהן בסדרת משחקי “ארקהאם” – משחקים שאני חושב שהם מופת לכל מעריץ של באטמן, ולפיכך, גם בסרט הם כאלו.

באטמן ואשת החתול
תמונה: Warner Bros

השורה התחתונה – מה חשבנו על באטמן

כשהוכרז סרט באטמן חדש, לא ממש התלהבתי. חשבתי שסחטו את הדמות הזאת מכל כיוון אפשרי והגעתי לסרט עם ציפייה מסויימת להתאכזב, שהרי כמעריץ של DC כבר נכוותי לא מעט מהסרטים שלהם, אבל אני מודה שהופתעתי.

אם הקונצנזוס היום הוא ש”האביר האפל” הוא הסרט הכי טוב של באטמן, אני בתור האביר האפל הייתי מתחיל לשקשק, כי יש באטמן חדש בעיר, והוא הרבה יותר טוב ממך.

באטמן של מאט ריבס זמין בבתי הקולנוע בישראל החל מיום חמישי, ה-3.3.2022.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים