חוקרים באוניברסיטת רוצ’סטר מצליחים ליצור גלימת היעלמות

נושא הסתרת העצמים הינו אחד הפופולריים והמרתקים שליוו אותנו בעשורים האחרונים דרך עבודות מחקר מדעיות ובעיקר דרך עולם הסרטים. להארי פוטר הייתה האפשרות להפוך עצמו בלתי נראה באמצעות גלימת ההיעלמות, קווין בייקון אהב להיות הרשע התורן ב”בלתי נראה” לאחר ביצוע ניסוי מדעי שהעלים אותו מעיני העולם ושלל סרטי מדע בדיוני העלימו לא מעט חלליות שהרגישו צורך להסתתר מהאויבים האורבים מעבר לפינה.

פיתוח חדש שנעשה באוניברסיטת רוצ’סטר על ידי צוות מצומצם של חוקרים מצליח לעקם את האור סביב חפצים ולראות דרכם כאילו לא היו שם. החוקרים הצליחו ליצור “גלימת היעלמות” משלהם על ידי שימוש באביזרים פשוטים למדי הכוללים ארבע עדשות אופטיות הממוקמות במרחקים שונים זו מזו. הייחוד של המערכת שנבנתה על-ידי החוקרים מרוצ’סטר היא בפשטותה תחילה, אולם המערכת כוללת גם פונקציה מורכבת המאפשרת למתבונן דרך העדשות המסתירות את העצמים בזוויות שונות של עד 15 מעלות.

החוקרים מציינים כי במרבית המקרים, המכשור שנבנה לשם ביצוע הסתרת עצמים מאפשר הסתרה רק בעת מיקום המתבונן אל מול האובייקט המוסתר, כאשר שינוי זווית ההסתכלות יגרום לאפקט להיעלם. עוד מוסיפים החוקרים כי דאגו לכך שהסביבה הנמצאת מאחורי האובייקט לא תוצג באופן שונה כתוצאה מאפקט ההסתרה, כך שהמתבונן לא ישים לב כי מדובר באשליה אופטית.

בעוד ההדגמה שביצעו החוקרים מאוניברסיטת רוצ’סטר נעשתה דרך עדשות קטנות מימדים, הרי שניתן לקבל אפקט דומה גם בשימוש בעדשות גדולות יותר ודרך כך להסתיר עצמים בעלי מימדים גדולים יותר. החוקרים מציינים כי שימושים עתידיים עבור הפיתוח עשויים להגיע לבתי חולים, כאשר רופאים מנתחים יוכלו להסתכל דרך סט עדשות שיסתיר את ידיהם בזמן ניתוח וגם עבור משאיות ורכבים גדולים אחרים, שם ניתן יהיה להשתמש בעדשות המעלימות לשם הרחבת שדה הראיה.

באתר האוניברסיטה מפרסמים החוקרים את המתכון הנדרש לשם בניית מתקן ההסתרה:

  1. השתמשו בשני סטים של שתי עדשות עם אורכי מוקד שונים (f1 ו-f2)
  2. מקמו את שתי העדשות הראשונות במרחק של סכום אורכי המוקד שלהן (t1=f1+f2)
  3. חזרו על סעיף 2 עבור שתי העדשות הנותרות
  4. הפרידו בין שני הסטים של העדשות כך שהמרחק ביניהם יעמוד על t2=2*f2*(f1+f2)/(f1-f2)*1

lens-diagram


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים