דעה: האם הציבור הישראלי מוכן לשעונים החכמים?

Android Wearלאחרונה הכריזה גוגל על פלטפורמת Android Wear המותאמת למכשירים לבישים, ובכך הודיעה באופן רשמי על כניסתה של אנדרואיד לקטגוריה נוספת. באמצעות שעונים חכמים שיעשו שימוש בפלטפורמה החדשה, נוכל לקבל ולשלוח הודעות, לצפות בתוצאות של משחקי ספורט בזמן אמת, להזמין מונית ועוד. כל זאת באמצעות שליטה קולית כמובן, שלמעשה אפשרית רק במספר מצומצם של שפות, ולפחות כרגע – השפה העברית לא ביניהן.

גוגל היא אמנם שחקנית מאד בולטת שנכנסת לקטגוריה חדשה זו, אך היו כאלה שהקדימו אותה, כמו סמסונג עם שעון ה-Gear 2 אשר מבוסס על מערכת ההפעלה טייזן, Pebble עם שעון ה-Pebble Steel ואף יצרנית השבבים קוואלקום. בנוסף, עושה רושם כי חברת אפל תצטרף גם היא לרשימה זו עם שעון חכם משלה, אותו תכנה בשם iWatch. החברה מקופרטינו צפויה להכריז על כניסתה לקטגוריה במהלך הרבעון האחרון של השנה ויכול שתעשה זאת לצד חשיפתו של ה-iPhone 6 אשר ידע להתממשק מולו.

נראה כי תחום המכשירים הלבישים תופס תאוצה בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות, וייתכן שחדירתו (האמיתית) לשוק קרובה מתמיד. אבל האם אנחנו בישראל מוכנים לכך? מרבית השעונים החכמים שכבר זמינים לרכישה, דוגמת Gear 2 ו-Gear Fit מבית סמסונג, תומכים באופן חלקי בשפה העברית כאשר התפריטים, ההודעות ושמות אנשי הקשר אכן מוצגים באותיות עבריות. עם זאת, השעונים העתידיים כפי שראינו אותם בפרומואים ובשמועות, מופעלים באמצעות שליטה קולית הזמינה באנגלית ובשפות פופולאריות נוספות כגון סינית, יפנית, צרפתית, גרמנית וספרדית. ומה איתנו?

במהלך השנתיים האחרונות, ומאז השיקה אפל את העוזרת האישית Siri, הפכו המסייעים הוירטואליים חלק בלתי נפרד ממכשירי הסמארטפון שלנו. לאנדרואיד ישנה Google Now, לסמסונג יש בנוסף את S Voice ול-Windows Phone של מיקרוסופט יש את קורטנה. נכון, מפעם לפעם מתווספת תמיכה בשפות חדשות, אך עד עתה לא הצליחו ללמד את הסמארטפון לדבר או להבין עברית כיאות. הקרוב ביותר להציע תמיכה בעברית הוא שירות Google Now המאפשר הכתבה קולית לחיפוש, הכתבת הודעות ולעיתים גם הצגת כרטיסיות מידע רלוונטיות לאזור הגיאוגרפי שלנו – אך לא מאפשר העברת פקודות קוליות. בנוסף, השירותים של אפל וגוגל מאפשרים גם הזמנת מקומות במסעדה, רכישת כרטיסים לסרטים ואף הזמנת מוניות. אבל אין טעם שתנסו – זה לא יעבוד.

כיום ישנה תמיכה בשפה העברית בכל המכשירים הסלולריים, אך אל לנו לשכוח כי עד לפני מספר שנים יכולנו רק לחלום על כך. מרבית הסמארטפונים הציגו טקסט בעברית כג’יבריש והיה צורך להשתמש במקלדות מיוחדות על מנת להשתמש באותיות עבריות. מערכות ההפעלה עצמן לא תמכו בהצגת תפריטים בעברית או ביישור מימין לשמאל.

אנליסטים רבים משערים כי בשנים הקרובות תקבל הטכנולוגיה הלבישה יחס מיוחד, גדול אפילו יותר מזה שקיבלו מחשבי הלוח. ישנם אפילו כאלו אשר משווים את התהליך לחדירתם של הסמארטפונים לשוק לאחר הכרזת האייפון ב-2007. גוגל צפויה להשיק השנה את משקפי המציאות המועשרת Google Glass וייתכן אף שמוצרים דומים מבית מיקרוסופט וסמסונג יראו אור גם הם בעקבות השקה זו. אין ספק, יהיה כאן קרב קשה שמטרתו העליונה היא זכייה בבכורה ובקהל היעד הגדול ביותר – וזה, אולי (רק אולי!) מה שיביא לתמיכה בשפה העברית בשירותים המתקדמים הללו.

lg-g-watchעד אשר נזכה לראות את השירותים הקוליים מופעלים במלואם בשפה העברית על גבי מערכות ההפעלה הפופולאריות iOS ואנדרואיד, סביר להניח כי הטכנולוגיה הלבישה לא תזכה לפרוח בשוק הישראלי. כמובן שיהיו אלו שירכשו בכל זאת את המוצרים השונים, אך למרבית האוכלוסיה לא יהיה כל שימוש במכשיר שאינו תומך בשפה העברית. גם התפשטות תופעת הסמארטפונים כאן בישראל החלה רק לאחר שהתווספה תמיכה מלאה בשפה העברית למערכות ההפעלה השונות. וכמה זמן עוד נצטרך לחכות? קשה לומר, אולם בכל זאת ניתן לשער שהמרחק הוא כמה שנים. עד אז – נצטרך להסתדר עם השפה הבינלאומית.

מה איתכם? האם תרכשו שעון חכם ללא תמיכה בשפה העברית ובשירותים מבוססי מיקום?


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים