מטא ישראל מספקת התייחסות ראשונה לפעולותיה סביב המלחמה ברשתות החברתיות

אפליקציית פייסבוק צילום: רונן מנדזיצקי

לא מעט ביקורת עולה מול הרשתות החברתיות מאז פרוץ המלחמה והתקפות הטרור של חמאס על ישראל, ולאחר מכתב שהגיע מצד הנציבות האירופית עם דרישה לטיפול בתכנים בעיתיים, מתייחסת כעת לראשונה נציגות מטא בישראל לצעדים בהם נקטה ונוקטת החברה על מנת להילחם בתוכן פוגעני והפצת דיסאינפורמציה.

בהודעה שקיבלנו היום (ו’, 13.10) ממטא ישראל מנתה החברה את הצעדים שנקטה עד כה והציגה גם כלים שמאפשרים לסנן תוכן פוגעני מן הצד של המשתמשים בפייסבוק ואינסטגרם.

את ההודעה פותחת נציגות החברה בישראל בדברים הבאים:

מאז החלו התקפות הטרור של חמאס על ישראל ביום שבת ותגובתה של ישראל בעזה, צוותי מומחים שלנו מרחבי החברה עובדים מסביב לשעון על מנת לנטר את המתרחש על הפלטפורמות במטרה להגן על יכולתם של אנשים לעשות שימוש באפליקציות שלנו ולשפוך אור על ההתרחשויות בשטח.

במטא מפרטים כי צוותי מומחים דוברי עברית וערבית כשפת אם הוקמו על מנת להגיב למקרים בהם מופצים תכנים פוגעניים במהירות ומציינים כי ב-3 הימים הראשונים שלאחר המתקפה הראשונית ב-7 באוקטובר, הוסרו או סומנו כ”תוכן פוגעני” יותר מ-795 אלף על פי המדיניות של החברה ב-4 קטגוריות (ניתן לבחור הצגת המידע בעברית בעמודים היעודיים):

במטא מוסיפים כי הגדרתו של חמאס כארגון טרור בינלאומי על ידי ממשלת ארה”ב הובילה להחרמתו מהפלטפורמות של החברה וכי הם “מסירים כל גילוי אהדה או תמיכה ממשית בחמאס שמובאים לידיעתם“.

בתוך כך, מציינת החברה כי בשל כמות הדיווחים הגדולה ייתכן כי תוכן שאינו מפר את המדיניות מוסר, ובשל כך תמנע מרישום פסילות לחשבונות בעקבות זאת ותספק כלים לערעור על ההחלטות של החברה.

ערעור על חסימת תכנים

ערעורים על חסימת ניתן להגיש למטא רק דרך כפתור ערעור המופיע לצד ההודעה על הסרת התוכן. תוכלו לגשת לערעור באמצעות התראה שתתקבל בתוך האתר או האפליקציה ובחברה סיפקו לנו קישור המסביר כיצד לגשת באופן ידני.

בשלב זה אנו מבינים כי בחלק מהמקרים לא רואים את אפשרות הערעור כזמינה בחשבונות מהם הוסרו תכנים שסומנו כמפרים את המדיניות של מטא – פנינו למטא בנושא עוד בתחילת השבוע ופעם נוספת כעת, ואנו ממתינים לתגובה בנושא – ונעדכן את הכתבה בהתאם.

צילומסך הודעת הסרה של מטא לפוסט בפייסבוק
צילומסך הודעת הסרה של מטא לפוסט בפייסבוק

פעולות מטא למאבק בהצגת תוכן פוגעני:

  • צעדים חזקים יותר למניעת המלצה על תוכן מפר פוטנציאלי או גבולי: שימוש בטכנולוגיה כדי למנוע המלצה על תוכן שעלול להפר או שנמצא על הגבול של הפרת המדיניות בפייסבוק, אינסטגרם ות’רדס.
  • אלימות והסתה: על מנת לתת עדיפות לבטחונם של הישראלים שנחטפו על ידי חמאס, הרחבנו באופן זמני את מדיניות האלימות וההסתה שלנו, ואנו מסירים תוכן המזהה בבירור חטופים, כאשר תוכן כזה מובא לידיעתנו, גם אם פרסום התוכן נעשה למטרות גינוי, או כדי להעלות מודעות למצבם של החטופים. אנו מאפשרים לשתף תוכן עם תמונות מטושטשות של הקורבנות, אך בהתאם לסטנדרטים שנקבעו באמנת ז’נבה, נתעדף את בטחונם ופרטיותם של קורבנות החטיפה אם איננו בטוחים או לא מסוגלים לבצע הערכה ברורה.
  • חסימת האשטאגים: בהתאם לכללי הפלטפורמה, הגבלנו מספר האשטאגים באינסטגרם לאחר שהצוות שלנו העריך שתוכן הקשור להאשטאגים האלה נמצא באופן עקבי כמפר את כללי הקהילה שלנו. המשמעות היא שהאשטגים אלה אינם ניתנים לחיפוש, אך התוכן עצמו אינו מוסר ככל שהוא אינו מפר את כללי הקהילה שלנו.
  • שידורים חיים בפייסבוק ואינסטגרם: אנו מטילים מגבלות על יכולתם של אנשים שהפרו בעבר את כללי המדיניות שלנו להשתמש ב”שידור חי”. אנו נותנים עדיפות לדיווחים על שידורים חיים הקשורים למשבר הזה, הרבה מעל ומעבר לתיעדוף הרגיל של שידורי וידאו חיים. אנחנו גם מודעים לכך שחמאס מאיימים לשדר תמונות של חטופים, ואנו מתייחסים לאיומים הללו ברצינות תהומית. הצוותים שלנו עוקבים מקרוב אחר הנושא, ויסירו במהירות כל תוכן כזה (ואת החשבונות העומדים מאחוריו), וכן יאגרו את התוכן במערכות שלנו על מנת למנוע שיתוף חוזר.

פעולות מטא לצמצום התפשטות מידע מוטעה

בחברה מציינים כי הם עובדים עם בודקי עובדות חיצוניים באזור כדי להפריך טענות כוזבות. רשת בדיקת העובדות החיצונית של החברה מגיעה עם כיסוי בערבית ובעברית, דרך AFP, רויטרס ו-Fatabyyano, וכשבודקי העובדות החיצוניים מדרגים תוכן כשקרי, בחברה מעבירים את התוכן למורד הפיד כך שפחות אנשים רואים אותו.

בחברה גם מספקים לאנשים מידע נוסף כדי לאפשר להם להחליט מה לקרוא, במה לבטוח ומה לשתף, זאת באמצעות הוספת תוויות אזהרה על תוכן שדורג כשקרי בידי בודקי עובדות חיצוניים, והחלת תוויות על מפרסמים בבעלות המדינה.

בנוסף, קיימות גם מגבלות על העברת הודעות, וסימון הודעות שלא הגיעו במקור מהשולח, על מנת שאנשים יהיו מודעים לכך שהתוכן הוא מידע שהועבר מצד שלישי.

כלי בקרה ושליטה בתכנים מצד המשתמשים

מילים מוסתרות (Hidden Words): כאשר כלי זה מופעל, הוא מאפשר סינון מונחים וביטויים פוגעניים מתוך תגובות ובקשות להודעה פרטית באינסטגרם, כך שאנשים לעולם לא יצטרכו לראות אותם. אנשים יכולים להגדיר את רשימת הביטויים, כדי להבטיח שביטויים שהם מוצאים אותם פוגעניים – מוסתרים.

גבולות (Limits): כשכלי זה מופעל, הוא מסתיר באופן אוטומטי תגובות ובקשות להודעות פרטיות באינסטגרם מאנשים שלא עוקבים אחריך, או שהחלו לעקוב רק לאחרונה.

כלי בקרה לתגובות: אתה יכול לשלוט במי יכול להגיב על הפוסט שלך בפייסבוק ובאינסטגרם, וכן לבחור לבטל לגמרי את האפשרות להגיב על פוסט מסוים.

הראה עוד/פחות (Show More/Show Less): כלי זה מאפשר לאנשים לשלוט ישירות על התוכן שהם רואים בפיד בפייסבוק. בחירה באפשרות ‘עוד’ תגדיל זמנית את הדירוג של אותו פוסט ותכנים דומים לו, ובחירה באפשרות ׳פחות׳ תפחית את הדירוג.

הפחתה (Reduce) בפייסבוק: הכלי ‘הפחתה’ נותן לאנשים את היכולת לשלוט על סוגי התוכן שיופחת בפיד שלהם (כך שהם יראו פחות ממנו בפיד שלהם). פרקטית, המשמעות היא שלמשתמשים יש אפשרות להגביר את הרגישות של סנני התוכן (במקרים מסוימים אף לכבותם לגמרי) שאחראים על איכות התוכן.

שליטה על תכנים רגישים באינסטגרם: כלי זה מאפשר לאנשים לבחור כמה תוכן רגיש הם יראו במקומות שבהם ההמלצות מגיעות מאיתנו – למשל Explore, חיפוש, רילס והמלצות בתוך הפיד. בחברה מנסים שלא להמליץ על תוכן רגיש במקומות הללו כברירת מחדל, אבל אנשים יכולים לבחור לראות פחות, כדי להפחית עוד יותר את הסיכוי לראות תוכן כזה מחשבונות שהם לא עוקבים אחריהם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים