עולם היורה: עולם חדש – החיים מוצאים דרך לסיים את הסדרה (ביקורת ללא ספוילרים)

מתוך עולם היורה: עולם חדש (תמונה: Univesral Pictures) מתוך עולם היורה: עולם חדש (תמונה: Univesral Pictures)

לא ממש ציפיתי לסרט החדש בסדרת “עולם היורה”. אין לי זיקה לסדרה ואני בעיקר חושב שרק הסרט הראשון היה מהפכני לזמנו וטוב, כששאר הסרטים בסדרה הם “בסדר” במקרה הטוב.

“עולם היורה: עולם חדש” (Jurassic World Dominion) יכול היה ללכת לכיוונים כל-כך מעניינים אחרי סוף הסרט הקודם (בו שוחררו דינוזאורים מאחוזת לוקווד אל העולם הפתוח, אם לא זכרתם במקרה), והוא גם התחיל לעשות את זה, עד שחזר מהר מאוד לנוסחה המוכרת שלו. זה לא אומר שלא נהניתי, אבל היו להנאה הזאת תנאים.

עולם היורה: עולם חדש – העלילה

“עולם חדש” מתרחש כמה שנים לאחר הסרט הקודם, לאחר שמייזי לוקווד (איזבלה סרמון) שיחררה את הדינוזאורים מאחוזת לוקווד הם פלשו לכל העולם.

שכירי חרב ברשות תאגיד “ביוסין” מחפשים אותה וחוטפים אותה למשרדי החברה, ועל הוריה המאמצים – אוון גריידי (כריס פראט) וקלייר דירינג (ברייס דאלאס הווארד) לחפש אותה.

תוך כדי, דוקטור אלי סטאלר (לורה דרן, כוכבת הסרט המקורי מ-1993) מצרפת אליה את חברה משכבר הימים דוקטור אלן גרנט (סם ניל, גם הוא מהסרט המקורי) אל משרדי ביוסין בעקבות משבר אקולוגי חמור שעתיד לקרות.

בחזרה לנוסחה המוכרת

“עולם חדש” היה אמור לקחת את העולם של “עולם היורה” ולהביא אותו לסטטוס קוו חדש שהובטח לנו כצופים עוד כשהוחלט לקרוא לסדרת הסרטים “עולם היורה”, ולא “פארק היורה”, ואחרי סוף הסרט הקודם היה לי איזהשהו שביב של תקווה שסוף סוף נגיע לסיפור שמראה איך היינו חיים בעולם שבו דינוזאורים מסתובים בינינו.

הסרט מתחיל ככה, והוא נראה כמו משהו חדש ונועז ביקום של “עולם היורה”, אבל מהר מאוד הוא חוזר לנוסחה המוכרת שלו ולוקח אותנו ללוקיישן מרוחק בו יש כמות נכבדת של דינוזאורים, וזה לא מה שהובטח לנו. זה לא הסרט שציפיתי לראות.

נכון, יש כמה וכמה חלקים בסרט שמתרחשים “בעולם הפתוח”, אבל אני מרגיש שמי שכתב את הסרט התחיל לכתוב סרט מאוד מעניין שעוד לא נעשה בסדרה ופחות או יותר באמצע הדרך אמר לעצמו “יודעים מה? אין לי יותר כוח, בואו נחזור לנוסחה שבה אנחנו שמים כמות מכובדת של דינוזאורים בתוך שטח שאנחנו נגדיר”.

וזה מרגיש קצת עצלני, בעיקר כשמדובר בסרט שאמור לסיים את הסדרה.

מתוך עולם היורה: עולם חדש (תמונה: Univesral Pictures)
מתוך עולם היורה: עולם חדש (תמונה: Univesral Pictures)

נבלים לא ברורים ודינוזאורים מכאנים

כדי להוסיף חטא על פשע, לא בדיוק ברור מה קורה עם הנבלים בסרט, שהרי הדינוזאורים הם לא האיום היחיד בו. אני הצלחתי לספור שלושה נבלים בסרט, שלא תמיד מרגישים כמו נבלים, או שפשוט נעלמים באמצע בלי שום הסבר למרות שדרך הפעולה שלהם והטריטוריה בה הם עובדים היו אולי המערכה הכי חדשנית ומעניינת בסרט, כי הם לא מתרחשים בלוקיישן מבודד.

יותר מזה, מאוד הפריע לי הנבל הראשי של הסרט, שמרגיש כמו גרסה פארודית למנכ”ל אפל טים קוק.

אני מבין, יש פה צורך בליצור איזה שהוא נבל שעומד בראש תאגיד שעושה דברים נוראיים ומאיים על עתיד האנושות, אבל משהו בעובדה שבחרו לגרום לנבל להיראות כמו טים קוק, להתנהג כמו טים קוק ואפילו לגרום למשרדים של התאגיד בסרט להיות בנויים בצורה שמאוד מזכירה את משרדי אפל בקופרטינו, מרגיש לי מאוד מטורגט כלפי אפל בצורה שלא מרגישה ביקורתית, אלא פארודית, ולא בצורה מצחיקה אפילו. רק היה חסר שיקראו לו “ריק פוק” או משהו דומה כדי לשים על זה את החותמת הסופית.

אבל יש גם הרבה נקודות אור בסרט החדש, ואחת הנקודות המרשימות שלו הם הדינוזאורים שבו, שנראים אמיתיים ומאיימים עד כמה שרק ניתן לעשות דינוזאורים בסופו של דבר.

הם מרגישים כמו יצורים אמיתיים שחיים בנינו היום ולא לפני מליוני שנים. חוץ ממקרה אחד שבו התנועה של ראפטורים מסויימים הרגישה מאוד לא טבעית ויותר מכאנית, הדינוזאורים היו פשוט מהממים ומפחידים כאחד.

מתוך עולם היורה: עולם חדש (תמונה: Univesral Pictures)
מתוך עולם היורה: עולם חדש (תמונה: Univesral Pictures)

המערכה השלישית שווה את זה

יש רגע אחד שבו הסרט משתנה, והופך מסרט מבולבל עם קווי עלילה משונים ולא ברורים לסרט שכולם חיכו לו – וזה הרגע שבו הקאסט המקורי והקאסט החדש נפגשים.

זה מרגיש כמו מן רגע כזה של “הנוקמים”, שפתאום כל הדמויות האהובות מכל הסדרה נמצאות באותו מקום ופועלות יחד בדינמיקה נהדרת.

חבל שזה קורה רק במערכה האחרונה של הסרט ועד שמגיעים לנקודה הזו כבר מתחילים קצת להתעייף (בכל זאת, זה סרט באורך של שעתיים וחצי).

אבל באמת שכל מה שרציתי מעולם היורה, וזה לא הרבה, קרה במערכה זו, וזה לגמרי נתן לי לסיים את הסרט עם טעם טוב בפה, מן תחושה של קתרזיס והרגשה מספקת שזו נקודה טובה לעצור בה ולא בהכרח להמשיך את הפרנצ’ייז, אלא לתת לו להישאר בהיסטוריה, כמו הדינוזאורים.

מתוך עולם היורה: עולם חדש (תמונה: Univesral Pictures)
מתוך עולם היורה: עולם חדש (תמונה: Univesral Pictures)

השורה התחתונה – מה חשבנו על “עולם היורה: עולם חדש”

אין לי רגשות שנאה כלפי “עולם היורה: עולם חדש”, אני פשוט מרגיש שהוא לא עמד בהבטחה הבסיסית שהסדרה הציבה לעצמה בסוף הסרט הקודם.

עם זאת – שילוב הקאסט המקורי, הנוסטלגיה והמערכה השלישית בהחלט הופכים אותו לסרט כיפי.

בהינתן ופשוט בא לכם לכבות את המוח לשעתיים וחצי ולצלול חזרה לעולם שהיה יכול להיות מופלא ומעניין, אם היוצרים שלו היו הולכים מספיק רחוק עם הקונספט שהם עצמם הציבו.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים