נאס”א מתכננת לשלוח מזל”ט סיור למאדים

משימתו של רובר קיריוסיטי נמצאת בשלביה המתקדמים, כאשר לאחרונה, כשנתיים וחצי מאז הנחיתה על הפלנטה, הגיע הרובר ליעדו האחרון, הר שארפ. מלבד הממצאים הרבים שסיפקה המשימה היא, כמובן, העלתה לא מעט מסקנות עבור המדענים בנאס”א. כעת, אתר המעבדה להנעה סילונית בנאס”א פירסם כי למשימה הבאה למאדים יתלווה מזל”ט סיור, אשר יספק למהנדסים על כדור הארץ את המידע הדרוש לתכנון מסלול יעיל יותר בתוואי השטח ההררי על מאדים.

אף שכח הכבידה של מאדים קטן פי שלוש לערך מזה שעל כדור הארץ, טיסה באטמוספרה שלו קשה משמעותית. הגורם לכך הוא צפיפות האוויר (או במקרה של מאדים, תערובת הגזים המקומית), אשר ב-600 פאסקל נמוכה יותר מפי מאה מצפיפות האוויר כאן. מזל”ט בעל כנף קבועה היה חייב לשמר מהירות גבוהה במיוחד על מנת להפיק את כח העילוי הנחוץ, מסיבה זו וכן מהיבטי נגישות המראה ונחיתה בחרו בנאס”א לעשות שימוש בכלי בעל כנף מסתובבת.

גודל הכלי יהיה קרוב לגודלם של טיסנים גדולים הנפוצים היום כתחביב פנאי, כאשר מוטת הרוטורים תהיה כמטר, משקלו יעמוד על קרוב לקילוגרם וגודל גופו כגודל קופסת ממחטות. הוא יעשה שימוש במערך רוטורים קואקסיאלי, המיישם שני רוטורים הסובבים בכיוונים שונים על אותו ציר, כאשר מהירות הסיבוב שלהם תיהיה גבוהה במיוחד, עם כ-2400 סיבובים לדקה. את האנרגיה החשמלית הדרושה לטיסה יומית באורך 2-3 דקות, אשר במהלכה יכסה מרחק קרקעי בן כ-500 מטרים, יספק פאנל סולארי שיותקן בראש המזל”ט.

מדובר, כמובן, בזמן טיסה קצר למדי, אך יש לזכור שמטרתו לספק מבט מלמעלה על תוואי השטח בקרבת הרובר הקרקעי בלבד. את הסריקה המרחבית המקיפה יותר, ככל הנראה, ימשיך לספק לווין ה-MRO החג ומצלם את פני הפלנטה מאז 2006, אם כי עד המשימה הבאה למאדים נראה, סביר להניח, עוד לא מעט פיתוחים מעניינים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים