השפעת כשלונותיה של WWE Network על שוק הזרמת התוכן באינטרנט

אתמול היה יום עצוב עבור חובבי ההיאבקות, כאשר שירות הזרמת התוכן של ענקית הבידור World Wrestling Entertainment (או WWE), שתוכנן להשקה ברחבי בריטניה, זכה לדחיה למועד בלתי ידוע. בהודעה קצרה בטוויטר, רגעים לפני השקתו של השירות, הודיעה החברה כי “השקתה של WWE Network תידחה עד להודעה חדשה”. הודעה דומה הופיעה גם באתר החברה ללא הסברים נוספים.

כרוניקה של כישלון ידוע מראש

שירות WWE Network הוכרזה במהלך מסיבת עיתונאים נוצצת שנערכה בתערוכת CES 2014 בחודש ינואר בעיר לאס וגאס. האולם היה צפוף, כאשר עיתונאים ומוזמנים רבים נוספים חיכו בציפיה להכרזה על השירות שדברו היה ידוע מבעוד מועד. האינטרנט נכנסה עמוק לחיינו בעשור האחרון וב-WWE ביקשו להיות רשת התוכן החלוצה בתחום הזרמת התוכן דרך שירות ייחודי. כך נוצרה ה-WWE Network כערוץ מסחרי לכל דבר, אולם במקום דרך ממיר כבלים או לווין, יועברו הפעם השידורים החיים ומוקלטים דרך האינטרנט.

הצעד נשמע מבטיח למדי – בעבור $10 לחודש (בהתחייבות ל-6 חודשים מראש), יזכו חובבי הז’אנר לצפות בכל אירוע גדול שעורכת החברה מידי חודש לצד תכניות נוספות ואפשרות צפיה בקטעים נוסטלגים מהעבר המסתכמים באלפי שעות. מדובר במחיר זעום בהשוואה לעלות הגבוהה מ-$50 אותם נדרשו לשלם הצופים לאירוע Pay Per View בודד של החברה בעבר.

אך הדברים לא עברו בשקט, כאשר חברות הכבלים שהעבירו את שידורי אירועי ה-PPV, מהם וודאי גזרו קופון שמן, בחרו לנטוש את WWE בשל התחרות שהציעה ה-WWE Network. אם לא די בכך, הרי שתום תקופת ההתחייבות הראשונית דרכה נרשמו חלוצי המתנסים בשירות הזרמת התוכן החדש של החברה, הביאה להתנתקותם של 255,000 משתמשים רשומים לאחר סיום ההתחייבות בת ששת החודשים.

בדוחותיה הכספיים של החברה לרבעון השלישי של 2014 צוין כי אף המתנתקים הרבים נרשמו דווקא עליות של 31 אלף מנויים חדשים, כפי הנראה בהשפעת השקתה של הרשת גם מחוץ לכותליה של ארה”ב.

עתיד חברות הכבלים באינטרנט

משתמשים רבים סביב העולם דורשים מערוצי הכבלים כמו גם מהערוצים הסדירים בארה”ב לצעוד צעד קדימה אל עבר הצעת התוכן שלהן דרך האינטרנט בדרך פשוטה ואולי אף בהצעה גלובלית, אולם עד כה היחידות שהעזו לקחת צעד קדימה בתחום היו חברות צד שלישי כמו נטפליקס, שבחרה להפוך עצמה לרשת כבלים לכל דבר כאשר החלה להפיק סדרות מקור בעצמה, או HULU, המזרימה תכנים של השותפות במיזם: NBC, FOX, ABC ו-CW.

התגובה לא איחרה לבוא וגם אמזון הודיעה על כניסתה לתחום, כאשר רשתות כבלים מובילות כמו HBO כבר הודיעו על כוונתם להצטרף למהפיכה ולפנות לשדר את התכנים שהפיקו דרך שירותי הזרמה.

הניסיון שצברה בתחום WWE לא משרה אווירה של אופטימיות. אמנם מדובר בתחום המצטייר כנישה, אולם קרוב ל-4 מיליון הצופים בתכנית הדגל של החברה המשודרת בימי שני בערב, מעידה כי מדובר במעצמה לא קטנה. לראיה – התכנית Monday Night Raw תפסה 3 מתוך 10 המקומות הראשונים ברייטינג בין תכניות הכבלים ביום שני שעבר (המדידה נעשית לרייטינג לפי שעה) עם כ-3.8 מיליון צופים שליוו את התכנית לכל אורכה.

Cable-Ratings-top10-27oct2014
מקור: zap2it

לא ברור אם הצמיחה האיטית לצד איבוד הלקוחות נובעת מהצעה הנתפסת כבלתי מספקת מצידה של WWE או שמא בקהל שפשוט אינו מוכן לקבל את הזן החדש של האופן בו ניתן לצרוך כעת את התוכן שמציעה החברה, אולם ב-WWE מספקים מגוון רחב של תכנים דרך שירות ההזרמה החדש. AMC מצידה, מסוגלת לספק רייטינג גבוה יותר לתכניות מצליחות כמו Walking Dead (עם 13.8 מיליון צופים), אולם אין הדבר מבטיח כי תראה הצלחה עבור כלל לוח השידורים שלה תחת פורמט שידורים חדש בהזרמת וידאו דרך האינטרנט.

ערוצי כבלים בארה”ב הצליחו בשנים האחרונות להשריש כי ניתן להפיק תכנים איכותיים הגורמים ללקוחות להצטרף לחבילות בתשלום מעבר לחבילת הכבלים הבסיסית, לפעמים בעבור תכניות בודדות בהן הם מעוניינים לצפות (מד-מן, המתים המהלכים, משחקי הכס, כתום הוא השחור החדש, American Horror Story ועוד), אך לא בטוח כי המעבר לשידור תוכן באופן עצמאי ונפרד מחבילות הכבלים, הממוקמות קרוב לליבם של הצרכנים בסלון ביתם בעזרתו של ציוד קצה כמו ממירים, יהיה הפתרון האולטימטיבי עבור יצרניות התוכן כולן.

WWE Network מוכיחה שיש בתחום קשיים רבים, עליהם אולי יצליחו החברות האחרות להתגבר, תוך למידה מניסיונה, טרם ישיקו שירותי הזרמת תוכן משלהן על גבי רשת האינטרנט. מה שבטוח הוא שחברות התוכן ורשתות הכבלים תמשכנה לנסות, גם אם הפתרון האידאלי עבורן יגיע רק בשלב מאוחר יותר מכפי שנרצה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים