החלף צבע ושנה כיוון: חברות המובייל בונות עצמן מחדש

אחד התחומים הרואים את השינוי המתמיד והמהיר ביותר בעולם העסקי הוא התחום הטכנולוגי. חברות שלא מתאימות עצמן למגמות המשתנות בטעמי לקוחותיהן לאורך זמן עשויות למצוא שהדבר מוביל לאיבוד השליטה בתחומים בהם היו מובילות שוק לטובת שחקניות זריזות ולעתים אף קטנות יותר המצליחות לשבות את תשומת לב הציבור בצורה טובה יותר.

רבות מחברות הטכנולוגיה עליהן נהגנו לדבר מאז הוקם אתר גאדג’טי ראו זמנים יפים יותר ופחות. נוקיה, מיקרוסופט, בלקברי ו-HTC הינן דוגמאות טובות לחברות שהיו חזקות במיוחד בתחומן, אולם מצאו עצמן מאבדות נתחי שוק גדולים לאור כניסתן של שחקניות חדשות, בעלות מרץ, רעיונות חדשים ובעיקר בשל הבנתן את טעמי השוק ורצונותיהם המשתנים של הלקוחות.

איך הגענו לכאן?

סימנים אודות תחילת “מפלתן” של רבות מיצרניות הטלפונים הסלולאריים הגדולות הגיעו כבר עם הגעתם של מכשירי הסמארטפון הראשונים של הדור החדש, תחילה בראשותה של בלקברי ולאחר מכן בכניסתה לשוק של אפל עם מכשיר האייפון.

logos-Mobile-companiesמובילות שוק כמו נוקיה ובלקברי לא הצליחו להסתגל כיאות לכניסתה של אפל לשוק הטלפונים הניידים עם האייפון ולאורך זמן איבדו השתיים מהזוהר שאפף אותן במשך שנים ונשארו מאחור. חברת HTC, שהייתה מבין הראשונות שרשמו הצלחה עם טלפונים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד, גם היא נכנעה למנועי השיווק המשומנים של סמסונג ואפל.

מיקרוסופט, מצידה, פספסה את הגל הראשון של כניסת הסמארטפונים לשוק, ולא הצליחה להחדיר את מערכת ההפעלה שלה כמתחרה ראויה לאנדרואיד של גוגל ו-iOS של אפל.

שנים לאחר מכן היו אלו אפל וסמסונג הבאות בתור לחטוף מכות בצד הרווחיות בשל כניסתן של מתחרות חדשות לשוק המובייל. שתי חברות אלו, שהובילו לאורך שנים קצב מכירות מרשים של מכשירים חכמים, עשו זאת כל אחת בדרכה שלה.

בעוד באפל הסתכלו תמיד לכיוון ייצור מכשירי פרימיום יקרים להם שולי רווח גבוהים, בסמסונג בחרו בגיוון והתאמת מכשירים לכל לקוח אפשרי. דרך כך, הפכה החברה הדרום קוריאנית למכונה משומנת לממכר סמארטפונים ורשמה לעצמה מכירות של מאות מיליוני מכשירים חכמים מידי שנה, כאשר ב-2012 הפכה ליצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם.

שינויי כיוון בעולם המובייל

ענקיות טכנולוגיות בתחומים שונים הבינו כי תחום המובייל הינו הגל הצומח והמכניס ביותר שראו בעשור האחרון, וקשה היה להן שלא להימצא בתחום זה כמובילות שוק.

נוכחותן של חברות גדולות כמו סוני, LG, לנובו, HTC, אסוס ו-Huawei, יחד עם התפתחותה המתמדת של מערכת ההפעלה אנדרואיד וכניסתן של יצרניות סיניות רבות לשוק, תרמו להצגת מכשירים טובים יותר, שהצליחו לקסום לקהלי היעד של אפל וסמסונג והשתיים החלו לאבד נתחי שוק משמעותיים.

השינוי של אפל

iphone-6-plus-250pxמהלכיה של אפל לשינוי כיוון בתחום המובייל התמקדו תחילה רק בניסיון לגזור קופון (רווח) שמן יותר ממכירות מכשירי האייפון, תוך שהמתחרות המשיכו להתמקד באחד היתרונות הגדולים שלהן אל מול אפל – גודל המסך, תוך גיוון מתמיד בהצעה שלהן למדגם רחב ככל האפשר של לקוחות.

מכשהבינו באפל כי הצגת דגם “מוזל” לאייפון (ע”ע iPhone 5C) אינו הפתרון הנכון עבור חברת מוצרי פרימיום במחירים גבוהים, החליטו להצטרף לגל שסחף את השוק ולהגדיל את מסכי האייפון באופן משמעותי.

המהלך גרם לעליה חסרת תקדים במכירות המכשירים והביאה את אפל, גם אם רק לרבעון בודד, להפוך שוב ליצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם בפעם הראשונה מזה כשלוש שנים.

השינוי של LG

בעוד אפל עשתה את שינוי הכיוון הגדול ביותר שלה רק בסוף שנת 2014, נדמה כי הראשונה מבין ענקיות האלקטרוניקה שהציגה שינויים מרחיקי לכת בהלך המחשבה שלה על תחום המובייל הייתה LG Electronics. החברה הציגה בשנת 2013 את שינוי הכיוון העיצובי שלה עם מכשיר ה-LG G2, זה המשיך לאחר מכן לדגם מכשיר הדגל LG G3, כמו גם לרבים מדגמי הביניים של החברה.

כפתורי השליטה בגב המכשיר לא הרתיעו את הצרכנים, ועדכונים מקוריים בצד התוכנה, כמו ה-Knock Code, אף הוסיפו להצעתה החדשה של החברה הדרום קוריאנית.

LG-G3-buttons

שינוי הכיוון בו נקטו ב-LG הוביל את החברה ממכירות של כ-27 מיליון מכשירי טלפון סלולאריים חכמים בשנת 2012 לכדי 59 מיליון יחידות סמארטפונים שמכרה החברה בשנת 2014.

השינוי של סמסונג

סמסונג משכה מעט את יריעת הבד הדקיקה של רווחיותה מתחום המובייל, עד שזו כמעט ונקרעה עם פרסום נתוני מכירות מכשיר הדגל הקודם שלה – Galaxy S5. ללקוחות החברה היו כעת אפשרויות רבות יותר מבעבר, כאשר השוכנים במזרח, בעיקר בסין, קיבלו הצעות אטרקטיביות מחברות מקומיות שהציגו עיצובים מרשימים לצד מפרט איכותי ומחיר מפתה.

היצרניות הסיניות פגעו במכירותיה וברווחיותה של סמסונג בקטגוריות השוק הבינוני-נמוך, כאשר שחקניות ותיקות כמו אפל, HTC, סוני ו-LG הביאו לתחרות עזה בקטגוריית השוק הגבוה.

עוד בשנה שעברה החלה סמסונג להציג את שינוי הכיוון שלה. לא עוד מכשירי פרימיום עשויי פלסטיק, אלא עיצובים חדשים הכוללים מתכת. ה-Galaxy Note 4 וסדרת ה-Alpha של החברה היוו את הסנונית הראשונה במה שעשוי להחזיר את סמסונג לשחקנית פרימיום המכובדת שהייתה, כאשר השקתו של ה-Galaxy S6 בעל העיצוב המשלב מתכת וזכוכית, מסמנים תמונה ברורה לגבי כוונתה של סמסונג לספק תחרות חסרת תקדים למתחרותיה.

Samsung-Galaxy-Note-EDGE-lots-of-them-colors

לצד השינויים במכשירי הדגל, החליטה סמסונג לנקוט במהלך נוסף העשוי להגדיל את רווחיותה ולהציגה כחברה חדשנית ומקורית. בספטמבר 2014 ניצלה סמסונג את יתרונה בתחום פיתוח המסכים והציגה את את פאבלט ה-Galaxy Note Edge בעל שול המסך הגולש. מומחיות זו הוצגה בשנית יחד עם דגם ה-Galaxy S6 Edge אותו הציגה לצד מכשיר הדגל החדש שלה לשנת 2015.

ממתינים לשינויים נוספים

בעוד לא ראינו שינויים חד משמעיים אצל חברות גדולות אחרות בתחום המובייל שנפגעו כתוצאה מהתחרות העזה בשוק, הרי שמספר חברות כבר הצהירו על כוונותיהן לבצע שינויים מהותיים.

סוני, שדגלה בהשקת שני מכשירי דגל בשנה, נטשה את השיטה הישנה ותעבור להציג מכשיר דגל אחד מידי שנה. בחירה זו עשויה לאפשר לחברה היפנית להפסיק להיגרר מאחור ולהגדיל את מכירותיה, כאשר לא עוד תציג שדרוגים קלים מדגם לדגם של מכשיר דגל. טרם ידוע מה יהיו השינויים שתערוך סוני במכשיר הדגל הבא שלה, Xperia Z4, אולם מספר הדלפות כבר החלו לחשוף כי הדגש ייושם בצד המצלמה, שם לסוני יתרון ברור, ואולי גם במזעור המכשיר באופן משמעותי.

שתי חברות נוספות שהצהירו על שינויי כיוון במתכונת דומה הינן HTC הטיוואנית ו-Huawei הסינית. השתיים הצהירו כי ישימו דגש גדול יותר על מכשירי הפרימיום שלהן, זאת לצד הצגת מוצרים בקטגוריות חדשות. HTC מצידה כבר הכריזה על משקפי מציאות מדומה בדמות ה-HTC Vive ועל מצלמת האקסטרים HTC Re, כאשר ב-Huawei הציגו לאחרונה שעון חכם בעיצוב יוקרתי.

HTC-VIVE-VR-Glasses-main

אם נדמה היה כי זמינותם של רכיבי חומרה איכותיים לצד מערכות הפעלה מתקדמות יהוו את הסוף לשינויים הגדולים בתחום המובייל, נראה כי דווקא התחרות בין החברות, בה השתמשו לא פעם כתירוץ לירידה במכירות וברווחים בדוחות אותן חברות, משמשת ככלי הדוחף לשינויים באופן מתמיד במכשירים, אם רק כדי שהן ימשיכו להרוויח וכדי שאנחנו לא נשתעמם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים