30 באוקטובר עד ה-5 לנובמבר: איפה עומדות היום הנפקות חברות הטכנולוגיה?

במאי 2011 זיהה שמעון (שם בדוי) הזדמנות. אחד מהאתרים בהם ביקר שמעון באופן קבוע ובמשך שנים רבות היה אתר הרשת החברתית העסקית LinkedIN והחברה עמדה רגע לפני הנפקה. כשועל אינטרנט ותיק ומי שמכיר מקרוב את אתר החברה, החליט שמעון לרכוש את מניות החברה עת הנפיקה בבורסה בניו-יורק ולאחר שראה את עלייתה המטאורית שעלתה מעל 100% ביום ההנפקה. לאחר רכישה זו, החליט שמעון כי הדבר הנכון ביותר עבורו הוא להשתתף בהנפקות נוספות דומות ולפיכך הצטרף להנפקות חברות נוספות: פנדורה, גרופון, זינגה ולבסוף פייסבוק. שמעון השקיע סכום של $100,000 בכל אחת מחמשת המניות ביום הנפקתן.

אז איפה שמעון היום?

מניות הטכנולוגיה הללו, שהונפקו בזו אחר זו ב-18 החודשים האחרונים, נמצאות כיום בשפל של ממש. מלבד מניית הרשת החברתית LinkedIN, שהניבה עד כה למשקיעיה כ-13% מאז יום המסחר הראשון, ספגו כל ארבע האחרות מכות קשות. חברת פנדורה, המספקת שירותי רדיו אינטרנטיים, צנחה ב-52% מאז ההנפקה. אליה הצטרפה גם מניית חברת המשחקים הממכרים זינגה שהתרסקה מאז הנפקתה בדצמבר האחרון כ-75% ובל לנו לשכוח את חברת הקופונים גרופון שספגה את המכה הקשה ביותר והשלימה בסוף השבוע האחרון נפילה של 85% מיום ההנפקה.

לבסוף ישנה פייסבוק, האחרונה מבין ה-5 שהנפיקה את מניותיה לציבור רק במאי האחרון וכבר הספיקה לספק תשואת חסר של כ-45%. כל זה לא מנע מבכירי החברה למכור חלק ממניותיהם בשוק בשבוע שעבר כאשר הגיע מועד השחרור עבור יותר מ-200 מיליון מניות החברה שהיו עד עתה חסומות. שריל סנדברג מכרה 353 אלף מניות בסך 7.44 מיליון ש”ח, טיפה במים אל מול 18 מיליון המניות שמחזיקה מנהלת התפעול של פייסבוק. אל סנדברג הצטרפו עוד כמה מנושאי המשרות הבכירים בחברה ומכרו מניות בשווי מיליוני דולרים אף הם. ב-14 לנובמבר צפויות להשתחרר לשוק עוד כ-900 מיליון מניות החברה ועל אף שהמנכ”ל מארק צוקרברג הבטיח לא למכור את המניות שלו עד ספטמבר 2013, יכול ויהיו אלו עובדי החברה שיחליטו לקחת הבייתה את השכר עבור עמלם בשנים האחרונות ואולי אפילו לתלות את המגבת ולהשאיר את פייסבוק מאחוריהם.

אז כמה כסף נשאר לשמעון אתם שואלים? הונו הצטמצם מ-$500,000 לכדי כ- $256,000, ירידה המוערכת בכ-49%. בין אם קיבל שמעון את ההחלטה הנכונה רק ימים (או שנים) יגידו, בינתיים ניתן רק להסתכל ולחכות שמשהו יקרה.

הרשת החברתית העסקית LinkedIN דיווחה על תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של השנה והתוצאות המשיכו להיות חזקות. החברה סיימה את הרבעון עם מכירות של 252 מיליון דולר, עליה של כ-80% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה אז מכירותיה עמדו על 140 מיליון דולר. קופת המזומנים של החברה עומדת על 676.6 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון האחרון. מניית החברה זינקה בכ-8% לאחר פרסום הדוחות, אך סיימה את המסחר בירידה זניחה של 0.07% בתום המסחר ביום שישי.

סופו של עידן או תחילתה של דרך חדשה? ג’ורג’ לוקאס, הבעלים הבלתי מעורער של סדרת סרטי “מלחמת הכוכבים” החליט לסגור את הבאסטה בשבוע שעבר ומכר את חברת Lucasfilm אשר נמצאת בבעלותו המלאה לחברת דיסני תמורת 4.05 מיליארד דולר.

ב-35 השנים האחרונות, אחת ההנאות הגדולות ביותר שלי היו לראות את “מלחמת הכוכבים” עוברת מדור אחד למשנהו ועכשיו הוא הזמן עבורי להעביר את השרביט לדור הבא של היוצרים. (ג’ורג’ לוקאס)

בנוסף להודעה גדולה זו, נוספה הודעה נוספת שכנראה ונועדה להפחית מלחצם של מעריצי סדרת הסרטים ואולי אף כדי לשמח אותם. ככל הנראה, מתכננת דיסני לשחרר כבר ב-2015 את הסרט השביעי בסדרת “מלחמת הכוכבים”. גם אתם מחכים לו?


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים