גאדג’טי מסקר: HTC Windows Phone 8X – פותח החלון לישראל

HTC-8X-Mainרובכם ודאי מכירים את HTC כיצרנית מובילה של סמארטפונים מבוססי אנדרואיד, אך מעטים מכם ודאי יודעים שהרומן בין HTC ומיקרוסופט החל כבר ב-2001 – הרבה לפני שידענו מה זה אנדרואיד ושלוש שנים בלבד לאחר היווסדה של גוגל. כיאה לשותפה ותיקה וטובה, במהלך השנים השיקה HTC מגוון מכשירים המבוססים על מערכות תוכנה מבית מיקרוסופט – החל מ-Pocket PC, דרך שלל גרסאותיה של Windows Mobile ועד ל-Windows Phone 7.5, לכן גם בלתי נמנע היה ש-HTC תעשה שימוש במערכת ההפעלה Windows Phone 8 המבוססת על ליבת הקוד של Windows 8 המדוברת.

HTC לא היתה הראשונה להכריז על מכשיר מבוסס Windows Phone 8, אם כי ההיפך הוא הנכון – היא היתה האחרונה, אחרי סמסונג שחשפה כבר באוגוסט את ATIV S ונוקיה שחשפה בתחילת ספטמבר את Lumia 920 ו-Lumia 820. באירוע שערכה החברה בניו-יורק, חשפה את Windows Phone 8X ואת אחיו הצעיר 8S, לדבריה של מיקרוסופט – “מכשירי Windows Phone האמיתיים”, והיתה גם הראשונה להשיקם כחודשיים לאחר מכן. בלא איחור משמעותי, HTC Windows Phone 8X נחת גם בישראל ונמכר כיום בשתי רשתות סלולר גדולות תחת חסותה של היבואנית הרשמית TouchGroup. האם המכשיר עומד בציפיות ומצליח להעניק למשתמש את החוויה אותה מתארת ענקית התוכנה מיקרוסופט כשינוי כללי המשחק? בקרו בסקירה המלאה וגלו את התשובה.

מפרט

מסך מגע קפסיטיבי בגודל 4.3 אינץ’ מסוג Super LCD 2 מצופה Gorilla Glass 2
רזולוציית תצוגה HD 720p (זאת אומרת 720×1280 פיקסלים), 342ppi
מעבד כפול ליבה בתדר 1.5GHz על גבי פלטפורמת Snapdragon S4 MSM8960
מאיץ גראפי Adreno 225
זיכרון פנימי 1GB RAM
נפח אחסון 16GB, ללא אפשרות הרחבה
מערכת הפעלה Windows Phone 8 עם עברית מלאה
מצלמה ראשית 8 מגה פיקסל, פלאש LED, צילום וידאו HD 1080p
מצלמה משנית 2.1 מגה-פיקסל, עדשה רחבת זווית – 88 מעלות, צילום וידאו HD 1080p
קישוריות Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, Bluetooth 3.1, NFC, A-GPS
סוללה Li-Ion 1,800mAh – לא נשלפת
מידות 132.4 מ”מ גובה, 66.2 מ”מ רוחב, 10.1 מ”מ עובי. 130 גרם משקל
שונות Micro-SIM בלבד
Beats Audio

מה באריזה?

חברת HTC ממשיכה במסורת המבורכת ובדומה לאריזתו של מכשיר הדגל HTC One X, גם זו עשויה כולה מחומרים ממוחזרים, תוך שהן גם חולקות עיצוב זהה. מדובר באריזת קרטן לבנה עטופה בנייר גלילי ועליו תמונתו של המכשיר בצבע הנמצא בתוך האריזה, נתוני המפרט שלו ועוד כמה פרטים על היותה של האריזה ותכולתה ידידותית לסביבה. עוד על האריזה מופיע הלוגו של beats audio כשבנוסף מודגש המגבר המובנה במכשיר.

HTC-8X-top

עם הסרתו של הנייר הגלילי ניתן יהיה לפתוח את האריזה ואז מיד יתגלה בפנינו המכשיר בעל הקצוות המחודדים. עריסת הקרטון בתוכנה מונח המכשיר ניתנת לשליפה, ומתחתיה:

1. מטען חשמלי ישראלי במידה ורכשתם את המכשיר דרך היבואן או דרך משווק מורשה;
2. אוזניות סטנדרטיות של HTC הכוללות גם מיקרופון ובקר שליטה להפעלת או השהיית נגן המוזיקה;
3. כבל העברת נתונים USB-microUSB, שניהם זכרים;
4. כלי מתכתי זעיר שיאפשר את פתיחת מגירת כרטיס ה-MicroSIM;
5. הניירת, שעשויה גם היא מנייר ממוחזר (פרט לעלון המידע של פורום החברות הסלולריות בישראל): מדריך בנושאי בטיחות ותקינה – בעברית ובאנגלית, דפי מידע ליצירת קשר עם HTC (גם בישראל, באמצעות שיחה למספר בקידומת 03 המפנה אתכם למכרז שירות של החברה באירופה, בו ישנם נציגים דוברי עברית), הצהרת האחריות של HTC, מדריך מהיר ל-Windows Phone 8X – באנגלית, הסכם הרישיון ב-Windows Phone 8 ומדבקת המקוריות של מערכת ההפעלה.

עיצוב ואיכות בניה

HTC-8X-Back

יתרונה הבולט של HTC, לפחות מבחינתי, מתבטא בעיצוב ובאיכות החומר של המוצר. גם הפעם, HTC מציגה עיצוב אלגנטי אותו אוכל להגדיר בקלות כגרסה המרובעת של מכשיר הדגל One X – ואין מדובר בחיסרון, אלא להיפך – צורתו של המכשיר משתלבת בצורה נהדרת עם ממשק מערכת ההפעלה ועם אופי הנראות הכללי שלה. גוף המכשיר, המגיע בצבעים כחול “קליפורניה”, שחור “גרפיט”, אדום “להבה” וצהוב, עשוי כולו מפיסה אחת של קרוב ל-100% פוליקרבונט – חומר קליל העמיד בפני חום ושריטות וממש נעים למגע. עוביו של המכשיר 10.1 מ”מ, כך שהוא לא נמנה בין המכשירים הדקים בשוק, אולם קלילותו (130 גרם) ואופן בנייתו גבו הופכים את האחיזה בו לנוחה ממש.

HTC-8X-Windows-Phone-Buttonsרוב חלקו הקדמי של המכשיר מוקדש כמובן למסך ה-Super LCD 2 בגודל 4.3 אינץ’, אולם נראה שעם עוד קצת מאמץ, יכלה HTC לצמצם את השטחים המתים שמעליו ומתחתיו. מעל המסך נמצאת אפרכסת רוחבית ולשמאלה מצלמת 2.1 מגה-פיקסל וחיישני קרבה ותאורה בלתי נראים לעין. מתחת למסך נמצאים לחצני הניווט הקפסטיביים של מערכת ההפעלה – חיפוש, התחל וחזור המוארים בתנאי חשיכה. בחלקו העליון של המכשיר מחבר אוזניות ודיבורית סטנדרטי 3.5 מ”מ, מסנן רעשים ולחצן ההדלקה והכיבוי; בחלקו הימני נמצאים דלת הסים שביכולתה להיפתח רק על ידי הכלי המתכתי המצורף לאריזה (או על ידי חפץ דקיק אחר בקוטר של מילימטר), לחצן ויסות עוצמת השמע ולחצן מצלמה ייעודי; בחלקו התחתון מחבר microUSB נקבה לטעינה חשמלית והעברת נתונים.

בחלקו האחורי של המכשיר נמצאת מצלמת 8 מגה-פיקסל ולצידה מבזק LED עוצמתי. עוד בחלקו האחורי ניתן למצוא לוגו גדול של HTC, את הלוגו של beats audio המעיד על הימצאותה של טכנולוגיית השמע במכשיר וכן רמקול מונופוני רוחבי שמתחתיו סימני הרישוי של המכשיר ואזהרת היצרן מפני שימוש במטענים חשמליים שלא סופקו על ידו.

בדומה ל-One X, גם Windows Phone 8X אינו כולל את האפשרות לשליפת הסוללה או לאיבזור בכרטיס זיכרון חיצוני ואף סובל מפליטת חום בעת מאמץ ועבודה ממושכת. בעיה חוזרת היא מפלי הצבע שתיארנו בסקירת ה-One X – בעת לחיצה חזקה על דפנות המכשיר, תיווצר מריחת צבע רגעית על המסך, אולם זה לא אמור להפריע מאחר ואין סיבה ללחיצה כה חזקה על המכשיר. עוד חוויה לא נעימה במיוחד תתרחש בעת שנלחץ קלות על לוגו החברה בחלקו האחורי של המכשיר – אז נצליח לחוש באמצעות האצבע הלוחצת באיבריו הפנימיים של המכשיר. הסיבה לכך היא ככל הנראה חיפוי חיצוני דק מאד, בשילוב תכונת הגמישות של החומר.

חומרה וביצועים

HTC Windows Phone 8X מאובזר בערכת השבבים Snapdragon S4 עם מעבד כפול ליבה בתדר שעון 1.5GHz, זיכרון RAM בנפח 1GB ומאיץ גראפי Adreno 225. בהשוואה למכשירי הדגל של היום מדובר במפרט בינוני למדי, אולם בעבור Windows Phone 8 זה בהחלט מספיק – בכל הזמן בו אחזנו במכשיר, לא הצלחנו להבחין בקושי מסוים בהפעלת אפליקציות או משחקים, אך עם זאת חשוב לציין שהמשחק הכבד והתובעני ביותר בחנות האפליקציות הוא Need for Speed: Hot Pursuit שלא ממש מזיז למעבד המרכזי או למאיץ הגרפי. עוד נציין שמרבית המשחקים בחנות כרוכים בתשלום, זאת לעומת חנות ה-Google Play בה אותם המשחקים מוצעים להורדה בחינם.

על הנייר כולל המכשיר רכיב זיכרון RAM בנפח 1GB, אולם מבדיקה קפדנית יותר עולה שמדובר בעצם בנפח של 890MB, כאשר מערכת ההפעלה עצמה מנצלת בכל רגע נתון לפחות 255MB, מה שמותיר למשתמש כ-635MB פנויים – די והותר להרצת אפליקציות רבות ברקע ללא כל הפרעה. גם המעבר בין האפליקציות הפתוחות נעשה באופן חלק ומהיר, ללא כל קושי של הממשק או של סנכרון התמונה והסאונד במקרה של משחקים.

למרות כוחה של ערכת השבבים, המכשיר סובל מכמה בעיות ברכיבי חומרה אחרים. קישוריות ה-HotSpot (שיתוף אינטרנט) למשל, המאפשרת למכשירי קצה אחרים להתחבר למכשיר שלנו ולגלוש באינטרנט דרך רשת הסלולר אליה הוא מחובר, סובלת מחוסר יציבות ומניתוקים אקראיים, בעיקר בעת תנועה. ומחומרה סובלת נעבור לחומרה לא מנוצלת – מתחת לאפרכסת השמע ממוקמת נורית LED המאירה בשני צבעים – אדום בעת טעינה חשמלית וירוק בעת השלמת הטעינה, וזהו. למרבה הצער, נורית ה-LED משמשת למטרה זו בלבד בעוד ניתן היה לנצל אותה גם בעבור התראות חדשות שלא נצפו עדיין על ידי המשתמש, כגון שיחה שלא נענתה.

ביקורות רבות הופנו כלפי HTC כשבחרה לאבזר את מכשיר ה-One X בסוללת 1800mAh שהוכיחה את עצמה כלא יעילה. למרות הביקורת והתוצאות בשטח, החברה איבזרה את Windows Phone 8X בסוללה זהה, אך בלא לדעת כיצד מנהלת Windows Phone 8 את צריכת החשמל – לא יכולנו לקבוע דבר לפני השימוש במכשיר. ובכן, ניתן לומר שאורך חיי הסוללה במכשיר זה גבוה מזה של One X אך גם הוא לא מהגבוהים בשוק. בעת שימוש מאסיבי בקישוריות אינטרנט 3G (גלישה באינטרנט), צפיה ב-45 דקות וידאו 720p וניגון מוזיקה במשך שעתיים (כשהמסך כבוי), הגיעה הסוללה לרף של 20% כעבור 6 שעות מרגע סיום הטעינה עד 100%. בשימוש סביר שכלל האזנה למוזיקה, בדיקת עדכונים בפייסבוק מדי שעה ועוד כמה שיחות טלפון שאורכן המצטבר כחצי שעה, הגיעה הסוללה לרף של 20% כעבור 11 שעות. בכל אופן, וכמו בכל מכשיר אחר, שני הצרכנים העיקריים של הסוללה הינם המסך והמעבד, כך ששימוש מוגבר בהם יביא מהר יותר את הצורך בטעינה חשמלית. אם יידרש, ניתן להפעיל את מצב החיסכון בסוללה שמבטל את הסנכרון האוטומטי וסוגר כל אפליקציה ברגע בו נעזוב אותה. ניתן להגדיר הפעלה אוטומטית של מצב זה כשעוצמת הסוללה נמוכה, או באופן ידני בכל עת שנרצה.

מסך ותצוגה

HTC-8X-Lock-Screen

מסך ה-Super LCD 2 של HTC Windows Phone 8X הינו בגודל 4.3 אינץ’ וברזולוציית HD 720p שהתווספה רק בגרסה 8 של מערכת ההפעלה הניידת מבית מיקרוסופט. למרות היותו של המסך קטן מהסטנדרט המקובל כיום למכשירי דגל – בין 4.5 ל-4.8 אינץ’, אין זה מפריע לחווית השימוש במכשיר. לא ברור מדוע בחרה HTC בגודל זה, אולם ניתן רק לשער שהיתה מעוניינת בתצוגה חדה ככל שניתן מבין חלוצי ה-Windows Phone 8 – עם צפיפות של 342 פיקסלים לאינץ’. למרות החדות הגבוהה, המסך לא מסוגל להציג רמות עמוקות מידי של שחור, דבר שהוא די נחוץ בשימוש במערכת ההפעלה Windows Phone. עם זאת, יתר הצבעים עשירים ומדויקים וזווית הצפיה רחבה בהחלט, זאת הודות לבליטתו של המסך מעל הגוף ולהנחתו של חיפוי הזכוכית הדקה ללא כל מרווח מהמסך.

באמצעות חיישן התאורה יודע המכשיר להעניק למסך רמת בהירות מותאמת, אולם לא תמיד היא תהיה אופטימלית בעבורכם – כנראה בגלל עיבוד לא מדויק של נתוני החיישן. עד אשר יופיע עדכון תוכנה לבעיה המזערית, תוכלו כמובן להגדיר באופן ידני את רמת הבהירות, אך בשונה ממה שהכרתם עד היום מאנדרואיד למשל – ניתן יהיה לבחור באחת מתוך שלוש רמות – נמוכה, בינונית או גבוהה, ללא אפשרות לשלוט באחוזים או ברמה ספציפית יותר. בכל אופן, החל מהרמה הבינונית, ניתן יהיה לצפות במסך גם אל מול אור שמש ישיר בלא צורך לאמץ את העיניים או “להצדיע” למכשיר.

מסך המכשיר עבר בהצלחה יתרה את מבחן המפתחות – כאשר הוכנס המכשיר יחד עם צרור מפתחות אל תוך כיס די צפוף. המפתחות השאירו אמנם את חותמם על המסך, אולם לאחר ניקוי זריז עם בד שאינו מחוספס, חזר המסך להבריק ללא כל סימני מגע או טביעה של חפצים אחרים.

מערכת ההפעלה וממשק המשתמש

כשמו – HTC Windows Phone 8X מופעל על ידי מערכת ההפעלה הניידת החדשה של מיקרוסופט – Windows Phone 8 המתבססת על ליבת קוד (קרנל) זהה לזו של Windows 8 השולחנית, מה שלפחות על הנייר מעניק לה עוצמה התפתחותית גדולה. לראשונה, מערכת ההפעלה מגיעה עם עברית מובנית המיושרת לימין בצורה מופתית. בניגוד למה שקורה עם שלל מכשירי האנדרואיד, ל-Windows Phone ממשק אחיד וקבוע אותו מיקרוסופט אוסרת לשנות כבר ברמת הסכם הרישיון, כך שלפחות מבחינת מראה הממשק ניתן לומר כעת בזהירות שהחוויה תהיה זהה בכל המכשירים המריצים את מערכת ההפעלה החדשה.

HTC-8X-Apps

ממשק המשתמש של Windows Phone 8 הוא הפשוט והנקי ביותר שקיים היום בשוק הסמארטפונים – הן מבחינת תפעול והן מבחינת נראות. ישנם שני איזורים מרכזיים דרכם מתבצעת הפעלת המכשיר – מסך הבית או “הפעל” כפי שמכנה אותו מיקרוסופט ותפריט האפליקציות. במסך הבית נוכל למקם אריחים בשלושה גדלים – 1×1, 2×2 ו-4×2, המהווים קיצורי דרך לאפליקציות או לרכיבי מערכת כדוגמת השעון, החייגן ואנשי הקשר. על מסך הבית ניתן למקם כמה אריחים שנרצה כשהגלילה ביניהם תתבצע מעלה ומטה. בדיוק כמו הווידג’טים באנדרואיד, את מיקומים וגודלם הפיזי של האריחים נוכל לשנות באמצעות לחיצה רציפה וגרירה למקום אחר או לחיצה על לחצן שינוי הגודל. ישנם אריחים מסוימים ששינוי גודלם ישפיע גם על אופן הצגת התכנים שלהם (Live Tiles) – פייסבוק לדוגמה, במצב של 1×1 יוצג לוגו הרשת החברתית, במצב 2×2 יוצגו הסטטוסים האחרונים שלנו ובמצב 4×2 יוצגו הסטטוסים בתוספת התמונות האחרונות שהעלנו. בכל הגדלים קיים גם מונה התראות.

תפריט האפליקציות, שההגעה אליו נעשית על ידי גרירת מסך הבית ימינה או שמאלה (תלוי בשפת המערכת), מאגד את כל האפליקציות ותפריטי המשנה של המכשיר ממוינים על פי סדר האלף-בית. דרך תפריט זה נוכל לגשת לאפליקציות, לבצע הסרה שלהן מהמכשיר, לשתף אותן עם חברים, לדרג אותן בחנות האפליקציות או להצמידן למסך הבית כאריח. עוד בתפריט האפליקציות קיים לחצן חיפוש בו נוכל לכתוב את שמה של אפליקציה מסוימת ולמצוא אותה בקלות. בתפריט האפליקציות לא יופיעו למשל המשחקים שנוריד, מאחר ומערכת ההפעלה מאגדת אותם בתפריט פנימי תחת איזור המשחקים. דוגמה נוספת לאיגוד אפליקציות תחת איזורים מוגדרים הן YouTube ו-VEVO שיופיעו אמנם בתפריט הראשי, אך יימצאו את מקומן גם בתפריט פנימי באיזור המוזיקה והמדיה. איזור נוסף במערכת ההפעלה הוא מנהל המשימות שההגעה אליו נעשית על ידי לחיצה רציפה על מקש החזור, דרך מנהל המשימות לא נוכל לסגור אפליקציות, אלא רק לחזור אליהן ולסגור אותן ידנית על ידי לחיצה על מקש חזור.

HTC-8X-People=Hubמערכת ההפעלה מצטיינת בכל הקשור לסנכרון מידע ומדיה משירותים אחרים, כך למשל כבר בהפעלה הראשונית של המכשיר, כשהגדרתי את חשבון ה-Gmail שלי, כל אנשי הקשר ורישומי לוח השנה שלי ממכשיר האנדרואיד עברו באופן מידי ל-HTC Windows Phone 8X (אולי לא לעוד הרבה זמן?). מלבד חשבון גוגל, ניתן לסנכרן עם המכשיר כבר בהפעלתו הראשונית את Outlook, Hotmail, Yahoo, Facebook, Twitter, LinkedIn וכן שירותי POP ו-IMAP נוספים. כל אלו ידעו כמובן להסתנכרן עם אנשי הקשר שלנו ולהתאים בעבור כל אחד מהם את המידע הרלוונטי אליו תחת ממשק אחד. באופן די מפתיע, בסנכרון לקוי ניתן להבחין בין אפליקציית החנות ואתר האינטרנט השולחני שלה שהתקשה לזהות באיזה מכשיר אני משתמש ולכן גם לא איפשר לי תצוגה מסוננת שלהן או את הורדתן ישירות מהאתר.

בעיה מציקה אחרת מוכרת לנו דווקא מהגרסאות השולחניות של Windows – מרבית הגדרות המערכת דורשות הפעלה מחדש של המכשיר לאחר הגדרתן, מה שיהפוך את השימוש (לפחות בהתחלה) מעיק למדי. לצערנו, תפריט ההגדרות העשיר אינו כולל אפשרות להתאמה אישית של מראה מערכת ההפעלה, למעט צבעי האריחים והרקע שמאחוריהם. הבעיה הקשה ביותר של מערכת ההפעלה מתבטאת במחסור החמור באפליקציות צד שלישי. מיקרוסופט ושותפותיה משקיעות מאמצים רבים בפיתוח אפליקציות ובדירבון מפתחים לקחת חלק בפרויקט, אולם המצב אינו מספק כלל. להדגשת המצב העגום אדגים את מצבה של אפליקציית YouTube אשר “פותחה” על ידי מיקרוסופט עצמה – מדובר בגרסת המובייל של האתר (m.youtube.com) במסווה של אפליקציה ייעודית, מצבה של אפליקציית הפייסבוק (שגם כן פותחה על ידי מיקרוסופט) מעט יותר טוב אך עדיין רחוק משלמות – רק חלק קטן ממאפייני הרשת החברתית זמין דרך האפליקציה. כמו כן, ישנן אפליקציות רבות הסובלות מעיצוב ריקני ושטחי ועוד כמה מסוימות הסובלות מחוסר תאימות קשה שלעיתים לא מאפשר את הפעלתן או בכלל את מציאתן בחנות האפליקציות – WhatsApp למשל – במשך כל השבועיים עם המכשיר בידינו, לא הצלחנו למצוא את האפליקציה בחנות. גם שירותי גוגל השונים כשהבולטים ביניהם – Gmail ו-Talk – לא זמינים בחנות.

מולטימדיה

בניגוד למשחקים שיהיה מעט קשה להשיג בעבור המכשיר, מוזיקה וקטעי וידאו שונים נגישים בעבורנו במגוון דרכים וצורות, אך האם HTC Windows Phone 8X מסוגל להתמודד איתם ולהעניק לנו חווית מולטימדיה כזו של iOS ואנדרואיד? ובכן, אם תביטו במראהו של נגן המוזיקה – סביר להניח שלא תתלהבו כל-כך, מדובר בנגן דל אופציות בעל עיצוב משמים עד כדי דיכאון. ניווט בין השירים, צפייה בשם השיר ובתמונת האלבום אליו הוא משויך הן – ורק הן – תכונותיו של נגן המוזיקה. בעיה בולטת בנגן הוא המחסור באפשרות להעביר את השיר לנקודה ספציפית על ציר הזמן, נוכל לעשות זאת רק על ידי הרצה קדימה באמצעות לחיצה רצופה על “הבא”. למרבה הצער, גם בחנות האפליקציות לא אפשרי למצוא פתרון הולם לבעיה אלא אם תהיו מוכנים לשלם, וגם אז לא יהיו הרבה אופציות. אם נעזוב לרגע את הממשק ונתייחס לחומרה – המכשיר מתהדר במגבר ייחודי מבית beats שמטרתו אחת – להעצים את חווית השמע באוזניות, והוא אכן מצליח. אם תנסו את האוזניות הבסיסיות של HTC או כל אוזניות סטנדרטיות אחרות, אין ספק שתהנו מהסאונד האיכותי, אך אם אוזניות מבית beats יהיו מעורבות גם כן – תוכלו לחוות צלילים כה עמוקים ומדויקים וספק גדול אם תהיו מוכנים להפסיק את המוזיקה. השימוש במגבר הייחודי אינו אפשרי דרך הרמקול, אלא רק דרך האוזניות.

HTC-8X-beats

בנגן הוידאו המצב לא שונה יתר על המידה – גם כאן מדובר במשק פשוט מאד הכולל לחצני ניווט, ציר זמן שהפעם מאפשר מעבר מהיר לנקודה ספציפית בוידאו וכן לחצן לשינוי פריסת התצוגה – מסך מלא או גודל מקורי. אין לחצן הגדרות, לא בנגן ולא בתפריט ההגדרות הראשי של המכשיר – אולם לרוב זה לא נחוץ כלל מאחר והוא מבצע את עבודתו כהלכה. מבחינת יכולות, הנגן הצליח להתמודד עם כל קבצי הוידאו שניסו לאתגר אותו – mp4, mov, wmv, avi ולאחר המרה פנימית קצרה שהיה צריך לבצע – אפילו עם mkv 1080p. לא הופתענו, תכני Full HD 1080p נוגנו ללא כל בעיה, ללא מריחות או עיוותים בסאונד, גם לא במעבר מהיר מנקודה אחת לאחרת. הקושי התגלה כשניסינו לנגן סרט עם תרגום שאינו מובנה – לצערנו הנגן לא הצליח לפענח כלל את קבצי הכתוביות, לא בעברית ולא באנגלית.

על ביצוע שיחה, לשמחתנו, אין הרבה להרחיב – האדם המשוחח איתנו נשמע היטב ובעוצמה גבוהה אם יוגדר כך על ידי מקש ויסות הווליום. ראוי גם לציין שהצד השני הצליח לשמוע אותנו ללא רעשי סביבה מיותרים. הרמקול של המכשיר סטנדרטי לחלוטין ומשמיע את הדובר בעוצמה סבירה למדי, אולם הוא מצליח לאכזב בכמה פרמטרים אחרים: משום מה, רמת שמע 30 בשעון המעורר שונה לגמרי מרמה 30 החזקה והאיכותית של נגן המוזיקה – במילים אחרות אוכל לומר שטוב עשיתי כשבחרתי לכוון גם את השעון המעורר של המכשיר האישי שלי. בנוסף, עם השימוש, מתגלה מיקומו של הרמקול כבעייתי – הנחתו של המכשיר על פני משטח תוביל לחסימה כמעט הרמטית של הרמקול ואי לכך גם לסאונד לא מדויק דיו.

HTC-8X-Internetכמו בכל מערכות ההפעלה של מיקרוסופט, גם כאן מוטמע דפדפן ה-Internet Explorer שמציג ביצועים מרשימים ומהירים למדי עם כל סוג תוכן שניצב בפניו. אתרים מלאים כמו גאדג’טי נטענים במהירות ונגללים מטה ומעלה בצורה מהירה וחלקה שנדיר למצוא היום בדפדפנים לסלולר. בניגוד לנגני המוזיקה והוידאו, דפדפן האינטרנט כולל תפריטים נרחבים לכרטיסיות, מועדפים, היסטוריה, שיתוף אתרים, חיפוש מחרוזת בדף בודד או בקבוצת כרטיסיות וכן שלל הגדרות אבטחה, פרטיות והתאמה אישית של הממשק. בחנות האפליקציות לא ניתן למצוא דפדפני צד שלישי כדוגמת Chrome, Opera או Dolphin, אולם כעת עושה רושם שאין צורך בהם – Internet Explorer בהחלט מספק את הסחורה, ואולי אפילו טוב יותר ממתחריו בפלטפורמות האחרות.

מצלמה

בניגוד למכשירי האנדרואיד של החברה, HTC Windows Phone 8X אינו כולל את טכנולוגיית ה-ImageSense שפיתחה HTC לעיבוד תמונות איכותיות ככל שניתן, אולם כל עוד מדברים על סטילס, מצלמת ה-8 מגה-פיקסל שלו יחד עם מבזק ה-LED לא נופלת בהרבה מאלו הנמצאות באנדרואידים השונים. באור יום, תפיק המצלמה תמונות מרהיבות עם צבעים עמוקים ומדויקים עד מאד אך תתקשה לעמוד בציפיות בתנאי חשיכה, אז יתקבלו לרוב תמונות רועשות. בעת ביצוע תקריב (זום, בשפת העם) התוצאות יהיו מרשימות הרבה פחות ויאופיינו בעיקר במריחות של צבע. בלכידת וידאו באיכות HD 1080p המצב די דומה – באור יום ניתן יהיה להגיע לתמונה מאד חלקה וזורמת ואילו בצילום לילי ניתקל בעיקר בפוקוס אוטומטי שמבצע את עבודתו באיטיות שלא עושה חסד עם התמונה הרועשת ממילא.

HTC-8X-camera

אם ב-One X אהבנו במיוחד את ממשק אפליקציית הצילום, הרי שכאן המצב שונה לגמרי – מאחר ולחיצה על המסך מבצעת לכידת תמונה (למרות קיומו של לחצן צילום ייעודי), יהיה מאד קשה לבצע זום באמצעות Pinch-to-Zoom מבלי לצלם איזו תמונה או שתיים בטעות. אפשרות זו ניתנת לביטול דרך הגדרות המצלמה, ואנחנו באמת ממליצים לבטלה, אולם ביצוע התקריב עדיין מוגדר כמשימה לא פשוטה. בצילום וידאו המצב גרוע אף יותר מאחר וכל נגיעה קטנה במסך עשויה להביא לסיומה של ההקלטה, זאת בנוסף לתקריב שניתן לבצע אך ורק לפני הצילום ולא תוך כדי. כברירת מחדל, תמונות הסטילס מצולמות ברזולוציה של 6 מגה-פיקסל, זאת מאחר ומימדיה של התמונה מותאמים לגודלו וליחס הגובה-רוחב של המסך. אם נגדיר את הרזולוציה ל-8 מגה-פיקסל, יתווספו בצידי המסך שני פסים שחורים שאינם נאים במיוחד. על הצילומים (וידאו וסטילס כאחד) ניתן להחיל אפקטים בודדים כדוגמת תשליל, גווני חום או אפור וכן להגדיר מספר מאפיינים מבעוד מועד כמו רמת חשיפה, איזון לבן ועוד.

בקדמת המכשיר נמצאת מצלמת 2.1 מגה-פיקסל בעלת עדשה רחבת זווית – 88 מעלות, כך שתוכל לצלם מספר אנשים מבלי שיצטרכו להצטופף בפריים. גם מצלמה זו מסוגלת לצלם וידאו ב-1080p אולם לא ברור בעבור מה זה יכול להיות שימושי. המצלמה הזו מסוגלת להפיק תמונות מרשימות, עד כדי כך שאוכל להגדיר אותה כמצלמה הקדמית הטובה ביותר שיצא לי לפגוש. למען הסר ספק, נדגיש ששיחות וידאו בדור 3 עדיין לא אפשריות ולשם כך יהיה צורך באפליקציה ייעודית כדוגמת Skype.

סיכום

HTC Windows Phone 8X הוא מכשיר אלגנטי במראהו וחזק בגופו, אם כי מורגשים כמה פערים לא מחמיאים באיכות הבניה בהשוואה למכשירי האנדרואיד של החברה. החומרה שלו בינונית וגודל המסך שלו אינו מאפיין מכשירי שוק גבוה, אך בעוד Windows Phone 8 מצליחה לעבוד בצורה כה חלקה ומהירה גם ללא חומרה חזקה כל-כך ובזכות התצוגה המרהיבה כמו ביתר מכשירי HTC, מצליח המכשיר להתברג לרשימת המסקרנים ואולי גם הנחשקים של כמה מאיתנו ושל עוד רבים ברחבי העולם. בישראל עשוי להיות המצב מעט שונה – מדובר בשילוב של שני מותגים לא מוכרים וחדשים יחסית בעבור הכלל.

HTC-8X-VolumeWindows Phone 8 עצמה היא מערכת הפעלה צעירה הנמצאת עדיין בראשית דרכה, כך שלצד חסרונותיו של המכשיר כישות עצמאית, נמנים גם חסרונותיה היחסיים והלא מעטים של מערכת ההפעלה כדוגמת חנות האפליקציות הריקנית, המחסור ביכולות להתאמה אישית והפערים אל מול שלל יכולותיהן של iOS ואנדרואיד. מצב זה הביא בסופו של דבר לתוצר סופי שאינו מסוגל לספק את כל מבוקשנו, בדרך ובצורה שבה נרצה לראותו. ל-HTC בשלב זה ובניגוד לנוקיה, אין ערך מוסף משמעותי להביא למערכת ההפעלה (הרי אם נרצה תמיכה בטכנולוגיות של beats, נוכל לקבלה גם במגוון רחב של מכשירי אנדרואיד). מדובר בנסיונה הראשון של HTC עם הדור החדש של מיקרוסופט, ניסוי שללא ספק ילמד אותה עוד דבר או שניים. אולי בשנה הבאה, כש-Windows Phone תבשיל יותר ו-HTC תשכיל יותר, נוכל לבשר טובות יותר.

מה אהבנו?

– ממשק מהיר יותר משל כל סמארטפון אחר בשוק
– עיצוב אלגנטי וחומר נעים למגע
– חווית שמע יוצאת מן הכלל
– תצוגה מרהיבה וחדה

מה לא?

– מצלמה סבירה, אפליקציית צילום בעייתית
– המון שטח מת בממשק ובאפליקציות
– נגן מולטימדיה ריקני, דל ולא יעיל
– מחסור חמור באפליקציות

HTC Windows Phone 8X | ציון: 7.5

מחיר התחלתי בשוק הפתוח: 3,295 ש”ח | סלקום: 4,140 ש”ח או 3,100 ש”ח במזומן


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים