העתיד על פי מיקרוסופט – סיכום אירוע Think Next 2014

Microsoft-ThinkNext2014-main

ביום שני האחרון, ה-7 באפריל, ערך מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט את אירוע החדשנות Think Next 2014 זו הפעם השישית. במסגרת טקס הפתיחה, הציגו יזמים ומפתחים, חלקם בוגרי תוכניות היזמות של Microsoft Ventures, את הפרוייקטים עליהם עבדו, כאשר הרוח השולטת במיזמים שהוצגו הייתה הרצון להפוך דברים לנגישים – בין אם מדובר בפיתוח ללא צורך בידע בתכנות, גישה קלה למידע מאובטח עבור חברות ועוד.

השליטה בידי המשתמשים

project-spark

Project Spark הינה פלטפורמה ליצירת משחקי מחשב מורכבים ומתקדמים ללא צורך בהכרת וכתיבת קוד. באמצעות פקדים פשוטים ניתן ליצור עולם משחק מאפס לפי רצונו של היוצר, ואף לתכנת את התנהגות הדמויות המופיעות בעולם המשחק. מדובר בפלטפורמה עמוקה ומתקדמת מאוד, שמאפשרת אפילו לילדים ליצור משחקים.

Project Siena מזכיר בהלך הרוח שלו את פרוייקט Spark, אך פונה לתחום אחר – פיתוח אפליקציות. באמצעות פקדים שונים ניתן להוסיף לחצנים, תמונות, תמונות מתחלפות ואחד התוספים היותר מרכזיים – מאגרי מידע, אותם ניתן לבחור מרשימה מקיפה של מקורות. נכון לזמן זה, ניתן ליצור בפלטפורמה אפליקציות עבור Windows 8.1. לעבודה עם Siena – לחצו כאן.

kip1-gadgetycoil

Kip1 – בבית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, פותח רובוט ה-Kip1 המסוגל להקשיב לקולות הסביבה, ולהגיב לטון הדיבור. ככל שידבר המשתמש יותר, בהנחה ויקפיד על קול שקט ורגוע, יזדקף הרובוט ויביע עניין, אך אם המשתמש מרים את הקול – נגיד בצעקה, אזי מתקפל הרובוט בבת-אחת ורועד בפחד, ונדרש זמן כדי לגרום לו להירגע ו”לצבור ביטחון” מחודש.

הרובוט אוסף את המידע על פרקי השקט לעומת פרקי ה”כעס” ויוצר סטטיסטיקות שניתן לייעד למספר שימושים. כך למשל, ניתן יהיה למדוד אופי שיחות במהלך פגישות עסקיות באמצעות מיקום הרובוט בחדר. בעתיד מתוכננים מגוון שיפורים – כך למשל, רוצים המפתחים להקנות לרובוט את היכולת לזהות את הדובר הנוכחי, ולהסתובב אליו (להפנות אליו את “מבטו” ולהביע הקשבה). כמו כן, מתוכננת אפליקציה לנייד שתאפשר שליטה ברובוט מרחוק.

מבט ראשון לקורטנה

Cortana-showing-off-gadgetycoil

על העוזרת הוירטואלית קורטנה (Cortana) הכריזה מיקרוסופט בשבוע שעבר, יחד עם ההודעה על עדכון מערכת ההפעלה Windows Phone לגרסה 8.1. ב-Think Next 2014 ערכו נציגי החברה מצגת, דרכה זכינו להתרשם לראשונה מהמערכת החדשה. אף שהיא עדיין מערכת ראשונית למדי, מציגה קורטנה פשטות שימוש השמה דגש על ההרגשה הטבעית בפניה אליה. כך למשל, הצליחה להרשים ביכולתה להבין שאלות מורכבות ולמלא הוראות כגון “Add a meeting with shannon to my calendar on next Sunday”.

המערכת ידעה לשלוף מידע מרשימת אנשי הקשר, אך גם סיפקה ידע מעמיק יותר. כך למשל, עת התבקשה קורטנה לבצע תזכור למשתמש כאשר אחותו מתקשרת, הצליחה לשלוף את שמה מרשימת אנשי הקשר אף שזה לא נאמר. יתרון נוסף של המערכת הוא ביכולת השלמת פרטים. במידה ונדרשת פעולה נוספת לצורך השלמת פעולה (קביעת פגישה, ביצוע תזכורת, ביצוע שיחה ועוד), תשאל קורטנה את המשתמש באופן טבעי למדי להשלמת הפרטים, כזה המרגיש ממש כמו שיח רגיל.

בשלב זה, רוב השאלות שתשאלו את קורטנה עדיין ישלחו אתכם למנוע החיפוש, ועברית, עדיין לא קיימת בתמיכה במערכת. מה שכן תמצאו הן תשובות ספציפיות לשאלות מבדרות כמו: “מי האבא שלך?”, אליה תענה את התשובה: ביל גייטס. קורטנה תדע גם להגיב לשאלות הקשורות לדמות עליה היא מבוססת מהמשחק Halo.

הבמה המרכזית

בחלקו המרכזי של האירוע בחר מנכ”ל מרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל, יורם יעקבי, להסביר מהו “ממשק המשתמש הבלתי נראה”. לדבריו, הבעיה הקיימת בממשקי משתמש קיימים הינה הצורך ללמוד כיצד להשתמש בו, גם אם נבנה באופן אינטואיטיבי ככל הניתן. באמצעות הממשק הבלתי נראה ישנה שאיפה להגיע למצב בו המוצר הטכנולוגי יבצע את הפעולה הרצויה כאשר המשתמש רוצה שיעשה אותה, זאת מבלי שהמשתמש יצטרך לשלוח לו פקודה באופן פעיל.

הדוגמאות שנתן לכך יעקובי הינן חיישני תנועה, הקיימים במכשירים רבים כיום, ומכוונים להגיב לתנועות טבעיות כגון מבט ומצמוץ. כמו כן, מחשוב לביש המגיב לפעולות הגוף, כמו צמידים חכמים המגיבים ללחץ דם ודופק, משקפי מציאות רבודה ועוד. דוגמה טובה נוספת לממשק בלתי נראה היא Google Now, זו מסוגלת לצפות ולהציג מידע החיוני עבור משתמשים מבלי שפניתם לבקשו באופן ספציפי בזמן נתון.

בין החברות שהציגו ב-Think Next 2014 הייתה StoreDot, שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת לסוללות במכשירים ניידים לבצע טעינה מלאה תוך 30 שניות בלבד. בנוסף, הדגים מנכ”ל ומייסד החברה, ד”ר דורון מאיירסדורף, מסך המאפשר חיסכון משמעותי בצריכת אנרגיה ומספק תאורה בוהקת יותר וצבעים טבעיים יותר. מאיירסדורף הסביר כי הטכנולוגיה נלקחה מהטבע ומבוססת על מה שקיים בטבע, כאשר בעתיד, המטרה היא ליצור כונני זיכרון פלאש מהירים פי שלושה כמו גם פיתוחים נוספים.

במיצג המסכם של האירוע עלתה לבמה קבוצת רקדנים שהציגה קטע ריקוד אותו ליוותה מוסיקה אלקטרונית קצבית, זאת מבלי שלקהל ניתן הסבר כלשהו באשר לקשר בין הריקוד לבמת Think Next. בתום הריקוד, הסביר הרקדן המרכזי כי הפקת המוסיקה שהתנגנה בקטע בוצעה על-ידו באמצעות כפפות מיוחדות שהתאימו צלילים לקטע הריקוד. סיבים בכפפה שולחים מידע על התנועות של הרקדן למחשב, שמנתח אותן לכדי צלילים. דרך כך, יוצר הרקדן קטע מוסיקלי מלא מתנועות הידיים המשולבות בריקוד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים