גוגל חושפת מחשב שמחקה את הזיכרון קצר הטווח של האדם

למרות שהדמיה של מוח אנושי היא דבר הרבה יותר מורכב מאשר חיבור של כמה מעבדי על יחדיו, חברת גוגל הצליחה להציג מחשב שפותח בסטארטפ הטכנולוגי Deepmind, אותו רכשה בחודש ינואר תמורת כ-400 מיליון דולר, ולחקות את הזיכרון קצר הטווח של האדם.

מחשב רגיל המיועד לחקות את פעולת המוח האנושי מבחינת יכולת הלמידה והגמישות שלו, מורכב ממעבדים המחוברים ביניהם ומתפקדים כמו נוירונים אשר יכולים לשנות את חוזק הקשר ביניהם בתגובה לקלט חיצוני. DeepMind הלכה צעד אחד קדימה והוסיפה למודל זה רכיב נוסף המתבסס על מודל המחשוב של אלן טיורינג. מודל זה מתנהג כמו זיכרון חיצוני או רצועה נעה בין רכיבי המחשב ומאפשרת לסדר משתנים לחישוב מאוחר יותר.

DeepMind-logo-300pxהמשמעות בפועל היא ש-“מכונת טיורינג הנוירונית” של DeepMind מסוגלת ללמוד מידע חדש באמצעות יחידות זיכרון, כאשר במדעי ההתנהגות מקובל להתייחס אל כל יחידת זיכרון כ”פיסת מידע”. עם זאת, חשוב להבין שהזיכרון הקצר הוא למעשה מוגבל ולא יכול לקלוט יותר משבע פיסות מידע כאלו בכל רגע נתון, זאת על סמך המחקרים של החוקר והפסיכולוג ההתנהגותי ג’ורג מילר שבוצעו בשנות ה-50. זו גם הסיבה שקשה לנו יותר לזכור ולהבין משפטים מורכבים הכוללים כמה פיסות של מידע.

בכל אופן, באמצעות אותו זיכרון חיצוני או רצועה נעה המשמשת אותה, המכונה של DeepMind מסוגלת לעבור בין הפיסות השונות וללמוד יכולות חדשות מבלי שתוכנתה מראש לבצע אותן. לדוגמה, היא יכולה לקחת מערך של נתונים ולשכפל אותו שוב ושוב באמצעות לימוד של אלגוריתם פשוט על סמך הדוגמאות הקיימות שיש לה, ובכך בעצם לגבור על רשתות דמויות נוירונים אחרות שנבחנו במבחנים דומים.

למרות שאין ספק שזהו צעד גדול קדימה, הפיתוח של DeepMind עדיין לא מסוגל לקחת את כל אותן פיסות מידע ולאחד אותן ביחד לשימוש מאוחר יותר, כפי שעושה המוח האנושי, יכולת המאפשרת לו לקחת רעיון מסוים ולהביע באמצעותו רעיונות נוספים. פיתוח שכזה יאפשר ל-DeepMind להתקרב הרבה יותר אל אינטליגנציה מלאכותית אמיתית וכנראה להצדיק את תג המחיר היקר שלה.

לקריאת המסמך המלא – לחצו כאן (קובץ PDF)


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים