הסבלנות משתלמת: שווי הנפקת עליבאבא עלה ל-130 מיליארד ד’, תספק שירות סטרימינג בסין

משרדי עליבאבא בסין, מקור: www.alibabagroup.com

ענקית קמעונאות הרשת הסינית, עליבאבא, עדכנה בסוף השבוע האחרון כי היא מעלה את שווי ההנפקה הקרובה שלה ל-130 מיליארד דולר, עלייה של 11% מהערכת השווי האחרונה של החברה מחודש יולי שהסתכמה ב-117 מיליארד דולר.

על פי העדכון האחרון ל-SEC (רשות ניירות ערך האמריקנית), מעריכה את עצמה עליבאבא בשווי זה על פי שווי האופציות שמחלקת החברה לעובדיה. ההנפקה המדוברת של השנה צפויה לצאת לדרך כבר באמצע אוגוסט במחיר של 56 דולר למניה. בסה”כ מקווה החברה לגייס יותר מ-20 מיליארד דולר, מה שהופך את ההנפקה לאחת הגדולות בהיסטוריה של וול סטריט וגדולה מזו שביצעה פייסבוק ב-2012, אז גייסה הרשת החברתית 16 מיליארד דולר לפי שווי של כ-$100 מיליארד.

פועלת מסין, מוכרת בעולם

עליבאבא היא קמעונאית רשת סינית שמחזיקה באתרים רבים ומוכרת לישראלים בעיקר בזכות אתר aliexpress שקורץ לקהל המקומי בגלל מוצריו הזולים והמשלוחים הישירים לארץ. מבין האתרים המרכזיים שנחשבים מנועי צמיחה בקבוצה ניתן למנות את: Taobao שמאפשר למכור פריטים בין אנשים פרטיים (מעין איביי סיני), Tmall המאפשר לעסקים מקומיים ובינלאומיים למכור מוצרים ברחבי סין ו-11 MAIN שמהווה ניסיון כניסה מרשים לשוק האמריקני .

אתר Aliexpress
אתר Aliexpress

בנוסף, הודיעה החברה אתמול (ג’) כי חתמה על הסכם עם חברת ההפקות האמריקנית Lionsgate לשיתוף פעולה במיזם סטרימינג שיעביר סרטים וסדרות מארה”ב (דוגמת מד-מן ומשחקי הרעב) ברחבי סין. ההתרחבות מעבר לקמעונאות מבורכת כמובן, אבל עדיין לא ברור איך יתייחס הממשל הסיני לחדירת תכנים אמריקניים טהורים לתוך סין.

עושה חיל במגרש של הגדולים

קבוצת האתרים של עליבאבא מתחרה ישירות בענקיות ידועות יותר כמו אמזון ואיביי ולמעשה אפילו עוקפת אותן במספר פרמטרים. כך לדוגמא, בעוד שהכנסותיה של אמזון בסך 74.4 מיליארד ד’ ב-2013 עקפו בקלות את אלו של עליבאבא בסך 8.4 מיליארד ד’, שורת הרווח של אמזון כמעט ואינה קיימת. עליבאבא לעומתה הרויחה ב-12 החודשים שעד מרץ האחרון 3.8 מיליארד דולר. כדי לתפוס ולו במעט את העוצמה הכלכלית של עליבאבא מספיק גם להסתכל על סכום הכסף שעבר באתריה – 248 מיליארד דולר ב-2013, פי 2.5 מהנתון של אמזון.

למרות המספרים המרשימים, הערכת החברה את עצמה נמוכה הרבה יותר מהערכות שווי אחרות שניתנו לעליבאבא בוול סטריט. בבית ההשקעות היוקרתי ברשטיין העריכו בחודש מאי את עליבאבא ב-230 מיליארד דולר, 76% יותר מהשווי שצפוי להיות בהנפקה. “הזילות העצמית” אינה מפתיעה, חברות רבות נוטות ללכת בין הטיפות לפני הנפקה, כדי שמצד אחד יהיה ניתן למקסם את הרווח ממכירת המניות לציבור ומצד שני לא לתמחר את החברה במחיר לא אטרקטיבי שיבריח משקיעים ויגרום לקריסה מייד אחרי ההנפקה.

החלק של יאהו!

מתוך שידור הוידאו לפרסום דוחותיה הכספיים של יאהו! (מקור: Marissa's Tumblr)
מתוך שידור הוידאו לפרסום דוחותיה הכספיים של יאהו! (מקור: Marissa’s Tumblr)

כשמדברים על עליבאבא, אי אפשר להתעלם מהמרוויחה הגדולה ביותר בהנפקה (חוץ מהמייסד כמובן) – יאהו. זו מחזיקה כעת ב-24% בחברה לאחר שמימשה מניות בשווי של 7.6 מיליארד דולר בשנה שעברה כדי לממן את רכישת טאמבלר (Tumblr) וחברות אחרות. חלק גדול מתנודות המניה הנוכחיות של יאהו נובעות מעניין הערכת השווי של עליבאבא לקראת ההנפקה. על פי עדכון השווי, החלק של יאהו שווה כעת בין 34.4 מיליארד ד’ לבין 41 מיליארד ד’.

לאחר פרסום דוחותיה הכספיים של יאהו אמש (ג’) התברר שמאריסה מאייר, מנכ”לית יאהו, ביקשה מעליבאבא למכור פחות מניות מאשר התבקשה על-פי ההסכם הקודם הין החברות. יאהו תחוייב למכור מקסימום 140 מיליון מניות בלבד (7.8 מיליארד ד’ לפי ערך של 56 ד’ למניה) לעומת 208 מיליון מניות בהתחייבות הקודמת.

מבחינת יאהו, שפיספסה את עליית השווי הנוכחית מדובר בהזדמנות לשמור יותר מביצת הזהב הסינית. עבור עליבאבא זהו אמצעי ביטחון לוודא שלא יצא לפועל מימוש מסיבי במניה כבר בימים הראשונים להנפקה, כמו שראינו בפארסה הציבורית של הנפקת פייסבוק, שם איבדה המניה כמעט 30% בשבוע הראשון עקב גל מכירות מאסיבי של בעלי עניין ועובדים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים