אובי ואן קנובי – זו היא כן הסדרה שחיפשתם (ביקורת נטולת ספוילרים)

מתוך: אובי ואן קנובי (תמונה: דיסני פלוס) מתוך: אובי ואן קנובי (תמונה: דיסני פלוס)

נתחיל בסיפור – השנה היא 2005, אני ילד בכתה ה’ שידע בדיוק מתי ה-DVD של מלחמת הכוכבים: נקמת הסית’ מגיע לסניף הבלוקבאסטר הקרוב לביתו.

אם הזכרון שלי לא מתעתע בי, אפילו הברזתי מבית הספר באותו יום, או שיצאתי מוקדם רק כדי להיות הראשון שמניח את הידיים שלו על עותק של הסרט (שכבר ראיתי כמה פעמים בקולנוע לפני כן).

17 שנים קדימה (כמעט התקופה שבין “נקמת הסית'” ל”תקווה חדשה”), אני כמעט בן 30, והאהבה שלי למלחמת הכוכבים אף פעם לא גוועה. אני מתיישב לצפות בפרק הראשון של “אובי וואן קנובי”, ובשנייה חוזר להיות ילד בן 12.

אובי ואן קנובי – העלילה

הסדרה של אובי ואן מתרחשת כעשור לאחר אירועי “נקמת הסית'”. אובי ואן, שעכשיו קורא לעצמו בן, הוא אחד מהג’דיי ששרדו את אירועי פקודה 66, בה הורה קנצלר פלפטין להרוג את כל ה’׳דיי על מנת שיוכל להקים את האימפריה הגלקטית ברשות הסית’.

הסדרה עוקבת אחרי אובי ואן במשימה סודית להצלת העתיד של הכוח והג’דיי, כשמולו עומדים האינקוויזטרים – ג’דיי שסרחו והפכו להיות גנרלים בצבא האימפריה תחת ניצוחו של דארת’ ויידר.

כאילו לא עברו 17 שנים

הסדרה של אובי ואן היא פרוייקט שהיה בקנה של דיסני כבר מ-2017, ובמקור בכלל היה אמור להיות סרט כחלק מסדרת סרטי האנתולוגיה של “מלחמת הכוכבים”, שכרגע כוללת בתוכה רק את “רוג אחת” ואת “סולו“.

לאחר השקת שירות הסטרימינג של דיסני+, אופי הפרוייקט השתנה והפך מסרט לסדרה, ולאט לאט החל לקרום עור וגידים ולהישמע כאחד הפרוייקטים המעניינים ביותר בעולם מלחמת הכוכבים.

יואן מקגרגור היה מקושר להפקה עוד מתחילת הדרך, אך ההפתעה הגדולה הגיעה כאשר הכריזו שהיידן כריסטנסן, ששיחק את אנאקין סקייווקר החל מ”מתקפת המשובטים” יחזור לסדרה בתפקיד דארת’ ויידר.

בזמן יציאת סדרת הפריווקולים של מלחמת הכוכבים רוב המעריצים פחות התחברו לטרילוגיה ההיא, אבל בשנים האחרונות היא זכתה לעדנה מחודשת, זאת בעיקר בזכות העבודה של דייב פילוני על הסדרה מלחמת המשובטים, שפתאום נתנה לפריקוולים כל-כך הרבה קונטקסט וערך מוסף, והמון מעריצים פתאום התחילו לאהוב את הטרילוגיה.

ואכן, החזרה של מקגרגור וכריסטנסן התקבלה באהבה רבה בקרב רוב המעריצים, ונראה במהלך הסדרה כאילו לא רק שלא עברו 17 שנים, אפילו לא עבר עשור (כמו ביקום הסדרה). שני השחקנים חוזרים לתפקידים האיקונים שלהם בצורה אבסולוטית וזה פשוט תענוג לראות את זה על המסך.

מתוך: אובי ואן קנובי (תמונה: דיסני פלוס)
מתוך: אובי ואן קנובי (תמונה: דיסני פלוס)

דינמיקה נהדרת

אחרי שביססנו את חזרתם של מקגרגור וכריסטנסן, הגיע הזמן לדבר קצת על הדמויות שהם מגלמים – ונתחיל במקגרגור. בסדרה אפשר לראות את התפתחות דמותו של אובי ואן ואת המטען הרגשי שהוא סוחב מאירועי הפריקוולים.

למרות שעדיין לא ברור איך 9 שנים מהתקופה של הסדרה הוא הפך להיות סר אלק גינס המנוח (שגילם את דמותו של קנובי בסרט מלחמת הכוכבים המקורי מ-1977), אבל מבחינת התנהגות ואופן הדיבור מקגרגור לחלוטין מאמץ יותר ויותר את בן דמותו של גינס והגבולות בין גרסאות הדמות מטשטשים.

קנובי של הסדרה הוא יותר מבוגר. הוא לא רוצה להיכנס לצרות מיותרות ועיקר חייו מתמקדים בלהיות בודד במחבוא שלו בטטואין, דמות שהיא לגמרי שונה מגנרל קנובי (!Hello There) שאנחנו מכירים מטרילוגיית הפריקוולים. מעניין ומדהים לראות את השינוי הזה שנעשה במשחק של מקגרגור.

כריסטנסן, מאידך, משחק בעיקר בתוך החליפה של ויידר (כאשר קולו מופק בצורה דיגיטלית מחתימת הקול של ג’יימס ארל ג’ונס, כמו שנעשה ב”ספר של בובה פאט” עם לוק סקייווקר), אבל בכל זאת – אני חושב שזה כנראה הכי הרבה שראינו את ויידר בצורה קז’ואלית בלייב אקשן בתוכן “מלחמת הכוכבים” שאינו הטרילוגיה המקורית.

זה גם הכי ברוטאלי שראינו את ויידר בלייב אקשן (כן, אפילו יותר מהסצנה ההיא ב”רוג אחת”). בעיניי, במשך שנים היה קונצנזוס שויידר הוא סוג של דמות קדושה שמראים רק ממש כשצריך, מן נבל אולטימטיבי וכל-כך מאיים, שלהראות אותו ב”סתם סדרה” רק יעשה עוול לדמות.

אבל המינונים והדרך בה מציגים את ויידר ב”קנובי” נותנים לנו כצופים פשוט ליהנות עוד ועוד מהדמות שלו, וזו עוד נקודה לזכות “קנובי”.

מתוך: אובי ואן קנובי (תמונה: דיסני פלוס)
מתוך: אובי ואן קנובי (תמונה: דיסני פלוס)

החלקים המעניינים ביותר בסדרה מתרחשים כאשר קנובי ו-ויידר נפגשים, וכאילו לא עברה דקה מהקרב במוסטפאר, השנאה של ויידר כלפי המאסטר הקודם שלו מורגשת בכל צעד וצעד שלו.

הדרך בה קנובי מנסה שלא לחזור על הטעות של להתגרות בויידר מורגשת גם כן, והסדרה מרגישה כמו טראומה שמתפרצת לעיניי שני הטיטאנים של יקום מלחמת הכוכבים, ולנו נשאר רק ליהנות ממה שאנחנו צופים בו.

חורי עלילה והיכן ניתן למצוא אותם

אחת הבעיות הגדולות של יקום מלחמת הכוכבים היום היא שיש כל-כך הרבה תוכן, והיקום של הפרנצ’ייז כל-כך גדול שאפילו אני, שמחשיב את עצמי מעריץ אדוק, לא מצליח לעקוב אחרי 100% מהתוכן.

אני כן יכול לומר שאם מסתכלים על הטיימליין השלם של מלחמת הכוכבים אפשר למצוא פה ושם אי דיוקים, או דברים שאם באמת ארצה להיות קטנוני אוכל למצוא כלא תואמים לדברים אחרים שסיפרו לנו בעבר.

אבל האמת היא שאני פשוט נהנה מהצפייה בסדרה. אני חושב שאם אחפש כל פרט “לא נכון” שיש בה אני פשוט אפסיק ליהנות ממנה, והאמת שלא בא לי, אז אני מעדיף לראות את הסדרה בלי לחשוב יותר מידי על היקום המורחב והמורכב שהוא “מלחמת הכוכבים”.

השורה התחתונה – מה חשבנו על אובי וואן קנובי

“אובי ואן קנובי” היא סדרה שהמון מעריצים של מלחמת הכוכבים חיכו לה במשך המון זמן, והיא לחלוטין סדרה שהיה שווה לחכות לה.

היא מרחיבה את המחקר של תקופת עליית האימפריה, מספקת נקודות ציון חשובות שנותנות יותר קונטקסט לדמויות שאנחנו אוהבים (בדומה למה שעשתה “מלחמת המשובטים”) ועוזרת לנו להבין מניעים של דמויות מסויימות, גם אם בדיעבד.

חמשת הפרקים הראשונים של אובי ואן קנובי יהיו זמינים לצפייה עם עליית דיסני פלוס לישראל ב-16.6, והפרק האחרון לסדרה (לפחות בינתיים) ישודר שבוע לאחר מכן, ב-22.6.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים