בלי סודות: שירות חדש מבוסס ביטקוין מציע גן עדן למדליפים

פרוייקט תוכנה חדש בשם DarkLeaks מסעיר את עולם הריגול ומציע ליצור שוק שחור למכירת סודות מכל סוג שהוא. היוזמה הינה פלטפורמה בקוד פתוח שפורסמה באתר GitHub ומבטיחה אנונימיות מוחלטת במכירת מידע סודי ברשת.

האנונימיות מושגת בעזרת היתרונות המבניים של הביטקוין, אותו מטבע דיגיטלי שסחף את העולם בשנים האחרונות. בפוסט של אחד מיוצרי התוכנה (ככל הנראה לוחם/לוחמת בלוחמי החופש הכורדיים נגד דאע”ש לפי דף הטוויטר) מוסבר כי היתרון בפיתרון שלהם הוא ש”אין זהות, אין מפעיל מרכזי ואין שום אינטרקציה בין המוכר לקונה“.

אז איך זה עובד? לאחר שהמוכר מעלה קובץ ותיאור הסודות המודלפים, הפלטפורמה מחלקת את הקבצים המיועדים להדלפה לחלקים קטנים שמוצפנים על ידי התוכנה ויוצרת כתובות ביטקוין לכל חלק (מפתחות אישיים). הקונה שמתעניין במידע מושך אליו את כל החלקים יחד עם אותן כתובות.

לאחר שהקונה מאמת את הקובץ על ידי הליך רנדומלי שנקרא Provably Fair (משמש גם כהוכחה לאמינות הרנדומליות בקזינו און-ליין) ומחליט כי הוא רוצה לשלם, הוא מעביר את סך התשלום בביטקוין לכתובות שבקובץ. על מנת לשחרר את הביטקוין לחשבונו, המוכר חייב לשחרר את המפתח הציבורי שמאפשר לקונה לחשוף את הקובץ הסודי.

להישאר מתחת לראדר

DarkLeaks אינו היוזמה הראשונה שמנסה לעקוף את ה”אח הגדול”. אנו מכירים מספר נסיונות לחשיפת סודות גדולים: ויקיליקס (WikiLeaks), שחשף מסמכים על ממשלות בעולם, ההדלפות של אדארד סנודן על סדרי הגודל העצומים של המעקב אחרי בני אדם על ידי סוכנויות הביטחון האמריקניות ופרוייקט SecureDrop, שנועד לחבר בין מדליפים לעיתונאים ומשתמשים בו מספר עיתונים מובילים בעולם (מבוסס על פרוטוקול האנונימיות של דפדפן Tor).

אבל בניגוד לאלו שהזכרנו, DarkLeaks אינו מתיימר לחשוף אמיתות למען החברה וחופש העיתונות, אלא מציע פלטפורמה לשם החמדנות בלבד. היוצר כותב שם כי המשתמשים יוכלו למכור סרטים שעוד לא יצאו, סודות מסחריים-תעשייתיים, מודיעין צבאי, מידע על שחיתות/העלמות מס, תמונות אינטימיות של ידוענים ועוד.

זירות מסחר בחומרים אסורים קיימים גם בעומקי הרשת (Darknet) ובראשם אתר ‘דרך המשי’ (Silk Road). אבל אפילו אתר זה ירד מהרשת, בעליו נתפסו לאחר מצוד של ה-FBI וכל נכסיו הוחרמו (מליוני ביטקוין). יתרון DarkLeaks הוא בקישור הישיר שלו בין המוכר לקונה ללא התערבות צד שלישי כששניהם עדיין שומרים על אנונימיות מוחלטת. בין אם התוכנה החדשה תצליח לסחוף את המדליפים ברחבי העולם או לא, ככל שכוחן של הממשלות בעולם לעקוב אחר בני האדם יגדל, כך תגדל גם הדרישה לאנונימיות ברשת ונראה יותר יוזמות כמו DarkLeaks.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים