Google Chrome: האח הגדול צופה בך

מי נותן לנו חיפוש, מייל, שיתוף וידאו, מערכת הפעלה לסלולר, מפות, דפדפן אינטרנט מהיר ועוד הרבה תוכנות ושירותים, חינם לגמרי?

כן, כולנו יודעים את התשובה. זוהי גוגל, החברה שרק לפני ימים ספורים הכריזה על רווח נקי של 2.17 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2010 (לעומת ‘רק’ 1.64 מיליארד ברבעון השלישי אשתקד), וכל זה רק משירותים ותוכנות הניתנים ‘חינם’ לכל דורש. גם העובדה שהחברה מממנת את עלויות הפיתוח האסטרונומיות ואחזקת חוות השרתים (או, במקרה של גוגל, “כפר” שרתים) באמצעות פרסומות טקסט ידועה לכולנו. אך לאף אחד מאיתנו לא היתה בעייה עם העובדה שאלגוריתם של גוגל יבדוק את נושא הדף בו אנו גולשים ויתאים פרסומות בדיוק לנושא שמעניין אותנו כרגע. עד עכשיו…

לאחרונה הסתבר שהדפדפן המהיר והמינימליסטי של החברה – זה שבזכותו רבים מאיתנו נטשו את האקספלורר הישן והמקרטע או את פיירפוקס המזדקן על מנת ליהנות מחוויית גלישה מתקדמת – מכיל בתוכו מעין תעודת זהות (client id) ייחודית לכל משתמש – מספר שנוצר עם התקנת התוכנה ולא משתנה עד שלא תתקינו אותה (או את מערכת ההפעלה) מחדש. אז נכון שעד עכשיו ידענו שגוגל שומרת בעוגיות את היסטוריית החיפוש שלנו, וכך יכולה ‘לשפר’ את רלוונטיות תוצאות החיפוש. עכשיו מסתבר שגוגל לא רק יודעת לאיזה אתרים נכנסנו דרך מנוע החיפוש שלה, אלא גם מה עשינו בתוך האתרים אליהם נכנסנו דרך הדפדן שלה. באמצעות מעקב אחרי מספר הזיהוי של המשתמש יכולה גוגל לשייך את תיבת המייל, חשבון הבנק, שיחות הפייסבוק, האתרים הנצפים והיסטוריית הגלישה לאדם אחד, ובכך ליצור פרופיל מדוייק של הגולש, המכיל למעשה את כל סיפור חייו הוירטואלים.

גם אם נסמוך על המוטו המרכזי של גוגל, שאומר “do no evil” ונשמע תמים ואמין במיוחד כאשר אריק שמידט אומר אותו, עדיין עלינו לשאול את עצמנו האם זה ראוי לתת כוח עצום כל כך בידי גוף מסחרי, שהכוח האמיתי המניע אותו הוא החיפוש אחר דרכים חדשות להתאמת תכנים פרסומיים שונים לתחומי העניין של הגולש? מה ימנע מהם למכור פרופילים של גולשים לגופים מסחריים על מנת להתאים מוצרים ופרסומות לאישיות הגולש? ומה אם הכוח העצום הזה יפול לידיים הלא נכונות, שלא מאמינות במשפטים חמודים ששכחנו מהרגע בו עזבנו את גן הילדים?

למזלנו, ישנם האקרים ומפתחים שהגנה על פרטיות הגולשים חשובה להם, ולכן הם פיתחו עבורנו מספר פתרונות שיעזרו לנו להגן על הפרטיות שלנו מבלי להיפרד לנצח מהדפדפן הסקסי האהוב עלינו.

Chrome Privacy Guard:

התוכנה נדלקת בשקט בכל פעם שתרצו להפעיל את ה-Chrome, ותמחק את מספר הזיהוי שלכם, כך שבגוגל לא יוכלו לקשר הפעלה אחת לאחרת. או, במילים פשוטות – מבחינת גוגל, בכל הפעלה של ה-Chrome אתם גולשים חדשים. כך תישמר הפרטיות שלכם על ידי העובדה שאתם לא קיימים וירטואלית כיישות מתמשכת, וכל מה שישנו זה אוסף גלישות לא קשורות. זוהי האפשרות הנוחה והמומלצת ביותר.

עריכה ידנית של הקובץ Local state

הקובץ המכיל את מספר הזהות של הגולש נמצא בכתובת הבאה במחשבכם:

Documents and Settings\Profle Name\Local Settings\Application Data\Google\Chrome\User Data\

למעשה, תוכלו לגשת אליו ידנית ולמחוק או לשנות את השדה client_id (משתמשי Windows 7 – ראו פעולה זו כאתגר אינטלקטואלי). שימו לב כי לאחר כל הפעלה של ה-Chrome הוא בודק האם יש client_id, ובמידה ואין כזה הוא פשוט יוצר אחד חדש, ולכן תיאלצו לשוב על הפעולה הזאת בכל הפעלה של הדפדפן. זוהי אפשרות מעניינת לחובבי המחשבים שבינינו, אך מייגעת ולא מומלצת.

ואחרונה וחביבה:

Google Chrome portable:

זוהי גירסת Google Chrome שיצר הבלוגר הגרמני קאשי. גוגל Chrome הינה, כידוע, תוכנת קוד פתוח. דבר זה סייע לו ליצור גרסא של הדפדפן הניתנת להרצה ללא התקנה. רק לחלץ את הקבצים ולהריץ את הקובץ: Chromeloader.exe.

הדבר המעניין מלבד הניידות של גירסת Chrome זו היא העובדה המשעשעת כי לכל משתמשי התוכנה הזו ינתן client id זהה. כלומר: גוגל תראה את כל משתמשי התוכנה הזו כאילו מדובר בבן אדם אחד, מה שיגרום בלאגן באלגוריתמים של גוגל ויצור סוג של פרופיל לגולש בעל פיצול אישיות.

למקרה שתהיתם מהו המזהה היחודי הניתן לכלל משתמשי התוכנה, הרי הוא כאן לפניכם:

FA7069F6-ACF8-4E92-805E-2AEBC67F45E0

אני הייתי שמח יותר אם התוכנה הייתה מחליפה את המזהה למשפט בעל משמעות כלשהי. לדוגמא משפט שבו “מילת ה-F”…

השרתים שלהם עוד עלולים לצנזר את הביטוי מה שימנע מהאלגוריתמים לראות את הפרופיל שלכם.

הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג’טי לעדכונים שוטפים בנושאים טכנולוגים ולערוץ גאדג’טי דיל למבצעים. תוכלו גם להירשם לעדכונים מאיתנו דרך ערוץ האינסטגרם הרשמי, עמוד החדשות של גוגל או בעמוד הפייסבוק.


*חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

השוואת מפרטים