סיכום המהפכה הסלולרית: כך נראה שוק הסלולר בישראל 2012

שנה וחצי לאחר תיקון רישיונן של חברות הסלולר, זה שסייע בין היתר לכניסה מהירה יותר של חברות סלולר חדשות לשוק, אפשר כבר להגיד את זה בפה מלא – יש כאן מהפכה. אם הייתם שואלים אותנו בתחילת השנה האם אנו מאמינים שעד לחודש יוני, שוק הסלולר בישראל יזכה לקבל נקודת מפנה כמו זו שראינו בחודש האחרון, היינו מגחכים מעט. ידענו שדבר כזה צפוי לקרות, אך לא באמת ידענו מתי בדיוק ובאילו מימדים. אנחנו די בטוחים שגם עכשיו, יחד עם כל ההכרזות על התעריפים החדשים והתכניות המיוחדות – אתם מעט מבולבלים, איפה הכי זול? אצל מי הכי כדאי או מה יקרה אם חס וחלילה אחת החברות הללו פתאום תחליט ליפול?

את ניצני השינוי הביא איתו רמי לוי שזכה להיות המפעיל הוירטואלי הראשון בישראל והצליח לסחוף אחריו לא מעט לקוחות (כ-60,000 במספר) שפשוט מאסו בחברות הגדולות, גם אם המעבר לא היה הכי משתלם בעבורם. אט אט, החלו להופיע שמות חדשים שהבטיחו כל פעם מחדש להביא את מהפכת המחירים שתבוא לידי ביטוי באמצעות תעריפי “דיברת – שילמת” נמוכים או באמצעות חבילות פשוטות. בשני המצבים – כולם הבטיחו בסופו של חודש להעניק ללקוח חשבונית פשוטה, נקייה ומובנת לכל.

אז אחרי שניסינו לסכם, לחשב, להתווכח ובעיקר לשלם – הגיע הזמן לעשות סדר בבלאגן ולסכם את נתוני הפרופיל התחרותי של כל אחת משמונה החברות המציעות כעת שירותי תקשורת ניידים בישראל. בכדי לעשות זאת, יהיה עלינו להסביר תחילה מהו ההבדל בין מפעילה וירטואלית (MVNO) ורשת סלולרית (MNO). רשתות סלולריות מחזיקות בתשתית עצמאית (גם אם חלקית) המסוגלת לספק שירותי תקשורת למספר עצום של לקוחות. מפעילה וירטואלית לעומת זאת, בהגדרה הפשוטה ביותר, אינה מחזיקה בתשתיות טכנולוגיות למתן שירותי תקשורת, אלא “משכירה” אותן מרשתות הסלולר הותיקות, במקרה שלנו – אורנג’, סלקום ופלאפון.

נציין ונדגיש כי בעקבות המצב הרגיש בו נמצאות כל 8 החברות, הנתונים שיימסרו בכתבה זו עלולים להשתנות תוך זמן קצר, כך שאין להתייחס לכתוב כמקור ראשון ולכן תמיד עדיף להתעדכן גם באתר החברה.

רשתות הסלולר בישראל

תחילת פעילות 1986
מעמד רשת סלולרית
קידומת 050
תדרי עבודה CDMA2000 1x – EV-DO
UMTS 850/2100*MHz
*חלקית
מנכ”ל גיל שרון
בעלי השליטה קבוצת בזק (המחזיקה גם ב-yes ובבזק בינלאומי)
הצעות בולטות Pelephone Unlimited: שיחות ללא הגבלה, הודעות ללא הגבלה וחבילת גלישה בנפח 100MB ב-149 שקלים בחודש. ניתן לשדרג את חבילת הגלישה לנפח 2GB בעלות של 30 ש”ח בחודש, אולם לאחר חציית רף של 3GB, המהירות תרד. לקוחות המדברים מעל 250 דקות בחודש יזכו לקבל הנחה ע”ס 30 שקלים בחודש.
פלאפון בייסיק: דמי מנוי 29.90 בחודש, 20 אג’ לדקה, 15 אג’ להודעה ו-15 אג’ למגה גלישה.

.

תחילת פעילות 1994
מעמד רשת סלולרית
קידומת 052
תדרי עבודה GSM 900/1800/2100MHz
UMTS 900/2100MHz
מנכ”ל ניר שטרן
בעלי השליטה קבוצת IDB (המחזיקה גם בנטוויז’ן ורשת “שופרסל”)
הצעות בולטות תכנית “ללא הגבלה”: שיחות ללא הגבלה, הודעות ללא הגבלה וחבילת גלישה בנפח 512MB ב-199 ש”ח. שדרוג חבילה ל-2GB יוסיף למחיר 89.90 ש”ח בחודש, ל-5GB יוסיף 139 ש”ח ושדרוג לחבילה לא מוגבלת בנפח יוסיף למחיר 199 ש”ח. לקוחות שרכשו מכשיר חדש או ביצעו ניתוק זיקה, יזכו לקבל הנחה על סך 69 שקלים בגין שדרוג חבילת הגלישה. לקוחות מתניידים יקבלו הנחה ע”ס 20 שקלים למשך 12 חודשים ועוד הנחה ע”ס 30 שקלים אם רכשו מכשיר חדש או ביצעו ניתוק זיקה.
“ללא הגבלה למשפחות”: 3 מנויים המקבלים שיחות ללא הגבלה, הודעות ללא הגבלה וחבילת גלישה בנפח 512MB כל אחד. גם כאן ניתן לשדרג את חבילת הגלישה בעבור כל מנוי (אך לא לכולם ביחד במחיר זהה) ולקבל החזר ע”ס 69 שקלים, אולם לא יינתן החזר על התכנית עצמה בעקבות ניוד או רכישת מכשיר חדש.

.

תחילת פעילות 1999
מעמד רשת סלולרית
קידומת 054
תדרי עבודה GSM 900/1800/2100MHz
UMTS 900/2100MHz
מנכ”ל חיים רומנו
בעלי השליטה אילן בן דב (המחזיק גם בסאני תקשורת ואתר “תפוז”)
הצעות בולטות Clear Unlimited: שיחות ללא הגבלה, הודעות ללא הגבלה וחבילת גלישה בנפח 512MB בעלות של 125 ש”ח בחודש. חריגה מחבילת הגלישה תתבטא בהאטת מהירות. שדרוג לחבילת גלישה בנפח 1GB תעלה 10 ש”ח, 2GB תעלה 20 ש”ח ו-5GB תעלה 30 ש”ח.
Clear MAX: שלושה תקרות חיוב מקסימאליות בגובה 100, 150 ו-200 ש”ח מהן יוכל הלקוח לבחור אחת. תעריף דקת שיחה 25 אג’, הודעה 25 אג’ ומגה גלישה 25 אג’, עד אשר יגיע הלקוח לסכום המקסימאלי אותו בחר. אם לא הגיע – ישלם רק עבור מה שצרך ובתנאי שהסכום עולה על 35 ש”ח. לקוחות שיבחרו בתקרת 200 ש”ח יקבלו 2000 “נקודות” אותן יוכלו לנצל כדקות, הודעות או כנפח גלישה. ניתן לרכוש חבילת גלישה בנפח 250MB בעלות 30 ש”ח, 1GB בעלות 45 ש”ח, 2GB בעלות 60 ש”ח. [קרא עוד]

.
והנה הן שתי רשתות הסלולר החדשות בישראל שכבר פרשו מאות אנטנות ברחבי הארץ בסיועה של נוקיה-סימנס שתמשיך לעבוד בשנים הקרובות על הקמת אנטנות נוספות, עד שהשתיים תגענה לפרישה ארצית עצמאית מלאה. ואיך זה כל-כך זול? -שתי החברות שילמו ערבויות בסך מאות מיליוני שקלים על מנת להתחיל לפעול. באם תגיע אחת מהן ל-7% או יותר מנתח שוק הסלולר בישראל בתוך 5 שנים ממועד תחילת הפעילות, תקבל בחזרה את כל הערבויות ששילמה ולכן כעת מכוונות שתי החברות לכמה שיותר לקוחות, בכל מחיר. בעבור HOT מדובר בנושא רגיש, רגיש מאד אפילו, באמצעותו ניתן להסביר את מחיר התחתית שהיא מציעה – החברה שילמה למשרד התקשורת תשלומי ערבות על סך 705 מיליון שקלים, בעוד גולן-טלקום שילמה 360 מיליון שקלים “בלבד” לאחר שהחברות מרתון וסלקט שהתמודדו גם הן על הקמת רשת סלולר, כשלו בנסיון הפקדת הערבויות הגבוהות – לכן הזיכיון עבר להבאה בתור – גולן-טלקום. באם לא תצליח HOT לגייס את כמות הלקוחות הנדרשת, לא תקבל בחזרה את הערבות הגבוהה מאד ששילמה.

ומה יקרה כשאחת מהחברות, או אפילו שתיהן תגענה ל-7% או יותר מנתח השוק, האם המחיר יוכל לעלות? אז התשובה הפשוטה היא כן, והוא יוכל לעלות אפילו לפני-כן, דבר הנתון לשיקול דעתה הבלעדי של החברה. לפי דעתם של כמה אנליסטים מהתחום, שתי החברות מוכרות את שירותיהן במחירי הפסד, בייחוד HOT Mobile שמציעה חבילה זולה יותר מזו של גולן-טלקום. כשנשאל מיכאל גולן, מנכ”ל חברת גולן-טלקום, האם המחיר האטרקטיבי שהוא מציע יישאר על כנו לעוד זמן רב, הבטיח גולן בביטחון רב כי המחיר לא יעלה לעולם. כדוגמה, מציין גולן את חברת Free הצרפתית שניהל בצרפת תחת חסותו של איש העסקים הצרפתי קסבייה ניאל (השותף גם להקמתה של גולן-טלקום) – בתחילת דרכה בשנת 2002 הציעה החברה חבילה לא מוגבלת במחיר 30 אירו בחודש, המון תהפוכות עבר שוק הניידות העולמי מאז והמחיר היום נותר כפי שהיה לפני 10 שנים.

תחילת פעילות מאי 2012
מעמד רשת סלולרית
קידומת 053, 057
תדרי עבודה UMTS 2100MHz (עצמאי, פלאפון בעת נדידה)
מנכ”ל יעקב נדבורני
בעלי השליטה קבוצת אלטיס (המחזיקה ב-HOT)
הצעות בולטות מסלול לא מוגבל: שיחות ללא הגבלה, הודעות טקסט ותמונה ללא הגבלה, נפח גלישה ללא הגבלה (האטת מהירות בחציית רף צריכה של 3GB) ב-89 ₪ בחודש.
מסלול “דיברת-שילמת”: 10 אג’ לדקה, 10 אג’ להודעות טקסט ותמונה, 10 אג’ למגה גלישה.
יתרונות – מהירות הגלישה הסלולרית הגבוהה בישראל – 42Mbps
חסרונות – החברה הצהירה כי בכוונתה להגביל עד לכדי 64Kbps את מהירות הגלישה בשיתוף אינטרנט (Hotspot)
שים לב! – החברה נקראה בעבר “מירס”
– החברה תציע בעתיד שירותי תוכן משלימים, ככל הנראה במסגרת התשלום לחבילה הלא מוגבלת

.

תחילת פעילות מאי 2012
מעמד רשת סלולרית
קידומת 058
תדרי עבודה GSM 900/1800/2100MHz (סלקום)
UMTS 2100MHz (עצמאי, סלקום בעת נדידה)
מנכ”ל מיכאל גולן
בעלי השליטה מיכאל גולן
הצעות בולטות מסלול לא מוגבל: שיחות ללא הגבלה, הודעות טקסט ותמונה ללא הגבלה, נפח גלישה ללא הגבלה (האטת מהירות בחציית רף צריכה של 3GB), שיחות ל-29 מדינות בעולם ללא הגבלה ב-99 ₪ בחודש.
סל מינימליסטי: 60 דקות, 60 הודעות, 10MB לגלישה עבור 9.99 ₪ בחודש. בעבור חריגה ישלם הלקוח 18 אג’ לדקת שיחה, אגורה להודעה ו-9 אג’ למגה גלישה.
יתרונות – שיחות לחו”ל בחינם
– החברה מספקת כרטיס SIM המסוגל להפוך ל-Micro SIM ואף לחזור לתצורת SIM רגיל בעת הצורך
– ניתן לבחור מספר טלפון בקידומת 058
– אתר החברה מאפשר מגוון פעולות ואף ניתוק מוחלט מהרשת
חסרונות – אין מוקד שירות פרונטאלי
– מכשירי BlackBerry לא יוכלו לעבוד על הרשת
שים לב! – החברה לא מתעסקת בשיווק מכשירים, חתמה על הסכם אסטרטגי עם רשתות BUG ובסט-מובייל
– למרות שהציבה מספר לא מועט של אנטנות, נעזרת החברה בשירותיה של סלקום לשם כיסוי מלא בזמן עבודות הפיתוח

.

אין ספק, שתי הרשתות החדשות מציגות הצעות מפתות למדי בהפרשי מחיר זעירים, אולם לא מעט לקוחות יעדיפו זו על פני אחרת לא רק משום המחיר אלא משום מאפיינים כאלו ואחרים כדוגמת השיחות לחו”ל בגולן טלקום או מהירות הגלישה הגבוהה ב-HOT Mobile העושה שימוש ברשת מדור 3.9. ניתן לשער כי היריבות בין שתי הרשתות על הלקוחות הנודדים תוליד הטבות נוספות ומאפיינים יחודיים בטווח הזמן הקצר והארוך.

גולן-טלקום HOT Mobile
מחיר חבילה לא מוגבלת  99 ש”ח  89 ש”ח
 מחיר חבילת דיברת שילמת  9.99 ש”ח עבור 60 דקות, 60 הודעות ו-10 מגה גלישה.
חריגה: 18 אג’ לדקה, 1 אג’ להודעה ו-9 אג’ למגה גלישה
10 אג’ לדקה, 10 אג’ להודעה ו-10 אג’ למגה גלישה
 נפח גלישה במהירות מקסימאלית 3GB 3GB
 מהירות מקסימאלית  בשלב זה 14Mbps
בעתיד – 42Mbps
42Mbps
 מהירות מקסימאלית לקראת האטה 512Kbps 512Kbps
 שיחות לחו”ל  ללא הגבלה (בחבילת ה-99) לקווים נייחים ב-29 מדינות ולקווים ניידים בארה”ב וקנדה לא
שיחות מחו”ל  35 עד 99 אג’ לדקה (אירופה וארה”ב)  שקל לדקה (אירופה וארה”ב)
סים ועלותו Micro-SIM משולב SIM רגיל
39 ש”ח חד פעמי
 Micro-SIM או SIM רגיל
39 ש”ח חד פעמי
 תמיכה בדור 2  כן  ברשת הישנה של מירס
 תמיכה בדור 3  כן  כן
 מכירת מכשירים  לא  כן
 מוקדי שירות טלפוני, אונליין  פרונטאלי, טלפוני, אונליין
 הצטרפות דרך האתר  כן כן
 שינוי תכנית דרך האתר  כן  לא
 התנתקות דרך האתר  כן  לא
 אפשרות לבחירת מספר  כן  בתשלום נוסף
 הגבלות  מכשירי BlackBerry לא יוכלו לעבוד על הרשת  בעת שיתוף אינטרנט, מהירות הגלישה תוגבל ל-64Kbps

מפעילים וירטואליים

עשר חברות מחזיקות כיום ברישיון למתן שירותי תקשורת ניידים בישראל, אולם כפי שבטח כבר שמתם לב, רק שלוש הצליחו להגיע למימוש עד כה – רמי לוי, שהיה החלוץ הישראלי בתחום, הום סלולר מבית הום סנטר ו-You Phone מבית קבוצת אלון. ומי הן שבע החברות שנותרו בינתיים מחוץ לתמונה? פרי טלקום אשר חתמה על הסכם תשתיות עם פלאפון אך עדיין לא מצאה משקיע, המשביר לצרכן שגם היא חתמה הסכם עם פלאפון, איתוראן, בינת תקשורת, T2T, שופרסל וסלראן, שכבר הקימה והשיקה את Five ולבסוף מכרה אותה להיל”ת, במטרה להקים את שירותי הסלולר של Hallo 015 – אולם כפי שפרסמנו בעבר, נראה שהעסק לא מתקדם לשום מקום ואפילו נמצא בסכנת סגירה.

אז מה בדיוק הם בדיוק ההבדלים בין המפעילים הוירטואליים השונים? ראו פירוט מטה.

תחילת פעילות דצמבר 2011
מעמד מפעילה וירטואלית בתשתית פלאפון
קידומת 055-66
מנכ”ל רמי לוי
בעלי השליטה רמי לוי (המחזיק גם ברשת “רמי לוי שיווק השקמה”)
הצעות בולטות מסלול “דיברת-שילמת”: דמי מנוי 17.90 ש”ח, 17 אג’ לדקה, 14 אג’ להודעות טקסט ותמונה, 12 אג’ למגה גלישה.
הרחבת חבילת גלישה ל-5GB תמורת 55 ש”ח
הרחבת חבילת גלישה ל-10GB תמורת 85 ש”ח
יתרונות – חבילות גלישה גדולות במיוחד
חסרונות – לא דיברת? עדיין תשלם דמי מנוי
שים לב! – החברה תציע בעתיד מבצעי דקות והודעות בעת רכישה ברשת “רמי לוי שיווק השקמה”

.

תחילת פעילות אפריל 2012
מעמד מפעילה וירטואלית בתשתית סלקום
קידומת 055-22
מנכ”ל אודי מארצי
בעלי השליטה קבוצת פישמן (המחזיקה גם ברשת “הום סנטר”)
הצעות בולטות מסלול “דיברת-שילמת”: דמי מנוי 17.90 ש”ח, 19 אג’ לדקה, 15 אג’ להודעות טקסט, 12 אג’ למגה גלישה.
יתרונות – כרטיס SIM ב-29 ש”ח בלבד
חסרונות – לא דיברת? עדיין תשלם דמי מנוי
– אין תמיכה בהודעות תמונה
– אין חבילות גלישה ולכן לא מיועדת ללקוחות המרבים לגלוש באינטרנט

.

תחילת פעילות מאי 2012
מעמד מפעילה וירטואלית בתשתית אורנג’
קידומת 055-88
מנכ”ל אריאל שרייבר
בעלי השליטה קבוצת אלון (המחזיקה גם ברשת “מגה” ובתחנות הדלק “דור אלון”)
הצעות בולטות “דיברת-שילמת”: דמי מנוי 18 ש”ח, 18 אג’ לדקה, 15 אג’ להודעות טקסט ותמונה, 15 אג’ למגה גלישה.
– 200 דקות בתוך המשפחה תמורת 20 ש”ח.
ידוע מראש 200: 200 דקות, 200 הודעות ו-200 מגה גלישה תמורת 65 ש”ח.
ידוע מראש 400: 400 דקות, 400 הודעות ו-400 מגה גלישה תמורת 100 ש”ח.
ידוע מראש 700: 700 דקות, 700 הודעות ו-700 מגה גלישה תמורת 180 ש”ח.
– הרחבת חבילת גלישה ל-1GB תמורת 30 ש”ח.
– הרחבת חבילת גלישה ל-5GB תמורת 55 ש”ח.
יתרונות – תציע דקות שיחה והודעות טקסט בחינם תמורת רכישה בחנויות מגה או תדלוק בתחנות הדלק דור אלון
חסרונות – לא דיברת? עדיין תשלם דמי מנוי
שים לב! – החברה תחל בפעילותה ב-22 במאי

.
מאז פורסמו התעריפים המהפכניים של HOT וגולן-טלקום ביום שני האחרון, לא מעט אנליסטים ובכירים בתעשייה טענו שבמידה ולא יבוצעו שינויים קיצוניים באופן מתן השירות של המפעילים הוירטואליים, כאלו שיבדלו אותם מכל היתר, הם עלולים למצוא את עצמם מהר מאד מחוץ למשחק שחוקיו השתנו מספר פעמים במהלך השבוע האחרון. האם דבר כזה יכול לקרות? האם מפעילה וירטואלית יכולה פשוט להיעלם ולקחת את קו הטלפון שלנו אל האבדון ביחד איתה? באופן תיאורטי – כן. במחשבה עמוקה יותר, לא ממש סביר שמשהו כזה יקרה – החברה אולי תיסגר ולא תמשיך להעניק שירות ללקוחותיה, אולם החברות הגדולות יותר לא ירשו לעצמן לאבד איגוד כה גדול של לקוחות וסביר להניח שיתחרו ביניהן על רכישת נכסיה של החברה, הכוללים כמובן גם את לקוחותיה ומספרי האשראי שלהם. סביר להניח שבעקבות סגירת הפעילות, גם המחיר החודשי אותו התרגל הלקוח לשלם כבר לא יהיה רלוונטי יותר ומאותו רגע יוכתב על ידי החברה הרוכשת. מה גם שעד ששירותי החברה ירדו מן האוויר, יהיה ללקוח המון זמן לתמרן ולעבור לחברה אחרת.

נכון, נראה שנוכח כניסתן של HOT וגולן-טלקום לשוק, כבר אין הצדקה לקיומם של המפעילים הוירטואליים, שכן שתי הרשתות החדשות מציעות מסלולי “דיברת שילמת” בתעריפים חסרי תקדים וללא דמי מנוי. לכן, על המפעילים הוירטואליים לפעול במהירות על מנת להפוך אטרקטיביים יותר אל מול חבילת 10 השקלים של גולן ו-10 האגורות של HOT. מפעילה שידה דווקא נמצאת על העליונה, כך לפחות זה נראה כרגע, היא You Phone מאחר והיא מציעה שילוב מעניין בין כמה תחומי צרכנות מרכזיים – דמיינתם לעצמכם פעם שקוטג’ 5% יוכל להפוך לדקות שיחה בחינם?

השוואת מחירים

לצערנו, אין נוסחה מדויקת לבדיקה היכן נשלם פחות, הרי הכל תלוי בצרכיו המשתנים של הלקוח ובאופן השימוש שלו במכשיר. ייתכן וללקוח אחד יתאים יותר הסל המינימליסטי של גולן-טלקום ולאחר דווקא החבילות הידועות מראש של You Phone, אולם רק בכדי להציג את מימדיה של המהפכה, יצרנו 4 חבילות שונות לפיהן נשווה מחירים בין כל 8 החברות המעניקות שירותי תקשורת ניידים בישראל.

משתמש פשוט מאד: 100 דקות, 60 הודעות, 50MB גלישה
משתמש פשוט: 200 דקות, 100 הודעות, 100MB גלישה
משתמש ממוצע: 300 דקות, 150 הודעות, 500MB גלישה
משתמש כבד: 400 דקות, 400 הודעות, 2GB גלישה

לחצו על LIKE לגאדג’טי ותקבלו את כל חדשות הטכנולוגיה ישירות לפייסבוק

משתמש פשוט מאד משתמש פשוט משתמש ממוצע משתמש כבד
פלאפון 66.40 99.90 149 149
סלקום ** ** 199 219
אורנג’ 35 100 125 145
HOT Mobile 21 40 89 89
גולן-טלקום 20.79 43.69 99 99
רמי לוי 49.30 77.90  144.90 196.90
הום סלולר 51.90 82.90  157.40 399.66
You Phone 52.50 65 115 155

* הנתונים בטבלה מבוססים על האפשרות הזולה ביותר שמציעה החברה וייתכן כי לא מדובר באותה התכנית עבור כל נתוני הצריכה
** היינו שמחים לקבל תשובות מאתר סלקום לתכניות מסוג זה

סיכום – או, רק הצרכן מרוויח

 [poll=20]

אם עדיין לא הצלחתם להבין את כוונתנו במהלך הימים האחרונים, נדגיש זאת שוב – המהפכה כבר כאן, ולדעתנו זו היא רק ההתחלה. במשך שנים ארוכות כבלו אותנו חברות הסלולר למחירים גבוהים שאם רצינו או לא – נאלצנו לשלם, כי לא הייתה לנו אלטרנטיבה. עכשיו לא רק שיש לנו אלטרנטיבה, יש לנו גם את הזכות לראות את השמות הגדולים הופכים קטנים ואת הגרפים הירוקים שלהם הופכים אדומים.
.
באמצעות תקנות חדשות שמשרד התקשורת החדיר שלב אחר שלב לשוק הישראלי, אפילו שזה לקח לא מעט זמן, נוצרה כאן תמונה אופטימית שהבשורה העיקרית שלה היא תחילתה של התחרות האמיתית בין חברות הסלולר – תחרות שבאמצעותה רק הצרכן הוא זה שמרוויח.
.
אז במי אתם בוחרים? ומה דעתכם על פועלו של משרד התקשורת?


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים