פסטיבל DLD בתל אביב – האדם כבר לא לבד

DLD-TelAviv-2013-main

פסטיבל DLD Tel-Aviv הינו מקום המפגש הבינלאומי הגדול ביותר בישראל המארח מידי שנה מאות סטארטאפים, משקיעים פרטיים, מנהלי קרנות הון-סיכון כמו גם את חברות הטכנולוגיה והאינטרנט הגדולות בשוק וביניהן גוגל, יאהו!, מיקרוסופט ופייסבוק. השנה הגיע הפסטיבל למרכז התחנה הישנה בת”א ועמו מספר לא מבוטל של אורחים מישראל ומחו”ל שהשתתפו בפאנלים שונים בנושאי סטארטאפים, חדשנות, מימון, קשרים חברתיים והקשר של כולם לעולם הטכנולוגי של היום ושל המחר.

בפתיחת פסטיבל ה-DLD בת”א הזכיר המדען הראשי, אבי חסון, את רכישתה של חברת הסטארטאפ הישראלית אונאבו, אשר רק שלשום הודיעה על רכישתה ע”י הרשת החברתית פייסבוק. חסון ציין לטובה את כניסתה של פייסבוק לישראל עם פתיחת משרדיה בת”א, שם ימשיך לעבוד צוות אונאבו, אך המשיך והסביר כי על אף חשיבותו של אירוע זה, הוא מהווה רק חלק קטן מהתמונה הכוללת, שהיא ההתפתחות של סצינת הסטארטאפים בישראל אשר מושכת משקיעים וחברות היי-טק מכל העולם לקחת חלק בחיים הדיגיטליים בישראל. “אינובציה לא תלויה בגבולות, ולכן אנו רואים פה כל כך הרבה משלחות ממדינות שונות”, סיכם חסון.

מימון המונים: מייסד אינדיגוגו בישראל

DLD-TelAviv-2013-Indiegogo

חברת אינדיגוגו (Indiegogo) מאפשרת לכל אחד ממשתמשי האינטרנט להשקיע בחברות ופרוייקטים בסכומים קטנים ולנסות לגייס מימון עבור פרוייקטים שונים מהציבור הרחב. סיפורו של סלאבה רובין, מייסד ומנכ”ל Indiegogo, שהגיע לישראל לכבוד פסטיבל DLD ת”א מתחיל דווקא בעברה של ארה”ב ובדגש על אחד מהסמלים הגדולים ביותר שלה, פסל החירות. “רובנו יודעים שפסל החירות ניתן לאמריקאים על-ידי הצרפתים”, מסביר רובין, “אולם לפסל נדרש גם בסיס ומימונו הסתכם בכ-300 אלף דולר, אותם לא היה פשוט לגייס”. חלק ניכר מהסכום שגוייס הגיע מתרומות קטנות של אזרחים שהפכו מודעים לצורך גיוס הכספים ממודעות שפורסמו בעיתון ע”י לא אחר מג’וזף פוליצר (על שמו.. פרס פוליצר).

היום הדברים כבר שונים ועל פי נתוניה של אינדיגוגו, מידי שבוע מחולקים מיליוני דולרים לפרוייקטים שונים על ידי אנשים מכל העולם. רובין מספר כי חברות גדולות כמו גוגל ונוקיה כבר נכנסו לשיתופי פעולה עם אינדיגוגו והוא מצפה כי כמוהן יהיו עוד חברות ובנקים רבים שיבינו את כח ההמון וינסו לשלב עצמם בפלטפורמה בעתיד. עוד מאמין רובין כי בעתיד יהפכו פלטפורמות מימון ההמונים לכה משמעותיות שגם פרוייקטים בסדרי גודל של מאות מיליוני דולרים יבקשו את כספו של הציבור הרחב ובדרך זו יהפוך כל אדם לבנק בפני עצמו. דוגמא לכך הוא פרוייקט הטלפון החכם של אובונטו, ה-Ubuntu Edge, אשר לא צלח במסע הגיוס, אך הספיק לגייס כ-13 מיליון דולר תוך חדש בלבד דרך קמפיין מימון המונים.

עוד מציפיותיו של סלאבה רובין, מייסד ומנכ”ל Indiegogo, הן כי בעתיד כל חלק בחיינו יוכל להתבצע ע”י פניה לציבור. לא מדובר רק בפרוייקטים הדורשים מימון, אלא גם בהחלטות על חוקים חדשים. על מנת שדברים אלו יקרו, מאמין רובין כי צריך לשלב לימודי יזמות כחלק מתכנית הלימודים בבתי ספר כבר מגיל צעיר כדי לעודד את הדורות הבאים להמציא ולחדש ולא לאבד את הניצוץ שגורם לפיתוחים מדהימים בכל מיני תחומים בחיים.

טכנולוגיה לשיפור החיים בעיר

DLD-TelAviv-2013-City-Panel
בתמונה (משמאל לימין): פראנס ון-דר-אוורט, סקוט הייפרמן (מיטאפ), ביורן לסה-הרמן (סטארטאפ-ג’ינום), שחר וייסר (גט-טקסי), גלן יוגו ולוקאס קובינה (DLD Media)

פן משמעותי נוסף שנדון בפסטיבל DLD ת”א נגע להשפעת הטכנולוגיה לסביבה הקרובה ביותר אלינו – העיר. לא מדובר בעיר בה אנו חיים בלבד, אלא גם בשיפור ההתמצאות בערים חדשות בהן נבקר. אורחים רבים שהגיעו לפסטיבל ה-DLD סיפרו כי זוהי הפעם הראשונה שלהם בישראל ובת”א וכולם הודו כי לא הרגישו ולו רגע לחץ אחד כאשר קמו בבוקר והיו צריכים להגיע למקום בו לא היו מעולם בעבר. כל שעליהם היה לעשות הוא לתת לסמארטפון ולאפליקציות שונות להנחות אותם ליעד.

גט טקסי (GetTaxi) הישראלית היא אחת מאותן אפליקציות והיא מאפשרת הזמנת מוניות במהירות ואף מנהלת את תהליך התשלום. מייסד ומנכ”ל GetTaxi, שחר וייסר, סיפר במהלך פאנל בפסטיבל DLD ת”א כי כיום מונית יכולה להגיע אלינו תוך שתיים או שלוש דקות. אפליקציות כמו GetTaxi לא מאפשרות רק הזמנת מוניות, אלא גם פותרות בעיות כמו מחסום השפה. באפליקציה תוכלו להזין לדוגמא את כתובת היעד שתימסר לנהג מראש, להזין טיפ ולראות כמה עלתה הנסיעה.

הטכנולוגיה, בעיקר בזכות הטלפון הנייד, מאפשרת את זמינות המידע בקלות גדולה המקלה עלינו בתוך ערים רבות בעולם והמצב רק ימשיך להשתפר. מייסד ומנכ”ל שירות תכנון המפגשים מיט-אפ (MeetUp), סקוט הייפרמן שהתארח אף הוא בישראל במסגרת פסטיבל DLD ת”א הדגיש כי היום ישנם כלים טכנולוגיים שיכולים לחבר אנשים יחד דרך תחומים משותפים. “אין חובה שיהיה מדובר במפגשים טכנולוגיים”, הסביר הייפרמן, “אנשים שמחפשים בייביסיטר או קבוצות תמיכה יכולים לעשות זאת דרך אפליקציות ושירותים באינטרנט וכל שנדרש מהם זה לצאת החוצה ולהתחיל להיפגש”.

את הפאנל בנושא שיפור החיים בעיר באמצעות הטכנולוגיה סיכם לוקאס קובינה (Lukas Kubina) מ-DLD Media בדברים הבאים: “אני מוכרח לומר שבחיים היום בתוך עיר, הבעלות על מכונית כבר הפכה למעמסה“.

פייסבוק בישראל

DLD-TelAviv-2013-FBstart

אורחת מהותית נוספת בפסטיבל DLD ת”א הייתה לא אחרת מהרשת החברתית פייסבוק. ניקולה מנדלסון (Nicola Mendelsohn), סגנית נשיא בפייסבוק המנהלת את הפן הבינלאומי של החברה באירופה, המזרח התיכון ואפריקה הזכירה את רכישתה של אונאבו, השלישית של פייסבוק בישראל, והוסיפה כי היא מצפה לעוד השקעות גם בעתיד. חלקה של פייסבוק בפסטיבל ה-DLD התרכז במפתחים על פלטפורמת הרשת החברתית כמו גם באלו המשתמשים בה באופן זה או אחר.

הכנס המיוחד של פייסבוק כלל בכירים שונים ברשת החברתית ונכח שם גם הרכש הצעיר של החברה, מייסד Parse איליה סוקהר, אשר הצטרף לפייסבוק בחודש אפריל לאחר הרכישה המוערכת בכ-85 מיליון דולר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים