החל מאתמול: תקנות חדשות בשוק הסלולר בישראל

במהלך השנים האחרונות העביר משרד התקשורת מספר חוקים ותקנות שיקלו על הצרכן את ההתמודדות מול החוזים הדרקוניים של חברות הסלולר. זה התחיל בדצמבר 2007 עם כניסתה לתוקף של רפורמת ניידות המספרים, המאפשרת לנו לעבור מחברה לחברה מבלי לאבד את מספר הטלפון שלנו, המשיך בנובמבר 2009 עם התיקון לרישיונות חברות הסלולר שמאפשר לנו לרכוש מכשיר בחברה אחת ולהמשיך לקבל עליו את מלוא הזיכויים והשירותים במעבר לחברה אחרת. כעת, לאחר אישור הכנסת לתיקון חוק ההסדרים 2011/12, תיכנסנה לתוקף לא פחות מ-16 תקנות חדשות שתעצמנה את התחרות בין חברות הסלולר ותקלנה עד מאד על הצרכן. דעו את זכויותיכם!

הכנסתן לתוקף של 16 התקנות החדשות תיעשה בהדרגה ותסתיים במארס 2011, כאשר חלקן תיכנסנה לתוקף החל מהיום, ללקוחות חדשים וקיימים כאחד. העיקריות שבהן:

החל מה-1 בינואר 2011, ייאסר על חברות הסלולר:

  • לנעול את מכשיריהן לפעולה עם כרטיס ה-SIM של החברה בלבד, כך שמעתה כל מכשיר חדש יימכר במצב SimFree. לקוחות קיימים שמכשיריהם נעולים, יוכלו לגשת למרכז השירות הקרוב לביתם ולדרוש את ביטול נעילת המכשיר ללא תשלום.
    .
  • לחסום או להגביל יישומים ותכונות המגיעים בצורה מובנית במכשיר או ממקור צד שלישי (אפליקציות הניתנות להורדה). פירוש הדבר הוא כי חברות הסלולר לא תוכלנה להכריח אתכם, לדוגמא, להשתמש דווקא בשירות ה-GPS או שיחות הוידאו שלהן, כפי שעשתה סלקום, לטענת משרד התקשורת, בתחילת 2010. לקוחות שבמכשירם נחסם או הוגבל שירות מסוים, רשאים לדרוש את ביטול ההגבלה ללא תשלום.
    .
  • לתעדף אינטרס עסקי באמצעות “הוזלת” מחירים. עד כמה נשמע לכם מוכר שגלישה בפורטל הסלולרי זולה יותר מגלישה “רגילה” באינטרנט? לא עוד. חברות הסלולר תידרשנה מעתה להעניק תעריף אחיד לכל שירות – בין אם חיצוני או פנימי של הרשת, תחת פיקוח ישיר של משרד התקשורת.

בנוסף, החל מהיום, בהוראה ישירה של שר התקשורת משה כחלון מספטמבר 2010, יופחתו דמי הקישוריות בסלולר: המחיר לדקת שיחה מתווכת יעמוד מעתה על 7.22 אג’ במקום 28 אג’. כך גם בשליחת הודעות SMS: רק 0.18 אג’ במקום 2.84 אג’. עד 2014, צפויה העלות לדקת שיחה לרדת עד 5.55 אגורות ושליחת הודעת SMS עד 0.13 אגורות. המחירים אינם כוללים מע”מ.
לקוחות שנמצאים כעת בתכנית בה התעריפים ידועים מראש, צריכים ללא ספק לבחון שוב את כדאיות הימצאותם בה. החל מהחודש הבא כבר לא יהיה כואב כל-כך בכיס לעזוב תכנית תעריפים, או בכלל את חברת הסלולר.

החל מה-1 בפברואר 2011, ייאסר על חברות הסלולר:

  • לפרוע מיידית את חובותיו של לקוח עבר. עד היום, כל לקוח שרכש מכשיר מחברת הסלולר ולאחר מכן החליט לעזוב את החברה לטובת אחרת, נדרש לשלם את יתרת חובותיו על המכשיר בתשלום אחד, עד חודש לאחר מועד עזיבתו. כעת, יוכל הלקוח לבחור בעצמו כיצד לעשות זאת: בין אם בתשלום אחד או בהמשך התשלומים, כפי שהיה עושה לו היה נשאר לקוח החברה.
    .
  • לקבוע שרירותית את קנס היציאה ללקוח עבר, שלרוב מגיע לסכום של אלפי שקלים, בתלות בכמות המכשירים, בגובה הממוצע של החשבון החודשי ובכמות החודשים שנותרו להסכם ההתקשרות. כעת, יהיה קנס היציאה ידוע מראש, ואף יחושב ויופיע מחדש בכל חשבונית חודשית שתגיע לבית הלקוח. כך יחושב הקנס: 8% מהחשבון החודשי הממוצע כפול מספר החודשים שנותרו להתקשרות. ניקח לדוגמא לקוח שהתחייב בדצמבר 2010 ל-18 חודשים, ומדבר בממוצע בחודש בסכום של 120 שקלים, במידה וירצה לעזוב את החברה בפברואר 2011, יישארו להסכם ההתקשרות שלו 16 חודשים, וקנס היציאה יעמוד על 154 שקלים בלבד.

החל מה-1 במארס 2011, ייאסר על חברות הסלולר:

  • להגביל לרשותן בלבד את האנטנות הסלולאריות שהתקינו במהלך השנים, ויהיה עליהן לחלוק אותן עם החברות הקטנות יותר. כך תתאפשר כניסה מהירה יותר לשוק של חברות קטנות יותר כמו מירס, ושתיים נוספות שתזכינה במכרז שיערוך משרד התקשורת בפברואר. שתי החברות שתחלוקנה את האנטנות תחתומנה על הסדר משותף שיוגש לאישור משרד התקשורת.
    .
  • לגבות תוספת תשלום ללא 3 הודעות מראש לפני חריגה מתכנית תעריפים. מה שהיה מקובל עד היום הוא הודעת SMS מטעם החברה כאשל אזלה כמות הדקות, ה-SMS או נפח הגלישה שניתנו במסגרת תכנית תעריפים ידועה מראש. כעת, תחויב כל חברת סלולר להודיע ללקוח מה מצבו כאשר הוא מגיע ל-50%, 75% ו-95% מכלל חבילת התעריפים שלו.
    .
  • לגבות תשלום על שירותים שהלקוח אינו מעוניין בהם. בעת חתימת החוזה עם חברת הסלולר, תינתן ללקוח האפשרות לבחור לאילו שירותים חשבונו יהיה פתוח מיד עם הצטרפותו. כך, למשל, יוכל כל לקוח חדש לבחור שלא לאפשר לחשבונו חבילת גלישה או השתתפות בשירותי חוץ הדורשים שליחת SMS (בדיחות, אסטרולוגיה, חידונים וכו’). טרם ידוע כיצד תמומש הרפורמה עבור לקוחות קיימים.

תקנות נוספות שתיכנסנה לתוקף עד מארס 2011 הן חוזה התקשרות תמציתי שייכתב על דף אחד לכל היותר; זיכויים כספיים מחברות הסלולר יוכלו להתקבל אצל הלקוח, אם ידרוש, בכסף שיופקד לחשבון ולאו דווקא בהטבות כאלו ואחרות; מחיקת כל פרטי ההתקשרות עם לקוח עבר עד 30 יום מאז עזיבתו את החברה, על מנת למנוע תשלומי פתע או מתן הצעות התקשרות מחדש.

השוואת מפרטים