שנה למותו של סטיב ג’ובס – כיצד מסתדרים באפל ללא האב הרוחני?

היום, בדיוק לפני שנה, הלך לעולמו סטיב ג’ובס, מנכ”ל אפל האגדי ואחת הדמויות המשפיעות ביותר בעולם הטכנולוגיה של ימינו. מלבד היותו מנכ”ל אפל, היה אחראי ג’ובס על הנחת אבני פינה חשובות למוצרי הטכנולוגיה בהם אנו עושים שימוש יום יומי, החל מהמחשבים ומערכות ההפעלה ועד לסמארטפונים שלא נוכל לדמיין את חיינו בלעדיהם. סטיב ג’ובס היה כמובן אחד הסמלים המזוהים אם לא המזוהה ביותר עם חברת אפל אותה הקים יחד עם סטיב ווזניאק בשנת 1976. שנה שלמה חלפה לה מאז אותו 5 באוקטובר, פרק זמן ארוך ביותר במונחי זמן טכנולוגיים – אז, כיצד השפיע חסרונו של ג’ובס? האם התנהלותה של אפל השתנתה, האם עולם הטכנולוגיה צועד במקומו?

התפוח הנגוס

קוראי האתר הוותיקים ודאי מכירים את המשוואה הפשוטה והברורה מכל, סטיב ג’ובס = אפל ואפל = סטיב ג’ובס. מעטים היו מזוהים בצורה מובהקת כל כך עם המותג שהם עצמם יצרו והיו לשם הנדרף שלו. סטיב ג’ובס היה אחד מאותם אנשים שאפל עבורם הייתה יותר מחברה ששאיפתה היחידה היא להכניס כסף, אלא הייתה גם הדרך שלו להשפיע על העולם ולעצב אותו בדיוק על פי חזונו האישי. חשוב לציין כי ההקבלה הזאת הייתה חרב פיפיות מוכרת וידועה שבאה לידי ביטוי כאשר משקיעים ואנליסטים רבים האמינו כי אפל תתפתח ותתעשר רק באמצעות סטיב ג’ובס וכאשר הוא ילך לעולמו – לא תצליח אפל להשאר מצליחה כפי שהיא היום. דוגמה לכך – הפרסום המוטעה של בלומברג על מותו של ג’ובס בשנת 2008, שגרם לירידת ערך המניה באופן מידי. אז האם ההשערות היו נכונות? כיצד מתפקדת החברה ללא האב הרוחני שלה?

בתקופתו של ג’ובס הציגה אפל מגוון מכשירים חדשים דוגמת ה-iPhone שחולל מהפכה עולמית והיה אוונגרד בתחום הסלולר, ה-iPad שסלל את הדרך לכניסתם של מכשירי הטאבלט לחיינו, חנות האפליקציות שיצרה שוק חדש מלא הזדמניות ועוד שלל פיתוחים חדשים שהשפיעו על התעשייה כולה.

לצד היותו יזם ואיש חזון, ג’ובס היה פרפורמר אדיר ואיש במה מציון שהצליח לסקרן ולהלהיב בכל הכרזה – לא משנה איך או מה הציג, ולאו דווקא בזכות המוצר. מי שעומד כיום בראש אפל הוא טים קוק, או כפי שאוהד צדוק אוהב לקרוא לו – “קצין לוגיסטיקה ראשי”, ש… איך נאמר בלשון המעטה, אינו חובב זרקורים מושבע וניכר כי במרבית אירועיה הציבוריים של אפל הוא נמנע משליטה מוחלטת באירוע ומעדיף להעביר את השרביט לבכירים אחרים בחברה שיציגו את שלל הפיתוחים האחרונים.

בנוסף לכך, ג’ובס דאג לשמור על רמת ביטחון מידע שלא הייתה מביישת גם את הכור הישראלי (כן, אני יודע שזה בכלל מפעל טקסטיל) ולמעט הדלפות יוצאות מן הכלל בסגנון אופס-שכחתי-את הדגם-החדש-בבר, לא היינו יכולים להשיג מידע רב אודות מכשיריה העתידיים של הענקית מקופרטינו ולמרות זאת – המתח תמיד היה באוויר לקראת אירועי ההכרזה של אפל. אם נביט היטב אחורה בארכיון הכתבות שלנו, נוכל לגלות כי מספר חודשים לפני השקה מכשיר האייפון 5 כבר התרוצצו ברשת מגוון רחב של תמונות, סרטים ושלדות מתכת של המכשיר העתידי – כך שלראשונה היה ברור כמעט לכולם איך יראה אייפון 5. האם ההדלפות הן כפועל יוצא מכך שטים קוק לא קיצוני וקנאי לסודיות כמו גובס? ייתכן שכן, מאחר ואנחנו יודעים שמקרה כזה בימיו של סטיב ג’ובס, היה מוביל לחקירת זהות המדליף ופיטוריו מהחברה (במקרים בהם ההדלפה לא הייתה יזומה).

מעבר לכך אנו לא רואים שינויים מהותיים בניהול הארגוני של אפל, טים קוק לא ערך רפורמות קיצוניות ולא שמענו על חילופי גברי משמעותיים בקרב בכירים באפל. ניתן לסכם ולומר כי התפוח שאחרי סטיב ג’ובס נשאר נגוס כמעט באותה מידה – כשהשוני מתבטא בעיקר במחסור בפרזנטציות מרשימות ובעודף ליקויים בתחומי אבטחת המידע. נכון, שנה היא לא פרק זמן ארוך במיוחד בכל מה שנוגע לשינויים ארגוניים בסדר גודל כמו של אפל, אך כעת הצלחות וגם כשלונותיה ירשמו על שמו של קוק ולא נוכל לתרץ את ההחלטות השונות כ”הנחיותיו האחרונות” של ג’ובס.

אייפון 5 (או, זה רק מסך גדול יותר)

ואם באייפון 5 עסקינן, קשה לדבר על השנה האחרונה של אפל ועל העידרותו של סטיב גובס מבלי לציין את השיח הגדול שנוצר בעקבות ההכרזה על האייפון החדש. בין אם מעדיפים אנדרואיד או לאו, קשה להתווכח עם העבודה שהאייפון הוא מכשיר מצוין שעושה את העבודה שלו כמו שצריך ושאולי בכל זאת יש סיבה לבהלה אחריו. מה שבאמת אכזב אותי הייתה העובדה שלא ראינו פה חידוש אמיתי כפי שרק אפל יודעת לעשות – לא היה את הנשק שיפר את האיזון, זה שג’ובס היה נוהג לשלוף רגע לפני שכולם מתקפלים, זה שהיה גורם לכולם להבין שוב למה אפל היא זאת שקובעת את הטון בעולם הטכנולוגיה. חסרונה של האות S משמו של המכשיר הייתה צריכה להעיד על מכשיר שיציג קפיצת מדרגה, ולא רק ייצור קו ישר אל מול המתחרות. יתרה מזאת, על פי עדויות שונות שהתגלו באחרונה, אנו למדים כי ידו של סטיב ג’ובס הייתה מעורבת, בפעם האחרונה, בתכננו ועיצובו של אייפון 5. אך אם בדגם זה סטיב ג’ובס לא הצליח לחדש מאומה, מה יקרה בדגם הבא, כשהיצירתיות של סטיב לא תהיה בהישג ידה של אפל?

שחלילה לא תבינו אותי באופן שגוי, אני לא דואג לנתוני המכירות של אפל – היא תמשיך למכור, והרבה. את המשתמש הפשוט לא מעניין המעבד המתומן, או המסך סופר דופר HD פלוס המשודרג, את המשתמש הפשוט מעניינים עניינים אחרים כמו נוחות וקלות התפעול -סחורה שאפל יודעת לספק טוב מאוד. אני דואג דווקא לעולם הטכנולוגיה, בין אם אנחנו מחבבים או לא מחבבים את התנהלותה של אפל, אי אפשר להתווכח בשאלה האם היא זו שהצעידה את עולם הטכנולוגיה קדימה וגרמה לחברות אחרות לעבוד קשה יותר. חסר לו כוח מניע, לעולם הטכנולוגיה, כוח מניע שידחף אותו קדימה – ואני ממש מקווה שהמושכות הללו יתפסו בקרוב, כדי שנוכל, אולי, לחזות במהפכה נוספת ממש כמו בהכרזת דגם האייפון הראשון.

קוק מציג דמות של מנכ”ל צנוע יותר וללא שגעונות הגדלות שהיו לג’ובס, אך האם יש לו את אותו החזון שהיה לג’ובס לפתח מוצרים חדשים שישפיעו על עולם הטכנולוגיה כולו? או שכעת אפל נמצאת “על הגל” והיא צריכה רק מנכ”ל שידע לשמר את ההצלחה? תהא התשובה אשר תהא, סטיב ג’ובס היה דמות מפתח בעיצובם של כל מוצריה של אפל, אלו שהעניקו לה את דריסת הרגל בכל שוק שפנתה אליו, ויהיה מעניין לראות איך יראו מוצריה העתידיים שישאו את חותמתו של קוק, ואי אילו חידושים הם יכללו.

It’s all about the money

לא מזמן השקנו כאן את גאדג’טי כלכלי, פינת הכלכלה (בניצוחו של רונן מנדזיצקי) ששופכת קצת אור על מה שנעשה מאחורי הקלעים בבורסה, וגם כאן אפל מככבת לא מעט. שווי המניה של אפל נכון לכתיבת שורות אלה הוא בסביבות 660 דולר ושווי השוק שלה מגיע לכדי 625 מליארד דולר (לשם השוואה, התקציב השנתי של מדינת ישראל הוא 365 מליארד שקלים). בתחום זה ניתן לומר ללא היסוס כי אפל הצליחה לשמר ואולי אפילו לשפר, תוך זה שלא ניתן להתעלם מהעובדה שהצליחה לשבור את שיאי המכירות של עצמה, מה שינפח אף יותר את כיס המזומנים שלה. אני מאמין שיש לקחת את המידע הזה בערבון מוגבל, מאחר והצלחתה הכלכלית של אפל פשוט נובעת מכוח האינרציה ומהעובדה שסטיב ג’ובס יצר מכונת שיווק משומנת היטב שגרמה לכך ששיקולו של הלקוח האם לרכוש מוצר של אפל מושרש בהבטים חברתיים-פסיכולוגים ולא בהכרח בעקבות כדאיות כלכלית או טכנולוגית.

אפל תמשיך לעשות כסף עוד זמן רב כל עוד תשאר בתדמית המגניבה, הצעירה והאקסלובית שיש לה ולמוצריה – תדמית שג’ובס ידע ליצור באופן מושלם. אבל כולנו מכירים את זה שהילד המגניב ביסודי לא תמיד נשאר הילד המגניב בתיכון, לפעמים הוא מאבד את זה או שזה כלל אינו תלוי בו, כי ילד מגניב יותר צץ לו ממקום אחר. אפל, בזכות חזונו של ג’ובס, תמיד נתפסה כחברה שלא הולכת עם הזרם: iTunes, מחבר נתונים מיוחד והגן הסגור הם רק דוגמאות קטנות לכך עד כמה אפל שיחקה במגרש שלה, עם חוקים וכללים משלה. המכירות הרקיעו שחקים כי הלקוחות ידעו שהם מקבלים מוצר מיוחד ומעין סמל סטטוס למי שהם, לכן גם קיבלו את “הגזירות” בהבנה.

אך מה יקרה בעוד שני דגמים? שלושה דגמים? אם נמשיך בקצב ההתקדמות הזה בזמן שכולם יהיו מלאי “תדהמה” מהמסך הגמיש (אני סתם מפנטז, כן?) יבוא איזה צעקן אחד שיטען  כי המלך הוא עירום ויאיר את עינינו שזה כבר סטנדרט בעולם המובייל ואפל בעצם לא חידשה כאן כלום. שאלת מליון הדולר היא האם אפל תוכל להמשיך ולהתחדש מבלי דמותו הגדולה של סטיב ג’ובס, הרי ההיסטוריה כבר לימדה אותנו כי ברגע שנותרה החברה בלעדיו, היא כמעט ועמדה על סף פשיטה, אולם ברגע שחזר והחל להטמיע את רעיונותיו, זכתה אפל לפריחה מחודשת.

לסיכום, אפל עוד עתידה לעשות כסף, אך ישנו תרחיש הגיוני למדי בו היא לא תמשיך לחדש ותהפוך לעוד חברת טכנולוגיה עד שהבאזז סביבה ירד באופן משמעותי – מה שעלול לגרום לירידה במכירות ובסופו של דבר, כפועל יוצא, גם לירידה ברווחים. אני מקווה להתבדות.

הישארו רעבים, הישארו פזיזים

אחת מההופעות המפורסמות ביותר של סטיב ג’ובס הייתה בפני קהל סטודנטים שסיימו את לימודיהם באוניברסיטת סטנפורד ב-2005, בה דיבר על חייו ועל התהפוכות שעבר. הוא בחר לסיים את נאומו בציטוט שהופיע על ספר שהשפיע עליו כשהיה צעיר יותר – “הישארו רעבים, הישארו פזיזים”, ובכך ניסה לדרבן אותם לעשות את הדברים שהם מאמינים בהם ולא לוותר על שאיפותיהם. אז סטיב, אנחנו רעבים, רעבים לחידושים מסעירים, לטכנולוגיות שיגרו את הדמיון שלנו ולמכשירים שנוכל רק לפנטז עליהם. עולם הטכנולוגיה זקוק לדמות חזקה שתדחף את התעשייה קדימה. עייפנו מעוד שדרוג של זיכרון או מליבה נוספת למעבד, אנחנו רוצים חידושים אמיתיים שיטרפו מחדש את הקלפים ויגרמו לכולם לחזור לשולחן השרטוטים כדי לתכנן את קפיצת המדרגה הבאה – כמו זאת שיצרת אי שם בשנת 2007.

שנה לאחר מותו של סטיב ג’ובס, עולם המובייל בכלל ואפל בפרט לא חוו טלטלה גדולה או משמעותית ובינתיים הם ממשיכים להתקדם בקצב הרגיל שלהם. מנגד, חברות אחרות כבר לא מדביקות את הפערים מול אפל כבעבר, אלא הן אלו שמובילות את חזית הטכנולוגיה (ראה ערך Google Now ו-Siri). בטווח הקרוב אני מאמין שאפל תמשיך ליהנות מקצב מכירות גבוה ומפופולריות בשוק, אך כבר ראינו איך גדולות וטובות ממנה כדוגמת נוקיה ובלאקברי כבר נפלו, מה שמוכיח שלא לעולם חוסן.

אין ספק שמותו של סטיב ג’ובס גרם לאובדן גדול לעולם הטכנולוגיה, אובדן של אדם שהשאיר את חותמו במגוון רחב של תחומים. האם ההתקדמות הטכנולגית של העולם כולו תלויה בבן אדם בודד אחד? אני מאמין שלא. ואקום ענק נוצר, וזה הזמן למלא אותו בחידושים ובהתרעננות טכנולוגית ולא פחות חשוב מכך, בשחקנים חדשים שיצעדו אל קדמת הבמה.

תודה לך, שוב, סטיב.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים