ההאקר Comex מתחזק פרוייקט קוד פתוח עבור חנות אפליקציות אלטרנטיבית לסידיה

חנות אפליקציות חדשה בשם iMods צפויה הייתה להגיע למחוזות מכשירי ה-iOS הפרוצים בסוף השנה שעברה כתחליף לסידיה (Cydia) הותיקה. אולם השנה החדשה התחילה לא מכבר וטרם שמענו על פרטים על הסיבה לדחיית השקתה.

על פי הצהרה חדשה שהגיע מטעם iMods, פנתה החברה להאקר ניקולאס אלגרה, הידוע בכינוי Comex, כדי שיעזור לה בכתיבת קוד ה-Substrate, המתקשר עם מערכת ההפעלה ומאפשר לאפליקציות והתוספים שיופיעו בחנות החדשה לעבוד בצורה תקינה. Comex ליווה את הפריצות למערכת ההפעלה של אפל מזה שנים רבות וידוע בעיקר בשל כלי הפריצה המפורסם Jailbreakme 3.0, שאיפשר פריצה בלחיצת כפתור היישר ממכשירי האייפון והאייפד.

בעמוד פרוייקט הקוד החדש באתר Github, אותו הקים Comex, ניתן לעקוב אחר התקדמותו ולהבין מדוע הצטרף ההאקר לתמיכה ב-iMods (“כי ביקשו ממני”) ואיך הוא רואה את התחום כולו. לפני שנבין מה עומד מאחורי החלטתו לעזור בעניין, יש להבין תחילה איפה אנו נמצאים היום ומה בדיוק עושה עבורנו Cydia מלבד לספק כלי גישה לחיפוש והתקנת התוספים שאנו אוהבים על מכשירים שנפרצו.

Cydia: יותר מחנות אפליקציות

תחום הפריצה (Jailbreak) למכשירי האייפון ידע לא מעט שמות לאורך השנים כאשר קבוצות האקרים שונות, כמו גם האקרים בודדים, ליוו את הסצינה עם כל גרסה חדשה של מערכת ההפעלה iOS וסיפקו כלים, שעם השנים הפכו פשוטים, נוחים וברורים יותר לשימוש עבור כלל המשתמשים.

Cydia-Icon-250pxאחד השמות שליוו את קהילת ה-Jailbreak כבר מימיה הראשונים היה סאוריק (Saurik), יוצר חנות ה-Cydia, דרכה מורידים כלל המשתמשים הפורצים את מכשיריהם את התוספים השונים המאפשרים להם לשנות את הדרך בה מוצגים הדברים במערכת ההפעלה ובאפליקציות המותקנות עליה. דברים שאפל לא מאפשרת לבצע במערכת ההפעלה ללא הפריצה.

Cydia היא כמובן הרבה יותר מסתם חנות אפליקציות, זו גם הסיבה שמלבדה לא ניתן למצוא כיום אלטרנטיבות המחזיקות מעמד לתקופות זמן ארוכות. Cydia מאפשרת את השמת התוספים והאפליקציות הנבנים על-ידי מפתחים צד שלישי על-גבי מערכת ההפעלה של אפל לאחר שזו נפרצה, זאת דרך פלטפורמה סגורה (Substrate) שפיתח לאורך השנים סאוריק כדי לעזור למפתחים לבנות את האפליקציות שלהם ל-iOS.

בפוסט ארוך למדי בבלוג האישי שלו, התייחס סאוריק לנושא הקמת החנויות האלטרנטיביות לסידיה, והסביר כי אף רצונן של קבוצות שונות ליעל את התהליך, העיצוב והדרך בה משתמשים המפתחים ומשתמשי הקצה בסידיה, אף לא אחת הצליחה לעשות זאת באופן תקין ולמשך זמן ארוך. החברה העומדת מאחורי סידיה, SaurikIT, כוללת כשלושה אנשים המפתחים ומתחזקים את החנות, וסאוריק עצמו מציין כי פתיחת תחרות בה עשויה לפגוע בקהילה, ובנוסף תפגע במימון הפרויקט שבנה ואולי אף תגרום לו לפרוש מהתחום אם הדבר לא יהיה כלכלי מספיק עבורו.

בכל זאת קוד פתוח

אף ש-Comex מודה בכך שנעשתה פניה אליו מצידה של iMods לשם פיתוח תחליף ל-Substrate של סאוריק, הוא אינו רואה בחנות החדשה תחליף לסידיה, לא בזמן הקרוב וגם לא בזמן הארוך. Comex מסביר כי בעבר נדרש לכתוב מחדש קוד, שלו היה זמין באופן פתוח כחלק מפרויקט ה-Substrate, היה חוסך לו זמן רב. הסיבה העיקרית לבנייתו את פרוייקט ה-Substitute נעוצה באמונתו בקוד הפתוח, ולדבריו:

כמו שאני רואה זאת, יסוד הפריצה (Jailbreaking) הוא לקחת משהו סגור וקבוע ולפתוח אותו לפריצה ושינויים. אני מאמין שברוח ה-Jailbreaking, יש להפוך כמה שיותר מהקוד לפתוח ככל האפשר.

לפי דבריו, לא נראה כי Comex מעוניין בבחירת צדדים בתחרות כלשהי שתגיע (או לא) מצד מתחרים בחנות הסידיה של סאוריק. ההאקר מעוניין, לדבריו, רק בהמשך התמיכה בקהילה משותפת של אנשים המסוגלים לתרום להמשך קיומה. לא ברור בשלב זה מתי בדיוק יצליח לסיים את פרוייקט הקוד ברמה שתביא את iMods לשחרר את החנות האלטרנטיבית וכלל לא ברור אם אחרי 6 שנות פעילות, באמת יבחרו מפתחים ומשתמשי קצה לעזוב את סידיה הותיקה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים